Valitse kieli:
English
Suomi
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
Rekisteröidy
Koti
Ohjeita
Haku
Kirjaudu
Rekisteröidy
Liity SRHS:n jäseneksi
SRHS Forum
›
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
›
Yleinen keskustelualue
› CD/DVD:stä suoratoistopalveluihin
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Sivu:
[1]
2
Lähetä aihe
Tulosta
CD/DVD:stä suoratoistopalveluihin (Luettu 5878 kertaa)
eukkola
Senior Member
Poissa
SRHS
CD/DVD:stä suoratoistopalveluihin
03.04.2021 klo 10:54:10
Tulosta viesti
Taidanpa olla pahasti ajasta jäljessä. Rondo Classic 4/2021 erittelee kattavasti suoratoisopalveluja ja niiden teknisiä rajallisuuksia. Joskin näissä musiikkivarastoissa tavara on teknisesti laadukasta niin siirtoyhteydet ja tilaajan laitteisto voivat latistaa laatua tolkuttomasti. Mutta niinhän aina. CD-soittimet osasivat itse korjata bittivirheitä mutta osaavatko nämä hajallaan olevat systeemit korjata striimivirtaa? Jos 10-20 euron kuukausitaksalla saa kaiken mitä maailmassa liki on niin onhan se halpaa. Takaisin ei ole paluuta.
IP kirjattu
Maja
God Member
Poissa
SRHS 478
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: CD/DVD:stä suoratoistopalveluihin
Vastaus #1 -
03.04.2021 klo 13:17:15
Tulosta viesti
Nykyään ajan hermolla eläminen on aika rasittavaa, koska kaikki muuttuu koko ajan, uusia formaatteja
tulee kiihtyvällä vauhdilla markkinoille. Laadukkaan suoratoiston ehto on se että vasta kun koko netti
on katkeamattoman valokuidun piirissä, niin korkeatasoinen striimaus tulee laadukkaana perille asti!
Minusta tuo striimaus on enemmänkin kevyen musiikin palvelija kuin klassisen puolen, jossa cd/dvd on
oikeastaan se ainut hifitasoinen vaihtoehto edelleen? Muuten, emmekö me kaikki vanhojen radioiden
ystävät olla tavallaan "ajastamme jäljessä"
Markku
IP kirjattu
werho
Junior Member
Poissa
Vastaus #2 -
03.04.2021 klo 22:23:31
Tulosta viesti
Tuo paljon puhuttu Spotify ei ole mikään klassisen musiikin kanava. On siellä toki jotakin. Sinäputki on huomattavasti parempi, toki laadun kustannuksella ainakin osittain. Klassisen musiikin striimauskanavia on, mutta niistä ei ole kokemusta.
CD/SACD pitää vieläkin pintansa,sillä klassinen musiikki julkaistaan näillä suurimmaksi osaksi. Toki konserttitallenukset löytyvät hyvin Sinäputkesta.
Nykyiset cd-soittimet on tehty dvd-pohjaisista koneistoista, jotka eivät ole niin hyviä kuin pari-kolmekymmentä vuotta sitten.
Striimaus on tätä päivää, se kai se on tulevaisuus.
IP kirjattu
IlpoJaakko
God Member
Poissa
SRHS
Vastaus #3 -
04.04.2021 klo 10:36:05
Tulosta viesti
Kun mikään ei riitä:
Digitoin vanhoja VHS-nauhoja. MP4(Mpeg-4) käyttää 0,11 GB/1 min. 4,7 GB DVD:lle mahtuu n. 40 min, koska ei se 4,7 GB ole kokonaan käytettävissä. Tallennus VOB-muodossa liki tuplaa
kapasiteetin, tietenkin laadun kustannuksella.
Mikään digitointi ei vastaa sitä laatua, mitä nauhurilla saa suoraan katseltuna.
Ainut ratkaisu näihin parin tunnin kotivideoihin on kiintolevytallennus. Nykyisin TV:t pystyvät niiltä suoraan toistamaan. Muistitikku on kätevää laittaa vaikka kirjeenä videota jakaessa.Wetransfer-palvelu antaa ilmaista siirtoa netissä vain 0,5 GB kerrallaan.
Pieni epävarmuus vielä askarruttaa tuon säilymisen suhteen. Mikään ei tietysti ole ikuista, mutta kyllä saisi vaatia muutama kymmenen vuotta kohtuullisena.
Ehkä kehitys vielä menee eteenpäin, kuten se on tähän asti laukannut. Itse olen nähnyt seuraavat vaiheet:
5" lerput 180 kB, 360 kB, 1,2 Mb. sitten 3,4" korput 720 kB, 1,4MB. CD:t, DVD:t eri versioineen.
Ylittämätön hinta/kapasiteetti-suhde on vieläkin VHS-nauhalla. Tekniikka, joka ei tunne rajoja voisi kehittää VHS:n käytön digitaaliseen tallennukseen. Se vain ei ole suuri markkinoita tarpeeksi kiinnostavaa. Eipä ole pitkää aikaa siitäkään, kun kännykkää pidettiin mahdottomana syrjäyttämään lankapuhelinta.
Muuten nämä VHS-nauhat ovat epätoivokamaa jätteenkäsittelylaitoksilla. Usein kilometri nauhaa kiertyy sinne murskaimen telalle. Kierrätyskirpputorit eivät ota vastaan nauhoja.
IP kirjattu
Timohannes
Full Member
Poissa
Sijainti: Lievestuore
Vastaus #4 -
04.04.2021 klo 11:35:25
Tulosta viesti
Kyllä nauhatekniikkaa kehitellään vielä. Ainakin kasettia nimeltään LTO, Linear Tape Open:
https://en.wikipedia.org/wiki/Linear_Tape-Open
. Tuosta näkyy olevan nyt meneillään LTO9-kasetti, joka vetää 18 teratavua pakkaamatonta dataa. Saattaa tuo olla vielä hinnan kiroissa. Mutta LTO5 kasetti maksaa 30-40 eurova. Ja siihen siis mahtuu 1,5 TB pakkaamatonta dataa. Tuohon siis mahtuisi 227 tuntia MP4:sta, jos laskin oikein. Vajaa 20 senttiä/tunti. Saiko noita VHS-kasetteja alle yhden euron hinnalla?
IP kirjattu
IlpoJaakko
God Member
Poissa
SRHS
Vastaus #5 -
04.04.2021 klo 13:30:30
Tulosta viesti
Timohannes kirjoitti
04.04.2021 klo 11:35:25:
Kyllä nauhatekniikkaa kehitellään vielä. Ainakin kasettia nimeltään LTO, Linear Tape Open:
https://en.wikipedia.org/wiki/Linear_Tape-Open.20
senttiä/tunti. Saiko noita VHS-kasetteja alle yhden euron hinnalla?
Näyttäis olevan samannäköinen puolen tuuman nauhaa. Ajattelin, jotta käviskö tuo VHS:n nauha siihen.
Aikoinaan VHS-kasetille tuli Teosto ry:n vaatimuksesta lisukkeeksi Teosto-maksu. Etteivät ihmiset ilmaiseksi nauhoittaisi vaikka mitä. No taisi ruotsinlaivoilla kauppa käydä paremmin.
Olihan tuo digikasetti käytössä jo ennen Pc:tä, VHS:ää ym. Taisi olla Vic20:n ohjelmia saatavissa C-kasetin avulla. Tietysti ohjelman koko saattoi olla vain muutama kilotavu.
IP kirjattu
Timohannes
Full Member
Poissa
Sijainti: Lievestuore
Vastaus #6 -
04.04.2021 klo 13:45:16
Tulosta viesti
Motorolan kitin c-kasetteja on yhä talossa tallessa, jos joku päivä innostuu vähän vanhemmasta mikrosta, joka sekin majailee vielä meillä:
https://en.wikipedia.org/wiki/MEK6800D2
. Muistia tuossa on alunperin tasan 128 tavua, siis tavua, eikä mitään kilotavuja
Kyllä siihenkin muistiin yhtä sun toista sai ohjelmoitua
Noitten hinnat näkyy olevan vaan nousussa, niinkuin kaiken retroilun.
IP kirjattu
Markus Hautaniemi
God Member
Poissa
SRHS 81
Sijainti: Kokkola
Vastaus #7 -
04.04.2021 klo 15:17:35
Tulosta viesti
Itse olen siirtänyt S-VHS kasetteja ja VHS-kasetteja tietokoneelle DV-formaattiin. Tämä on liki pakkaamatonta videota ja vie sen vuoksi tilaa noin 11 Gt tunti tilaa kiintolevyltä. Premiere Elements 2020 ohjelmalla olen tehnyt DVD-levyjä, joita on minulla normaaleja ja kaksikerroslevyjä. Kaksikerroslevylle voin tallentaa paremmalla bittivirralla. Canopus ADVC-100 videomuunninta käytän, joka on laadultaan niin hyvä, että sitä aikoinaan AV-video yritykset on käyttäneet siirrossa Betacam SP kasetteja tietokoneelle.
IP kirjattu
Eero Aro
God Member
Poissa
SRHS
Vastaus #8 -
04.04.2021 klo 16:19:36
Tulosta viesti
Minäkin olen käyttänyt Canopuksen muunninta, ADVC-110. Kuvakenttäkorjain tasaa juovien vaakasuuntaisen huojumisen ja muitakin asioita voi säätää. Itse olen tallentanut AVI-tiedostoina, jotka valitettavasti kasvavat giganttisiksi. Olen muuntanut ne sitten vähän tapauksesta riippuen johonkin pakattuun formaattiin.
> Mikään digitointi ei vastaa sitä laatua, mitä nauhurilla saa suoraan katseltuna.
Lähelle kyllä päästään. Jos digitoitua kuvaa katsotaan tietokoneen monitorilta, niin lomittelu (interlacing) pitää poistaa. Jos katsotaan televiissioruudusta, niin lomittelun poistaa sitten televisiolaite.
IP kirjattu
IlpoJaakko
God Member
Poissa
SRHS
Vastaus #9 -
06.04.2021 klo 12:24:05
Tulosta viesti
Tilasin pari kpl noita Seagate ulkoisia 4Tt kiintolevyjä. Kysyin Powerin asiakaschatissäkin toiminnasta, esim nopeudesta videon toistossa. Pitkällisen odotuksen jälkeen oli vastaus, että riittää kyllä.
Lisäksi kysyin, ottaako virran myös Usbista vai omalla powerillaan. Tätä eivät vielä tienneet. Hinta/laatu on kohdillaan: 0,025 €/1 Gt. Siinäkin köyhä valtio ottaa omansa ja kauppa tietenkin katteena kaksinumeroisen prosentin. Maksaa se pakkaus, kuljetus Kiinasta ym. Ei jää paljon sille tehtaalle, jossa valmistetaan.
Korjasin Gigan tilalle T niinkun Tera.
«
Viimeksi muokattu: 06.04.2021 klo 14:48:49 Kirjoittaja IlpoJaakko
»
IP kirjattu
Blaekie
God Member
Poissa
SRHS - 623
Sijainti: Helsinki
Vastaus #10 -
06.04.2021 klo 14:12:51
Tulosta viesti
IlpoJaakko kirjoitti
06.04.2021 klo 12:24:05:
Tilasin pari kpl noita Seagate ulkoisia 4
T
t kiintolevyjä. .
IP kirjattu
IlpoJaakko
God Member
Poissa
SRHS
Vastaus #11 -
13.04.2021 klo 16:17:40
Tulosta viesti
Sain jo tilaamani Seagate 4 TB (= 4 teratavua = 4 x 10^12 tavua).
Laitoin jo tilatessa tuon P-alkuisen kodinkoneliikkeen chattiin kysymyksiä laitteesta. Mikä mahtaa olla tiedonsiirtonopeus erityisesti toistettaessa. Tähän sainkin vastauksen jo parin päivän sisällä: "Nopeus on riittävä". Toinen kysymykseni oli ottaako USBsta sähköä vaiko omalla powerillaan. Lupasivat palata myöhemmin tähän kysymykseen. Ei koskaan tullut vastausta.
