Tein männä talvena Philips BFS 543 potikkarempan, koska siellä myös mittaukset olivat arvoiltaan - satumaiset.
Aihiona toimi 2 kpl Triopalkin 2M2 LOG potikka, jotka myös tuli ilman mutteria, mutta kun laitoin postia puutteesta, viidessä minuutissa tuli pahoittelut ja kaksi minuuttia myöhemmin ilmo postilähetyksen varauksesta ja olikohan se jo seuraavana päivänä, kun oli mutteri hyppysissä

Potikan loudness väliulosoton väkersin siihen mallia DIY.
Potikan LOG käppyrä on erilainen ja vanhan ulosoton ollessa n. klo 10 tuntumassa, uusi sijoittui n. klo 2 tuntumaan.
Lyhyttä akselia jatkoin nipsasemalla potikan akselin poikki n. 1 cm tyvestä ja toisesta potikasta riittävän pituinen jatke.
Akselit liitin tukevasti toisiinsa messinkiholkilla ja lukitus sivusta kahdella 1,6x5 mm peltiruuvilla.
Holkki oli läpimitaltaan lähes sellaisenaan sopiva äänenvärin säätöakselin laakeripesään, hiukan hioin pinnasta pois, jotta myös rasvalle tilaa. Alkuperäisessä se akselin vastaava laaakeriklunssi löytyy siitä vaipperin säätöjousen takaa ja olikohan läpimitaltaan joku 6,9 mm
Tämä myös luonnollisesti vakauttaa potikan akselia akselia.
Lisäksi akselin päähän ura äänenväriakselin aksiaaliselle pidätinrenkaalle, sekä loveus nupille.
Tarttis varmaan tehdä tarkempi kuvitettu kertomus operaatiosta, kun muillakin tarpeita näyttäisi olevan.
Kokonaisuutena tuo on kyllä klonksu.
Heiluminen johtuu akselin kannattimen ja äänenvärisäätimen akselin välisestä välyksestä, joka on huomattava.
Ihmettelinkin sitä, että onko siitä kohden jäänyt jokin laakeriholkki pois, vai onko se tuo asteikkolasin reikä sitten se jämptimpi, joka poistaa vaappumisen?
Mielessä kyllä kävi lisätä sinne holkki, mutta toisaalta se ellei sinne kuulu - ellei sitten aikojen saatossa kadonnut.
Mutta nythän tuo selvisi, että vaappuminen taitaa olla ominaisuus?
Viritysakselit puolestaan ovat jämptit ja laakeri se sieltä löytyykin.
Lyhyen koekuulostelun ehdinkin jo tehdä ennen kesäosoitteeseen siirtymistä.
Potikan alkuosalla kuului kohinaa ja ulosoton ylityksen jälkeen jälkeen sävy muuttui kihinäksi, eli mitä ilmeisemminkin ainakin jonkinlainen loudness toiminto löytyy.
Suunnitelmissa on myös edelleen kunnostaa se alkuperäinen potikka, jahka jostain vaan tulee vastaan sopiva hiilirata vaihdettavaksi.
Vaihtoehtoisesti on rakentaa tuo Trriopakin potikan sisus vanhan potikan pesään ja vanhan akselin jatkeeksi. Hätäseen silmäiltynä sekin voisi onnistuakin.