Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 [3] 4 5 ... 19 Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) LV407 (Luettu 99568 kertaa)
OH8UBJ
God Member
Poissa

Re: LV407
Vastaus #30 - 16.08.2020 klo 22:32:32
Tulosta viesti  
OH3NWD kirjoitti 16.08.2020 klo 20:55:54:
Onko joku muu katsonut radiotansa vaikkapa etä- sdr- vastaanottimen spektrinäytöllä, että tuleeko kaksi signaalia cw:llä?

Katselin juuri skoopilla.

Resized_20200816_222633.jpeg ( 164 KB | 271 latausta )
Resized_20200816_222633.jpeg
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH8UBJ
God Member
Poissa

Vastaus #31 - 16.08.2020 klo 22:38:56
Tulosta viesti  
Ja pieni 1kHz verhokäyrä.

Kuten kuvasta näkyy, se on kovin vaimea kantoaallon amplitudiin nähden.

Eli tulkitsen tätä niin, että lähtee 1kHz yli ja ali pienet piikit, mutta hyvin heikot.
Mitäs muut ovat mieltä?

Aika puhdas kantoaalto mielestäni.
« Viimeksi muokattu: 16.08.2020 klo 22:54:29 Kirjoittaja OH8UBJ »  

Resized_20200816_220634.jpeg ( 231 KB | 257 latausta )
Resized_20200816_220634.jpeg
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6NVG
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #32 - 17.08.2020 klo 09:42:16
Tulosta viesti  
Päivää foorumille, rekisteröidyin ihan tämän 407:n takia. Ja suuret kiitokset Arille manuaaleista.

Olen labraillut ja kokeillut tuota 407:aa nyt pari viikkoa, ja kertonut kokemuksia facessakin. Ensinnäkin, myytyjen joukossa on sekä LSB/USB -malleja, että USB/CW -malleja. Tehoa lähtee vaihtelevasti, minulla oli yksilö, joka antoi cw:llä alle 4W, mutta joka oli trimmerillä kutitettavissa 10 W tasolle. Toinen koneistani antoi heti alun perin >15W.

Muutin toisen koneistani heti alussa niin, että myös BNC on tunerin perässä. Se vaati vain liitintä syöttävän koaksiaalin kuuman karvan vaihdon tunerin sisällä eri kohtaan. Kätevä.

Noista filttereistä ja modeista: USB/CW -mallissa (ainakin) AM on itse asiassa yhtä sivunauhaa kantoaallon kanssa, ja vastaanotolla SSB. En tiedä, kytkeekö LSB/USB -malli molemmat filtterit aktiiviseksi AM-modella.

CW on, kuten täälläkin todettu, toteutettu 1 kHz audiosignaalilla, ja tarkoittaa, että taajuusnäyttö on mil-koneiden tapaan kilohertsin pielessä (verrattuna hamikoneiden cw-taajuuteen). Esim. 3620 näytössä on 3621 bandilla. Uikutusta esiintyy hieman, ja se johtunee jännitteen notkumisesta avainnettaessa. Tälle voisi olla jotain tehtävissä, mutta ei ole haitannut vielä tarpeeksi.

Modekytkimen vapauttaminen ei tuo LSB:tä niissä koneissa, joissa on CW-filtteri LSB:n tilalla. Modekytkintä langoittamalla pystyy asentoja muokkaamaan käytettävän filtterin, tehon, kantoaallon, mittarin moden ja valojen suhteen. Alkuperäinen on aika käyttökelpoinen.

RIT olisi muutettavissa VFO:ksi (tai siis niin, että se säätää sekä TX että RX), en ole vielä kokeillut.

Ja sitten LSB:n saaminen laitteeseen, jossa ei ole LSB-filtteriä: laite kääntää SSB:n sivunauhaa syntikan kanssa sekoitettaessa. Eli USB on 12,7 MHz välitaajuudella itse asialla LSB. Ja tämä tarkoittaa sitä, että jos haluaa kuunnella LSB:tä saman filtterin läpi, pitäisi tuota 12,7 MHz BFO:ta saada kiskottua vähintään 2 kHz, mieluummin lähes 3 kHz, alemmas. Laitoin itse paljon kapasitanssia kidepiiriin, mutta en saanut minun yksilöä kuin kilohertsin verran alas. Sillä sai juuri ja juuri selvää 99:n liikenteestä, mutta ei kelpaa vakituiseen käyttöön. Nämä lienevät yksilöitä, ja joissakin 12,7 MHz venyy enemmän (facen kommenttien mukaan) niin, että laitteeseen tulee DSB-rx. Oikea muutos vaatisi BFO-kiteen vaihtoa n. 12,697 MHz taajuudelle. Janne, 6LSL, kertoi, että hänellä voisi olla lähde tämmöisille kimppaostoksena.

Ja sitten huomio modausta suunnitteleville: jos tuon BFO:n vetää alas, menettää tuon hyvän CW-suodattimen käyttökelpoisuuden. Ehkä kaikista hienoin modis olisi, jos BFO:ta vetäisi alas vain 2 kHz, silloin saisi kapeahkon LSB:n, ja toimivan CW:n. Tätä oikeastaan kannattaisi kokeilla?

Näiden lisäksi olen ajatellut uhrata yhden liittimistä digimodeille. Voi olla, että se on vain toiveajattelua, ja saattaisi vaatia taajuusvakavuuden parantamista, mutta sepä selviää joku päivä. Akkulippaaseen mahtuisi vaikka tietokonekin, mutta ehkä se on hyvä paikka akulle ja/tai virtalähteelle.

Hieno radio, ollut tosi mukavaa kesälomatekemistä

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH3KAV
YaBB Newbies
*
Poissa

Sijainti: Tampere
Vastaus #33 - 17.08.2020 klo 10:17:17
Tulosta viesti  
OH6NVG kirjoitti 17.08.2020 klo 09:42:16:
RIT olisi muutettavissa VFO:ksi (tai siis niin, että se säätää sekä TX että RX), en ole vielä kokeillut.

Joo, tuo olisi ilmeisesti aika helposti tehtävissä, mahdollisesti jopa yhden johdon katkaisulla. KI0PF:n kirjassa on maininta tästä:
http://www.kiloalpha.fi/LV407/SC-130_mods.pdf

Kaikenkaikkiaan ihan mielenkiintoinen radio (ja itselleni tuttu jo varusmiesajoilta 80-luvulla). Radion perusrakenne kuuluu olevan sama, kuin Atlas 180/210-radioilla. Itse asiassa suunnittelijakin lienee molemmissa sama, eli Les Ernshaw ZL1AAX. Les perusti sittemmin Kachina Communications -nimisen firman, joka 90-luvulla teki amatööriradioitakin ja on vielä 2000-luvulla kaupannut SC-130:n modernisoitua versiota, tyypiltään MP-25: http://www.kiloalpha.fi/LV407/related/Kachina_MP25.pdf

SC-130:n kaveriksi on ollut saatavana myös linukka/antenninviritin komboa, tyypiltään SC-200, mutta näitä ei liene Suomeen kulkeutunut. Yhden huonolaatuisen kuvan löysin Italian Radio Rivista-lehden ilmoituksesta: http://www.kiloalpha.fi/LV407/related/Southcom_SC-200a.JPG

73 de Ari OH3KAV / OH7KA

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH8UBJ
God Member
Poissa

Vastaus #34 - 17.08.2020 klo 11:47:03
Tulosta viesti  
LSB toki olisi kiva, mutta CW- filtteri on vielä kivempi.

Tuo uikutus tuntuu korreloivan lähetystehon kansa, kun nostin tehon parista watista n. viiteen, lisääntyi uikutus hieman ja bandilla kuultu yksilö, josta oli kutitettu kaikki lähtevä höyry ulos, uikutti ja klikkasi selvästi(ei vielä haitallisessa määrin).
Eli tämä havainto tukee arveluja jännitteen notkumisesta uikutuksen syynä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6LSL
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Kokkola
Vastaus #35 - 17.08.2020 klo 12:12:28
Tulosta viesti  
Laitoin tuonne jakoon skemat ja huolto-ohjeet.

