OH3NWD kirjoitti 27.04.2019 klo 19:32:00:
Yksi asia mitä Tandberg-mestarimme Jorma Raita on tähdentänyt on, että koneisto lepää kumityynyjen varassa ja etulevyn ja puukotelon välissä kuuluu olla selvä rako, mutta se ääni on kait sitten paremmin moottorin jyrinää.
Kuten jo edellä OH3NWD kertoi, on koneiston ruuvien liiallinen kiristys matalan jyminän aiheuttaja. Ruuvit tulee kiertää vain sen verran, ettei kumityynyt painu lainkaan kasaan.
Luettelen tässä muutamia mahdollisia ylimääräisten äänten aiheyttajia:
- ensinnäkin hyvin pienet oljypisarat moottorin ylälaakerin juureen, välipyörän akselille siihen akselin tyveen ja samoin pieni pisara vauhtipyörän akselille.
- kaikissa uudemmissa koneissa on poistopään vasemmalla puolella pieni alumiinilätkä, johon huopatyyny painaa kevyesti nauhaa (tarkoitus saada nauhan kulku tasaiseksi). Jos tuo huopa on likaantunut nauhoista irtoavasta ruskeasta liasta, oiheutta se nauhan kulkuun pituussuuntaista värinää. Tämä kuuluu ikäänkuin nauhalta tulisi kitinää tai viserrystä.
- sitten kelalautasiin, kelalautasten alapinnalla on vanhemmissa koneissa ympyrän muotoinen huoparengas, joka pitää puhdistaa.
- uudempiin koneisiin korvattiin tuo rengas kolmella korkikaarella, jotka muodostavat kolmeen osaan pätkityn ympyrän kehän. Yksi mahdollinen rahinan aiheuttaja on mahdollinen korkkipalan irtoaminen.
- siiten tuohuoparengas ja nuo korkkipalat hangatessaan hihnapyörän päällä olevaan mylardlevyyn. Jos tuo levy on kovin raappeutunut, sen voisi kääntää toisinpäin (kulumaton puoli ylöspäin).
- kun molemmat kelalautaset ovat irti, niin voisi antaa hihnan pyörittä noita muovisia hihnapyöriä. Tällöin paljastuu mahdollinen hihnapyörien laakereiden kunto (aiheuttaako laakeri rutinoita). Näitäkin on joskus jouduttu vaihtamaan.
- kuten viestiketjussa aiemmin on mainittu: avataan vasen kelalautanen rungon alapuolelta muovimutterilla 8oiskohan peräti nailonmutteri). Huom. Älä hukkaa pientä fiiberiprikkaa.
Oikea kelalautasen alapuolella on kierroslaskijan hihnapyörä, jossa on kekireijässä kierteet kelalautasen irroittamiseksi.
- yksi mahdollinen kitinän aiheuttaja on, jos vetohihna on kovasti kiillotunut, jooloin se puörii pituusakselinsa ympäri moottorin vetopyörän urassa. Puhdista vetopyörän urat ja vetohihna.
Tässä olikin jo suurin osa mahdollisten ylimääräisten äänten aiheyttajista.
terv Jorma
ps. kun kelalautaset ovat irti, niin kelalautasten akseleihin pyyhkäise hieman öljyä öljyisellä paperilla,