Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Luxor levysoittimen kunnostusta (Luettu 10653 kertaa)
Dartagnan
Senior Member
Poissa

SRHS 1061

Sijainti: Turku
Luxor levysoittimen kunnostusta
22.11.2008 klo 14:51:17
Tulosta viesti  
Nyt alkaa tämä levysoitin projekti josta jo ehdin mainitakin.

Lähtökohta on tämä:

Tarkoituksena olisi saada kyseinen soitin toimimaan tuossa minun tv/radiokaapissani. Tämähän ei ole sen alkuperäinen levysoitin.
Olen ajatellut tehdä soittimen alle kiskoilla liikkuvan aluslevyn, jonka varassa sen voi vetää kaapista ulos.
Uuden levylautasen maton olen jo ehtinyt hankkimaan.
Äänivarren teline pitää korjata, nyt teipattu väliaikaisesti kiinni.
Tarvitsen myös toimivan neulan. Jos joltain löytyy ehjä, niin olisin halukas ostamaan.
Eli tekemistä löytyy paljon. Koitan kaikessa rauhassa edetä projektin kanssa, ja tänne aina välillä käyn päivittämässä tilannetta.

Kaikenlainen kommentointi ja vinkit ovat myös tervetulleita.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Dartagnan
Senior Member
Poissa

SRHS 1061

Re: Luxor levysoittimen kunnostusta
Vastaus #1 - 24.11.2008 klo 06:21:10
Tulosta viesti  
Tällainen on laitteen tämänhetkinen ilme uudella levylautasen matolla. Levylautasen reunan maalasin vasaralakalla, vaikkei sitä kuvasta erotakaan.
Myös runko alkoi oikeaoppisesti "kellumaan" kun poistin ruuvit reunoista.

Harmaan värinen huopa ei muuten häiritse luonnossa yhtään niin paljon kuin kuvassa. Näyttää mielestäni jopa ihan siistiltä.
No, illalla täytyy jatkaa taas projektin kimpussa. Nyt töihin. Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Dartagnan
Senior Member
Poissa

SRHS 1061

Re: Luxor levysoittimen kunnostusta (RTW model 1)
Vastaus #2 - 02.01.2009 klo 20:48:32
Tulosta viesti  
Muutoksia ja uusia hankintoja.

Minulle tuli tilaisuus ostaa naurettavan halvalla Luxorin (RTW model 1) levysoitin. Laite on vuodelta -53, ja se oli minun tarkoituksiini (TV/Radiokaappiin sijoitus) juurikin oikeanlaisella kotelolla. Puun väri ja kotelon mitat natsaavat täysin. Siinä on myös huomattavasti paremmin toteutettu levylautasen pyörintämekanismi ja kun laitteessa näytti olevan ainakin päällisin puolin toimiva kääntöneula, niin eihän sitä voinut olla ostamatta.
Tuon kuvissa näkyvän soittimen laitan kaappiin jemmaan ja tämä viestiketju käsittelee tästä lähtien Luxorin RTW -levysoitinta.

Kuvia koitan lisäillä viikonlopun aikana.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Dartagnan
Senior Member
Poissa

SRHS 1061

Vastaus #3 - 04.01.2009 klo 22:49:16
Tulosta viesti  
No niin. Sain purettua laitteen pois kotelostaan ja tein tällaisen väliaikaisen rimakehikon. Jokainen levysoittimien parissa touhunut tietää kuinka hankalaa laitetta on esim. kääntää toisinpäin ellei siinä ole pölykantta. Vaarana on tietysti äänivarren vaurioituminen. Tässä kehikossa laitetta voi taas kääntää mitenpäin tahansa ja mm. moottorin irroittaminen ja puhdistus on helppoa.

Soittimen mukana tulleelle kotelolle riittää huolellinen puhdistus ja lakkaus. Pohjaan ajattelin tehdä kiskot 12mm vanerista ja messinkilistasta, jolloin laite olisi vedettävissä kaapista ulos.

Itse soitinta joku näppärä on ehtinyt vuosien saatossa modifioimaan aika rankalla kädellä. Vaihtaja mekanismi on poistettu ja laitteeseen on asennettu erillinen virtakytkin. Myös alkuperäinen äänirasia on korvattu samanlaisella kääntöneulalla kuin esim. Cosmoksen levysoittimissa on.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Dartagnan
Senior Member
Poissa

SRHS 1061

Vastaus #4 - 06.01.2009 klo 11:12:49
Tulosta viesti  
Kävin Bauhausissa eilen töiden jälkeen hieman tarvikeostoksilla.
Liberonin tuotteet olen jo aikaisemmin havainnut hyväksi, joten niihin jälleen panostin.
Näillä pitäisi projektin edetä taas mukavasti. Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

haapis
YaBB Newbies
*
Poissa

SRSH

Vastaus #5 - 06.01.2009 klo 11:46:27
Tulosta viesti  
Mukavan oloinen projekti!
Itsellä on myöskin hieman vastaavanlainen levysoitin Luxorin "kaappiradiopaketissa" (kuva liitttenä)
Oma soitin muuten kunnossa mutta neula ilmeisesti rikki.

Sellainen kiinnostaa että löysitkö jostain neulan soittimeesi?

ps. Saa toki poistaa tämän minun kysymyksen jos tämä sekoittaa projektitarinaasi  Hymiö

06012009160small.jpg ( 61 KB | 0 latausta )
06012009160small.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

Dartagnan
Senior Member
Poissa

SRHS 1061

Vastaus #6 - 06.01.2009 klo 12:15:20
Tulosta viesti  
Kiitoksia.

Nettiä selaillessani selvisi että sinun soittimesi on muuten vastaava kuin minun, mutta paranneltu malli ilmeisesti RTW-7. Tuossa sinun soittimessasi on suurempi ja painavampi levylautanen.
Todella hienossa alkuperäis kunnossa näyttää soittimesi muutenkin olevan.

Uutta neulaa kysyin Helsingissä toimivalta Vinyyliklubilta, mutta he sanoivat että eivät voi auttaa asiassa. Voi olla todella vaikeaa löytää neulaa tuohon soittimeen kun on sen verran eksoottisen näköinen.
Harmillista on sekin että jos modifioi jonkun toisen neulan tilalle (niin kuin minunkin soittimessa aikaisempi omistaja on tehnyt), niin silloin koko hieno automatiikka mekanismi jää tarpeettomaksi. Tämähän on siitä hieno levysoitin että itse ei tarvitse kuin valita nopeus käytettävän levyn mukaan, soitin kääntää itse sopivan neulan automaattisesti. Nyt esim. tuossa minun soittimessa pitää itse kääntää sopiva neula esiin.

Eikä tietenkään poisteta mitään viestejä, vaan päin vastoin lisää tällaisia aiheeseen liittyviä juttuja.

Sivun alkuun

IP kirjattu

haapis
YaBB Newbies
*
Poissa

SRSH

Vastaus #7 - 06.01.2009 klo 17:51:02
Tulosta viesti  
Dartagnan kirjoitti 06.01.2009 klo 12:15:20:
Nettiä selaillessani selvisi että sinun soittimesi on muuten vastaava kuin minun, mutta paranneltu malli ilmeisesti RTW-7. Tuossa sinun soittimessasi on suurempi ja painavampi levylautanen.
Todella hienossa alkuperäis kunnossa näyttää soittimesi muutenkin olevan.

Tämä onkin täysin uutta tietoa tästä omasta laitteesta. En ole vielä tutkinut laitetta enempää ja tähän saakka kuunneltu pelkästään radiota.

Dartagnan kirjoitti 06.01.2009 klo 12:15:20:
Uutta neulaa kysyin Helsingissä toimivalta Vinyyliklubilta, mutta he sanoivat että eivät voi auttaa asiassa. Voi olla todella vaikeaa löytää neulaa tuohon soittimeen kun on sen verran eksoottisen näköinen.
Harmillista on sekin että jos modifioi jonkun toisen neulan tilalle (niin kuin minunkin soittimessa aikaisempi omistaja on tehnyt), niin silloin koko hieno automatiikka mekanismi jää tarpeettomaksi. Tämähän on siitä hieno levysoitin että itse ei tarvitse kuin valita nopeus käytettävän levyn mukaan, soitin kääntää itse sopivan neulan automaattisesti. Nyt esim. tuossa minun soittimessa pitää itse kääntää sopiva neula esiin.

Wau!! Tekniikka toiminta tuntuu mielenkiintoiselta ja nyt harmittaa vielä enemmän koska neulaa ei taida tähän löytyä  Surullinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Dartagnan
Senior Member
Poissa

SRHS 1061

Vastaus #8 - 10.01.2009 klo 16:38:50
Tulosta viesti  
Nyt on saatu projektia jälleen eteenpäin.
Lakka kestää vain kuivua tuhottoman kauan.

Ensimmäinen kuva juuri levysoittimen ostettuani:

Puhdistin kotelon "neljän nollan" teräsvillalla kostutettuna Liberonin huonekalujen puhdistusaineella. Tämän jälkeen vedin erittäin ohuen kerroksen petsiä saadakseni naarmut piiloon. Sitten lopuksi kolme kerrosta Liberonin Bistrot lakkaa päälle.

Tällainen tuli. Huomatkaa kulmissa näkyvät säädettävät jouset johon levysoitin tulee kiinni:

Tästä on hyvä jatkaa.
Tekemistä on vielä paljon. Kotelolle pitää tehdä vielä kiskot pohjaan jotta sen voi vetää kaapista ulos. Kaapissa on onneksi reijät kiskoille jo valmiina, hyvä niin koska en halua porata siihen mitään ylimääräisiä reikiä.
Levysoittimen moottori pitäisi myös irroittaa ja puhdistaa sekä johdotukset uusia, koska alkuperäiset ovat päässeet hapettumaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Dartagnan
Senior Member
Poissa

SRHS 1061

Vastaus #9 - 26.01.2009 klo 20:01:18
Tulosta viesti  
Nyt olen saanut kiskot väsättyä.
Ajoin sirkkelillä 18mm * 6mm listaa, jonka petsasin ja vedin bistrot lakalla kaksi kerrosta päälle. Messinkilistasta sahasin sopivan kokoiset palat jotka sitten kiinnitin listoihin ruuveilla. Tässä kohtaa tapahtui pieni tyylivirhe. Minulla ei ollut yhtään sopivan kokoisia messinki ruuveja ja jouduin käyttämään tavallisia sinkittyjä.  No, eiväthän ne sieltä soittimen alta mihinkään näykään.
Kiskot kiinnitin kaappiin vanhoja ruuvinreikiä hyödyntäen. Vielä pitää itse levysoittimen pohjaan tehdä vastaavat kiskot.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Dartagnan
Senior Member
Poissa

SRHS 1061

Vastaus #10 - 05.04.2009 klo 20:32:28
Tulosta viesti  
Nyt tuli otettua koko ensi viikko lomaa töistä, ja tarkoitus olisi jälleen paneutua tähän projektiin.
Messinkilistaa kävin ostamassa lisää sekä 3mm koneruuveja jotta saisin kiskot tehtyä myös levysoitin osaan. Tässä kävikin vähän hassusti kun olin sahannut listat valmiiksi oikean mittaisiksi ja sain jopa kiinnitettyä toisen kiskon kotelon pohjaan. Sitten kun aloin väsätä sitä toista puolta niin tietenkin menin ajatuksissani lyhentämään sitä jo valmiiksi sahattua listaa. No se meni pilalle ja kun rautakaupatkaan ei enää ole auki niin se homma siirtyy ensi viikolle.
Tuosta Luxorin äänivarresta puuttui kokonaan "nostokahva" , joten nappasin sellaisen risasta JVC levarista ja kiinnitin sen Luxoriin. Reikä oli äänivarressa valmiina, joten tiettävästi siinä on sellainen joskus ollut.
Tarkoituksena olisi ensi viikolla lomien aikana saada kiskomekanismi toimimaan ja sitten täytyisi testata onko tuosta neulasta enää mihinkään.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Dartagnan
Senior Member
Poissa

SRHS 1061

Vastaus #11 - 11.04.2009 klo 16:48:14
Tulosta viesti  
Sen verran on edennyt että laite on kytketty radiokaappiin testiä varten ja ensimmäiset saundit otettu ilmoille! Silmänisku
Kummatkin neulat todettin toimiviksi, eikä volyymiakaan tarvitse kääntää kuin hieman kun kuuluu jo ja lujaa. Eli varsin toimivalta kokonaisuudelta vaikuttaa.
Rautakaupassakin ehtisin jo tänään käymään mutta oli taas oikein meikäläisen tuuria kun juuri sen kokoiset messinkilistat oli myyty kaikki loppuun joita minä olisin tarvinnut. Jäi siis ostamatta ja näin ollen en pääse kasaamaan koneistoa vielä koteloon.

Banaaniliittimet hioin puhtaaksi - kontakti paranee. Ennen ja jälkeen kuva.

Kuva autenttisesta testitilanteesta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Dartagnan
Senior Member
Poissa

SRHS 1061

Vastaus #12 - 03.12.2009 klo 20:53:34
Tulosta viesti  
Nyt saatiin tämäkin projekti päätökseen.
Aika hyvin mielestäni istuu kokonaisuuteen, vaikka ei alkuperäinen olekaan. Onpahan ainakin toimiva laitos joka on mielestäni tärkeintä.

Vielä pari kuvaa

Levylautasella Benny Goodman & His orchestra, Sugarfoot Stromp.

Sivun alkuun

IP kirjattu