Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Google-haku (Luettu 1473 kertaa)
putkinotko
God Member
Poissa

SRHS # 751

Sijainti: Lohja
Google-haku
19.05.2024 klo 12:28:02
Tulosta viesti  
Moro!

Onkohan se tekoälyn aikaansaannosta, ettei Googlen haulla enää löydä oikein yhtään mitään verrattuna esim vuodentakaiseen?
Yritin löytää 30-luvun polttoaineen jakeluyhtiöitä, mutta ainoat jotka edes vähän viittasivat koneelliseen etenemiseen, oli ABC:n mainos ja joku sähköauton latauslaite. Monessa muussakin etsinnässä olen huomannut hakutulosten menneen totaalisesti hakoteille, ja jos laittaa perinteiset lainausmerkit, niin "valitettavasti ei tuottanut yhtään tulosta" vastauksena.
Täällä, kun varovastikin arvioituna tiedetään kaikesta kaikki, niin mikähän mahtaisi olla nykyään hyvä hakukone?

Jussi

Sivun alkuun

IP kirjattu

Urkki
Senior Member
Paikalla

Pitkänlinjan radioharrastaja

Re: Google-haku
Vastaus #1 - 19.05.2024 klo 12:45:37
Tulosta viesti  
Minä käytän DuckDuckia selaimen oletushakukoneena. Olen ollut tyytyväinen.

https://duckduckgo.com

Pohdinnoissasi saattaa olla perää. Luin vastikään tuollaisen artikkelin Googlen hausta:

https://dawn.fi/uutiset/2024/05/16/google-tekoaly-tuhoaa-internetin

Sivun alkuun

IP kirjattu

Raimo Sjöberg
God Member
Poissa

SRHS #313

Sijainti: Espoo
Vastaus #2 - 19.05.2024 klo 15:16:37
Tulosta viesti  
Alkaa ottaa päähän kun googlella etsii mitä tahansa, niin tuloksena on sivukaupalla temu-roinaa.

Rami - OH1AYG - OH2AUS
Sivun alkuun
IP kirjattu

HarO
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #3 - 19.05.2024 klo 20:45:49
Tulosta viesti  
Kas peijakas, ja minä luulin että se olen vain minä. Joka ei löydä entiseen malliin. Tänään viimeksi, jotain Prisma sanaan liittyvää ja arvatte jo mitä ainoastaan sain ruutuun. Erikoisesti juuri viime aikoina siis kovin huonoa. Tietysti muissa harrasteissa on tottunut käyttämään kaikkea mahdollista (hmm, erikoiselta kuulostavaa) hakukoneeseen vivahtavaakaan, ja hyvänkin aikaa jo juurikin ducduck on tupannut sitten oikeasti löytämään, mitä G ei löydä tai tahdo suosiolla näyttää. Ei vain ole oikeasti mennyt ihan käsittelyyn asti havainnot. Startpagea käytin joskus aiemmin, en tiedä mitä sille on tapahtunut, jos on, ei jaksa duckduckgoottaa (tässä huonompi).

H.

Joka hetki on poikkeus - S. Paronen
Sivun alkuun

IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vantaa
Vastaus #4 - 19.05.2024 klo 22:39:28
Tulosta viesti  
duckduck:in lisäksi löytyy vielä parikin toimivaa:
https://www.metacrawler.com/metacrawler_203/ws/index?_IceUrl=true
https://www.qwant.com/

aika paljon on ajat muuttuneet Altavistasta.

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu

HarO
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #5 - 20.05.2024 klo 05:58:43
Tulosta viesti  
Muistaa kuin eilisen, kun kurssilla n. 1994 syksymmällä naapuri vastasi kysymykseeni, että miten täältä löytää mitään kirjoittamalla "yhen osotteen", joka oli Lycos, Yahoo toki oli myös käytössä ja tulihan se Altavistakin pian sitten. En musita milloin tarkalleen G otti kokonaan vallan, ja oli kieltämättä vaikuttava silloin.
Järvisen "Internet - verkkojen verkko" tuli tuoreeltaan hankituksi ja luetuksi silmä ihmeestä killillään. Teknisen alan opiskelija, kaveri, oli jo aiemmin valistanut www:n iloista.
Silkan huumeen kaltaista oli ilmaisen nettiyhteyden mahdollisuus mainitun kurssin avoimessa iltakäyttötilassa, hyvin muistaa lähteneensä sieltä merkillisessä yliviritystilassa, mutta kovin vaikuttuneena. Mitään infoähkyä sinänsä en sen koommin myöskään ole kokenut, siitä kun niin meuhkataan. Infottomuusahdistus taas on kovin tuttu.

Pitää lisätä päivittäiskokeiluihin nuo mainitut. Nimeltä tietysti tuttuja.

H.

Sivun alkuun

IP kirjattu

hifiradio58
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #6 - 20.05.2024 klo 07:58:13
Tulosta viesti  
DuckDuck on kova sana, Kuukkelin saisi minun puolesta kuopata, en ole vuosiin käyttänyt.

Sivun alkuun

IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vantaa
Vastaus #7 - 20.05.2024 klo 20:44:11
Tulosta viesti  
Kun kokeilin noita hakukoneita eilen, niin Metacrawler toi haulla "geloso G268" alkuun pelkästään noi ehdot täyttävän tuloksen.
Hakukone-historiasta, mun kohdalla internetin käyttö alkoi 1995 ja eka hakukalu oli Netscape.
Hakukone-historiasta;
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hakukone
https://selitetty.com/mika-oli-ensimmainen-hakukone/

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu

HarO
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #8 - 21.05.2024 klo 07:01:41
Tulosta viesti  
Tosiaan, ensimmäinen selain omissa käsissä oli Mosaic, mutta melkoisen saman tien tuli Netscape Navigator 1.0 ja 1.1 (on sitten siitäkin jo kokolailla "30 ans déjà" ainakin joulukuussa), jotka oli sitten pelkästään käytössä pitkään. Jollain loma-aikana tai viikonvaihteena 3.11-koneisiin pamahti Win 95 ja ohjeistus oli vain, että opetelkaa. Olin jo unohtanut Mosaicin N:n perustana. Telkkarissa pyöri Verkossa tarttuvine tunnareineen  ja kaikki oli tuoretta ja menossa ikuinen kevät. Tai sitten ei, muistan myöhemmin ensimmäiset liikkuvan kuvan lähetykset Cuseemee:lla, oliko se Tamperelta vai miten, mutta voi sanoa, että kauheasti se ei liikkunut niillä yhteyksillä siinä vaiheessa, eli ei montakaan framea sekunnissa Hymiö

https://en.wikipedia.org/wiki/CU-SeeMe

H.
« Viimeksi muokattu: 21.05.2024 klo 07:56:47 Kirjoittaja HarO »  

Sivun alkuun

IP kirjattu

putkinotko
God Member
Poissa

SRHS # 751

Vastaus #9 - 24.05.2024 klo 08:11:56
Tulosta viesti  
Moro!

Nyt harmittaa, hain DuckDuckilla yhtä kytkistä, ja sitten aukesi ikkuna "salli/estä" ja mun piti klikata vaihtoehtoa "estä", niin kursori lipsahti "salli" puolelle. Siitä lähtien muutaman kymmenen sekunnin välein ruudun sivusta lävähtää McAfeen ilmoitus että koneeni on saastunut, ja siinä on vaarallisia viruksia. En tiedä kuinka vaarallinen toi McAfee on, mutta vanhasta kokemuksesta tiedän, että harmillinen se osaa olla. Tässä koneessa oli alunperin McAfeen tietoturva sovellus, jonka poistin heti kättelyssä, ja kaiken joka vähänkin viittaa kyseiseen firmaan, mutta kun 2 vuotta oli mennyt, tuli viesti, että sopimus on päättymässä ja olisi syytä uusia tilaus, vaikka olin poistanut sen jo heti alussa, eli siitä ei ilmeisesti pääse eroon kuin resetoimalla kone totaalisesti. Wintoosan oma virustutka ei löydä mitään vaarallista, kun se ei noteeraa McAfeeta virukseksi, ja sama juttu F-Securen skannerin suhteen, ei haitallisia vikoja. Program files kansion AMD-kansiossa on jotain 23.5 asennettua, jolloin tää tauti iski, mutta kun yritin selata kansion sisältöä, ei se näyttänyt mitään sillä päivämäärällä tehtyä. Nyt olisi kalliit neuvot hyviä...

Jussi

ps. tän jutun kirjoituksen aikana niitä virus havaittu ilmoituksia tuli 12 kappaletta, eli melkoinen häirikkö, enkä varmasti osta ko firman viruksien myynti ohjelmaa...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Vaionko
YaBB Newbies
*
Poissa

Sijainti: Ulvila
Vastaus #10 - 24.05.2024 klo 10:50:24
Tulosta viesti  
putkinotko kirjoitti 24.05.2024 klo 08:11:56:
Moro!

Nyt harmittaa, hain DuckDuckilla yhtä kytkistä, ja sitten aukesi ikkuna "salli/estä" ja mun piti klikata vaihtoehtoa "estä", niin kursori lipsahti "salli" puolelle. Siitä lähtien muutaman kymmenen sekunnin välein ruudun sivusta lävähtää McAfeen ilmoitus että koneeni on saastunut, ja siinä on vaarallisia viruksia. En tiedä kuinka vaarallinen toi McAfee on, mutta vanhasta kokemuksesta tiedän, että harmillinen se osaa olla. Tässä koneessa oli alunperin McAfeen tietoturva sovellus, jonka poistin heti kättelyssä, ja kaiken joka vähänkin viittaa kyseiseen firmaan, mutta kun 2 vuotta oli mennyt, tuli viesti, että sopimus on päättymässä ja olisi syytä uusia tilaus, vaikka olin poistanut sen jo heti alussa, eli siitä ei ilmeisesti pääse eroon kuin resetoimalla kone totaalisesti. Wintoosan oma virustutka ei löydä mitään vaarallista, kun se ei noteeraa McAfeeta virukseksi, ja sama juttu F-Securen skannerin suhteen, ei haitallisia vikoja. Program files kansion AMD-kansiossa on jotain 23.5 asennettua, jolloin tää tauti iski, mutta kun yritin selata kansion sisältöä, ei se näyttänyt mitään sillä päivämäärällä tehtyä. Nyt olisi kalliit neuvot hyviä...

Jussi

ps. tän jutun kirjoituksen aikana niitä virus havaittu ilmoituksia tuli 12 kappaletta, eli melkoinen häirikkö, enkä varmasti osta ko firman viruksien myynti ohjelmaa...

Tuo kuulostaa siltä että sallit vahingossa jonkin sivun lähettää ilmoituksia. Ainakin Firefoxin asetuksista löytyy Permissions kohdan alta Nofitications, josta saa säädettyä eri sivujen oikeutta lähettää ilmoituksia. Kannattaa poistaa sieltä kaikki mitä et sinne halua.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Urkki
Senior Member
Paikalla

Pitkänlinjan radioharrastaja

Vastaus #11 - 24.05.2024 klo 11:04:11
Tulosta viesti  
Tuollaiset McAfeet ym. koneen mukana tulevat sovellukset on melkoisia riesoja. Itse poistan ne heti aktivoimatta. Windowssin oma virustorjunta on tutkitusti riittävä.
Saa ne poistettua manuaalistikkin kun hakee kiintolevyltä & Windowssin rekisteristä niihin liittyvät kansiot ja poistaa ne.
Tuossa olisi ohjeita McAfeen poistoon. Löytyy jopa työkalu:

https://www.mcafee.com/support/?articleId=TS101331&page=shell&shell=article-view

Sivun alkuun

IP kirjattu

IlpoJaakko
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #12 - 24.05.2024 klo 12:36:42
Tulosta viesti  
Jouduin tappelemaan openOffice-ilmaisohjelman kanssa. Aina käynnistäessä valitti tiedostosta, joka pitäisi palauttaa. Koko tiedostoakaan ei enää ollut olemassa. Ajattelin ensin, että poistan koko ohjelman ja asennan uudestaan. Ennen asennusta myös ccleanerilla siivous, mm pois turhat rekisterit.

Ei mitään apua. Ei myöskään valmistajan omilta sivuilta apua.

Sitten aikani selailemalla löysin ilmaisohjelman:
Revo uninstaller 2.4.5 (https://www.revo Group ltd).

Tämä vasta siivosi kaiken pois openOfficesta. Pääsin sitten uudella latauksella puhtaaseen versioon.

Tämä kaikki WIn10:ssä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

putkinotko
God Member
Poissa

SRHS # 751

Vastaus #13 - 24.05.2024 klo 17:29:04
Tulosta viesti  
Moro!

Näissä kaikissa pitäisi löytyä jotain McAfee nimellä, mutta kun mun koneesta ei löydy mitään sillä nimellä, joten näillä ohjeilla ei taida tässä tapauksessa olla mitään apua. Ainoa tapahtuma on program fileiden AMD kansiossa joka on päivätty 23.5.2024, mutta itse kansiosta ei tule mitään sillä päiväyksellä näkyviin.

Jussi

Sivun alkuun

IP kirjattu

LGL.
God Member
Poissa

Vastaus #14 - 24.05.2024 klo 20:49:34
Tulosta viesti  
Jos Windowsin RegEdit on tuttu, tarkista "Find"ja "Find next"- komennolla jos Rekisterissä löytyisi jotain viittaava.
Mutta VAROITUS!   Rekisteri Editori on vaarallinen työkalu, yksi virhe voi olla kohtalokasta.

https://support.microsoft.com/fi-fi/windows/rekisterieditorin-avaaminen-windows-...

LGL

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta