Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 19 Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) LV407 (Luettu 102500 kertaa)
OH3KAV
YaBB Newbies
*
Poissa

Sijainti: Tampere
Re: LV407
Vastaus #105 - 08.10.2020 klo 23:34:23
Tulosta viesti  
Itsekin yritin joskus kymmenisen vuotta sitten hieroa jonkun filippiinon kanssa kauppoja tuollaisesta URC-187:sta, vaan eipä  suostunut lähettämään Suomeen. Tuossa näkyy olevan myös vikaindikaattorivalo virtaliittimen yläpuolella. Muutenkin näiden Filippiineillä tai Koreassa lisenssillä tehtyjen versioiden kytkennät saattaa poiketa alkuperäisestä.

Onhan näissä meikäläisissäkin joitakin eroja ”perusversioon”, eli ainakin:
- Enhanced CW Performance (eli 1.2 kHz CW-filtteri 2.7 kHz LSB-filtterin tilalla)
- PRC-77 Battery Compatibility (eli se patterikotelossa oleva johto, joka käy venttiseiskan patterilippaaseen)
- suojadiodi naamataulun virtaliittimessä. Ilmeisesti muualla ei ole radiota käytetty hauenleukajohdolla, jolla väärän polariteetin riski on ilmeinen.

Huolto-ohjeen vanhemmassa versiossa (vuodelta 1976) muuten CW-oskillaattorin taajuudeksi muuten mainitaan 800 Hz, uudemmassa (vuodelta 1982) 1300 Hz.

Näissä SA-kaupan radiossa on kaiketi ollut myös LSB-kykyisiä yksilöitä pienellä sarjanumerolla. Liekö olleet jotakin esisarjaa, ennen kontrahdin mukaista toimitusta, joissa sitten on tuo ”CW enhancement” ja muut kansalliset erikoispiirteet toteutettuina.

73!

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH3NWD
God Member
Poissa

Vastaus #106 - 24.10.2020 klo 10:31:57
Tulosta viesti  
Onkohan suomiversiossa cw sitten ihan omansa, jos joku muukin vaikka mittaisi omastaan sen apuoskillaattorin taajuuden? Mulla se oli n.920Hz, viritin sen sitten n. 1000 herziin, niin on mukavammin tasalukemalla taajuusnäytön kanssa. Sehän on sama oskillaattori mikä kuuluu kaiuttimesta, sen voisi siitä mitata vaikka tietokoneen äänikortilla tai kännykän apsilla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

HPY
Full Member
Poissa

SRHS

Vastaus #107 - 25.10.2020 klo 18:33:28
Tulosta viesti  
Kokemuksia työskentelystä? Itse olen workkinut etupäässä CW-kusoja pumppuavaimella 3556 kHz sekä muutaman kerran fonella 3620 kHz.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5YW
God Member
Poissa

Sotilasradioharrasta
ja

Sijainti: Kouvola
Vastaus #108 - 25.10.2020 klo 19:15:31
Tulosta viesti  
Minä olen workkinut kaikki kusoni, myös CW siinä 3620kHz:lla.

Parikymmentä kusoa tullut pidettyä, pääosin CW:llä

Sivun alkuun
WWWGTalk  
IP kirjattu

OH8UBJ
God Member
Poissa

Vastaus #109 - 25.10.2020 klo 20:24:22
Tulosta viesti  
Ihan mainio sähkötysyhteyksiin kun ei ole ruuhkaa.
Selektiivisyys ei oikein ole riittävä, jos asemia on kilon välein.
Tai puolen kilon. Eli 30m alueelle ei oikein ole hyvä.

Ihan olen unohtanut tuon 3620kHz...

3556 tolpalla olen pitänyt paljonkin qsoja tästä Oulun kupeesta:Tornio, Harads, Lahti, Pieksämäki, Tuusniemi...

Sunnuntain AM- rinkulaankin olen pari kertaa osallistunut.
Ei parhaimmillaan kuunteluominaisuuksiltaan ringissä, jossa asemat vähemmän tai enemmän eri reiällä. Modulaatio vahva kyllä.

Ilmeisesti AVS- piiri kummittelee erityisesti phone-modeissa, jää lähetyksen jälkeen vastaanottoherkkyys joskus huonoksi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Aslak
Junior Member
**
Poissa

Vastaus #110 - 26.10.2020 klo 14:01:25
Tulosta viesti  
Huono vastaanottoherkkyys lähetyksen jälkeen voi johtua myös antennireleestä.Se alkuperäinen AMF rele ei ole oikein sopiva tähän liian suuren kelaresistanssin johdosta,ilmenee cw:llä,jos aloitat nopeilla pisteillä sen jälkeen kun kärjet on avautuneet rele ei kerkeä mukaan vaan antaa ensimmäiset pisteet viivana.Vaihdoin paremman releen ja nyt on hyvä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH8UBJ
God Member
Poissa

Vastaus #111 - 26.10.2020 klo 17:06:19
Tulosta viesti  
Onko ehdotusts hyväksi releeksi?
Epäilyksen alla oli kyllä rele, mutta herkkyyden palautuminen joskus liukuen kyllä viittaa AVS-piiriin.
Joskus tosin herkkyys palautuu äkisti, kun esim. mikin irroittaa, viittaisi taas releeseen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Aslak
Junior Member
**
Poissa

Vastaus #112 - 26.10.2020 klo 17:42:06
Tulosta viesti  
Kyllä se voi olla AVS piirikin,kukapa tietää.Oletko huomannut cw:llä releen hitautta,mulla ainakin meni pasmat sekaisin kun tuli väärä merkki vaikka antoi oikein.Olen vaihtanut useampaan koneeseen paremman releen.Kelaresistanssi jotakuinkin 150-180 ohmia niin homma toimii.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2NLT
God Member
Poissa

Sijainti: Espoo
Re: LV407 / patteri
Vastaus #113 - 27.10.2020 klo 13:15:11
Tulosta viesti  
Muuta rojua etsiessä kätköistä paljastui tällainen aarre, käyttämätön originaali LV407 paristo. Jos kiinnostaa niin yv tavoittaa.

patteri_1.jpg ( 106 KB | 225 latausta )
patteri_1.jpg
patteri_2.jpg ( 140 KB | 213 latausta )
patteri_2.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH8UBJ
God Member
Poissa

Vastaus #114 - 27.10.2020 klo 15:32:06
Tulosta viesti  
Aslak kirjoitti 26.10.2020 klo 17:42:06:
Kyllä se voi olla AVS piirikin,kukapa tietää.Oletko huomannut cw:llä releen hitautta,mulla ainakin meni pasmat sekaisin kun tuli väärä merkki vaikka antoi oikein.Olen vaihtanut useampaan koneeseen paremman releen.Kelaresistanssi jotakuinkin 150-180 ohmia niin homma toimii.

Kyllä on vasta-asema raportoinut hieman erilaisesta käsialasta kuin ennen.
Laitoin avaimen piikkiin, mutta saattaa olla relekin.

En kovin suurilla nopeuksilla titaa, koska vastaanottonopeuteni ei kuitenkaan ole korkea, kirjoitan kaiken ylös, en osaa kopittaa suoraan päähän kuin vakiofraaseja.
Opettelin titauksen vasta hiljattain 2018 alkaen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Aslak
Junior Member
**
Poissa

Vastaus #115 - 27.10.2020 klo 15:54:53
Tulosta viesti  
OH8UBJ kirjoitti 27.10.2020 klo 15:32:06:

En kovin suurilla nopeuksilla titaa, koska vastaanottonopeuteni ei kuitenkaan ole korkea, kirjoitan kaiken ylös, en osaa kopittaa suoraan päähän kuin vakiofraaseja.

Koitappa antaa nopeasti esim. s merkki ja kuuntele toisella radiolla,jos kuuluu 3 pistettä on asia ok,mutta jos sieltä kuuluukin n merkki on rele hidas ja syytä vaihtaa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH8UBJ
God Member
Poissa

Vastaus #116 - 27.10.2020 klo 18:57:09
Tulosta viesti  
OH2NLT kirjoitti 27.10.2020 klo 13:15:11:
Muuta rojua etsiessä kätköistä paljastui tällainen aarre, käyttämätön originaali LV407 paristo. Jos kiinnostaa niin yv tavoittaa.

Huutonetissä oli akkulipas akkuineen ja latureineen kaupan.
90€

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH8UBJ
God Member
Poissa

Vastaus #117 - 27.10.2020 klo 19:15:19
Tulosta viesti  
Aslak kirjoitti 27.10.2020 klo 15:54:53:
OH8UBJ kirjoitti 27.10.2020 klo 15:32:06:

Koitappa antaa nopeasti esim. s merkki ja kuuntele toisella radiolla,jos kuuluu 3 pistettä on asia ok,mutta jos sieltä kuuluukin n merkki on rele hidas ja syytä vaihtaa.

Kokeilin, kyllä pisteet erottuvat, mutta jotain erikoista äänessä on. Liekö ominaisuus vai vika.  Kuulostaa jopa hurisevalta, vaikka akulla syötän. Vein LV407"n huoneen toiseen laitaan ja ajoin keinokuormaan, Yaesu FT-101ZD pöydällä kuunteli.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6NVG
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #118 - 31.10.2020 klo 10:04:27
Tulosta viesti  
Uudet BFO-kiteet (2 kpl kun kaksi radiota) saapuivat viikolla ja sain ekan radion modifioitua LSB:lle. Tein virittämisessä vähän virheitä, joiden takia kantoaaltoa alkoi vuotamaan aika paljon, mutta sain sen loppujen lopuksi tunattua siedettäväksi. Nyt eka qso pidetty oh6ct:n kanssa, ja äänenlaatu molempiin suuntiin hyvä, Ollin eka kommentti oli ”oot ilmeisesti vielä icomilla äänessä” Hymiö

CW ei nyt toimi oikein. Ensin ajattelin, että tekisin kahdella kiteellä switchattavan BFO:n. Jos niin tekisi, niin kannattaisi varmaan käyttää virrankulutuksen takia latch -relettä (tnx ideasta Olli). Mutta päädyin siihen, että kokeilen helppoa tietä, muutan cw:n toimimaan leveämmän filtterin kautta, kun ei tällä mitään kontesteja ajella. Ja onhan se kiteiden switchaus vielä myöhemmin tehtävissä, jos haluaa usb:n tai kapeamman cw:n.

Taajuusnäyttö on nyt 3 kHz pielessä, jos haluaa kuunnella 3699, pitää kytkimet kääntää 3696 asentoon. Koitan tutkia vielä, olisiko jakajille tehtävissä jotain tämän korjaamiseksi, mutta muistelen, ettei ykköskilohertsejä pystynyt muuttamaan, ylempiä kylläkin. Eipä tuo haittaa kun sen tietää, ja on tämmöinen matematiikkanero, että osaa päässä vähentää kolmosen Hymiö

Todellakin modaus, jota voi suositella. Kiteitä tilatessa tein virheen ja tilasin juotettavilla jaloilla, alkuperäinen olikin painettavassa kannassa. Taajuus 12.697, perustaajuinen, 22 pF load capacitance. Quartslabilla oli tosi pitkä toimitusaika, kannattaa harkita muita toimittajia jos on kiire.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6NVG
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #119 - 31.10.2020 klo 13:48:05
Tulosta viesti  
Modailu jatkui, cw kääntyi kätevästi: torniin ”B” menevä violetti johto irti ja juotin sen torniin ”C” menevän rinnalle. CW toimii kuin unelma, kiitokset ekasta kusosta modauksen jälkeen OH4SA Hymiö

Tein samalla ”VFO” modauksen katkaisemalla oranssin johdon, joka katkaisee rit -ohjauksen lähetyksellä. Olisin langoittanut sen kaiutinkytkimelle, mutta tuonne naamataulun taakse on aika hankala päästä.

Ärsyttää vain kun täällä on niin kova kohinataso, että se haittaa yhteyksien pitoa, pitänee alkaa jahtaamaan kannettavalla radiolla lähdettä...todennäköisin lienee samalla tontilla oleva 300 kVA jakelumuuntamo pylvässä, 80m dipolin viiksi menee 10 m päähän muuntajakoneesta...

Mutta tässä summattuna nyt minun radioon tehdyt modaukset:
Luuri vaihdettu käsimikiksi, tai sama luurin kapseli, mutta icomin mikin mekaniikka
Teho nostettu 15...20 W välille
9 Ah hyytelöakut lippaassa
BFO kiteen vaihdolla vaihdettu SSB:n sivunauha USB:stä LSB:ksi
CW muutettu edellisen takia leveälle filtterille

Taajuusnäyttö on vielä pielessä (SSB 3 kHz, CW 2 kHz), ja naamataulun DC-liittimestä vois ottaa diodin pois, että radion akkuja voi käyttää vaikka 2m koneen virtalähteenä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 19
Lähetä aiheTulosta