Normaali aihe Konkkatesteri (Luettu 6237 kertaa)
OH6LSL
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Kokkola
Konkkatesteri
29.07.2008 klo 12:55:21
Tulosta viesti  
Tulipa puheeksi amatööriveljeni kanssa, että mikä olisi sopiva testerilaite verkkolyyteille. Työssään hän huoltaa erästä laitetta jossa on suurijannitteisiä elkoja rinnakkain paljon.

Kapasitanssin voi mitata, sekä ESR:n. Ongelmana on se että nämä konkat alkavat vuotamaan vasta tietyllä jännitteellä.
Testaus voidaan tehdä käsin, variakilla, tasurilla, V ja mA mittarilla. Testaus on hidasta ja vaatii harjaannusta.

Onko olemassa valmista laitetta tähän hommaan?

Janne

Janne OH6LSL
Sivun alkuun
IP kirjattu

TFK-loop
Ex-jäsen
**

(+TFK-loop ex-jäsen)

Re: Konkkatesteri
Vastaus #1 - 29.11.2008 klo 01:07:44
Tulosta viesti  
Tällaista isompijännitteistä (4.5V - max. 45V?) kapasitanssimittaria on ainakin ollut
olemassa Hartmann & Braunin valmistamana:

www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Zubehoer/Kapavi/Kapavi.htm

Antanee tarkempia mittaustuloksia putkilaitteiden kondensaattorien testauksessa
kuin digitaalimittarien kapasitanssitesterit.

Ja löytyipä samaiselta sivulta varsinainen radiokorjaamomallinen kapasitanssimittarikin:

www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Zubehoer/CondChecker/Heathkit-C...

t: Pertti A  Pyöritä silmiä

Ps. Saksankielisen sivun voi "suomentaa" Moxilla Firefox
     haussa (käänä tämä sivu) -toiminnolla.
« Viimeksi muokattu: 29.11.2008 klo 19:57:30 Kirjoittaja TFK-loop »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Jukka Rajala
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Helsinki
Vastaus #2 - 29.11.2008 klo 08:55:29
Tulosta viesti  
Näissä vanhemman polven testereissä on kapasitanssi-alue rajallinen,Heathkitissä 1000uF asti.Tosin laitteen valmistumisaikoina se taisi olla suurin kapasitanssi mitä kaupasta sai? Itse käytän ESR-mittaria elkojen testaukseen,ja sillä voi suoraan piiristä mitata elkon kunto,laite tunnistaa oheiskomponentitkin ja ilmoittaa siinä tapauksessa kapasitanssin sijasta "In circuit" ja ilmoittaa tuloksena pelkän ESR-mittaustuloksen.Aika pistämätön laite LCD-monitorien,ja LCD-töllöjen vian-haussa puhumattakaan muusta nyky-elektroniikasta.Laite maksoi itsensä takaisin ensimmäisen viikon aikana jos laskee työtuntien määrän vähenemisen kantilta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

TFK-loop
Ex-jäsen
**

(+TFK-loop ex-jäsen)

Vastaus #3 - 29.11.2008 klo 19:57:01
Tulosta viesti  
Hymiö Kiitos hyvistä tiedoista. Korkein kapasitanssiarvo vanhoissa kapasitanssimittareissa voi olla tietyissä tapauksissa ongelma, mutta riittävän jännitteellistä mittausta vaativat kondensaattorit ovat onneksi yleensä matalampia kapasitanssiarvoltaan esim verkkolaitteen suodatinelkot.

Kapasitanssimitauksesta ja vielä varmuudeksi rakennusohjeet yhdestä kapasitanssimittarista täällä:
www.jogis-roehrenbude.de/Bastelschule/Kondensatoren.htm

Itse olen suurimmaksi osaksi selvinnyt kotikäytössä kondensaattorien mittauksesta 1980-luvun,
venäläisvalmisteisella RC-mittasillalla(verkkokäyttöinen).

t: Pertti A

« Viimeksi muokattu: 02.12.2008 klo 01:04:03 Kirjoittaja TFK-loop »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Jukka Rajala
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Helsinki
Vastaus #4 - 30.11.2008 klo 11:21:17
Tulosta viesti  
Kyllä vanhoillakin testereillä pärjää,ainoa miinus niissä on niiden suuri koko..

Olen kesästä asti tinannut Isotest 7 A jolla voi testata kerkot,polkot ja vahapaperi konkat puhumattakaan pikieriste konkista,tämä itävaltalaisen Gerhard Heigh´lin suunnittelema mittari helpottaa radiovanhusten elvyttämistä uskoisin.Muutama SHRS:n jäsen lienee rakentanut saman mittarin jo aiemmin.

kuvia itse projektista.Piirilevyn teetin Protolevy nimisessä putiikissa (www.protolevy.fi)

ja itse laite: http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/286if+jukka-radio.html

Sivun alkuun

IP kirjattu

TFK-loop
Ex-jäsen
**

(+TFK-loop ex-jäsen)

Vastaus #5 - 02.12.2008 klo 01:24:35
Tulosta viesti  
Kiitos infosta.  Hymiö

Tässä vielä pari mielenkiintoista konkkamittalaite -linkkiä:
www.pauls-roehren.de/bastel/c-check/c-check.htm
www.jogis-roehrenbude.de/Bastelschule/Elko-Pruefgeraet.htm

Suomennosta voi kokeilla Mozilla Firefoxissa (käännä tämä sivu) -toiminnolla.

t: Pertti A

Sivun alkuun

IP kirjattu