Heips...
olen listaillut tässä tietokantaani putkia , ja P alkuiset on nyt listalla.
Samalla sitten olen katellut tuolta netista mitä mikäkin on ja
mihin niitä käytetään.
Pitää hieman kerto pohjaa...
joku aika sitten Sain Jarilta Oulusta Rivieran Chassiksen varaosiksi (nuorena hajottamani tilalle), ja Ilmari testasi minulle putkia tnx vaan molemmille.
No sitten kun Rivieran koneisto tuli kasaan pistin putket kiinni
aloin koklaamaan.
Muuten pelitti hyvin , mutta kuunteli huonosti ulaa
no moka oli minun , oli ottanut ilmarilta tulleesta kasasta ecc81 , jonka olin laittanut ecc85 tilalle.
Huomasin sen vasta sitten kun puristin käden nyrkkiin tuon putken ympärille ja ulamaailma aukesi.
no oikea putki paikoilleen ja homma kunnossa.
Nyt vaan rupesi vaivaamaan tuo , miksi se toimi kun putki oli nyrkin sisällä ???
katellessani putkien datoja netistä aloin ihmetellä ?
Käsittääkseni sain aikaan semmosen tilanteen , että koska ecc85 sessa on vain 6.3 V hehkujännite , ja tuossa ecc81 sessa sekä 6.3V että 12.6 joka voidaan valita kytkennällisesti
(kytkemällä hehkut rinnan tai sarjaan )
ja hehkujen väliulosotto on tuo S eli 9 pinni niin tuossa ecc81:sessä toimi vain toinen puoli hehkuista koska ecc85 kytkennässä tuon välulosoton tilalla on se rf pelti siellä sisällä
eli se oli maissa.
vaikka kytkiksestä voisi päätellä että olin jättänyt oskillaattoripuolen hehkuttamatta , niin todellisuudessa kai se oli antennivahvistimen puoli, kun kerran kuului kun pisti käden putken ympäri .
kertokaas putki miehet , jos esim. tuossa rivierassa irrottais sen Chassikseen maadoitetun hehkun (siis pinnin 9 kanssa chassikseen kytketyn hehkupinnin ) ja siirtäis tuon kuuman puolen hehkupinniin , niin toimisiko riviera silloin tmyös putkella ECC81
ainakin molemmat hehkut toimisi silloin eli oskillaattori ja aneettivahvistin
ehkei tuo putki olisi yhtähyvä kuin ecc85 , mutta toimisiko ?
lueskelin myös tuota vanhaa juttua:
http://www.radiohistoria.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1325684527noista putkien eroavaisuuksista ?
en oikein päässyt jyvälle että toimiiko vai ei
no kunhan tässä pähkäilen näitä putkien ihmeitä opiskellessani .
73 de oh6mf