Normaali aihe Lakkauksien uudistus (Luettu 3349 kertaa)
Pertti L
Full Member
Poissa

SRSH

Sijainti: Toivala
Lakkauksien uudistus
12.12.2008 klo 21:08:02
Tulosta viesti  
Mikä on teidän putkiradiomiesten mielipide, milloin on soveliasta poistaa vanhasta radiosta lakat ja uudistaa pinta . Itse lakkasin selluloosalakalla vm-54 Philipsin uudelleen (siis entiset lakat pois +hionat ym.). Olen itse tyytyväine aikaansaamiseeni. Radio oli ollut säilytyksessä ulkotiloissa ja viittävaille ettei viilutus olisi poksahtanut irti. Mutta noin 3 kuukauden sisätiloissa olon jälkeen kaikki painui omille paikoilleen ja nyt mitään pokkeavaa ei ole huomattavissa. Konehuonekin oli alussa kovin hiljainen mutta pääteputken vaihdon ja paikkojen rapsuttelun jälkeen kyllä sieltä ääntä löytyy naapurillekin. Muuntaja on kyllä karmean näköinen ulkoisesti mutta kun toimii niin eikös sen pitä antaa olla vaan. Se on kai aikoinaan kastettu johonkin hartsiin tms. koska se hilselee jonkin verran pinnastaan. Niin alkuperäinen kysymykseni : milloin uudistetaan milloin jätetään silleen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Dartagnan
Senior Member
Poissa

SRHS 1061

Sijainti: Turku
Re: Lakkauksien uudistus
Vastaus #1 - 13.12.2008 klo 16:53:28
Tulosta viesti  
No itse olen sitä mieltä että parit naarmut eivät pinnassa haittaa ja yleensäkin arvostan alkuperäistä, vaikka hieman kulahtanuttakin enemmän kuin täysin uudenveroiseksi entisöityä. Tuossa sinun tapauksessa oli varmasti jo erittäin järkevääkin suorittaa entisöinti. Joten sanoisin että uudistus kannattaa kyllä aloittaa jo hyvissä ajoin, eikä päästää tilannetta niin pahaksi että viilutkin jo irtoaa. Siinä on sitten jo ihan eri homma lähteä viilutuksia uusimaan, ja voin myös sanoa että useimmilta jäisi tekemättä.

Olisi muuten kiva nähdä tuosta sinun radiostasi ennen/jälkeen -kuvia. Jokatapauksessa varmasti hatunnoston arvoinen suoritus.

Sivun alkuun

IP kirjattu

raimoj
God Member
Poissa

SRSH

Re: Lakkauksien uudistus
Vastaus #2 - 13.12.2008 klo 18:05:49
Tulosta viesti  
Nämä ovat luonnollisesti mielipidekysymyksiä ja ainoaa oikeaa vastausta ei ole. Mielestäni silloin, kun menneiden polvien työn laatu on näkyvissä, ei mihinkään raskaaseen kunnostukseen ole syytä lähteä. Pinnan elvytys riittää. Sen sijaan, jos radion kunto kertoo lähinnä käytöstä poiston jälkeisestä radion alennustilasta, voidaan tehdä paljonkin laitteen entisen loiston palauttamiseksi. Tällöin viilutuksia puuttuu ja loputkin repsottavat, kotelon osat ovat irti ja niitä mahdollisesti puuttuu. Näissä tapauksissa radion loiston palautus vaatii raskaan kunnostuksen. Tällöinkin pitää tehdä kunnostuskertomus, josta ilmenee tehdyt toimenpiteet. Esimerkki tällaisesta raskaasta kunnostuksesta löytyy osoitteesta

http://hovirinta.net/radiot/kunnostus/kunnostuskertomuksia/SALORA_40_A/SALORA_40...

Kotelosta puuttuivat viilut päältä ja liimauksia oli irti. Valitettavasti radion alennustilasta ei ole olemassa kuvia. Seuraavalta sivulta löytyy Turun maakuntamuseon huonekalukonservaattorin mietteitä puuesineiden kunnostuksesta

http://hovirinta.net/radiot/kunnostus/mekaniikka/puuosien_kunnostus.htm

Raimo

Sivun alkuun

IP kirjattu