Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Älypuhelimista... (Luettu 7102 kertaa)
Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Sijainti: Lounais-Suomi
Älypuhelimista...
08.05.2022 klo 16:28:50
Tulosta viesti  

Nimittäin sain lahjaksi Nokia G10:n, ai että miksi? No tietenkin siksi että olen tunnettu kyynisyydestäni
älykännyköitä kohtaan! Jäynä se on pienikin, mutta olen tässä pikkuhiljaa perehtynyt laitteen erilaisiin
ominaisuuksiin. Aika simppeliltä se tuntuu, akkuakaan (5Ah) ei tarvitse ihan joka päivä ladata. Itse
laite käyttäytyi melko siivosti siihen asti, kunnes latasin siihen googletilin. Mainostulvasta tuli ihan
järkyttävä, eikä sitä saa edes asetuksista merkittävästi suitsittua? Tämä on sieltä halvimmasta päästä
oleva malli, mutta en löydä tästä mitään olennaista puutetta tai heikkoutta, jonka vuoksi vaihtaisin
kalliimpaan versioon. Kysyisinkin mitä merkittäviä parannuksi saa, jos puhelinta vertaa 300....400e
puhelimiin?

Markku   Silmänisku Nolostunut Epävarma

Sivun alkuun

IP kirjattu

Urkki
God Member
Poissa

Pitkänlinjan radioharrastaja

Re: Älypuhelimista...
Vastaus #1 - 08.05.2022 klo 16:35:34
Tulosta viesti  
Kannattaa ladata selaimeksi esim. Vivaldi, Brave tai Opera niin ei tarvitse mainoksia katsella. Oletusselaimella Chrome (?) menee hermot.

Sivun alkuun

IP kirjattu

putkinotko
God Member
Poissa

SRHS # 751

Sijainti: Lohja
Vastaus #2 - 08.05.2022 klo 18:01:30
Tulosta viesti  
Moro!

Yksinkertaisesti vois Markulle vastata ettei mitään. Se kuulemma on vaan hienoa kun on huippukallis puhelin. Vaimon siskon mies ostaa aina viimeisimmät huippupuhelimet itselleen ja vaimolleen, eikä kumpikaan osaa edes multimediaviestiä lähettää.

Jussi

Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Sijainti: Perniö                
Vastaus #3 - 08.05.2022 klo 18:45:27
Tulosta viesti  
Muistia saattaa kalliissa mallissa olla enemmän.

Sivun alkuun

IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vantaa
Vastaus #4 - 08.05.2022 klo 19:10:13
Tulosta viesti  
Kyllä sen mainostulvan saa estettyä, täytyy vaan perehtyä niihin puhelimen asetuksiin. Mun nokia 6,1 ja alussa siihen tuli kaikkia kaupan ja kuppiloiden mainoksia paikannuksen ollessa päällä - kilinä oli melkoista, luulin jo luurin olevan seonnut. Ei tartte ihmetellä kuukkelin lihomista, noilla tempuilla rahaa tulee. Nyt mulla on toimintoja rajattu ja aina tekstiviestin tullessa tuleen myös ilmoitus, että puhelin ei toimi oikein (tietty kuukkelin mielestä) - mun mielestä se kyllä toimii riittävästl.

Mä olen ajatellut asentaa tähä Jollan käyttiksen kokeilua varten, kun hankin iPhonen seuraavaksi - tää android ei ole mun mieleen Vihainen Vihainen Järkyttynyt

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu

LGL.
God Member
Poissa

Vastaus #5 - 08.05.2022 klo 20:18:16
Tulosta viesti  
Vielä on käytössä tavallinen kännykkä-puhelin joka sopii minulle hyvin. Mutta kun piti maksaa tietokoneella eräs lasku ruotsin-kruunuissa Nordean kautta, se ei enää onnistunut. Menin pankkiin tiedustelemaan mistä oli kyse ja sain vastaukseksi että pitää olla älypuhelin jossa on Nordean ID-sovellus ladattuna. Voin edelleen maksaa laskut Ruotsiin vain jos he hyväksyvät Euroina. No en aio hankkia älypuhelin tämän takia.
Olisin voinut maksaa kruunuissa jos olisin maksanut 15 € erikoisohjelmasta. En tiedä millainen käytäntö muissa pankeissa on.

