Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Akkord pinguin 514 de luxe (Luettu 1226 kertaa)
pekmatval
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1956
Akkord pinguin 514 de luxe
02.02.2024 klo 21:47:36
Tulosta viesti  
Tämmöinen hieno Akkord  tuli ostettua mykkänä.  Mutta ei ollutkaan ihan mykkä. Pääteasteen kohinat vain on niin pienet, että niitä ei kuule. Pääteaste olikin terve. Kytkiksen sain rmorgilta ja myös elektrotanyalta. Pikaisella kokeilulla löysin ULA äänet ilmaisimen lähdöstä.  Sieltä kun kytki johdon+konkan suoraan pääteasteelle, niin radio alkoi kuukua vaimeasti. Meni tunti etsiessä vikaa hiljaiseen ääneen. Oletus alussa oli jokin kuivunut elko signaalitiellä. Ei löytynyt sellaista vikaa. Lopulta huomasin piirikortilla kohdan, johin oli vuotanut jotain johtavaa töhnää. Se töhnä oikosulki singnaalin vahvarille. Kortin puhdistus ja nyt laite toimii hienoisti. Yhtään osaa ei tarvinnut vaihtaa.  Hiukan pitää vielä tutkia, että mistä se töhnä sinne on joutunut.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2024 klo 13:28:52 Kirjoittaja pekmatval »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pekmatval
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1956
Re: Akkord pinguin 514 de luxe
Vastaus #1 - 02.02.2024 klo 21:49:37
Tulosta viesti  
Vielä pari kuvaa sisältä.  Radiossa on erikseen diskantti ja hyvä ääni. Mittailin kokeeksi pääteasteen trankkujen jännitteet ja   tässäkin olevan kivikautisen zenerin. Jännitteet ok. myöskin elkot ok.
  

sisus_1_005.jpg ( 484 KB | 37 latausta )
sisus_1_005.jpg
sisus_2_001.jpg ( 293 KB | 33 latausta )
sisus_2_001.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Raimo Sjöberg
God Member
*****
Poissa


SRHS #313

Viestejä: 1327
Sijainti: Espoo
Re: Akkord pinguin 514 de luxe
Vastaus #2 - 02.02.2024 klo 23:12:59
Tulosta viesti  
pekmatval kirjoitti 02.02.2024 klo 21:49:37:
tässäkin olevan kivikautisen zenerin. Jännitteet ok. myöskin elkot ok.
                   


Näyttävät olevan seleenidiodeja. Ne toimivat myötäsuuntaisina stabilisaattoreina, toisin kuin zenerit, jotka toimivat estosuunnassa.
  

Rami - OH1AYG - OH2AUS
Sivun alkuun
IP kirjattu
 
Timohannes
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 265
Sijainti: Lievestuore
Re: Akkord pinguin 514 de luxe
Vastaus #3 - 03.02.2024 klo 00:52:24
Tulosta viesti  
Kas, juuri sama vehjes kuin meillä on tuossa yöpöydällä. Sille ei ole tarvinnut tehdä muuta kuin perusteellinen siivous. On kotoisin nappurivainaan kylmästä autotallista ja oli melko likanen tullessaan. Tämän sarjanumero on 11134.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pekmatval
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1956
Re: Akkord pinguin 514 de luxe
Vastaus #4 - 03.02.2024 klo 10:58:46
Tulosta viesti  
Vastauksina Raimolle ja Timohannekselle.

Joo... eivät ole zenereitä. Tyyppi on E25 C5 , kytkiksen mukaan sabilointijännite 1,31V. Mun radiossa jännite tosin on 1,6V. tästä johtuen päätetrankkujen lepovirta saattaa olla hiukka iso, mutta kytkennässä trimmeri lepovirransäätöön.

ja tässä on kaksi numeroa takakannessa :  017547  ja 43892 (näkyy kuvassa).
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pekmatval
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1956
Re: Akkord pinguin 514 de luxe
Vastaus #5 - 03.02.2024 klo 19:36:36
Tulosta viesti  
Tuo kortin vuotokohta paljastui yhden elkon (Fraco 900u 12V) alle.  Elko oli liimattu jollain ikkunatiivisteen kaltaisella joustavalla tavaralla korttiin. Tuo kohta juuri oli oikarissa.  Itse Elko ei pikaisesti tutkimalla näytä vuotaneen. kuva ohessa.

AM aluiden kanssa on ongelmia. Toinen puolisko säätökonkasta on säädettäessä ajoittain oikarissa. Konkan paikka on aika hankala puhdistus/koraus voi olla haastava.

Toinen kunnostuista vaativa kohta on kotelon muovipäällysteen liimaus itse kotelon muoviin.  Mikä olisi toimiva liima? Pinnoite on muutamasta reunasta irronnut.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2024 klo 11:08:37 Kirjoittaja pekmatval »  

Fraco_900u_12V.png ( 471 KB | 30 latausta )
Fraco_900u_12V.png
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2652
Re: Akkord pinguin 514 de luxe
Vastaus #6 - 03.02.2024 klo 22:59:20
Tulosta viesti  
pekmatval kirjoitti 03.02.2024 klo 10:58:46:
Joo... eivät ole zenereitä. Tyyppi on E25 C5 , kytkiksen mukaan sabilointijännite 1,31V. Mun radiossa jännite tosin on 1,6V. tästä johtuen päätetrankkujen lepovirta saattaa olla hiukka iso, mutta kytkennässä trimmeri lepovirransäätöön.



Ymmärtääkseni seleenin stabilointijännite on kovasti riippuvainen seleenin läpi kulkevasta virrasta. Tämä johtuu seleenin virta/jännitekäyrän hyvin loivasta mutkasta ja loivasta suorasta mutkan jälkeen. Tätä vasten aika tarkkaan ovat stabilointijännitteen ilmoittaneet.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pekmatval
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1956
Re: Akkord pinguin 514 de luxe
Vastaus #7 - 04.02.2024 klo 11:11:35
Tulosta viesti  
Minulla sattui olemaan blaupunkt derbystä poistamani seleeni stabilisaagttori. Se lienee rikki?  Ohessa kuitenkin käppyrä virrasta ja jännitteestä.  Jostain varmaan löytys tälläiselle datalehti ja oikea käppyrä?
  

seleenin_testi.jpg ( 204 KB | 26 latausta )
seleenin_testi.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2652
Re: Akkord pinguin 514 de luxe
Vastaus #8 - 04.02.2024 klo 11:20:18
Tulosta viesti  
Rikki on, muistuttaa lähinnä vastusta. Tällä videolla näkyy tyypillisen seleenin käyrä kohdasta 8:15 alkaen:

https://www.youtube.com/watch?v=A_8DRo5_YA0&t=1005s&ab_channel=IMSAIGuy
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pekmatval
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1956
Re: Akkord pinguin 514 de luxe
Vastaus #9 - 04.02.2024 klo 22:28:13
Tulosta viesti  
Päätin tutkia  AM alueiden osittaista toimintaa uudelleen. Mittausten mukaan toinen puolisko säätökonkkaa tietyissä kohdissa oikosulkeutuu. Konkka on vaikeassa paikassa ja sen kunnollinen tutkimien vaatisi konkan purkamisen irti ... yli tunnin homma kasauksineen. Pitäisi irroittaa asteikkonarutkin. 

Olen aiemmin koittanut ilman tulosta paineilmalla ja elektroniikan puhdistusnesteellä putsata säätökonkkaa.

Nyt irroitin säätökonkan johdot radiosta ja kytkin Dc jännitteen konkan yli. Konkkaa kääntämällä tieyissä kohdissa alkoi kulkea virtaa , eli levyt koskettivat. Koitin katselemalla kohdevalon avulla löytää vikaa. Ei löytynyt. Pienellä jännitteellä ei myöskään näkynyt kipinää kohdassa, jossa kosketus tapahtui. Tässä vaiheessa tuli mieleen, että ei ne kondensaattorin alumiinisen levyt pienistä kipinäistä pilaannu. Nostin jännitteen 50 voltiin ja laitoin powerin rinnalle vielä 2200uf konkan. Nyt kun käänsin säätökonkkaa, niin alkoi kipinät lennellä. Oikeasti konkasta lensi ulos kipinöitä! Muutaman edestakaisen säädön jälkeen kipinät loppuivat. Ilmeisesti sisällä oli johtavaa roskaa, jotka paloivat pois? Konkka alkoi toimia ja myös radio. Brutaali ratkaisu toimi!
« Viimeksi muokattu: 05.02.2024 klo 10:39:03 Kirjoittaja pekmatval »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Raimo Sjöberg
God Member
*****
Poissa


SRHS #313

Viestejä: 1327
Sijainti: Espoo
Re: Akkord pinguin 514 de luxe
Vastaus #10 - 04.02.2024 klo 23:03:28
Tulosta viesti  
LM385 jännireferenssillä voi korvata tuollaisen seleenidiodin. Tosin on olemassa myös referenssidiodeja l. stabistoreja, jotka toimivat tuon seleenin tavoin. Niitä voi olla vaikea löytää. Itse olen käyttänyt 2-3 piidiodia sarjaankytkettynä vastaavassa paikassa hyvällä menestyksellä, jos virta on suunnilleen vakio, pysyy niiden kynnysjännite riittävän tarkkana.
  

lm385.jpg ( 29 KB | 30 latausta )
lm385.jpg

Rami - OH1AYG - OH2AUS
Sivun alkuun
IP kirjattu
 
pekmatval
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1956
Re: Akkord pinguin 514 de luxe
Vastaus #11 - 06.02.2024 klo 21:15:45
Tulosta viesti  
Palattava aiheeseen AM kanavat. Pitkät ja keskipitkät toimii hyvin, mutta lyhyiltä kuuluu epämääräistä napsahtelua ja säröytynyttä ääntä ULA kanavilta. Mistä tälläistä vikaa kannattaa jahdata? Kytkimet ei toimi? Jokin lyhyiden alueiden kompoinentti/juotos huono?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu