Olen tässä keskittynyt vain sekundäärielementteihin, akkutehtaisiin, eli ladattaviin. Primääri-, eli kuivaparistot, olen jättänyt sivuun. Kuten Airam Oy, Pertrix (AFA Vartan tehdas Kotkassa 1930-luvulla) ja Paristo Oy.
Sitten tuhon Oy Buttenhoff & Perader-yhtiöön. Se on perustettu 1917-18 vaihteeswa herrojen Henry Buttenhoff ja Georg Perander toimesta (Kauppalehti 1918). Osakepääoma 150,000 Smk, josta 50,000 Smk maksettu. Heidän mainoksessaan näkyy Plante-tyypinen 2 Voltin kenno. Plante-levyn valmistaminen on siksi vaativaa (prässässityökalut ja formeeraus), joten lähdin siitä, että he ovat tuoneet levyt maahan saksalaiseta pämieheltään (kuva: Karjala-lehti 1.5.1921) päätarkoituksena korjata vanhoja akkuja. Muutenkin tuo termi, akkutehdas oli hyvin yleisesti käytetty. Siihen näytää riiittäneen, kun vain vaihtoi uusia levyjä vanhoihin koteloihin. Siis tehdas on korkeintan kokoonpannut akkuja Viipurissa valmiista levyistä. Tätäkin pidän epävarmana.
Lopulta he mainostivat erilaisia urheilutarvikkeita, ennen yhtiön konkurssia. Niidenkään myynti ei pelastanut heitä. Tarina päättyi pikaiseen konkurssiin vuoden 1922 aikana. En ole tutkinut 1917 edeltäviä mahdollisia akkutehtaita, koska AFA/VARTA:lla oli tehdas mm Petarissa ja heillä oli belgialaisen Tudor Sa:n kanssa patentti, jossa jakoivat markkina-alueet. AFA vartioi patenttia erittäin agressiivisesti ja kävi oikeutta yli 60 akkuvalmistajan kanssa voittaen kaikki (kilpailijat ajautuivat AFA:n haltuun tai menivät konkurssiin). Näin AFA hallitsi Eruroopan markkinoita, Tudorille jäi ranskankieliset maat ja UK oli yhteinen alue. Patentti katsottiin vanhentuneen ensimmäisen masilmansodan jälkeen.
Tämä teknologia-markkinjako pohjautui sukellusveneakkujen markkinajakoon (AFA-TUDOR-EXIDE), jossa EXIDE sai uuden mantereen (USA-KANADA). Tällä yhitöt tahkosivat omaisuuksia ja muita akkumarkkinoita voitiin jopa dumpata ajaen pikkuvalmistajia konkursiin (AFA- Tudor Oy hallituksen kokous 1935). Huomattavaa on, että Versaillesin rauhansopimuksen mukaan Saksa ei saanut enää valmistaa sukellusveneitä eikä niiden komponentteja ml. akkuja, joten ne akut valmistettin heidän muissa tehtaissaan (esim Ruotsissa).
|