LGL

Sivun alkuun

IP kirjattu

HarO
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #6 - 08.05.2022 klo 22:50:29
Tulosta viesti  
Semmoista se, oma pöhelin, eli läppä-Nokia on saatu kaverin jätekuormasta 2016. Käytetty älypuhelin on hyllyssä, mutta LineageOS tms. odottaa yhä asennusta.

H.

Joka hetki on poikkeus - S. Paronen
Sivun alkuun

IP kirjattu

putkinotko
God Member
Poissa

SRHS # 751

Vastaus #7 - 09.05.2022 klo 08:02:13
Tulosta viesti  
Moro!

Mulla on satasen (99€) älypuhelin, josta valittelin syksyllä. Nykyisin sen toiminta on asettunut siedettäväksi, eli näytön oikea alaosa ei aina toimi kunnolla, vaan joutuu joko kostuttamaan sormen tai joskus vaan painamaan kovemmin että homma menee perille. Sen saisi varmaan korjautettua takuuseen, mutta siinä tapauksessa joutuisi olemaan ilman puhelinta ties kuinka monta viikkoa. Se ei oikein tunnu vaihtoehdolta, kun pankkiasiat vaatii sen Nordean ID-sovelluksen. Joten näillä mennään, ja kalliimmat laitteet saavat mun puolesta pysyä kauppojen hyllyillä.

Jussi

Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Vastaus #8 - 09.05.2022 klo 16:03:39
Tulosta viesti  
Kiitokset vinkeistä...

Latasin kokeeksi Firefoxin selaimen ja tilanne rauhoittui, mutta tuota Operan selainta
kokeilin aikoinaan Vistan yhteydessä, mutta se ei oikein pelittänyt kunnolla? Siitä on
tosin jo kymmenisen vuotta aikaa?

Muistista sen verran että sitä saa laajennettua mikroSD:llä 512Gt asti. Mutta tuskin
tulee ajan kohtaiseksi omassa käytössäni. YouTube sopii paremmin ihan tietokoneilla
selailtavaksi, olen niin tottunut kunnolliseen äänenlaatuun että tämä jäänee lähinnä
sellaisten vanhojen kappaleiden etsimiseen joiden nimestä/esittäjästä ei ole tietoa?

Tuosta Iphonesta sen verran että se helpompi käyttää kuin tämä Android, näin ne
käyttäjät ovat kertoilleet. Yksi mielenkiiintoinen piirre on se että Iphonen käyttäjät
muistavat aina mainita merkin kun he etsivät sieltä jotain keskustelujen yhteydessä.
Muussa tapauksessa katsotaan vain kännykästä tai kapulasta, olen havainnut tämän
ilmiön ohimennen kirppareita kierrellessäni.

Huutonetin käytössä on outo piirre, kun otan sieltä jonkin kohteen tarkasteluun, niin
en löydä nappia jolla palata myyjän kokoelmaan takaisin? Torin kanssa ei ole tämän
kaltaisia ongelmia esiintynyt, siellä on selvästi edellinen ja seuraava sivu napit.

Yleisesti ottaen tämän käyttö tulee lähinnä, puhelin, kamera, s.posti ja Gmaps,
muita ominaisuuksia en nähtävästi juuri tarvitse.

Tuosta whatsapp:sta kysyisin, miksi se on niin suosittu ominaisuus, kuviahan voi
lähettää ihan s.postillakin ja miten käy kuvan laadulle kun se lähetetään muilla
sovelluksilla kuiin perinteisellä s.postilla?

Ainoana miinuksena tälle puhelimelle on sen koko ja paino. Nimittäin vanha Nokian
2600 solahtaa kätevästi rintataskuun ja siinä kulkee kaikki tarvittavat yhteydet
siististi mukana! Tämä on ns. reissupuhelin joka on ostettu vuonna 2004 ja pelittää
edelleen moitteetta!

