Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) FM antenni (Luettu 10182 kertaa)
oh1feb
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 478
Re: FM antenni
Vastaus #15 - 11.09.2019 klo 10:26:25
Tulosta viesti  
En tuota antennia katkaissut vaan käänsin päät rinnalle ja teippasin kiinni. Vähän samaan tapaan kuin esim. 80`n dipolin virityksessä. En sitten tiedä onko tuolla mitoituksella paljoakaan väliä kun on vain kuuntelussa. En myöskään täällä huomannut mitään eroa oliko vaaka- tai pystyasennossa. Olen edelleen yrittänyt  tässä Salora 3001`ssä saada stereovalo palamaan muillakin asemilla kuin tällä omallani (mini fm-lähetin). Näyttää vaan ettei signaali riitä oli tuo antenni täällä sisällä mitenpäin tahansa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: FM antenni
Vastaus #16 - 11.09.2019 klo 10:38:06
Tulosta viesti  
Pitääkö tuon lapamato antennin muodostaa suljetun piirin? Mittasin oman ja siinä piiri on avoin!
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oh1feb
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 478
Re: FM antenni
Vastaus #17 - 11.09.2019 klo 10:41:06
Tulosta viesti  
Kyllä pitää, jos kerran mittasit liittimien navoista. Tätä voisi ajatella yhdeksi lenkiksi, joka on vaan tehty tuohon malliin.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: FM antenni
Vastaus #18 - 11.09.2019 klo 10:51:19
Tulosta viesti  
Eli tekovika tuossa valmiissa antennissa. Onkohan ne kaikki!
Asia korjaantuu osaltani kun lyhennän molempia päitä 15cm ja kytken langat yhteen. Mikäli vika ei ole haaroitusosassa.
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2584
Re: FM antenni
Vastaus #19 - 11.09.2019 klo 11:10:29
Tulosta viesti  
Selailin vanhoja radiokirjoja, niissä tarjoiltiin lapamadosta tehdyn antennin mitaksi 146...150cm. Ei tuo mitta kuuntelussa niin kauhean tarkka ole, joten se 15 senttiä molemmista päistä pois kuulostaa hyvältä. Jos pystyyn asennat, vedä syöttöjohto kuitenkin aluksi kohtisuoraan antennista poispäin, eli vaakasuoraan. Pystyasennuksella kuuluu kaupalliset asemat paremmin, vaakasuoralla YLE. 45 astetta olisi kompromissi molemmille, tai sellainen loivaan Z-muotoon tai S-muotoon taivutetut elementit, joita joskus näkee nykyäänkin ulkoasennuksissa.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oh1feb
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 478
Re: FM antenni
Vastaus #20 - 11.09.2019 klo 11:10:46
Tulosta viesti  
Jos viitsit , niin voit esim. työntää nupppineulan johtoon eri paikoista ja mittailla mihin asti kulkee.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Eero Aro
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 789
Re: FM antenni
Vastaus #21 - 11.09.2019 klo 13:44:50
Tulosta viesti  
Minulla taitaa olla joitakin noita symmetrisen lapamadon liittimiä jossain lootassa joutavina. Niitä, joiden virallinen nimi on näköjään IEC45316eco.

En veloita neljää euroa kapppale. Mutta kaivelen esiin, jos joku kaipaa, katsotaan montako niitä löytyy.

Eero
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: FM antenni
Vastaus #22 - 11.09.2019 klo 14:08:03
Tulosta viesti  
    Olin itse törinyt

Mittailin lapamatoa nuppineulan avulla (ei olis pitänyt). Lopulta katkopaikaksi löytyi tekemäni jatko, jonka olin juottanut lyijyttömällä tinalla. Oli pettänyt kutistesukan sisällä kirjahyllyn takana. No eikun uutta jatkoa tekemään; tällä kertaa pääteholkilla puristusliittämällä. Ja kutistesukkaa päälle. Ihan hyvä jatko tuli, mutta.. ei vieläkään suljettua piiriä.  Surullinen      Tutkimusta ja syyksi selvisi katkos lapamadossa: testineulanpisto oli katkaissut ohuen langan.

Itse antenni on kyllä alunperin ollut ihan ok, että mitään suurempaa tekovikaa ei siinä ollut, anteeksi epäilykseni!

  Kritisoisin vaan heikkoa lankaa. Ennenvanhaan nuo lapamadot oli tosi vahvoja!

  Mitähän nyt, enää ei antennikaapeli riitä kirjahyllyn taitse ulos!  Surullinen
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oh1feb
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 478
Re: FM antenni
Vastaus #23 - 11.09.2019 klo 15:21:45
Tulosta viesti  
Kuka ja missä lie nuo antennit tehty, mutta täytyy myöntää, että on sekin vaatinut melkoista taitoa osata tehdä toimiva laitos täysin ala-arvoisesta materiaalista.

No , kympillä saat ainakin 3 uutta , joilla harjoitella ja saat niistä  vaikka sitä johtoa lisää ja eiköhän tuo jatkaminenkin jo onnistu kun olet noin paljon harjoitellut.
« Viimeksi muokattu: 11.09.2019 klo 15:55:47 Kirjoittaja oh1feb »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: FM antenni
Vastaus #24 - 11.09.2019 klo 16:22:03
Tulosta viesti  
  Antennin johto riittää nyt kirjahyllyn päälle. Jääköön antenni sinne. Toistaiseksi kuuluu ainakin YLE hyvin. Vaikka  antenni on betoniseinän suuntaisesti lähes kiinni seinässä. Seuraan tilannetta.
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: FM antenni
Vastaus #25 - 11.09.2019 klo 16:27:38
Tulosta viesti  
Näiden Orton selvitysten ansiosta ymmärrän paremmin Orton luonnolliset metkut enkä enää hätkähdä sivukaiuttimien outoon käyttäytymiseen. Kiitos Eerolle ja muille teeman valaisusta!
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
VjpA
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 2399
Sijainti: Vantaa
Re: FM antenni
Vastaus #26 - 11.09.2019 klo 18:01:03
Tulosta viesti  
No Ruokin antennista tuli jonkunmoinen Yagi, kun seinän betoniraudat toimii elementtetinä Kliseinen
  

t. // Jukka
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: FM antenni
Vastaus #27 - 11.09.2019 klo 18:50:11
Tulosta viesti  
  Olisko parempi laatuista lapamatoa myynnissä jossain/kellään josta voisin värkätä itse laadukkaamman antennin toiseen radiooni ( ASA Studio 3703)? ( Mielestäni aika tyylikäs muotoilu tuossa radiossa).  Hymiö

Tarve olis 3-3,5m lapamatojohtoa.
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Nipa
God Member
*****
Poissa


SRHS #477

Viestejä: 1613
Sijainti: Turku
Re: FM antenni
Vastaus #28 - 11.09.2019 klo 21:24:55
Tulosta viesti  
Ruokki kirjoitti 11.09.2019 klo 18:50:11:
  Olisko parempi laatuista lapamatoa myynnissä jossain/kellään josta voisin värkätä itse laadukkaamman antennin toiseen radiooni ( ASA Studio 3703)? ( Mielestäni aika tyylikäs muotoilu tuossa radiossa).  Hymiö

Tarve olis 3-3,5m lapamatojohtoa.


Mulla taitaa olla semmosta vanhaa mustaa..huomenna selviää.

Nipa
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: FM antenni
Vastaus #29 - 11.09.2019 klo 21:49:48
Tulosta viesti  
    Hienoa.
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3 
Lähetä aiheTulosta