artosalo kirjoitti 14.04.2024 klo 12:27:50:
Lainaus: Tutkinta saikin nyt uuden käänteen: rätinä tuleekin vain sivukaiuttimista. Radion ääni (kuten muidenkin ohjelmalähteiden) on sivukaiuttimissa kuitenkin puhdas eikä särise tai kohise lapamatoantennillakaan. En ollut aikaisemmin tullut kokeilleeksi kuunnella pelkkää pääkaiutinta.
Onkohan rätinällä uuden huomion valossa edes mitään tekemistä itse virittimen kanssa vai pitääkö alkaa etsiä vikaa s-vahvistimesta?
Videon perusteella rätinä kuuluu sitä tahtia, kun käännät virityspotikaa (jonka olet jo vaihtanut?), mutta loppuu heti kun potikkaa ei käännetä, näinkö on ?
Oletko mitannut/tutkinut mitä viritysjännitteessä näkyy, kun virityspotikkaa käännetään. Skoopilla näkyy jos sinne syntyy jotakin ylimääräistä rippeliä tms.
Minkälainen suoto ko. linjassa muuten on ?
Lainaus: Puristusliittimet ovat aika hapettuneita, lähes mustia. Löytyisiköhän jostain uusia vastaavia tai parempia (ilman hopeointia), niin ne voisi vaihtaa? Irrotus /takaisin laitto ei ainakaan tunnu auttavan. Varmaan kontaktihäiröt johtuvat kuitenkin niistä.
Huomaatko tuossa lausumassasi mitään ristiriitaa ?
Minä huomaan ainakin sen, että selkeästi puristusliittimet eivät pätki, koska niitten liikuttelu ei aiheuta mitään suuntaan tai toiseen.
Silti sinä olet varma, että kontaktihäiriöt (mitkä?) aiheutuvat niistä.
Miten olet tähän ajatukseen päätynyt ?
Lainaus: Löysin netistä tällaisen selostuksen:
The AF transistors are Germanium small-signal RF (Radio Frequency) transistors while the AC type (like the common AC128) are Germanium small-signal AF (Audio Frequency) transistors.
Voin olla tiukkapipoinen, mutta yhdellekään vanhojen radioiden harrastajalle ei pitäisi olla "uusi tieto", että AF-xxx merkinnällä olevat transistorit ovat suurtaajuustransistoreita ja AC-xxx merkinnällä olevat transistorit ovat pientaajuustransistoreita.
Kiitos kommenteista. Siksi käännyinkin tämän foorumin puoleen, koska täällä on ammattilaisia, jotka osaavat kääntää huomion oikeisiin asioihin. Itse vasta muutaman vuoden elektroniikka harrastaneena, yritän olla jumiutumassa johonkin tiettyyn ajatukseen ja ajatella luovasti, sulkematta suoraan mitään vaihtoehtoja pois. Joskus se teettää tietenkin turhaa työtä. Kokemuksesta on tietysti harrastuksessa apua.
Pätkiminen tosiaan loppuu, kun virityspotikkaa ei käännetä. Potikan vaihtaminen ei tosiaan auttanut.
Kontaktihäiriöt ovat OP-3:issa yleisiä, joten en ole sulkenut niitäkään pois laskelmista, ajattelematta asiaa sen tarkemmin tai päätymässä juuri siihen lopputulokseen. Toki häiriö vain potikkaa käännettäessä voisi merkitä siinä linjassa olevaa katkosta. Mutta luultavasti ei, koska rätinä on säännöllistä. Eli aika epälooginen ajatus varmaankin.
Viritysjännitettä en ole mitannut. Voin senkin mitata, mutta skooppia ei minulla ole. Ehdin avata koneen varmaan vasta joskus viikon päästä niin pääsen tutkimaan paremmin ko. linjaa.
Germanium transistorit eivät tietenkään ole "uusi" asia kokeneille radioharrastajille, mutta minulle on. Kysymyshän oli että mihin niitä tarvitaan OP-3:ssa. En edelleenkään tiedä, mutta koska kyse on AC-alkuisista transistoreista, niin itse ainakin osaan yhdistää ne audiotaajuuksiin. Miksi nimenomaan germanium-transitori eikä jokin uudempi piitransistori? Jotain etuahan siitä on oltava sen aikaisiin piitransistoreihin verrattuna, jos Köykkä niitä käytti vielä 70-luvulla.
Stereodekooderia voisi tutkia tarkemmin, mutta en ymmärrä, mikä siinäkään voisi olla vialla paitsi ehkä huono juotos jossain. Transistorit voin kyllä tarkistaa kiina-mittarillani.