artosalo kirjoitti 29.04.2013 klo 09:04:31:
Olen myös tilannut 6N5P putkia, mutta tarkoitukseni on kokeilla niitä audiokytkennöissä. Lähinnä sitä, miten pienisäröisiä nämä ovat verrattuna 6N1P:hen, joita olen käyttänyt useasti.
Annettujen kapasitanssiarvojen perusteella ULA-käytössä 6N5P ei varmaan suoraan toimi ECC85:n tilalla, mutta jos suorittaa ULA-etupään hienovirityksen, niin toiminta saattaa olla aivan hyvä.
Näinhän oli todettu myös 6N1P:n suhteen.
Erityisesti ECC85:n anodi-katodi kapasitanssi (Cak) on hyvin alhainen, joten tämän kapasitanssin vaikutus viritykseen on varmasti merkittävä.
Muistan lukeneeni jostakin, olisiko ollut Radiomuseum.org:in sivuilta, että 1. VT-muuntajan uudelleensäätö olisi erityisesti tarpeen.
Kiitos Arto kommentista.
Melkein arvasin että jos eivät muut, niin ainakin sinä otat tähän jotain kantaa.
Saa nyt sitten nähdä miten putki käyttäytyy, mutta ilmoitetut arvot viittaavat tosiaan siihen (samaan kuin 6N1P:n kohdalla), että mainitsemasi lainen etupään viritys voisi tulla kyseeseen jos vastaanottimen herkkyys halutaan samalle tasolle kuin originaalilla.
Itselleni tuli myös aatos tilaamieni 6N5P putkien hyödyntämisestä audiolamppuina, mikäli ULA-putkikokeilu osoittaa ne vain samanveroisiksi tai jopa huonommiksi vaihtoehdoiksi kuin 6N1P putket.
Huomionarvoista on myös putkien hehkuvirran kulutus, joka niin 6N1P kuin 6N5P putkillakin on huomattavasti ECC85 putken kulutusta (435mA) korkeampi, eli noin 600mA.
Kun joskus saat tuloksia selville 6N5P putken särökäyttäytymisestä audiokytkennöissä niin ehkä voisit sitten kertoa niistä tähän samaan viestiketjuun... Olisi mielenkiintoista tietää niistäkin ominaisuuksista!
Minulla on kyllä Marconin särömittari, mutta myös kaikenlaista rojektia niin paljon, että tuskin tulee ihan lähiaikoina tutkittua näitä 6N5P putkia audiokäytössä.