No kaipa se selviää kun puran sen paketista. Pakkauksen päällä ei vielä mainittu tällaisesta pikkujutusta. En kehtaa enää kysyä firmalta, että paljonko on virrankulutus. Ulkoinen powerihan sieltä paljastui, kuten arvelinkin. Powerin kyljestä lunttasin: 12 V 3,0 A 36 W.
Tämä on nykyään ihan tavallista. Herää epäilys, että informaatiolähteenä on mainosalan ja kaupallisen alan myyntihenkisiä henkilöitä. Ei siellä tekniikan tietäjillä ole käyttöä.
IP kirjattu
E.Sokura
YaBB Newbies
Poissa
SRHS
Sijainti: Kuusankoski
Vastaus #12 -
14.04.2021 klo 18:04:06
Tulosta viesti
Tässä yksi mielenkiintoinen laite vuodelta 1981. PCM nauhuri VHS kasetilla.
https://www.technics.com/global/chronicle/sv-p100/
E.Sokura
IP kirjattu
IlpoJaakko
God Member
Poissa
SRHS
Vastaus #13 -
16.06.2021 klo 15:49:04
Tulosta viesti
Markus Hautaniemi kirjoitti
04.04.2021 klo 15:17:35:
Itse olen siirtänyt S-VHS kasetteja ja VHS-kasetteja tietokoneelle DV-formaattiin. Tämä on liki pakkaamatonta videota ja vie sen vuoksi tilaa noin 11 Gt tunti tilaa kiintolevyltä. Premiere Elements 2020 ohjelmalla olen tehnyt DVD-levyjä, joita on minulla normaaleja ja kaksikerroslevyjä. Kaksikerroslevylle voin tallentaa paremmalla bittivirralla. Canopus ADVC-100 videomuunninta käytän, joka on laadultaan niin hyvä, että sitä aikoinaan AV-video yritykset on käyttäneet siirrossa Betacam SP kasetteja tietokoneelle.
Menin rohkeasti tilaamaan tällaisen digitointilaitteen:
H.264 Pro Recorder. Maksoikin 470 €. Itse firma on Blackmagicdesign. Myyjänä verkkokauppa:
www.thomann.de
.
Laite kytketään USBiin. Ohjelman latasin Blackm:n sivuilta.
Pc vain herjaa, "Device not found"
Kokeiltu on eri kaapeleilla ja Usbeilla. Että pulassa ollaan. Kirjeenvaihtoakin olen käynyt Blackm:n kanssa.
Onko muuta mahdollisuutta kuin viallinen laite. Onko jollakin käytössä/tietoa ko laitteesta.
Ilpo
IP kirjattu
Blaekie
God Member
Poissa
SRHS - 623
Sijainti: Helsinki
Vastaus #14 -
16.06.2021 klo 16:32:19
Tulosta viesti
.. ja mukana tuleva poweri oli kytkettynä ? USB portit ei jaksa aina antaa tarpeeksi virtaa.
Entä mikä PC ? Läppäri ? Onko porttiasetuksissa mitään vaihtoehtoja BIOS ssa
Onko kokeiltu kaverin koneella ?
IP kirjattu
Sivu:
[1]
2
Lähetä aihe
Tulosta
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Foorumihyppy »
Koti
» 10 viimeisintä viestiä
» 10 viimeisintä aihetta
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry
Jäsenalue
Yleistä radiohistoriasta
Kotimaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
Ulkomaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
Muut radio- ja elektroniikkalaitteet
Entisöinti ja kunnostus yleisellä tasolla
Omatekoiset laitteet ja rakentelu
Sotilasradiot ja Perinneradiot
Yleinen keskustelualue ««
Niitä Näitä
Haku päällä
« Koti
‹ Alue
SRHS Forum
» Powered by
YaBB 2.6.12
!
YaBB Forum Software
© 2000-2024. Kaikki oikeudet pidätetään.