Normaali aihe Salora (Maestro) 805 Asteikkolasi (Luettu 8585 kertaa)
Juhani Mäkivuoti
Ex-jäsen

Salora (Maestro) 805 Asteikkolasi
27.02.2009 klo 18:56:53
Tulosta viesti  
Moro,

Sattuisiko joltakin löytymään kuvaa Salora 805:n asteikkolasista. Minulla on yksilö, jonka asteikkolasista pala puuttuu. Jos kuva löytyisi, niin värkkäisin vehkeeseen uuden asteikkolasin.

T. Juhani

FIN_AOJ_805_Front.jpg ( 100 KB | 0 latausta )
FIN_AOJ_805_Front.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Re: Salora (Maestro) 805 Asteikkolasi
Vastaus #1 - 27.02.2009 klo 21:34:55
Tulosta viesti  
Minä en valitettavasti voi auttaa asiassa mutta mielenkiinnosta kysyisin, että miten olet ajatellut tehdä uuden asteikkolasin? Itsellänikin olisi tarvetta ja olen kehitellyt ideaa että tulostaisi kalvolle kuvan ja sitten ehostaisi sitä maalaamalla takapuolelle kultamaalia ja valkoista. Kyseessä on siis sellainen yleisilmeeltään musta kullanvärisillä teksteillä oleva lasi (Asa 1046). Ongelmana on vain ollut tarpeeksi ison tulostuskalvon löytäminen. Missään ei myydä isompaa kuin A4 kokoa. Kalvon ajattelin laittaa kahden ohuemman lasin väliin tai vain liimata se paksumman taakse. Muutamia testejä olen tehnyt ja niiden perusteella lopputulos saattaisi jopa olla ihan hyvä. En vain viitsisi tehdä saumaa keskelle kun se täytyisi tehdä kahdesta palasta jos ei löydy isompaa kalvoa.

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

Juhani Mäkivuoti
Ex-jäsen

Vastaus #2 - 27.02.2009 klo 23:48:29
Tulosta viesti  
Moro,

mielessä on ollut useitakin eri vaihtoehtoja, joista yksi on sama, jota kuvasit.
Muistelen, että jossakin olen nähnyt präntättynä selostuksen tästä tekniikasta (SRHS:n kausijulkaisu?).

Olen tehnyt piirilevyjä prässäämällä paperille  printatun mv-kuvan lämmöllä printtilevylle.
Homma kyllä onnistuu, mutta vaatii runsaasti kokeiluja oikean tekniikan ja paperin löytämiseksi.
Ajattelin samaa tekniikkaa myös lasille. Tällöin voi kuvan tehdä kahdellä printtauksella, jolloin A4 koko ei rajoita. Kultavärin ajattelin hoitaa spray-maalilla.

Huomasin tässä päivänä muutamana, että nykyään on saatavana siirtokuvapaperia (Inkjet Water Slide Dekal Paper), josta veden avulla siirretään kuva (dekal) lasille. Huomasin sen, kun näin mainoksen posliinimukien koristelusta moisella materiaalilla. En ole kokeillut, mutta pidän tätä lupaavimpana vaihtoehtona. Jos löydän valokuvan malliksi, meinaan kokeilla tätä. En tiedä mistä tätä paperia saa, mutta eiköpähän tuo googlaamalla selviä.

Pikaisella googlauksella näyttäisi olevan myös muita mahdollisia pränttäysmahdollisuuksia, esim. kalvo, joka hierretään pintaan (Rub On Decals Transfer Film).

Eli aion lähteä kokeilemaan näitä uusia materiaaleja.

T. Juhani

Sivun alkuun

IP kirjattu

mieite
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Parainen
Vastaus #3 - 28.02.2009 klo 07:40:23
Tulosta viesti  
Yksi vaihtoehto olisi että

1 Ota rikkinäinen lasi malliksi mukaan ja teetä uusi lasi lasiliikkeessä, hinta 10-20 euroa.
2 Ota rikkinäinen lasi mukaan kirjapainoon ja pyydä skannamaan se tiedostoksi.
3 Muokkaa puuttuvat kirjaimet jollain grafiikka-ohjelmalla ja tallenna.
4 Kiikuta korjattu tiedosto takaisin kirjapainoon ja pyydä tekemään siitä liimakalvo.
5 Liima saamasi kalvo uuteen lasiin.

Terv
Nisse

Suunnitellessanne radion ostoa, valitkaa Asa.
Sivun alkuun

IP kirjattu

Juhani Mäkivuoti
Ex-jäsen

Vastaus #4 - 28.02.2009 klo 08:37:43
Tulosta viesti  
Moro,

joo, kyllähän minä, mutta:

1. Asteikkolasista puuttuu pala (Kts. kuva), jota minkään sortin skannaus ei tuo näkyväksi. Siksipä  kyselin kuvaa asteikkolasista. Kuva keskiosastakin riittäisi. Kaikki kuvat, joita olen löytänyt, ovat olleet niin harvalla resoluutiolla, ettei niistä ole ollut apua.

2. Olen sen sortin höperöitä että huvinani sattuu olemaan noiden rakkineiden korjailu, joten tykkään kokeilla kaikenlaisia tekniikoita enkä turvautua valmispalveluihin. Sen sijaan valmiilla kunnostetulla radiolla ei ole mulle kummoistakaan arvoa.

Eli kaipailen edelleenkin valokuvaa asteikkolasin keskiosasta.

T. Juhani

Sivun alkuun

IP kirjattu

Juhani Mäkivuoti
Ex-jäsen

Vastaus #5 - 28.02.2009 klo 16:28:42
Tulosta viesti  
Moro,

haravointi tuotti tulosta, sain kuvan asteikkolasista.

Hetkisen tässä kuvaa tuijoteltuani totesin uuden asteikkolasin tekemisen olevan haasteellisempaa kuin oletinkaan.
Aion kuitenkin kokeilla noita siirtokuvajuttuja kunhan tutustun vähän enemmän aiheeseen.

Palaan aiheeseen, jos kokeilut tuottavat kelvollisen lopputuloksen.

T. Juhani

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Vastaus #6 - 28.02.2009 klo 19:04:18
Tulosta viesti  
Noissa siirtokuvissa ja kalvoissa on se huono puoli, että kotikonstein ei pysty tulostamaan valkoista. Ja esim. keltainen on aivan liian läpinäkyvää. Minulla on jonkinlaista mustesuihkusiirtokuvakalvoa (onpas pitkä sana Virnistys) jolla olen joskus tehnyt jonkin etiketin ja siinä keltainen ei toiminut ollenkaan tummaa taustaa vasten. Voi tosin olla, että asteikkolasissa se toimisi jotenkin kun sitä valaistaan takaapäin?

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

Juhani Mäkivuoti
Ex-jäsen

Vastaus #7 - 28.02.2009 klo 20:02:14
Tulosta viesti  
Joo,

mulla ei ole mitään kokemusta noista kalvoista, tilasin juuri Englannista pariakin erikaista sorttia.
Kokeilen ja sittenpähän viisastun. Noita tilaamiani siirtokalvoja oli saatavina sekä kirkkaana että valkoisena, joten valkoinen väri pitäisi niillä onnistua. Ko. putiikilla on hyvät esittelelysivut noista kalvoista.

https://www.craftycomputerpaper.co.uk/default.asp

Palaan aiheeseen kokeiltuani,

T. Juhani

Sivun alkuun

IP kirjattu