Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Keräätkö jotain, miksi ? (Luettu 14442 kertaa)
Hannu Nieminen
Full Member
Poissa

SRHS #145

Sijainti: Nuijamaa
Keräätkö jotain, miksi ?
04.01.2008 klo 12:10:52
Tulosta viesti  
Keräilijälle, keräsi hän mitä tahansa, ei tarvitse selittää miksi keräät. Voitaisiin silti vähän kartoittaa keräämiseen liittyviä tunteita ja motiiveja.

Mitä selität maallikolle ? Mitä tunteita herää kun huomaa esim. mielenkiintoisen radion myytävänä ? Miltä tuntuu kun keräilyttäisi, mutta ei ole tilaa/rahaa/bonuspalloja jäljellä kotiväen suuntaan ? 

Lisää alkuun avittavia ajatus/kysymysviitteitä saa keksiä lisää.

Keräilystä lapsuudenystäväni Jukka Vesterinen kiteyttää hyvin Purukumikirjassaan: "Purukumikuvien keräily palauttaa aikaan, jolloin kaikki tuntui olevan järjestyksessä."
Kymmenvuotiaan pojan elämässä ei isoja murheita ollut kai hänellä eikä minulla. Maailmanpolitiikka ei ahdistanut. Lauantaisin sai limsapullon ja yhden markan viikkorahan.

Vähän samoja fiiiliksiä itse tunsin kun aloitin radioiden keräilyn. Muutto maalta betonilaatikkoon, pois "miesten töistä", elämänpiiristä jossa puuhailtiin iltaisin "kaikkea kun ei ollut mitään", sai aikaan kaipuun aikaan, jolloin kaikki tuntui olevan järjestyksessä. Putkiradioden hankinta halvalla kirppareilta 90-luvulla ja niiden kanssa puuhailu oli sellaista jota saattoi harrastaa aikansa kerrostalossakin. Ja se riemu kuntoon saamisesta, kruunasi kaiken. Eihän niissä yleensä paljoa muuta vikaa ollut kuin huonot kontaktit tai palanut sulake.

Minulla on motiivina tunteet, joita nämä aikansa viihdekeskukset herättävät, ei mahdollinen arvonnousu eikä museaaliset syyt. Tosin olen ymmärtänyt seuran kokousten myötä sen museaalisen arvon mikä esineisiin kertyy jos niillä on joku tarina kerrottavanaan.

Edelleenkin on mukava palata nuoruuden aikaan, vaikkapa kuuntelemalla huomenna 5.1. klo 15.00 Entisten Nuorten Sävellahjaa. Taitaa silloin olla jo sen verran hämärää että seinille heijastuu pieniä valopalloja radion takakannen aukoista. Kuuntelisiko isoaPhilips novoSonicia vaiSalora Metropolia ? No molempia tietysti, toinen on keittiössä ja toinen olohuoneessa. Siinäpä on sitä 3D sointia.

Lapsellista nostalgiaa ? Kyllä, myönnetään  Hymiö

Hannu
« Viimeksi muokattu: 04.01.2008 klo 15:21:55 Kirjoittaja Hannu Nieminen »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Jukka Rajala
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Helsinki
Re: Keräätkö jotain, miksi ?
Vastaus #1 - 04.01.2008 klo 17:27:58
Tulosta viesti  
Omalla kohdallani yritän ensi-innostusta jarrutella vanhan radion nähdessäni tyrkyllä jossain,koska nyt jo on kaikenikäistä kamaa
kertynyt ja osa odottaa reparointia edelleen.

Tuo viittaus palaamisesta lapsuuteen ja nuoruuteen,siinä on totuuden jyvä.Omat hankintani on liitoksissa olleet taatusti muistoihin,valopallot seinillä,asteikko valo ja soundi ovat kolmisointu hyviin muistoihin.Voisin kirjoittaa kirjan "Lapsuuteni Salora Rivieran varjossa"

Myöhemmin nuorena miehenä muistoihin jäi ensikuhertelut  naapurin neidon kanssa putki-Helkaman ja levysoittimen suoltaessa pehmeästi illan hämärään Uriah Heepiä ja muuta hevimusaa..  Silmänisku  eli tässä hauskoja muistoja joissa putkiradio osallisena

Tätä kirjoittaessa mietin mitkä merkit jotka tällä hetkellä pääsisi hankintana seulasta läpi,ne on äkkiä lueteltu: B&O (putki ja transistori) ja putki-Tandbergit (radiot).Ei ihan yleisiä kirppareilla..