Markku  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

Urkki
God Member
Poissa

Pitkänlinjan radioharrastaja

Vastaus #9 - 09.05.2022 klo 17:11:51
Tulosta viesti  
Ei voi verrata Operan selainta tietokoneessa kymmenen vuotta sitten ja puhelimessa tänä päivänä. Tietokoneen ja puhelimien selaimilla ei oikein ole muuta yhteistä kuin nimi. Käyttöjärjestelmä ja ulkonäkö on eri. Puhelimen selaimia kyllä löytyy vaikka kuinka monta erilaista. Mainosten esto ja turvallisuus on tärkeä ominaisuus puhelimen selainta valittaessa. Se nopeuttaa sivujen lataamista ja selkeyttää näkymää eikä pääse haittaohjelmat ruudulle. Microsoftin ja Googlen selaimet kannattaa jättää lataamatta koska niillä tietojen keruu ja mainokset on pääosa bisnestä. Toki kaikki hankkii tulonsa jollain lailla.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.brave.browser&hl=fi
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.opera.browser&hl=fi
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.mozilla.firefox&hl=fi
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vivaldi.browser&hl=fi
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.duckduckgo.mobile.android&hl=f...

Sivun alkuun

IP kirjattu

putkinotko
God Member
Poissa

SRHS # 751

Vastaus #10 - 09.05.2022 klo 18:48:30
Tulosta viesti  
Moro!

Tarkistin uteliaisuuttani kännykällä ottamani kuvan jonka lähetin kaverille whatsapp webilla. Kännykän mukaan 3,17 Mt ja whatsappista kun tarkistin niin 224 kt.

Jussi

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mi
Senior Member
Poissa

SRHS #1066

Sijainti: Vantaa
Vastaus #11 - 11.05.2022 klo 08:34:17
Tulosta viesti  
Joo whatsapp muuttaa kokoa (ja tarkkuutta) aika rankalla kädellä.
Jos haluaa lähettää alkuperäisen kuvan niin seuraavasta linkistä voisi olla apua:
https://www.puhelinvertailu.com/uutiset/2021/11/18/opas-whatsapp-kuva-alkuperain...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Vastaus #12 - 12.05.2022 klo 09:59:09
Tulosta viesti  
Näin vähän ajattelinkin, tuo 224kt kuva on ihan ok 6½" näytölle. Aion ladata kuvat
tietokoneelle ja lähetellä tarvittaessa sähköpostilla eteenpäin. Tuo akun lataaminen
askarruttaa, sain nimittäin neuvon että akku pitäisi lada jo siinä vaiheessa kun siitä
on n 30% jäjellä ja lopettaa varaaminen kun se on n. 90% ?

Markku  Epävarma

Sivun alkuun

IP kirjattu

akkuvaari
Senior Member
Poissa

Sijainti: Nurmijärvi
Vastaus #13 - 12.05.2022 klo 17:10:31
Tulosta viesti  
Näiden älykkäiden puhelimien latauksesta on mielipide ja myös kokemuksia. Mielipide olisi se että : laitteet ei saa pompottaa ihmistä ihminen on se joka komentaa".Jos älykään laitteen tekijä ei pane laitetta optimoimaan latausta tulee tekijää vaihtaa. Kokemus on semmoinen, että meidän huushollissa puhelimilla on vain yksi paikka (jos ollaan kotona) ja se on latauspaikka yötä päivää. Näin on menetelty siitä lähtien kun älykkäitä laitteita on ollu käytössä. Yhtään takapakkia tai ennen
aikasta akkuvaihtoa ei ole tapahtunut. Totta on on tuo akun elinkaaren pidentäminen latauskikoilla, mutta onko se vaivan väärtti.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Vastaus #14 - 15.05.2022 klo 19:09:29
Tulosta viesti  
Täällä maaseudulla varsinkin kesät on niin arvaamattomia että ukkonen saattaa
tehdä, paitsi laturista, niin myös puhelimesta ser-tavaraa? Toinen asia on nuo
Tukes:n varoitukset laturien jatkuvasta verkossa pitämisestä! Niiden laatu kun
on vähän mitä sattuu, etenkin kiinalaisilla tarvikelatureilla. Alkuperäisiä ehkä voi
pitääkin jatkuvasti verkossa? Mutta itse välttelen pitämästä verkossa mitään
turhaa, joten latailen puhelimet vain tarvittaessa. Kun latausaika on vain 2,5h,
niin se on nykyään hetken juttu, joskus aiemmin se aika olisi ollut iäisyys!

Se menneen ajan tunti on nimittäin nykyään kolmetuntia  Silmänisku

Markku  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta