Päivää foorumille, rekisteröidyin ihan tämän 407:n takia. Ja suuret kiitokset Arille manuaaleista.
Olen labraillut ja kokeillut tuota 407:aa nyt pari viikkoa, ja kertonut kokemuksia facessakin. Ensinnäkin, myytyjen joukossa on sekä LSB/USB -malleja, että USB/CW -malleja. Tehoa lähtee vaihtelevasti, minulla oli yksilö, joka antoi cw:llä alle 4W, mutta joka oli trimmerillä kutitettavissa 10 W tasolle. Toinen koneistani antoi heti alun perin >15W.
Muutin toisen koneistani heti alussa niin, että myös BNC on tunerin perässä. Se vaati vain liitintä syöttävän koaksiaalin kuuman karvan vaihdon tunerin sisällä eri kohtaan. Kätevä.
Noista filttereistä ja modeista: USB/CW -mallissa (ainakin) AM on itse asiassa yhtä sivunauhaa kantoaallon kanssa, ja vastaanotolla SSB. En tiedä, kytkeekö LSB/USB -malli molemmat filtterit aktiiviseksi AM-modella.
CW on, kuten täälläkin todettu, toteutettu 1 kHz audiosignaalilla, ja tarkoittaa, että taajuusnäyttö on mil-koneiden tapaan kilohertsin pielessä (verrattuna hamikoneiden cw-taajuuteen). Esim. 3620 näytössä on 3621 bandilla. Uikutusta esiintyy hieman, ja se johtunee jännitteen notkumisesta avainnettaessa. Tälle voisi olla jotain tehtävissä, mutta ei ole haitannut vielä tarpeeksi.
Modekytkimen vapauttaminen ei tuo LSB:tä niissä koneissa, joissa on CW-filtteri LSB:n tilalla. Modekytkintä langoittamalla pystyy asentoja muokkaamaan käytettävän filtterin, tehon, kantoaallon, mittarin moden ja valojen suhteen. Alkuperäinen on aika käyttökelpoinen.
RIT olisi muutettavissa VFO:ksi (tai siis niin, että se säätää sekä TX että RX), en ole vielä kokeillut.
Ja sitten LSB:n saaminen laitteeseen, jossa ei ole LSB-filtteriä: laite kääntää SSB:n sivunauhaa syntikan kanssa sekoitettaessa. Eli USB on 12,7 MHz välitaajuudella itse asialla LSB. Ja tämä tarkoittaa sitä, että jos haluaa kuunnella LSB:tä saman filtterin läpi, pitäisi tuota 12,7 MHz BFO:ta saada kiskottua vähintään 2 kHz, mieluummin lähes 3 kHz, alemmas. Laitoin itse paljon kapasitanssia kidepiiriin, mutta en saanut minun yksilöä kuin kilohertsin verran alas. Sillä sai juuri ja juuri selvää 99:n liikenteestä, mutta ei kelpaa vakituiseen käyttöön. Nämä lienevät yksilöitä, ja joissakin 12,7 MHz venyy enemmän (facen kommenttien mukaan) niin, että laitteeseen tulee DSB-rx. Oikea muutos vaatisi BFO-kiteen vaihtoa n. 12,697 MHz taajuudelle. Janne, 6LSL, kertoi, että hänellä voisi olla lähde tämmöisille kimppaostoksena.
Ja sitten huomio modausta suunnitteleville: jos tuon BFO:n vetää alas, menettää tuon hyvän CW-suodattimen käyttökelpoisuuden. Ehkä kaikista hienoin modis olisi, jos BFO:ta vetäisi alas vain 2 kHz, silloin saisi kapeahkon LSB:n, ja toimivan CW:n. Tätä oikeastaan kannattaisi kokeilla?
Näiden lisäksi olen ajatellut uhrata yhden liittimistä digimodeille. Voi olla, että se on vain toiveajattelua, ja saattaisi vaatia taajuusvakavuuden parantamista, mutta sepä selviää joku päivä. Akkulippaaseen mahtuisi vaikka tietokonekin, mutta ehkä se on hyvä paikka akulle ja/tai virtalähteelle.
Hieno radio, ollut tosi mukavaa kesälomatekemistä
|