Valitse kieli:
English
Suomi
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
Rekisteröidy
Koti
Ohjeita
Haku
Kirjaudu
Rekisteröidy
Liity SRHS:n jäseneksi
SRHS Forum
›
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
›
Entisöinti ja kunnostus yleisellä tasolla
› Philips EL3542 kelanauhuri
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Sivu: 1
Lähetä aihe
Tulosta
Philips EL3542 kelanauhuri (Luettu 19670 kertaa)
Timo Haveri
God Member
Poissa
Sijainti: Parkano
Philips EL3542 kelanauhuri
05.01.2009 klo 16:39:38
Tulosta viesti
Olen kunnostellut otsikon mukaista kelanauhuria ja nyt kun sain siihen sopivan muuntajan kärähtäneen tilalle niin pystyin taas jatkamaan projektia. Nyt huomasin, että päätemuuntajakin on mennyt hajalle, aiemmin se kyllä toimi. Ensiön molemmat osiot ovat poikki. Kokeilin siihen tilalle 100 V / 2,9 V muuntajaa joka on jostain minulle kulkeutunut ja sillä ääni kuuluu erittäinkin hyvin. Siitä tosin puuttuu se Philipsille tyypillinen lisäkäämi ensiöstä mutta ilmankin tulee varmaan toimeen. Suodatusta voi sitten lisätä vaikka ylimääräisellä elkolla.
Minulla olisi pari kysymystä jos joku osaisi vastata. Laitan liitteeksi kytkentäkaavion puolikkaan. Päätemuuntajan toisiossa on myös ylimääräinen käämi joka on kytketty pääteputken katodipiiriin. Onko tällä paljonkin merkitystä jos sen jättää kokonaan pois? Täytyykö se käämi korvata esim. saman resistanssin omaavalla vastuksella kun ilmeisesti katodivirta ei pääse maahan muuten kuin sitä kautta jos kytkin SK2 on auki? Vanha muuntaja on tällä hetkellä vielä paikoillaan mutta ensiö ja kaiutin on kytkemättä.
Toinen ongelma on se, että nauhoitus ei toimi. Koneessa on kaksi äänipään näköistä osaa mutta en oikein tiedä mitä kukin niistä tekee. Minulla on vain yksi kelanauha joka on tyhjä joten en ole voinut kokeilla toistoa. Tavallisella C-kasetin nauhalla yritin kokeilla ja jotain epämääräistä ääntä kyllä kuului joten äänipää on varmaankin kunnossa. Kytkentäkaavio on harvinaisen sekava joten siitä ei ole oikein apua. Kone toimii kyllä niin, että sitä voi käyttää vahvistimena levysoitinliitännästä. Kun yritän nauhoittaa niin virityssilmä kyllä sulkeutuu ja avautuu signaalin tahdissa mutta nauhalle ei tule mitään.
Timo
el3542-b.jpg
( 228 KB | 0 latausta )
IP kirjattu
Timo Haveri
God Member
Poissa
Re: Philips EL3542 kelanauhuri
Vastaus #1 -
05.01.2009 klo 16:54:35
Tulosta viesti
Tässä vielä kuva äänipäistä. Osaisiko joku kertoa mikä niistä tekee mitäkin?
el3542.jpg
( 54 KB | 0 latausta )
IP kirjattu
mieite
God Member
Poissa
SRHS
Sijainti: Parainen
Vastaus #2 -
05.01.2009 klo 17:30:24
Tulosta viesti
Vasen pyyhkii, oikea toista ja äänittää.
Minulla on 3541 V
http://personal.inet.fi/koti/reel/kuvat/philips3541_2.jpg
Nisse
Suunnitellessanne radion ostoa, valitkaa Asa.
IP kirjattu
Timo Haveri
God Member
Poissa
Vastaus #3 -
06.01.2009 klo 00:15:32
Tulosta viesti
Kiitos tiedosta. Sillä pääsi jo taas eteenpäin. Kokeilin vähän ja totesin että toisto toimii varmasti. Kytkin CD-soittimen ulostulon sähkömagneettiin ja vein sen äänipään lahelle ja ääni kuului. Ilmeisesti signaali ei pääse äänipäälle asti nauhoitettaessa. Olen koittanut putsailla niitä miljoonaa kytkintä minkä läpi se signaali menee mutta ilman tuloksia. Kaikki muu tuntuu toimivan niinkuin pitää mutta kuulokeliitännästä (Bu7 ja Bu9) tuleva signaali on kovin vaimea.
Laitan liitteeksi toisenkin skeman puolikkaan.
Timo
el3542-a.jpg
( 223 KB | 0 latausta )
IP kirjattu
Jukka Rajala
God Member
Poissa
SRHS
Sijainti: Helsinki
Vastaus #4 -
06.01.2009 klo 10:42:50
Tulosta viesti
Kytkin SK2:lla on kyllä jokin funktio liittyen äänitykseen,jos nyt oikein skemaa ymmärsin,toimii pääteputki myös oskillaattorina
riippuen kytkin funktioista.Samaa käytti myös Tandberg putkimalleissaan joissain.