Eiköhän meissä ole jokaisessa lapsellisuutta hieman jäljellä,ainakin se pitää synkkämielisyyden loitolla  omalla kohdalla Kliseinen
« Viimeksi muokattu: 04.01.2008 klo 23:12:37 Kirjoittaja Jukka Rajala »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Esa Salldén
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Petäjävesi
Vastaus #2 - 26.02.2009 klo 14:16:48
Tulosta viesti  
Kaikkea keräävänä heräsin taas tänään pohtimaan, olisiko heti alkuunsa pitänyt pitää ovi (nyttemmin pihaportti) pienemmällä.

Olen vuosien varrella nähnyt muutaman poikamieskämpän, jossa radioita on sekä astiakaapissa että wc:ssä.  Samoin on nähty perheiden kämppiä, joissa järjestys on tiukka ja keittiössä on radioita vain kaikkialla kaappien päällä (tai niin luulen, kuivauskaapista ei roikkunut paljastavia johtoja). Samoin on nähty keräilijäkämppiä, joista emäntä on äskettäin kerännyt mukaansa liki kaiken muun paitsi radiot. Radion huolto on kesken sekä ruoka- että tiskipöydällä... Itku

Olisiko pitänyt erikoistua? Tässä muutama keräilylinja ideana kommentteineen:
- Jos asut Pietarsaaressa, kerää radioita joiden asteikolla on ko. asema ja materiaalia, joka liittyy asemaan. Saat pikapuoliin lahjoituksia pidettyäsi kirjastossa näyttelyn kokoelmasi pohjalta.
- Sotilasradiot: tänään törkyisen kallis keräilykohde, jos aiot koota 1939-45 kalustoa. Laajenee pakostakin kenttäpuhelimiin jne. Kerää seuraavien ulkomaisten sotien materiaalia, sitä on  nyt halvalla netissä.
- Hyvät koti-ULA-radiot: näitä saa vielä kohtuuhintaan, jos osaa korjata itse. Arvo nousee mutta isot huonekalukoneet vievät paljon lämmintä tilaa.
- Matkaradiot: erikoistu. Alkupään transistoriradiot ovat yhtä näyttäviä kuin kotiradiot, mutta vievät vähemmän tilaa. Puukuoriset, keinonahkaiset ja koreaksi listoitetut kallistuvat koko ajan. Valitse linjasi esim. valmistusmaan mukaan kun ensimmäinen komero on täynnä. Automatkaradioista (radiossa autoasennusliitin) löytyy "ikuisia" käyttöradioita joita harvoin korjataan.
- Radiopuhelimet: linja käyttäjän mukaan, VR, ilmailu... LA-puhelinkokoelmaankin saa satoja eri laitteita ja kokoelma mahtuu silti vinttikamariin ja kestää hätätilassa lämmön vaihteluja.
- Amatöörit, DX-kuuntelu: pohjaton suo, mutta mutakylvyt ovat ihania kun kokoelman laitteita käyttää tarkoitukseensa.

Varaa silti olohuone varastoksi, sillä kaikkea ei rahalla saa ja silloin vain houkutteleva vaihtolaite saa toisen keräilijän heltymään. Virnistys

Radio- ja puhelinmuseo on avoinna tiistaisin 11-16 toukokuun loppuun saakka. Rompepäivä 23.5.2026.
Sivun alkuun
IP kirjattu

eukkola
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #3 - 26.02.2009 klo 22:47:11
Tulosta viesti  
Eräs työhönsä paneutunut helsinkiläinen metallimies toi metallisorvin kerrostalon  makuuhuoneeseen ja lastut senkun lentelivät avioliittovuoteelle. Vuode ja avioliitto kesti.... 
Eräs radiohuoltomies innostui keräämään radioita rintamiestalon täyteen. Vaimo totesi että hän ei enää sovi asumaan ja lähti pois...
Eräs naapurini ostelee innolla pistooliporakoneita, akkuruuvivääntimiä, runko- sun muita naulaimia ym. metallipuolen työkaluja vaikka ei ikänsä ja terveytensä vuoksi niillä mitään tee. Useimmiten hankintansa hän tekee salaa vaimoltaan ja vie saaliinsa autotalliin piiloon. Hänelle tuo hankintamania on paluuta nuoruuteen, jolloin ei ollut varaa ostella mitään vaikka kuinka olisi halunnut. Sanoinkin hänelle että viikingit saivat miekkansa arkkuun mukaan ja että hänen arkkuunsa omaiset latovat porakoneita ym. Johon vastaus oli että akkuvääntimissä täytyy olla ainakin täydet akut...

Yleensäkin keräilyssä tavaraa kulkee ikuista kiertotietään reitillä Keräilijä- Perikunta-Antiikkiliike/Divari/Kirpputori- Keräilijä. Ja hintakäyrä nousee ja laskee kuin maailmantalous....

SER:n osalta tulee inhoittava katkaisu tuohon lenkkiin joka varmasti harmittaa sekä Sinua että minua. Eli suurin osa ihanista radioista ajautuu ennemmin tai myöhemmin rautakontin lattialle ruhjoutuneena kohti lopullista tuhoansa...

Sivun alkuun

IP kirjattu

K
Ex-jäsen

Vastaus #4 - 27.02.2009 klo 11:14:02
Tulosta viesti  
Tulee kyllä keräiltyä melkein mitä vaan autoja,radioita,huonekaluja,levyjä....Mitä tahansa vanhaa.Itse en kyllä kerää nostalgian takia,nää on sen verta vanhoja kapineita mulle.Mutta mukava noiden kanssa on puuhastella/Kunnostella ja työn jälki on vanhoissa tavaroissa aivan eritasoa mitä nykyään puhumattakaan tunnelmasta minkä vanha levy,radio,auto tai muu saa aikaan.Itse en koe niinkään haalivani tavaraa pelkästään itselleni vaan tarkoituksena on estää sitä joutumasta kaatopaikalla,koska ei ole mitään järkeä antaa mennä toimivaa esim pölynimuria kuusankoskelle vain sen takia että se on rosteria ja vanha.Käyttöikä uuteen imuriin on varmasti ainakin kaksinkertainen ja kaupan päälle se on tyylikkään näköinen Mahtava.Onhan näissä kapineissa tietenkin historiallinenkin arvonsa esimerkiksi tämmönen hankinta tuli tehtyä puolivahingossa jokunen vuosi takaperin http://s8.photobucket.com/albums/a40/Kohgs/Rekku/?action=view&current=PICT0242.j...
Erään opettajattaren vanha auto jonka hän oli perinyt isältään,sillekkään ei muita kiinnostuneita oikeastaan ollut.Viimeaikoina olen jo miettinyt että jossain vaiheessa hankin jonkun 20-30 lukuisen kantti-auton samaten kide-kone on ollut mielessä,saas nähdä sitten.

Sivun alkuun

IP kirjattu

1hilavitkutin
Senior Member
Poissa

SRSH

Sijainti: Petäjävesi
Vastaus #5 - 27.02.2009 klo 11:20:54
Tulosta viesti  
Minä en kerää mitään, mutta silti nurkkiin kertyy kaikelaista maan ja ilman väliltä. Meillä on aina ollut koti siinä kunnossa, että naapurikin on sopinut jostakin sisään tulemaan ja lähtenyt päätään pyöritellen ulos. Eihän meillä ole mitään liikaa, juuri vain sopivasti, että ilkeää itseään jonniinlaiseksi talteenottajaksi kutsua. Mitä nyt muutama radio ja muutama osa siellä täällä.. vai lieneekö niitä nyt mainitsemiseen asti olla, tiedä häntä. Onhan emännälläkin lankoja korillinen tuolla nurkassa ja se huolettaa, ettei siirrä sitä pois sieltä, että saisin sijoittaa itse sinne vaikka kaappiradion. Mihin sitä nyt lankoja aina tarvitaan, sukkia saa kaupastakin. Tein tuossa ohimennen hyvät kaupat, ostin vanhan radion vaihteeksi, pitäisi vain noutaa se kotiin jossain välissä. Minähän en kerää mitään, mutta kun halvalla saa, niin kannattaa ostaa, tiedä vaikka olisi joskus tarpeen. Apropoo.. tiedän erään kaverin, joka keräilee vanhoja torakan ja luteen jäännöksiä vanhoista radioista ja säilöö niitä tikkuaskeissa. Se on sitä DNA:n säilyttämistä, ties vaikka olisivat joskus tarpeen ne dna:t.

Sivun alkuun

IP kirjattu

ARZ
Junior Member
**
Poissa

SRSH

Vastaus #6 - 02.09.2009 klo 11:15:41
Tulosta viesti  
Mä kerään levyjä, kirjoja, hifiä ja radioita. Kahta viimeksi mainittua on vain muutamia, kuvissa joitakin laitteistani. Hifirojutkin on osin itse tehtyjä. Kts. linkki:
http://www.arzrecords.com/audio.html

Sivun alkuun

IP kirjattu

greasemonkey
Full Member
Poissa

SRSH

Sijainti: jkl
Vastaus #7 - 02.09.2009 klo 21:59:56
Tulosta viesti  
itsellä keräily lähti käyntiin loogisesti tarpeesta saada vinyylit soimaan myös reissun päällä,eli kannettavia soittimia on jonkin verran kertynyt,joistain on kuviakin nähtävillä.luonnollisesti asia johti taas toiseen  eli pöytälevaria varten sitten piti saada putkiradio,sitten sille 50-luvun pöytä...jonka sisällä myös sattui olemaan savikiekko soitin jne..homma paisui sitten 50-luvun huonekaluihin muutenkin.kun tulee reissattua tuon 50´s rocknrollin perässä niin nuo levarit on olleet ehdoton hitti,ihmiset niistä on kovasti tykänneet.kun musiikki tulee kerättyä vinyylinä niin käyttöastekin on kova.pikkuisen off-topic,mutta jos nurkissasi pyörii jouten 50´s rocknroll/rockabilly levyjä niin kaupata saa...

Sivun alkuun

IP kirjattu

jat79
Full Member
Poissa

Sijainti: Ilmajoki
Vastaus #8 - 03.09.2009 klo 19:57:40
Tulosta viesti  
En tiedä vielä lähteekö tämä paisumaan, mutta vielä en itseäni miellä keräilijäksi. Nostalgian takia en putkiradiota ja levysoitinta ostanut, vaan ihan mielenkiinnosta sen aikaiseen tekniikkaan, ikäänkuin aikakoneeksi Hymiö

Sivun alkuun
YouTube  
IP kirjattu

Heikki M
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #9 - 05.09.2009 klo 19:58:19
Tulosta viesti  
En ole mikään keräilijä, joskin otan talteen vanhoja alan kirjoja. Lisäksi vanhat askartelukirjat kiehtovat. Erityisesti lennokkeja käsittelevät. Onhan noita talteenotettuja kirjoja jokunen.

Vanhoja radiolaitteita en ole keränyt. Joitakin komponentteja kylläkin. Voishan sitä kerätä tai ainakin ottaa talteen, mutta tuo takaisinkytkentä vaikuttaa niin tiukalta, että niistä laitteista voi tulla sanomista.

Heikki M

Sivun alkuun

IP kirjattu

Heikki M
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #10 - 12.09.2009 klo 08:02:05
Tulosta viesti  
Onko joku pannut talteen radioita, televisioita tai muita alaa sivuavia postimerkkejä? Löytyykö niitä?

