Normaali aihe Milderadio 511 näköisviritysputki (Luettu 8613 kertaa)
antsajtp
YaBB Newbies
*
Poissa

SRSH

Sijainti: Lahti
Milderadio 511 näköisviritysputki
28.11.2008 klo 16:38:42
Tulosta viesti  
Tervehdys! Nurkkiini on kertynyt muutama putkiradio, ja niitä olen koittanut enemmän tai vähemmän menestyksekkäästi korjailla. Eräs on kotimaista valmistetta oleva, Maanviljelyskauppa Oy:n myymä Milderadio 511 (ASA:n valmistama? eipä netistä paljoa tietoa löydy). Tuohon olen ostanut uusia putkia, mm. EM11:n, sekä lisäksi olen vaihtanut suotokondensaattorin.
Muuten näköisviritysputki loistaa hyvin mutta eipä asemien viritys vaikuta tuohon mitenkään. Kaivoin jopa netistä tietoa EM11:sta, ja löysin seuraavan linkin: http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_em11.html

Omassa radiossani oli tuon linkin "kytkentäohjeeseen" verrattuna 1M ja 2M vastukset toisinpäin! Noh, ajattelin että joku TeeSeItse-mies oli kolvaillut tuon väärin, ja vaihdoin ne tuon linkin mukaisesti. Mutta viritysputken ohjaus ei edelleenkään muuttunut mihinkään..  Nolostunut

Joten kysymys kuuluu kumpi on oikea tapa kytkeä tuo putki, radiossani alkuperäisenä ollut, vai tuon nettilinkin kertoma versio..? Mainittakoon vielä että kanavia olen tuolla saanut useita kuulumaan kunhan vaan kytkee muutaman metrin sähköpiuhan antenniksi.  Hymiö

Antsa

Milde1.JPG ( 131 KB | 0 latausta )
Milde1.JPG

***Myydään: Milderadio 511. &&Myydään varaosia "raadoista": Helkama 6650W, Comet, KYSY! ***
Sivun alkuun

IP kirjattu

Jukka Rajala
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Helsinki
Re: Milderadio 511 näköisviritysputki
Vastaus #1 - 28.11.2008 klo 19:27:03
Tulosta viesti  
Asalta tuo tosiaan näyttää,eli varmaan vastaavan ASA:n skema auttaa ongelmassa.Joku forumin kirjoittajista osaa sanoa mikä ASAn vastaava se sitten on.Nätti radio tuo Milde on.  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

antsajtp
YaBB Newbies
*
Poissa

SRSH

Vastaus #2 - 28.11.2008 klo 22:17:06
Tulosta viesti  
Tässä vielä radion takakansi, ja sisältä löytynyt lappunen josta selviää putket tms. tiedot. Minulla on myös Fennoseura F 234 V -radio jossa on melko yhtenevät radioputket. Putkien sijoittelu tosin eroaa..

Milde2.JPG ( 165 KB | 0 latausta )
Milde2.JPG

***Myydään: Milderadio 511. &&Myydään varaosia "raadoista": Helkama 6650W, Comet, KYSY! ***
Sivun alkuun

IP kirjattu

kkv
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #3 - 29.11.2008 klo 05:29:48
Tulosta viesti  
Milde 511 on Asa Radio Oy:n valmistama. Radio on 1950-luvun alkuvuosilta ennen ULA-kauden alkua. Radion koneisto on Asa 597 tai Asa 697 (varmista, että radion koneiston takaseinään stanssattu sarjanumero alkaa 97xxxx). Huolto-ohje kytkentäkaavioineen on SRHS:n julkaisemalla Asa CD-levyllä, jolla on kaikki tarpeelliset tiedot Asa radioista. Levyä myydään vain SRHS:n jäsenille ja hinta on 10 € postikuluineen. Tilausohjeet löytyvät tältä radiohistoria.fi sivustolta.

Kauko Viitanen

Sivun alkuun

IP kirjattu

antsajtp
YaBB Newbies
*
Poissa

SRSH

Vastaus #4 - 30.11.2008 klo 14:16:43
Tulosta viesti  
Kiitoksia vaan avusta.
Radion sarjanumero on kahdella rivillä; ylärivillä on 697, ja toisella rivillä numero alkaa 98...
Eli 697-malli on kaiketi pohjana?
Googlen haulla löytyy ASA 697 -mallista joku kuva huuto.netissä myynnissä olleesta yksilöstä, ja kotelo on melko samannäköinen kuin Milderadioni.
Pitänee ensi vuonna liittyä SRHS:aan, kun tätä vuotta on enää niin vähän aikaa jäljellä.  Hymiö Jos sitten sitä kautta vaikka saisi selvyyden siihen näköisviritysputkiongelmaan..

Sivun alkuun

IP kirjattu

Jari
God Member
Poissa

SRSH

Sijainti: Oulu
Vastaus #5 - 03.01.2009 klo 15:27:43
Tulosta viesti  
Asan ja Saloran radioissa käytettiin 50-luvulla mm. Televox merkkisiä paperikondensaattoreita. Kannattaa lähteä siitä, että vaihdat ne kaikki. On hyvin todennäköistä että saat radion kuntoon näin. Nämä kondensaattorit vuotavat enemmän tai vähemmän, osa muuttuu ikään kuin paristoiksi jotka kehittävät hieman jännitettäkin! Joka tapauksessa ne vikaantuvat pian, jos käytät radioita.  Jos haluaa säilyttää koneiston alkuperäisen ulkonäön voi ko. konkkien sisukset vetää ulos kuumailmapuhaltimella kuumentamalla (käry on tosin aikamoinen) ja laittaa sisään uuden mitoiltaan sopivan aksiaalikondensaattorin. Päät voi sulkea puretuista konkista otetulla "piellä". Korjaukseen sopivia aksiaalisia kondensaattoreita on tosin nykyisin hieman vaikea löytää mutta Saksan eBay pelastaa: www.ebay.de ja laitat hauksi "kondensatoren axial".

Jari

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Vastaus #6 - 03.01.2009 klo 16:44:41
Tulosta viesti  
Jari kirjoitti 03.01.2009 klo 15:27:43:
Korjaukseen sopivia aksiaalisia kondensaattoreita on tosin nykyisin hieman vaikea löytää mutta Saksan eBay pelastaa: www.ebay.de ja laitat hauksi "kondensatoren axial".

Suomessa niitä myy -> www.uraltone.com -> webkauppa

Itse olen sulkenut konkkien päät kuumaliimalla ja sitten olen maalannut ne päät mustiksi. Vähän vaivalloistahan sekin on. Kuulemma jossain päin maailmaa myydään mustaa kuumaliimaa mutta enpä ole koskaan nähnyt. Se olisi tosi kätevää tähän hommaan.

Timo

EDIT: Tulipa sitten mieleen katsoa ebaysta ja siellähän sitä mustaa kuumaliimaa on. Täytyy kokeilla.
« Viimeksi muokattu: 03.01.2009 klo 17:36:20 Kirjoittaja Timo Haveri »  
Sivun alkuun
IP kirjattu