Koostin skemoista kokonaiset A3 kuvat. Oli kolmessa osassa.

https://oh6lsl.kuvat.fi/kuvat/OH6LSL/Muut+radiot/LV407/Skemat/

Kidehommaa en ole vielä kerennyt tutkia, mutta selvitellään. Ja informoin heti jos jotain uutta keksitään.

Janne

Janne OH6LSL
Sivun alkuun
IP kirjattu

OH3KAV
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #36 - 17.08.2020 klo 12:28:21
Tulosta viesti  
OH6LSL kirjoitti 17.08.2020 klo 12:12:28:
Koostin skemoista kokonaiset A3 kuvat. Oli kolmessa osassa.

Tnx, ehdit ensin. Olin juuri suunnitellut tekeväni tuon yhdistämisen  Hymiö

Nuo skemat toki poikkeavat jonkin verran suomalaisista LV407-yksilöistä. Esimerkiksi levylle PC101 pisteisiin B ja C modekytkimeltä tulevat johdot ovat skemaan nähden väreiltään ristissä. Violetissa johdossa (joka ainakin mun LV407:ssa on kytketty pisteeseen B on +12 VDC on modekytkimen ollessa CW asennossa, muissa asennoissa 0V). Ruskeassa johdossa joka mun radiossa on kytketty pisteeseen C on taas +12VDC kytkimen ollessa USB tai AM -asennoissa. Yksi hengetön radio heräsi henkiin kun kytkin nuo skeman mukaiseen järjestykseen, mutta tällöin CW:llä oli leveä filtteri ja USB/AM-asennoissa taas kapea. K.o. radion PC101-kortilla lienee joku viallinen komponentti, saman radion syntikka ei pysy lukossa ja itse asiassa radio oli tuomittu romutetttavaksi viallisen PC301-kortin vuoksi, mukana tulleesta "poikkeava tuote"-lapusta päätellen.

73 de Ari OH3KAV / OH7KA

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6NVG
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #37 - 17.08.2020 klo 13:14:39
Tulosta viesti  
Ari: mun toisesta yksilöstä löytyi teipit, jonka mukaan tuo on ollut käytössä samassa komppaniassa, missä aikoinaan taisteltiin  Virnistys   En tosin muista, että käyttämissäni yksiöissä ois ollut tuota USB/CW -versiota, vaan kaikki taipuivat myös LSB:lle. Tuli niillä ainakin 3694:ää kuunneltua Hymiö

Ja sitten kaikille tunaajille varoituksen sana, tuli opittua kantapään kautta, ilman vahinkoja: tein tuohon ekaan koneeseen modiksen, jossa myös bnc -lähtö ajettiin tuon sisäisen tunerin kautta. Tänään kun aloin modaamaan toista konetta, huomasin, että lähtöteho tippuu 80m alaosassa jopa 5 dB ajettaessa resonanssissa olevaan dipoliin tuon tunerin kautta vs. suoraan! Poistin heti tuon muutoksen molemmista, ilmeisesti tuo tuneri on tarkoitettu enemmän Hi-Z -käyttöön. Vastaanotolla en ole huomannut noin suurta epäherkkyyttä, voi olla, että tunerin muuntaja ja pääteasteen komponentit ovat osa tuota epävireyttä (=lähtöteho nousee kun käyttää rf-sormea pääteasteen konkissa).

Toisessa yksilössä sai BFO:ta vedettyä 1,3 Kc alakanttiin. Sillä juuri ja juuri sai kuunneltua 99:ä DSB:nä, mutta aika kehnolaatuisesti. Oikea keino olisi varmasti kiteen vaihto, tai jopa ohjelmoitava kolmilähtöinen oskillaattori, kuten joku facessa ehdotti. Kolmella erillisellä taajuudella tulisi se hyöty, että voisi tunata kaikki kolme modea makeimmilleen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH3KAV
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #38 - 17.08.2020 klo 14:01:15
Tulosta viesti  
OH6NVG kirjoitti 17.08.2020 klo 13:14:39:
Ari: mun toisesta yksilöstä löytyi teipit, jonka mukaan tuo on ollut käytössä samassa komppaniassa, missä aikoinaan taisteltiin  Virnistys   En tosin muista, että käyttämissäni yksiöissä ois ollut tuota USB/CW -versiota, vaan kaikki taipuivat myös LSB:lle. Tuli niillä ainakin 3694:ää kuunneltua Hymiö

Joo, itsekin olen yrittänyt muutamasta 80-luvun valokuvasta tihrustaa että oliko niissä sekä USB että LSB, näyttäisi siltä että niissä on ollut 5-asentoinen modekytkin ja ilmeisesti yhdessä asennossa (AM?) joku lisämerkintä ja sarjanumero on ollut jotakin 500 paikkeilla.

Nyt näissä näkemissäni yksilöissä on ollut vain USB/CW/AM/TUNE ja sarjanumerot jotakin 1000 tai 4000 paikkeilla. Noissa noiden 1000 ja 4000 sarjalaisten sisäkopan tyyppikilvissäkin on muuten eroa, 1000-sarjalaisissa tyypiksi mainitaan SC-130D ja 4000-sarjassa sitten tuo USMC:n antama tunniste AN/URC-87(V). Ilmeisesti piirilevyn layoutissa on myös pieniä eroja.

Alkaa mennä jo radioarkeologian puolelle  Hymiö

73 de Ari OH3KAV / OH7KA

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH3KAV
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #39 - 17.08.2020 klo 23:11:49
Tulosta viesti  
Kun nyt "sattui" olemaan mun LV407:sta tuo piirilevy PC101 irrallaan, niin otin siitä kuvan johon merkitsin levyn ulkoiset kytkennät (josko ei jatkossa tarvitsisi niin paljon suurennuslasin läpi tihrustaa) ja muutamat erot suhteessa aikaisemmin löytyneeseen skemaan:

www.kiloalpha.fi/LV407/SC130D_PC101_internal_connections.pdf

Tämä kuva on siis radiosta, jonka sarjanumero on 1250:n paikkeilla ja tyypiltään siis SC-130D ja siis ilman LSB:tä.
Vanhempia yksilöitä tyypiltään SC-130 ja sarjanumero jossakin 500 paikkeilla on myös ollut "jaossa" ja näissä on sekä USB että LSB.  Näiden sarjojen välillä on filttereiden lisäksi eroja myös PC101:n layoutissa, vanhemmisssa on erillinen pieni kortti, jolle on toteutettu DPDT-kytkin feteillä (tnx infosta, Simo OH1BS).

Tavallaan tuo radio on layoutiltaan jokseenkin huoltoystävälliseksi tehty. Tuon kuvan mukaisen levyn alapuoltakin pääsee katselemaan kun irrottaa 4 ruuvia ja tilttaa levyn toiseen reunaan letkunpätkistä tehtyjen saranoiden varassa. Koko levyn irrottamiseen tarvitsee nyppiä 18 johtoa tuohon kuvaan merkityistä kytkentäpisteistä irti. Levyllä on lisäksi muutama juotettu levyn sisäinen hyppylanka, joita ei siis tarvitse irroittaa kuin mahdollisesti muutamista nippusiteistä.

73!

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6NVG
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #40 - 18.08.2020 klo 08:43:01
Tulosta viesti  
Onpas tuossa sinun yksilössä suuri sarjanumero cw-filtterillä, mulla on nimittäin 001 Hymiö Uudemmassa mallissa (meidän toinen kone) jonkin verran eroa leiskassa, ja tuo piirilevyn kippi on tehty metallisilla nivelillä letkujen sijaan.

Olen aikeissa tilata noita eri taajuisia BFO -kiteitä pian. Mitä olet Ari mieltä, kannattaisiko ottaa nimellinen taajuus 2 vai 3 kHz alle nykyisen? Tässä minun näkemys:

2 kHz on siitä hyvä, että sillä toimii LSB ja CW, ja se on tarvittaessa viritettävissä alkuperäiselle jaksolle (ylös helpompi vetää pari kHz)

3 kHz olisi taas siitä hyvä, että kun tuota 2 kHz on tarvittaessa vaikeampi saada alemmaksi, niin kolmella voisi saada parempilaatuisen LSB:n, ja se olisi myös viritettävissä 2 kHz kohdalle, jolloin myös CW toimisi, mutta sitten voi käydä niin, ettei alkuperäinen jakso enää virity.

Yksi vaihtoehto olisi jättää alkuperäinen paikalleen ja laittaa 3 kHz releellä vaihtoehtoisesti switchattavaksi, silloin vois modekytkimen ottaa viisiasentoisena käyttöön. Itse vain vierastan tuommoisia releviritelmiä, eikä usb:tä tuossa tarvinne kuin digimodeille tai utility -kuunteluun.

Mitä tuumaat?

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH3KAV
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #41 - 18.08.2020 klo 09:41:26
Tulosta viesti  
Terve Timppa, et al.

Joo, on näissä leiskoissa eroja, ainakin 3 erilaista varianttia. Mulla nämä pari yksilöä ovat kyllä keskenään samanlaisia, sarjanumerot 1250:n paikkeilla.

OH6NVG kirjoitti 18.08.2020 klo 08:43:01:
Olen aikeissa tilata noita eri taajuisia BFO -kiteitä pian. Mitä olet Ari mieltä, kannattaisiko ottaa nimellinen taajuus 2 vai 3 kHz alle nykyisen?

Minusta tuo 3 kHz pudotus kuulostaa hyvältä vahtoehdolta, tekeepä sitten tuommoisen relevirityksen tai ei. Oikeastaan ainoa käyttö USB:lle olisi 60 metrin bandilla, koska siellä kaiketi workitaan USB:llä ja tavallaanhan tämä olisi aika otollinen radio sille bandille. (enimmäkseen olen itse kyllä siellä ollut CW:llä tai digillä).

Molemmissa, sekä 2 kHz että 3 kHz tiputuksessa on kyllä puolensa, kuten hyvin tuossa kuvasitkin.

73!

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6NVG
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #42 - 18.08.2020 klo 10:30:51
Tulosta viesti  
Osaako arvon orkesteri kertoa, paljonko pitäisi ilmoittaa BFO -kiteen load capacitanceksi tilatessa? Joissakin esimerkeissä tuon taajuusluokan kiteet on 22...27 pF, mutta minulla ei ole oikeasti käsitystä, mitä se pitäisi olla, tai mitä se tässä kytkennässä on (tai siis miten se tuosta colpittsistä lasketaan).

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5YW
God Member
Poissa

Sotilasradioharrasta
ja

Sijainti: Kouvola
Vastaus #43 - 18.08.2020 klo 11:10:07
Tulosta viesti  
Museolle hankitulla LV-407:lla pidetty ensimmäiset OI-QSOt. Tehoa ei ole tarvinnut ruuvailla, antoi 13W CW:llä mittapaikan keinokuormaan ja taajuuskin on kohdallaan.
CW:llä näyttäisi audio-oskillaattori olevan hiukan päälle 900Hz, saa olla siinä.

Ja saa/voi USB:llä workkia myös 80/40 bandeilla...

OI5PRM

Sivun alkuun
WWWGTalk  
IP kirjattu

OH3NWD
God Member
Poissa

Vastaus #44 - 18.08.2020 klo 17:45:30
Tulosta viesti  
Minun yksilössä tulee skoopille oikein nättiä ja syvää AM:ää CW:llä. Onko kenenkään muun yksilössä maalarinteipillä laitettu: "Muutos tehty 21.11.1977" tms? Jos se liittyisi tuohon, että tulee AM:ää CW:llä... USB toimii ok ja säädin kantoaallon balanssin hyväksi, alle 0.5V kantoaaltoa ulos 50 ohmiin rms oli huolto-ohjeessa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 [3] 4 5 ... 19
Lähetä aiheTulosta