Normaali aihe Foorumin Jäsenten Esittely (Luettu 12170 kertaa)
Dartagnan
Senior Member
****
Poissa


SRHS 1061

Viestejä: 271
Sijainti: Turku
Foorumin Jäsenten Esittely
17.01.2008 klo 19:26:43
Tulosta viesti  
Terve.
Olen uusi jäsen tällä keskustelufoorumilla ja ajattelin että kun toiminta näyttää olevan näinkin alussa niin jokainen halukas voisi kertoa hieman itsestään ja muista harrastuksistaan.

Itse olen Turkulainen 23 vuotias mies. Nuoresta iästä huolimatta vanhoja putkilaitteita on ollut omistuksessani jo reilun kymmenen vuoden ajan. Harrastus lähti liikkeellle perittyäni mummilta hänen vanhan ASA 751 L putkiradion, joka laitettiin isän avustuksella kuntoon. Nykyisin vanhoja laitteita löytyy jo vähän enemmän, uusimpana tulokkaana  Philipsin TV/Radio/Levysoitin -kaappi.
Kiinnostuksen kohteena on myös 70 -luvun loppupuolen ns. Vintage Stereolaitteet. Tällä hetkellä on Optonica SA-3131, Pioneer CT-F9191, Pioneer PL-15 laitteista koostuva kokoonpano.
Olen myös kirjoilla Suomen Volvokerhossa ja vapaa-aika menee välillä vanhan Volvon kimpussa.

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jukka Rajala
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1429
Sijainti: Helsinki
Re: Foorumin Jäsenten Esittely
Vastaus #1 - 17.01.2008 klo 21:49:36
Tulosta viesti  
Tervetuloa joukkoon! Itse olen hesalainen,50-luvun lopun tuotantoa.Ensikosketus radio ja tv-laitteiiin jo varmaan 1962 kun kotona käynyt TV korjaaja antoi risan putken mulle.  Kliseinen

Mielenkiinnon kohteisin kuuluu tietenkin putkiradiot,projekteina muutama wintage-hifi ,ASA 2993 ja B&O:n Beocenter 3500.
Putkiradioina Telestar Concertino ´56  ja Philips BSF552A.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6LSL
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 795
Sijainti: Kokkola
Re: Foorumin Jäsenten Esittely
Vastaus #2 - 18.01.2008 klo 12:29:45
Tulosta viesti  
Tervetuloa joukkoon.

Itse olen vm. 1973 ja olen käynyt ammattikoulun Radio ja TV-linjan, tein niitä hommia muutaman vuoden -90 luvun alussa. Aavistin että tällä alalla ei kohta enää elätä iseään, niin jatkoin tietokoneteknikoksi Raahessa. Nyt olenkin sitten saanut leipäni yllättäen! radiotekniikan suunnittelun parista viimeiset 9v.

Kaikki sähkölaitteet on kiinnostaneet aina ja suuntautumiseni tele/radio puolelle alkoi varmaan siitä kun isäni toi puhelimen raatoja minulle työpaikaltaan puhelinyhtiöstä. Olin varmaan 3v kun ensimmäiset puhelimet "korjasin". Sittemmin radioamatööriharrastus on tuonut paljon lisää tähän harrastamiseen ja putkiradioita on tullut korjattua useita vuosien varrella.

Tällä hetkellä keräilen mm. Sailor merkkisiä laivaradioita sekä radio/tele mittalaitteita.

Ihan vanhempia laitteita (-10-30-luku) en juuri harrasta, jätän ne vanhemmille herroille. -50-70-luku kiinnostaa eniten tällä hetkellä. Ne on sellaista kamaa joka on ollut vielä käytössä omassa nuoruudessani ja niihin liittyy omia muistoja ja muistikuvia.

Janne
OH6LSL
  

Janne OH6LSL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Hannu Nieminen
Full Member
***
Poissa


SRHS #145

Viestejä: 182
Sijainti: Nuijamaa
Re: Foorumin Jäsenten Esittely
Vastaus #3 - 19.01.2008 klo 15:42:43
Tulosta viesti  
Lainaus:
Tervetuloa joukkoon! Itse olen hesalainen,50-luvun lopun tuotantoa.Ensikosketus radio ja tv-laitteiiin jo varmaan 1962 kun kotona käynyt TV korjaaja antoi risan putken mulle.  Kliseinen



Heh, tuo pätee minuun myös, paitsi että asun Espoossa. Hankimme -62 Luxor Exposen ja korjaaja antoi minullekin putken, tutkin sitä jopa sisältä kiven avulla. Rin Tin Tiniä tuli katsottua nojatuolin alta kun se oli niin jännä. Seuraava radioharrastamisen kohde oli mummon vanha Philips BX272U. Pistin sen päreiksi ja vasta muutama vuosi sitten sain hankittua uuden tilalle. Putkiradioita aloin hankkia noin -95 ja putkivahvistimia aloin rakennella myös samoihin aikoihin. Aluksi sitä hankki kirppareilta melkein kaiken mitä siellä oli,hinnat olivat markka-aikaan kohtuullisia ja hintoja nostava retroilu ei ollut vielä muodissa.

