Onpa hyvinkin. Tulokset vaan ovat olleet aika iso pettymys. Sinänsä herkkyys, keskeismodulaatio-ominaisuudet ja signaalin kesto ovat normaaleja amatööriradioita vastaavia, mutta tarkemmin tutkittaessa puutteita on paljon. Alla listaa pahimmista ongelmista:
1. Ilman antennia kuuluu harhatoistoja. Esimerkiksi 80 m amatöörialueella lukuisia joittenkin kymmenien kilohertsien välillä. Lisäksi harhojen taajuudet vaihtelevat riippuen mistä suunnasta VFO:n taajuutta säädetään.
2. AGC reagoi signaaleihin jopa yli 100 kHz päästä. Kun tein ensimmäisiä kuuntelutestejä, niin ihmettelin, miksi S-mittarin näyttämä nousee S9:ään, kun antennijohtimen kytkee radioon, vaikka mitään signaalia ei kuulu. Ilmiön luonne selvisi signaaligeneraattorin avulla. Jos 100 kHz päässä on -70 dBm signaali, niin S-mittari näyttää tämän signaalin tason. Samalla pohjakohina laskee huomattavasti. Jos tämän 100 kHz päässä oleva signaalin taso vaihtelee, eli on esimerkiksi CW:tä, niin halutulla taajuudella audio pumppaa CW:n tahdissa. AGC-jännitteen nousunopeus SSB:llä ja CW:llä on aivan liian hidas. Jopa vain 10 dB signaalitason nopea nousu yliohjaa audion ja ääni säröytyy hetkellisesti. Tämän tapahduttua audiotaso putoaa noin puoleen (-6 dB) hetkellisesti ja palautuu hitaasti normaalitasolle.
3. Sekä SSB:llä että CW:llä esiintyy ei-halutulla sivunauhalla kohtia, joissa estovaimennus on vain 30 dB luokka, mutta 100...200 Hz päässä vaimennus onkin yli 60 dB. Estokaistalla siis esiintyy piikkitaajuuksia, joissa estovaimennus heikkenee huonolle tasolle.
4. Vastaanottimen beat-(oskillaattorin) taajuuden säätäminen ei vaikuta ilmaistun audiokaistan taajuusalueeseen, kuten perinteisessä vastaanottimessa, vaan ainoastaan muuttaa beat-taajuutta suhteessa näytettyyn taajuuteen.
5. Kun vastaanottimen näyttöä koskettelee, niin tästä syntyy kuuluva häirö audioon kuuntelutaajuudesta riippumatta.
6. Vastaanottimen "vesiputous"-näyttämä on leveydeltään vain + < 5 kHz, eli sillä ei voi monitoroida bandia lainkaan.
Suurimmat ongelmat ovat mielestäni AGC:n toiminta ja selektiivisyydessä olevat puutteet, eli piikkitaajuudet estokaistalla, joissa estovaimennus romahtaa.
|