JH kirjoitti 03.03.2024 klo 18:13:56:
Minulla on samanlainen Voimaradion pajalla tehty Wattram Super Stereo sarjanumerolla 78. Käykän mukaan näitä tehtiin 100 kpl sarja eli aivan loppupään laite kyseessä.
Täydellisiä kytkentäkaavioita en ole nähnyt missään, Köykältä tai Kinoäänestä nämä olisivat löytyneet, mutta nyt on ns. "liian myöhäistä".
Larsholtin viritinkortin jatkeena on uAA170 LED ohjaimella tehty piiri, joka ohjaa näitä viritys ledejä ja myös ledeillä tehtyä taajuusnäyttöä. Epäilen, että tapsan laitteessa vika onkin siinä tai jokin piuha on kytketty väärin. Itse viritinkortti on todennäköisesti täysin ehjä, mutta sitäkään ei voi varmuudella tietää.
Pitää jonain päivänä avata oma laite ja tutustua kytkentöihin. Minun laite toimii oikein.
Itsekään en epäile, että itse viritinosassa olisi vikaa. Sen pitäisi olla kunnossa, koska radio toimii hyvin. Myös stereovalo ja äänenmykistys trimmerit toimivat.
En usko enää, että muutkaan trimmerit vaikuttaisivat pelkästään ulan virityksen merkkivaloon. Toki muistelisin itselläni toimineen vain yhden ledin oikeassa alakulmassa vaikka ledejä pitäisi olla kaksi. Toinen ledi on vasemmassa alakulmassa, mutta ainakin minulla se on palanut aina yhtä kirkkaana.
Vika voi hyvinkin olla mainitsemassasi ohjainkortissa. Ikävä kyllä, en ole pitänyt päiväkirjaa tekemistäni muutoksista, joten en ole varma, milloin vika on ilmennyt ja olenko itse tehnyt jotain, mikä olisi voinut sen aiheuttaa.
Ohessa kuva ohjauspiiristä. Alun perin sitä oli tuunattu melkoisesti ja kalustin sen kokonaan uudestaan erään aivan loppupään Wattramin kuvan mukaan, jonka sain eräältä tuttavaltani. Muistelisin sen kuitenkin toimineen ok, mutta ehkä muistan väärin. En muista millään, koska huomasin valon himmeän palamisen, joten vika voi todellakin olla kortissa. Transistorit on tarkistettu. Olen nähnyt kuvia monista Wattrameista ja jokaisessa näyttäisi olevan hieman eri tavoin kalustettu piirilevy, vaikka itse levy on täsmälleen sama kaikissa.
EDIT. Täytyy vielä tarkistaa nuo elkot, että ovat oikeinpäin (heräsi pieni epäilys, en ehdi kyllä pariin päivään tutkia asiaa).