Normaali aihe Museoradio (Luettu 200 kertaa)
eppu
Full Member
Poissa

Museoradio
22.09.2024 klo 07:48:41
Tulosta viesti  
Jos radio on harvinainen, milloin siitä tulee museoesine? Ja milloin radio on harvinainen, kuka sen määrittää? Kaikki katoavahan on tietyllä tavalla harvinaista ja siksi säilyttämisen arvoista, mutta miksi? Olen vähän juuttunut Teletikkaani, josta muualla foorumissa jo asiaa käsittelin. Jos tuunailen sitä niin, että se on taas iästään ja vaurioistaan huolimatta nätti ja toimiva käyttöesine, niin onko sen arvo Teletikkana tippunut? Onko harvinaisuus riippuvainen tuotantomääristä vai merkistä etulevyssä vai tietystä mallista? Tämä on askarruttanut mieltäni jo jonkin aikaa, koska itse en ole putkiradioiden suhteen puritaani, vaan haluaisin esineiden jatkavan elämäänsä. Palatakseni alkuun, niin olen ymmärtänyt että museoesineen täytyy olla mahdollisimman alkuperäisessä kuosissa, toimii tai ei. Mutta ketä se sitten palvelee, putkiradioita heitetään roskalavalle kiihtyvää tahtia ja niistä kiinnostuneiden määrä vähenee yhtälailla. Marginaalinen harrastushan tämä tietysti on.

Sivun alkuun

IP kirjattu

MartinT
Senior Member
Poissa

Sijainti: Varkaus
Re: Museoradio
Vastaus #1 - 22.09.2024 klo 09:23:07
Tulosta viesti  
Museoarvo riippuu siitä mitä on vaihdettu ja ovatko vaihdetut komponentit samaa ikäluokkaa kuin alkuperäiset. Museoesine on toki arvokkain jos siihen ei ole vaihdettu mitään. Itseä ei sellainen kiinnosta vaan toosan pitää myös toimia. Komponenttien saanti on joskus vaikeaa ja kallistakin.

Sivun alkuun

IP kirjattu