Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) mitä tehdä vanhalle radiolle? (Luettu 19646 kertaa)
jaana
Ex-jäsen

mitä tehdä vanhalle radiolle?
09.06.2008 klo 22:42:23
Tulosta viesti  
Elikäs tälläisen kaverin löysin mummolan vintiltä. Haluaisin kovasti saada esineen kuntoon, intoa löytyy, mutta taitoa ei. Sisältö ainakin kuuluu ammattilaiselle, mutta kuinka entisöisin kotelon aivan täysin häpäisemättä mummelin vanhaa radiota? Olisiko petsi huono idea?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Re: mitä tehdä vanhalle radiolle?
Vastaus #1 - 09.06.2008 klo 23:45:33
Tulosta viesti  
Pinta näyttää vielä suhteellisen hyvältä joten tämä saattaisi auttaa -> http://www.pintanikkarit.fi/kauppa/index.php?tid=127

Itse olen käyttänyt tuota ainetta joitakin kertoja ja olen ollut tyytyväinen.

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

jaana
Ex-jäsen

Vastaus #2 - 10.06.2008 klo 00:12:54
Tulosta viesti  
Kiitoksia kovasti, kuva olikin eniten kärsineestä kohdasta. Tuo voisi olla ainakin helpompi vaihtoehto, niin saisi radion kirjahyllyä koristamaan. Kunhan nyt ensin pääsee linnunkakoista eroon...Mistäköhän voisi sitten löytää tilalle noita namiskoja puuttuvien tilalle/ muita varaosia? Niin, ja osaisko joku sanoo minkä ikänen radio on kyseessä?
« Viimeksi muokattu: 10.06.2008 klo 00:49:43 Kirjoittaja »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Vastaus #3 - 10.06.2008 klo 00:17:53
Tulosta viesti  
Kokeile kysyä tuolta -> www.radiomuseo.fi ; (toimisto(at)radiomuseo.fi)

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

OH6LSL
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Kokkola
Vastaus #4 - 26.06.2008 klo 17:05:46
Tulosta viesti  
Lainaus:
Elikäs tälläisen kaverin löysin mummolan vintiltä. Haluaisin kovasti saada esineen kuntoon, intoa löytyy, mutta taitoa ei. Sisältö ainakin kuuluu ammattilaiselle, mutta kuinka entisöisin kotelon aivan täysin häpäisemättä mummelin vanhaa radiota? Olisiko petsi huono idea?
http://i209.photobucket.com/albums/bb177/litowel/radio00111.jpg
http://i209.photobucket.com/albums/bb177/litowel/radio00222.jpg

Hei,
itselläni on melkein samanlainen Celestion Stereo Cadet. Hyvä ääninen radio. Noilla nappuloilla kaiuttimien välissä voi saudia vähän muuttaa. Nimestään huolimatta se ei ole tietenkään stereo radio. Sitä ei ollut vielä -50 luvulla keksittykään tässä nykyisessä muodossaan...

Kuva omastani näkyy täällä kuvssa:
http://www.tarkastaja.com/~janne/oh6lsl/index.html

Näitä on näkynyt hiukan eri kuorilla. Eli ilmeisesti vaihtelua on ollut vuosimallien välillä. Radion valmistusvuosi sijoittuu 1955-196? vuosien välille. Tekniikka on perusputkitus/kytkentä, eli korjaus ei ole ongelma. Nappuloiden saatavuus kannattaa tarkistaa esim. radiomuseosta ta sitten Pietarsaaren Musiikkikeskuksesta.

Janne

Janne OH6LSL
Sivun alkuun
IP kirjattu

Dartagnan
Senior Member
Poissa

SRHS 1061

Sijainti: Turku
Vastaus #5 - 29.06.2008 klo 15:32:45
Tulosta viesti  
Moi.

Näyttää siltä että viilupinta tuosta sinun radiosta olisi ehjä. Se helpottaa ratkaisevasti korjaustöitä.

Itse en välttämättä petsaisi, vaan hioisin pinnan kauttaaltaan ja lakkaisin uudestaaan. Kannattaa tutustua Liberonin tuotteisiin . Ne ovat tarkoitettu nimenomaan entisöintiin. http://www.liberon.fi/index1.htm.

Kannattaa antaa jonkun asiansa osaavan harrastajan/ammattilaisen purkaa koneisto irti kotelosta. Myös merkit ja listat sekä kaiutin kangas kannatta irrottaa ennen hionta töitä. Itse käyttäisin hionnassa ns. hiirtä ja ehkä 240 hiomapaperia. Kannattaa olla todella varovainen ettei hio viilua puhki, se kun ei ole yleensä milliä paksumpaa. Eli ennemmin vaikka muutama naarmu pinnassa kuin puhkinainen viilu. Menee helpoiten puhki juurikin terävistä reunakohdista. Sanoisin että tuo sinun radion pinta on vielä kohtalaisen helposti pelastettavissa.
Hionnan jälkeen ehkä jokin miedosti sävytetty lakka, vaikka tuolta Liberonin valikoimasta.

Lopuksi pari kuvaa minun Vintage laitteestä, johon jouduin tekemään kokonaan uusiksi koko kotelon. Vanha kun oli päässyt rapistumaan jo liian huonoksi. Materiaalina käytin teak viilutettua vaneria.