Kasettinauha on puolet kelanauhan leveydestä,eli jos sieltä kuului useamman raidan äänet,toiset oikeinpäin ja toiset takaperin.
Philipsin vanhat verkkomuuntajat taitaa olla sitä itseään,on ollut viimeaikoina muutamia tapauksia joissa muuntaja on kusahtanut.
IP kirjattu
mieite
God Member
Poissa
SRHS
Vastaus #5 -
06.01.2009 klo 11:18:03
Tulosta viesti
Muistuttaako sinun 3542 päällisinpuolin minun 3541:köstä ?
Jos nappulat ja liittimet on suunnilleen samallalailla niin äänitys-signaali tulee syöttää luukun takana olevaan 3-pin Din liittimeen.
Koneen päällä/sivulla oleva 3-pin Din ei mulla äänitä vaan toimii vahvistimena kun Play-nappula on pohjassa. Eli voi laulaa mukana kun nauha soi.
Voi olla että minunkin laitteessa on sen osalta joku vika.
Äänitys hoituu oikealla olevalla punaisella nappulalla ja Play-painikkeella samaanaikaan ja äänitystaso säädetään punaisen nappulan vieressä olevalla potikalla.
3541 on neliraitainen ja raidat valitaan vasemmalla olevasta yhdistelmä-nupista (Volume/Raidat).
Nisse
IP kirjattu
Timo Haveri
God Member
Poissa
Vastaus #6 -
06.01.2009 klo 21:17:36
Tulosta viesti
mieite kirjoitti
06.01.2009 klo 11:18:03:
En voi nyt ottaa omastani kuvaa kun se on palasina mutta netistä löysin yhden kuvan ->
http://www.tukkerweb.net/radio/el3542.htm
EL3542:ssa on erillinen äänitysnappi (vasemmassa kolmen ryhmässä keskellä) jossa on lukitusnappi joka täytyy painaa pohjaan ennen kuin varsinainen kytkin menee alas. Oletan että toistonappia (vasemmalla) ei pidä laittaa pohjaan samaan aikaan. Koneessa on päällä 3-pinninen din-liitin johon tulee mikrofoni ja kyljessä banaaniliitin johon saa kytkettyä esim levysoittimen. Näistä liittimistä koneen pitäisi nauhoittaa ja jos stop-nappulan (keskimmäisessä ryhmässä keskellä) painaa alas asti niin ääni kuuluu vahvistimesta läpi. Lisäksi kyljessä on muita liittimiä, banaaninreiät sekä kuulokkeita että lisäkaiutinta varten. Sitten on liitin joka RMorgin kytkiksen mukaan on "LINIENAUSG.", mikä se sitten lieneekään ja 3-pin din jossa lukee "STEREO". Soitin on muuten mono mutta tuohon em. liittimeen tulee suoraan sen äänipään signaali joka ei ole sillä hetkellä käytössä. Eli jos tähän kytkee erillisen vahvistimen niin sillä voi kuunnella stereonauhoja stereona. Vähän hankala systeemi mutta nuo entisaikojen "stereot" oli kyllä vähän kirjavaa laatua muutenkin. Tämä sentään on "aito" stereo. Tavallaan.
Tämäkin on muuten 4-raitainen ja kuunneltava raita valitaan erillisellä kytkimellä (1-4 tai 2-3).
Timo
IP kirjattu
mieite
God Member
Poissa
SRHS
Vastaus #7 -
06.01.2009 klo 21:49:54
Tulosta viesti
Joo, eri vehje on.
Minun on 10 vuotta nuorempi
http://www.elwins-radiopage.demon.nl/taperecorders/el3541.htm
Nisse
IP kirjattu
Jukka Rajala
God Member
Poissa
SRHS
Sijainti: Helsinki
Vastaus #8 -
06.01.2009 klo 22:02:30
Tulosta viesti
Lainaus:
mieite kirjoitti
06.01.2009 klo 11:18:03:
En voi nyt ottaa omastani kuvaa kun se on palasina mutta netistä löysin yhden kuvan ->
http://www.tukkerweb.net/radio/el3542.htm
EL3542:ssa on erillinen äänitysnappi (vasemmassa kolmen ryhmässä keskellä) jossa on lukitusnappi joka täytyy painaa pohjaan ennen kuin varsinainen kytkin menee alas. Oletan että toistonappia (vasemmalla) ei pidä laittaa pohjaan samaan aikaan. Koneessa on päällä 3-pinninen din-liitin johon tulee mikrofoni ja kyljessä banaaniliitin johon saa kytkettyä esim levysoittimen. Näistä liittimistä koneen pitäisi nauhoittaa ja jos stop-nappulan (keskimmäisessä ryhmässä keskellä) painaa alas asti niin ääni kuuluu vahvistimesta läpi. Lisäksi kyljessä on muita liittimiä, banaaninreiät sekä kuulokkeita että lisäkaiutinta varten. Sitten on liitin joka RMorgin kytkiksen mukaan on "LINIENAUSG.", mikä se sitten lieneekään ja 3-pin din jossa lukee "STEREO". Soitin on muuten mono mutta tuohon em. liittimeen tulee suoraan sen äänipään signaali joka ei ole sillä hetkellä käytössä. Eli jos tähän kytkee erillisen vahvistimen niin sillä voi kuunnella stereonauhoja stereona. Vähän hankala systeemi mutta nuo entisaikojen "stereot" oli kyllä vähän kirjavaa laatua muutenkin. Tämä sentään on "aito" stereo. Tavallaan.
Tämäkin on muuten 4-raitainen ja kuunneltava raita valitaan erillisellä kytkimellä (1-4 tai 2-3).
Timo
Linienausg = Linienausgang eli linjaulostulo
IP kirjattu
Timo Haveri
God Member
Poissa
Vastaus #9 -
07.01.2009 klo 00:26:20
Tulosta viesti
mieite kirjoitti
06.01.2009 klo 21:49:54:
Joo, eri vehje on.
Minun on 10 vuotta nuorempi
http://www.elwins-radiopage.demon.nl/taperecorders/el3541.htm
Nisse
Enpä huomannutkaan antamassani linkissä olevaa vuosilukua. Se ei kyllä pidä paikkaansa. RMorg sanoo vuodeksi 1960 ja komponenttien ym. ulkonäön perusteella uskon kyllä mieluummin sitä. Minulla on viritysputkena EM81 ja sinulla EM84 joten sinun voi olla hieman uudempi malli.
Lainaus:
Linienausg = Linienausgang eli linjaulostulo
OK. Kiitos tiedosta. Jos nyt olen oikein tulkinnut noita katkaisijoita niin kuulokeulostulo toimii vain äänityksen aikana (ilmeisesti. että äänittäjä pystyisi seuraamaan mitä sinne nauhalle oikein menee) ja tuo linjaulostulo toimii vain toiston aikana. Vastusjaot niissä on erilaiset eli ilmeisesti linjaulostulossa on suurempi taso.
Osaako joku kertoa millainen jännitetaso äänipäille menevissä johdoissa pitäisi olla äänityksen aikana? Onnistuin sen verran selvittämään, että signaalia menee kyllä äänipäälle mutta sen voimakkuus ei ole kovin suuri. Laitoin kuulokkeet niihin johtoihin ja sieltä kuului hyvin vaimea ääni.
Timo
IP kirjattu
Timo Haveri
God Member
Poissa
Vastaus #10 -
07.01.2009 klo 09:34:00
Tulosta viesti
Kyllä voi olla joskus pienestä kiinni. Äänitys toimii nyt. Siinä osassa joka painaa kumisen vetorullan kiinni nauhaan on sellainen metallinen ohjuriliuska joka painaa nauhaa lähemmäs äänipäätä toiselta puolelta. Tuota liuskaa täytyi taivuttaa niin, että nauha ottaa kiinni äänipäähän. Aiemmin siinä oli rako välissä. Aina oppii uutta...
Nyt on sitten ongelmana enää sen päätemuuntajan kytkentä. Voinko kytkeä sen ylimääräiseen toisioon pääteputken katodipiiristä menevän johdon suoraan maahan vai täytyykö laittaa vastus väliin simuloimaan käämin resistanssia. Ilmeisesti kyseessä on jokin takaisinkytkentä? Mitähän vaikutusta sillä on?
Timo
IP kirjattu
telefunken
Full Member
Poissa
SRSH
Vastaus #11 -
07.01.2009 klo 16:53:11
Tulosta viesti
Näkypäs olevan nurkassa tommoinenkin Philips el 3541 /19k 5/63 kelanauhuri. Olen joskus katsonut että vetonauha on katkennut ja kadonnut, muuten kaiketi voisi toimiakkin. Muoviosat on elämää paljon nähneet.
HPIM0077.jpg
( 101 KB | 0 latausta )
IP kirjattu
mieite
God Member
Poissa
SRHS
Vastaus #12 -
07.01.2009 klo 22:10:59
Tulosta viesti
No tämä on sama kuin minulla, löysin sille huolto-ohjeet
http://mb.abovenet.de/tonbandwelt/philips/3541/3541.htm
Huono puoli on että ohjeet on saksaksi mutta kyllä siitä jotain selvää saa.
Nisse
IP kirjattu
Sivu: 1
Lähetä aihe
Tulosta
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Foorumihyppy »
Koti
» 10 viimeisintä viestiä
» 10 viimeisintä aihetta
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry
Jäsenalue
Yleistä radiohistoriasta
Kotimaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
Ulkomaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
Muut radio- ja elektroniikkalaitteet
Entisöinti ja kunnostus yleisellä tasolla ««
Omatekoiset laitteet ja rakentelu
Sotilasradiot ja Perinneradiot
Yleinen keskustelualue
Niitä Näitä
Haku päällä
« Koti
‹ Alue
SRHS Forum
» Powered by
YaBB 2.6.12
!
YaBB Forum Software
© 2000-2026. Kaikki oikeudet pidätetään.