Normaali aihe Salora Cortina tv (Luettu 11514 kertaa)
telefunken
Full Member
Poissa

SRSH

Salora Cortina tv
15.02.2009 klo 19:42:53
Tulosta viesti  
Eipä vahingossakaan ihmisille missään sanota että ilman scart-liitäntää voi katsoa vieläkin tv. tä Kun ostaa antenniliitäntään kytkettävän digi boksin. Tässäkin 70 luvun "ikiliikkuja" Salora Cortina mustavalko tv. Sitä ei ole vielä kertaakaan tarvinnu korjata. Hyvä vara tv kun nyky telkut hajoaa..   jk. mallimerkinnät:  Salora cortina 10  type 2 E 31     R034417
« Viimeksi muokattu: 15.02.2009 klo 21:39:45 Kirjoittaja telefunken »  

HPIM0105.JPG ( 94 KB | 0 latausta )
HPIM0105.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

Lasse Nirhamo
God Member
Poissa

SRHS #12

Sijainti: Nurmes
Re: Salora Cortina tv
Vastaus #1 - 15.02.2009 klo 20:13:07
Tulosta viesti  
Muokkaa otsikossa oleva Certina Cortinaksi.
Ihmettelin että mikä Certina?

Cortina mallejakin on paljon, tämä on harvinaisempi kun säätimet ovat ylhäällä.

Onko takakannessa mitään mallimerkintää, 73G02 tms?
« Viimeksi muokattu: 15.02.2009 klo 22:26:03 Kirjoittaja Lasse Nirhamo »  

Ystävällisesti Lasse - Radiohistorian parissa jo vuodesta 1951
Sivun alkuun

IP kirjattu

Miniwatt
Senior Member
Poissa

SRHS 10

Sijainti: Janakkala
Re: Salora Certina tv
Vastaus #2 - 15.02.2009 klo 20:25:02
Tulosta viesti  
Mä kattelin kerran Music Televisionia tällä Schaub-Lorenzilla ja kylässä ollut musiikkimies ei voinut tajuta millään, miten se on mahdollista. Voiko noin vanhalla koneella semmoista katsoa?
Jotta media ja mainokset  tietysti luo oman kuvan jokaisen mieleen, mitä tehdään.
Saati sitten, mitä voisi tehdä!
Eikä tuossakaan ollut muuta kytkentää, kuin antennijohto satelliittivastaanottimesta televisioon. Koneessa on jo UHF.

T: K-P

IMGA0077.JPG ( 114 KB | 0 latausta )
IMGA0077.JPG

K-P H
Sivun alkuun

IP kirjattu

OttH
YaBB Newbies
*
Poissa

SRSH

Vastaus #3 - 27.08.2010 klo 03:42:01
Tulosta viesti  
Minullakin olin tuommoinen Cortina joskus (nappulat alhaalla). En koskaan ymmärtänyt miten sen kanavanviritys toimi, se oli aivan ihmeellinen tai sitten se oli hajalla. Noita nappuloita varovasti painamalla viritysneula liikkui ylös tai alas. Pyörittämällä ei tapahtunut mitkään ja painamalla kanava tuli ns "muistista". Mekaanisesta muistista  Virnistys

Siinä oli muuntajaton audiopääte kahdella putkella. Juova ja kenttäpäätekin toimi putkilla, muuten taisi olla transistorikone.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OttH
YaBB Newbies
*
Poissa

SRSH

Vastaus #4 - 27.08.2010 klo 03:51:29
Tulosta viesti  
Lainaus:
Mä kattelin kerran Music Televisionia tällä Schaub-Lorenzilla ja kylässä ollut musiikkimies ei voinut tajuta millään, miten se on mahdollista. Voiko noin vanhalla koneella semmoista katsoa?
Jotta media ja mainokset  tietysti luo oman kuvan jokaisen mieleen, mitä tehdään.
Saati sitten, mitä voisi tehdä!
Eikä tuossakaan ollut muuta kytkentää, kuin antennijohto satelliittivastaanottimesta televisioon. Koneessa on jo UHF.

T: K-P

Tuo on valitettavan totta miten hyvin kansa on saatu uskoteltua ettei vanhalla televisiolla voi katsella digiä. Mutta saadaanpahan rahat pois kansalta.

Digilähetysten tultua pyöri tuo mainos, jossa tyttären isä vei puukuorisen scart telkkarin heille ja sanoi "siinä on scartti ja kaikki". Tuo varmaan oli viimenen naula arkkuun, että ei digiä ilman scarttia.

Joissain kalliimman luokan digiboxeissa on sisäinen RF modulaattori. Omien kokemuksien mukaan niiden laatu on aivan kuraa. Kuvassa näkyy paljon vaakatasosia hitaasti liikkuvia palkkeja, kun pistää scartin perään erillisen modulaattorin laatu on aivan toista luokkaa kristallin kirkas kuva.

Onkohan sekin yritys saada Kansa huomaamaan, ettei kannata mummunkaan käyttää sitä 30 vuotta hyvin palvellutta töllöä, vaan nöyrtyä ostamaan uusi litteä kallis alle 3 vuotta kestävä tilalle. Näin mummukin on varmasti 3 vuoden päästä asiakkaana uudelleen...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ismo Hautala
Ex-jäsen

Vastaus #5 - 27.08.2010 klo 09:10:41
Tulosta viesti  
Hei

Meillä oli kotona tuollainen Cortina , se hommattiin joskus 70-luvun alkupuolella.

Kanavanviritys toimi muistaakseni niin että alue valittiin hiukan painamalla ja kääntämällä (kolme asentoa) ja viritysasentoon
nuppi saatiin vetämällä ulospäin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Vastaus #6 - 27.08.2010 klo 13:42:44
Tulosta viesti  
OttH kirjoitti 27.08.2010 klo 03:51:29:
Tuo on valitettavan totta miten hyvin kansa on saatu uskoteltua ettei vanhalla televisiolla voi katsella digiä. Mutta saadaanpahan rahat pois kansalta.

Minun Luxorini on siirretty digiaikaan yhdistelmällä digiboxi -> videonauhuri/DVD-soitin yhdistelmä -> Philips NT1152 UHF/VHF -konvertteri -> Luxor. Oudoin kommentti jonka olen saanut oli, että kuva tulee minulla televisioon jotenkin "huijaamalla", koska eihän tietenkään noin vanha televisio voi oikeasti toimia digiaikana. Ikään kuin nykyiset tv:t eivät tarvitsisi mitään oheislaitteita.

Minulla on myös erillinen RF-modulaattori, mutta sillä ei tullut hyvää kuvaa Luxoriin. Kontrasti oli aivan liian heikko. Se aiheutti paljon päänvaivaa aluksi kun luulin televisiossa olevan jotain vikaa.

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

OttH
YaBB Newbies
*
Poissa

SRSH

Vastaus #7 - 27.09.2010 klo 14:42:03
Tulosta viesti  
Satuinpa löytämään työpöydän käytöistä mahdollisesti sceman cortinaan:

http://pena.dy.fi/jako/oyczcsfq/Picture%20036.jpg
http://pena.dy.fi/jako/oyczcsfq/Picture%20035.jpg

Tarkentakaa jos tuo ei ole siihen kun minulla ei enään sitä telkkaria ole.

Sivun alkuun

IP kirjattu