Kotelo sisältä tarkasti alkuperäisen mallin mukaan:

Valmis kotelo:

Valmis kotelo 2:

Sivun alkuun

IP kirjattu

Jukka Rajala
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Helsinki
Vastaus #6 - 29.06.2008 klo 18:45:12
Tulosta viesti  
Hyvän näköinen koppa tuohon tuli.Itse tein tilapäisosan (kotelon päällysosa) osittain tuhoutuneeseen B&O Beocenter 3500:een
laminaattiparketin palasta.Viimeistely on aika karu reunojen osalta,mutta ehkä jonain päivänä.. Kannen tärkein tehtävä on pitää meidän 3 kissaa poissa transisitorien kimpusta...  Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Dartagnan
Senior Member
Poissa

SRHS 1061

Sijainti: Turku
Vastaus #7 - 02.07.2008 klo 22:33:29
Tulosta viesti  
Lainaus:
Hyvän näköinen koppa tuohon tuli.Itse tein tilapäisosan (kotelon päällysosa) osittain tuhoutuneeseen B&O Beocenter 3500:een
laminaattiparketin palasta.Viimeistely on aika karu reunojen osalta,mutta ehkä jonain päivänä.. Kannen tärkein tehtävä on pitää meidän 3 kissaa poissa transisitorien kimpusta...  Kliseinen

Onkos tuon Beon kansi alunperin tummaa pleksiä? Jos on niin tulisi varmasti asiallinen kun teettäisi tummasta lasista koko kannen.
Itse olen kääntynyt vastaavissa ongelmissa tämän liikkeen puoleen: www.kaune.fi

Sivun alkuun

IP kirjattu

Jukka Rajala
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Helsinki
Vastaus #8 - 03.07.2008 klo 08:32:33
Tulosta viesti  
Tarkoitat varmaan sitä pleksistä pölykantta? Tässä mun tapauksessa on koko yläkansi tuhoutunut,eli levysoitin ja kopan yläpuoli kateissa..

http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=398

Sivun alkuun

IP kirjattu

TFK-loop
Ex-jäsen
**

(+TFK-loop ex-jäsen)

Vastaus #9 - 06.01.2009 klo 04:06:47
Tulosta viesti  
Tässä vielä varmuudeksi Salora harrastajan hyvä, kotimainen linkki putkiradion
esim.puupintojen kunnostukseen:
http://www.hovirinta.net/radiot/kunnostus/mekaniikka/puuosien_kunnostus.htm
http://www.hovirinta.net/radiot/tekniikka/superi/viritys/ULAn_viritys.htm

t: Pertti A  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

pietu
Ex-jäsen

Vastaus #10 - 14.01.2009 klo 09:34:28
Tulosta viesti  
Dartagnan,onpas sulla samannäköinen toi vintage ratio kun mun Grundig merkkinen erillis kotistereo laitteisto,juuri samanlaiset keinuvivut ja pyöritys nappulat,pikkasen vaan eri järjestyksessä ja mulla on metallikuoret.se on jostain 70-luvun lopulta luulisin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

telefunken
Full Member
Poissa

SRSH

Vastaus #11 - 14.01.2009 klo 16:38:07
Tulosta viesti  
Minun mielestä ei välttämättä aina tarvi koko radiota purkaa ja uuden-näköiseksi tehdä jos pinta ei ole ihan hirveä. Kunnon puhdistus ja pahimmat paikat uutta lakkaa päälle, ja  ehjiin kohtiin jollain hyvällä kankaalla tms hyvin ohut kerros oikean mallista lakkaa niin hyvä tulee.Jos kuluneeseen kohtaan jää sävyero, joutuu etsimään sopivan väristä sävytettä jos haluaa häivyttää vaaleat kohdat. Sen kyllä näkee puhdistaessa kostealla ,palaako silloin sama sävy kun kastuu lakaton kohta ennen kun kuivuu.. Liian monesti on pilattu enempi vanhoja koteloita huonolla työnjäljellä tai että on jätetty rumia valumia esim kaiutinkankaan päälle ja nehän ei lähde millään pois, kun uusimalla kankaan, mutta turhalta tuntuu kun vähemmällä tulisi hyvä. Saahan vanhassa ikä näkyä.  Parempi hieman kauhtunutkin pinta kun pilattu nopea pensselöinti, tai irtonaiset listat kun tapit katkottu irrottaessa. Tietysti jos on taitoa tarpeeksi niin sitten täys korjauskin kannattaa, jos vaan on aikaa.. Ohessa kuva laitteesta jonka ed. omistaja oli "kunnostanut" hmm...
« Viimeksi muokattu: 14.01.2009 klo 20:17:55 Kirjoittaja telefunken »  

HPIM0084.jpg ( 122 KB | 0 latausta )
HPIM0084.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

Hannu Kylli
YaBB Newbies
*
Poissa

SRSH

Sijainti: Tyrnävä
Vastaus #12 - 14.01.2009 klo 17:28:40
Tulosta viesti  
telefunken kirjoitti 14.01.2009 klo 16:38:07:
Minun mielestä ei välttämättä aina tarvi koko radiota purkaa ja uuden-näköiseksi tehdä jos pinta ei ole ihan hirveä.

Samaa mieltä. Mielestäni ensin kannattaa harkita tarkoin kannattaako tehä mitään ja jos päättää ns. "entisöidä uuden veroiseksi" niin sitten uusi harkinta-aika. Radion tai minkä tahansa vanhan esineen "historia" on helppo pilata eikä sitä koskaan saa enää takasi kun sen kerran entisöi.  
Tekniikan kunnostaminen onkin sitten toinen juttu.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2009 klo 18:27:40 Kirjoittaja Hannu Kylli »  
Sivun alkuun

IP kirjattu