Heikki M

Sivun alkuun

IP kirjattu

jklaukka
God Member
Poissa

SRHS #490

Sijainti: Joensuu/Kajaani
Vastaus #11 - 12.09.2009 klo 08:13:02
Tulosta viesti  
RM:n sivuille on laitettu jonkinverran postimerkkejä:
http://www.radiomuseum.org/m/st-br_zz_en_1.html
En aktiivisti kerää mitään, otan vain talteen kaikenlaista, kun kohdalle sattuu. Useinhan tuo tuntuu sattuvan.

-Jouko

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6LSL
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Kokkola
Vastaus #12 - 22.09.2009 klo 15:49:18
Tulosta viesti  
Mielenkiintoinen aihe sinäänsä.

Itse kerään Sailor merkkisiä radiolaitteita.
Kiinnostus näihin heräsi, kun kävimme tutustumassa Kokkolan merivartioasemaan, joskus 2003 tai 04. Siellä olin nähnyt pikkupoikana radioaseman. Mielessäni oli vain isoja laatikoita joissa oli kahvat ja isoja säätönuppeja. Sitä ei enään ollut asemalla, mutta kun tiedustelin millainen radio siinä on ollut käytössä, kiinnostus heräsi heti näihin vihreisiin laatikoihin. Netistä löysin kuvia yms. tietoa jonka perusteella aloin kyttäämään kys. värkkejä huutokaupoista ja muista mahdollisista paikoista. Samalla aloin kerätä kaikkea tietoa näistä peleistä. mm. huolto-ohjeita löytyi sähköisenä jonkun verran. Ne on otettu visusti talteen ja olen myös skannannut itse manuaaleja.
Samaan aikaan astui kuvioihin veneharrastus joka jotenkin aktivoi receptorit kaikkeen laivaradiotavaraan.

RF-Mittalaitteita kerään käytännön syistä, kun uudet ovat niin kalliita. Työmaalla on onneksi sitten referenssejä, joiden mukaan voi tarkistella omien aarteiden toimivuutta.
Putkiradioita tulee otettua "talteen" lähinnä sen takia koska haluan olla osallisena vanhojen radioiden pelastamisessa, kuten varmasti moni muukin täällä olija.
Työmaalla on monesti tullut vastaan kysymys, että osaatko korjata putkiradion. Totta kai! on vastaus ja moni nykyinsinööri onkin ihmeissään, että vielä löytyy näiden tekniikan hallitsevia henkilöitä. Pitää olla jotakin vastapainoa omalle leipätyölle, jossa ollaan koko ajan tekniikan edellä. On mukava olla myös sillä tekniikan vanhalla puolella. Ja ei tarvi huolehtia toimiiko softa...

Janne OH6LSL
Sivun alkuun
IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #13 - 03.12.2010 klo 11:56:24
Tulosta viesti  
Vaikka jossain vaiheessa ikäänkuin keräilin Racalin laitteita enemmänkin DX-kuuntelukäyttöön niin varsinainen vanhan radiokaluston keräily tällä rupeamalla alkoi elokuussa 2010. Olin toki käyttänyt putkiradioita DX-kuuntelussa jo 70-luvun alussa, modannut VREH:ita ja VRLK:ita samalla vuosikymmenellä jne, mutta ei siinä mitään keräilyn meinikiä ollut.
Mittalaitteita on tullut hankittua viimeiset 30-vuotta ja suurin osa vanhemmista on jatkanut kiertoaan ja nykyisten pääosa on 80-ja 90-luvuilta.

Tuo keräilyvimma iski jotenkin sen takia, että halusin saada samanlaisen Fenno-Seppo F265V:n jolla kuuntelin eniten 1970-luvun alkupuolella ja jonka alueita modasin niin, että sain kuultua ekat venezuelalaiset yms. 60 metrin bandilta. Halusin myös tehdä vertailua uudempiin osittain kovankin luokan liikennevastaanottimiin joita on tullut viimeisen 10 vuoden aikana hankittua.