Hannu
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jukka Rajala
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1429
Sijainti: Helsinki
Re: Foorumin Jäsenten Esittely
Vastaus #4 - 19.01.2008 klo 21:36:46
Tulosta viesti  
Lainaus:
Lainaus:
Tervetuloa joukkoon! Itse olen hesalainen,50-luvun lopun tuotantoa.Ensikosketus radio ja tv-laitteiiin jo varmaan 1962 kun kotona käynyt TV korjaaja antoi risan putken mulle.  Kliseinen



Heh, tuo pätee minuun myös, paitsi että asun Espoossa. Hankimme -62 Luxor Exposen ja korjaaja antoi minullekin putken, tutkin sitä jopa sisältä kiven avulla. Rin Tin Tiniä tuli katsottua nojatuolin alta kun se oli niin jännä. Seuraava radioharrastamisen kohde oli mummon vanha Philips BX272U. Pistin sen päreiksi ja vasta muutama vuosi sitten sain hankittua uuden tilalle. Putkiradioita aloin hankkia noin -95 ja putkivahvistimia aloin rakennella myös samoihin aikoihin. Aluksi sitä hankki kirppareilta melkein kaiken mitä siellä oli,hinnat olivat markka-aikaan kohtuullisia ja hintoja nostava retroilu ei ollut vielä muodissa.

Hannu


Saamassani putkessa oli varmaan vihreää kryptoniittia joka poltti kuuppaan lopullisen jäljen ja tässä sitä nyt harrastellaan kaikenkarvaisia radioita..  Virnistys . Tulipa itsekkin laittetua putki päreiksi ja ihmeteltyä sisuskaluja.

Meille tuli Philipsin töllö 1957,ennen meikäläistä siis,silloin katselivat myös Tallinnan lähetyksiä ja sikäläinen taukokuva oli piirroskuva lähetinantennista joka "lähetti" radioaallon ,kuulemma mummoni katsoessaan sitä ekoja kertoja kumartui kun luuli se osuvan katsojaan..  Kliseinen .

RinTinTinin ohella tuli joku toinenkin koirasarja silloin,schäferi joka oli US Cavalryn maskotti jonkun pikkupojan kanssa ,pojan nimi taisi olla Rusty? Sirkus Papukaija oli toinen suosikki.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
maunujjanne
Full Member
***
Poissa


SRSH

Viestejä: 140
Sijainti: Jyväskylä
Re: Foorumin Jäsenten Esittely
Vastaus #5 - 21.01.2008 klo 22:35:46
Tulosta viesti  
Täällä Maunujjanne, kuka siellä?

Olen muusikko-opettaja Jyväskylässä ja viimeisen rapiat puoli vuotta perehtynyt putkivehkeisiin. Sain muuan vuosi sitten tutulta mieheltä Salora Milanon vm -56, jonka oululaiset korjaajat olivat tuominneet risaksi ja vempele oli menossa romuksi. Pelastin sen ja juu, rikki oli. Tökkäsin kolvilla kerran poikien tekemää juotosta ja jo alkoi pelit soimaan... Siitä se alkoi.

Nyt on kotona vanha SMK,  ASA 361, em Salora, Helvar Rigoletto, Mercur ja Melodia sekä Philips ***23SF grammarivehje päivähoidossa. Korjailtu ja myyty on muutama Salora ja Philipsi kanssa. Onneksi on kaksi autotallia, tosin toisen täyttävät 1962-malliset Taunus 17m ja NSU Maxi.

Tervehdys kaikille ja luonikkaita raplailuja ja auditiivisia elämyksiä.

Niijja Helvari on siistimmin tehty ja parempiäänisempi kuin Salora. Ainaki munsta.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Tuomari
Ex-jäsen


Re: Foorumin Jäsenten Esittely
Vastaus #6 - 05.05.2008 klo 22:15:57
Tulosta viesti  
Terve kaikille!

Olen 16-vuotias opiskelija ja putkiradiot ovat kiinnostaneet minua jo oikeastaan jo monta vuotta, mutta innostus nousi huomattavasti muutama päivä sitten kun muistin mummolan vintillä olevan harvinaisen oloisen putkiradio/single-soitin yhdistelmän, joka olisi tarkoitus saada korjattua, mutta ongelmia tuottaa jo se etten tiedä edes minkä merkkinen koko vempula on  Surullinen  Joka tapauksessa olen iloinen jo siitä että meillä edes on sellainen  Virnistys  Saatanpa pistää tänne vielä joskus pari kuvaakin kyseisestä himpulasta jospa joku osaisi sanoa edes merkin  Silmänisku
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
mieite
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 805
Sijainti: Parainen
Re: Foorumin Jäsenten Esittely
Vastaus #7 - 06.05.2008 klo 20:13:32
Tulosta viesti  
Ei muuta kuin kamera mukaan vintille ja kuva edestä ja takaa niin varmaan joku täällä sen tunnistaa.
  

Suunnitellessanne radion ostoa, valitkaa Asa.
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
JM
Ex-jäsen


Re: Foorumin Jäsenten Esittely
Vastaus #8 - 22.05.2008 klo 10:12:18
Tulosta viesti  
Moro,

olen noita sodasta palanneen sukupolven puhdetöitä, suuria ikäluokkia, 62 vuotias äijä, eläkkeellä.

Radioharrastukseni alkoi 50-luvun lopulla kun Karilaan Mieleni Minun Tekevi kirja joutui käsiini. Siinä oli julkaistu yhdellä DLL21 putkella toteutetun paristoradion rakennusohje. Tuijottelin kytkentäkaaviota  aikani ymmärtämättömänä ja päätin, että tuosta täytyy ottaa selko. No selkishän se ja rakentelin koulupoikana muutaman putkiradion ja kitaravahvistimen. Myöhemmin 60-luvun alussa tuli sitten tuo musta mukkula eli OC71 ja alkoi transistorikausi, niinpä väsäsin minäkin muutaman taskuradion.

Osmo A. Wiion hengentuotteet kuluivat käsissä kannettomiksi.

Kuten usein käy harrastuksesta tuli ammatti ja pilasi harrastuksen. Päästyäni Otaniemen Polysteekistä 70-luvun alussa työskentelin tietekoneiden parissa koko työurani. Koulupoikana nuo kieliopinnot eivät juuri sujuneet, kun vain matikka ja fysiikka kiinnostivat. Siitä huolimatta työurasta hyvän matkaa toistakymmentä vuotta meni  ulkomailla asuessa, ja nuo vihatut kieletkin tuli opittua kantapään kautta.
Kaikki radiohommat jäivätkin sitten yli kolmeksi vuosikymmeneksi kunnes nyt muutama vuosi sitten palasin vanhaan harrastukseen.

Kuten äijille näyttää usein käyvän, vanha historia alkoi kiinnostaa enemmän kuin rakentelu, vaikka kyllä vieläkin nuo mikroprosessorit ohjelmoituvat ja SM-komponentit  juottuvat.

Keräilen ja roplailen vanhoja elektroniikan mittalaitteita, putkellisia liikennevastaanottimia (Boat Anchors) ja nykyään pääasiassa itseäni vanhempia BC-radiota, mieluimmin 20-30-luvun tavaraa. Lisäksi laareista löytyy melko kattava putkikokoelma. Olen koonnut pääosin itse kunnostamistani mittalaitteista varsin käypäsen elektroniikkalabran.

Osa radioista ja muista romppeistani näkyy Radiomuseum:in sivuilla.

Lisäksi keräilen vanhaa tekniikan kirjallisuutta, jota on kertynyt tuhatkunta nidettä, noin puolet radiotekniikkaa ja elektroniikkaa, mukaan lukien suuri osa ennen 70-lukua Suomessa julkaistuista radioalan opuksista.

Että tämmöösiä.

T. Juhani Mäkivuoti


  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Miika Palomäki
YaBB Newbies
*
Poissa


SRSH

Viestejä: 8
Sijainti: Kauhajoki
Re: Foorumin Jäsenten Esittely
Vastaus #9 - 21.07.2008 klo 16:06:36
Tulosta viesti  
Olen putkiin hurahtanut srhs jäsen pohojammaalta.
Harrastus alkoi putkivahvareiden rakentelulla n. 8v sitten. SET ja myöhemmin P-P tyyppisiä päätteitä el84, el34, el95 ja 6v6 pääteputkille sekä e88cc etunen, yms.
Radiot tuli myöhemmin kuvaan. Nyt on 8 toimivaa ja jokunen puolikuntoinen putkiradio.
PHILIPSit BSF 552 A, BSF 333U, B5X94A, SALORA 571V, ASA 100 sekä LUXOR Ambassadörit 5512 ja 3398 W. Puolijohdepuolelta mainittakoon Avokelanauhuri ASC as5000T 3-head.
Putkivahvareitten rakentelu tähtää itseä miellyttävän saundin metsästämiseen ja musiikin kuunteluun.
Srhs : n olen kuulunut n. 5 vuotta ja esim putkitilauksia tehnyt seuralta jonkusen.
Lehti on hyvä ,mutta toivoisin enempi audiopuolen juttuja sekä itse rakentelevien turinoita. Radio amatööri en ole mutta ratiot ja elektroniputket ovat pointteja jotka "oikeuttavat" minut kuulumaan jäseneksi Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu