Normaali aihe Elektroniikan valokuvaaminen (Luettu 3048 kertaa)
raimoj
God Member
Poissa

SRSH

Elektroniikan valokuvaaminen
16.12.2008 klo 20:40:15
Tulosta viesti  
Minulla on jatkuvasti ongelmia radioiden kuvaamisen kanssa ja ongelmat eivät johdu kamerasta. Kuvissa on ylimääräisiä heijastuksia ja radio ei valaistu tasaisesti. Olen tekemässä uutta kuvausnurkkausta radioita varten ja nyt olisi tarvetta saada ideoita ja kokemuksia kuvaamisesta. Miten kuvausalue tulisi sijoittaa ja minkälaisen tulisi valaistuksen olla ja minkälaisia valaisimien. Minkälaisia taustoja pitäisi käyttää jne.

Raimo

PS Olisiko tälle forumille mahdollista saada oma aihealue tämäntyyppisille radioita sivuaville aiheille.

Sivun alkuun

IP kirjattu

akenyh
God Member
Poissa

SRHS 257

Sijainti: Halikko (Salo)
Re: Elektroniikan valokuvaaminen
Vastaus #1 - 16.12.2008 klo 22:15:24
Tulosta viesti  
Radiot lehden numerossa 1/2006 (ss.12-14) on Kauko Viitasen kirjoittama selkeä ja käytännöllinen ohjeistus laitekuvauksesta. Uskoakseni siinä on kerrottu kaikki oleellinen sekä korostettu myös harjoittelun ja kokeilun tärkeyttä riittävän rutiinin hankkimiseksi.
Olen hieman seurannut Kaukon ammattimaista laitekuvausta, jossa on oleelista valon "hallinta" ja kuvan sommittelu perusvälineillä ilman turhaa reksvisiittaa. Juttu kanattaa lukea huolella.
terv.
Åke

Sivun alkuun

IP kirjattu

mieite
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Parainen
Re: Elektroniikan valokuvaaminen
Vastaus #2 - 19.12.2008 klo 10:21:42
Tulosta viesti  
Minulla on tarkoitus uusia kotisivut talven aikana ja laitteiden kuvaus on suurin ongelma, erityisesti kuvaus sisätiloissa missä valosta yleensä on puutetta.
Olen Youtuubista katsonut videoita joissa ammattikuvajat opettavat kuvamaan ja todennut että hyvä sisäkuvaus vaatii ammattikuvajalle tarkoitettuja valaisimia, erillis salamavaloja ja ynnämuuta. Hintaa kertyy liikaa meikäläisen kukkarolle joten täytyy keksiä muuta. Sen olen huomannut että nämä ns. säästölamput ei sovellu sisäkuvaukseen koska ne vääristää värejä. Hehkulamppu olisi paras mutta aiheuttaa heijastuksia. Halogeeni lamppuja saa luonnonvaloa antavina mutta ovat kalliita.
Eli päädyn kokeilemaan loisteputkia joita saa luonnonvaloa antavina (enempi keltaista kuin sinistä).
Onko kukaan kokeillut systeemiä jossa 3 putkea (80 cm laatikossa heijastimin) olisi metrin verran kohteen yläpuolella ja 3 putkea edessä lattialla antamassa valoa viistoon ylös kohteelle ?
Onko yleensä kommenttia loisteputkien käytöstä valokuvauksessa ?

Nisse

Suunnitellessanne radion ostoa, valitkaa Asa.
Sivun alkuun

IP kirjattu