Sitten iski halu saada laitteita jotka ovat olleet lajissaan minulle ensimmäisiä. Ja niitä on kovastikin vielä hakusessa kuten eka nauhurini jonka merkki oli Belson ja siinä oli 5" kelat, Philipsin semmoinen perusmallin levysoitin jossa ei LP mahtunut kannen alle ja oli keraaminen äänirasia ja kaiken huippuna lapsuuteni ensimmäinen kotiradio josta muistan sen olleen puukuorinen pieni Fennon yleisvirtakone, varmastikin ensimmäisiä ULA-malleja, ei painonäppäimiä.
Tässä on nyt sitten "sivutuotteena" tullut hankittua paljon muuta, mutta kiinnostavaa.

Niin koko ikäni olen lisäksi ajoittain kerännyt myös perhosia ja postimerkkejä - niiden suhteen on ollut hiljaista kautta nyt 10 vuotta...

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

timpuktu
Senior Member
Poissa

SRSH

Sijainti: Oulunsalo
Vastaus #14 - 03.12.2010 klo 13:40:05
Tulosta viesti  
Varsinaista keräys(hurahdus)kohdetta ei ainakaan toistaiseksi ole ilmaantunut, vaikka puolenkymmentä ratioo on tullutkin hankittua. No, pari kolme niistä on annetu huollettuna eteenpäin (myydähän ei osaa, eikä maksun edestä korjata.. jos nyt jotain kertyneistä kuluista...).

Olkkarissa on monoyhdistelmä Centrum ja keittiössä Ergo-Festivo radio. Noista kumpikin on jäädäkseen ja jokapäiväisessä käytössä... tai jos stereo löytyy keittiöön tai olkkariin niin sitten joutunee tekemään tilaa (vähän toisinaan harmittaa se ''Lapinparran'' yhdistelmä ja myös se iso Rigonda Bolshoi putkistereoyhdistelmäkaappi tuolla kaupungilla).

Kaverilla näin kerran hienon Philips hatturasia levarin ja sellainen piti sitten saada itsellekin... no niitä tuli ebay kokeilujen myötä sitten parikin ja pari vähän uudempaakin huudettua. Yksi originaali riittää minulle, joten varmaan jonakin päivänä harrastan sen toisen hattiksen ''pilalle'' ja piilotan sen sisuksiin radion ja ehkä mp3 liittimen...saa nähdä.

Joitakin 70-luvun vinyyleitä on tullut hankittua kirppareilta kun on halvalla kohdalle sattunut ja niitä varmaan tulee lisääkin kun kohdalle sattuu. Tykkään kuunnella samoja lauluja mitä kuului ratiosta silloin kun itse olin uusi.

Kirpparilta otan talteen jos löydän edullisen metallisäiliöisen öljylampun tai edullisen petromaxin. noita on pari kumpiakin, samoin pari pensatöhöä.

Moottoripyörät meillä on myöskin, vaimolla Puch vm -52 ja minulla uudempi. Sitten on vielä muutama osakasa, joista jonakin  päivänä tai vuonna muotoutuu kokonainen MZ 250 ES -62. Kunhan yksi on kasaantunut joutavat loput mz osat ja muunmerkkiset osakasat kiertoon. Yksi mopokin on, Mobylette kuuskytluvun alusta.

No, vaimon kanssa olemme pikkuhiljaa vaihtamassa kodin huonekaluja 50-luvun lopun mallisiin, koska ensimmäisenä hankittuun Centrumiin vm 57 ne suhtautuvat parhaiten ja toisaalta talokin on vuodelta 53. Olokkarissa on siltä ajalta kattolamppu, Centrum, lipasto (jonne piilotin töllöttimen) ja sohvapöytä. Vielä pitäisi löytää pari kappaletta nojatuoleja ja ehkä sohva, vaikka tuo sivustavedettävä aika hyvin sekaan istuukin (vaikka onkin uudehko). Lisäksi muihin huoneisiin on pari kalustetta hankittuna.

Jonkinmoisena tavoitteena on myöskin saada kerätyksi setti oikeita rationkorjaajan mittalaitteita ja varusteita. Noista tähän mennessä B&K  signaaligeneraattori ja sitten AVO ylkkymittari. Vielä ehkä vanha skooppi ja putkitesteri niin ollaan alkua pitemmällä. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta