Sivunvalintanappi Sivu: [1]  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) AVO mittarin kunnostus / huolto (Luettu 33023 kertaa)
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
AVO mittarin kunnostus / huolto
15.08.2019 klo 06:50:29
Tulosta viesti  
Terve.

Kävin eilen viemässä ongelmajätteitä kaatopaikalle ja siinä samallahan pitää aina tarkistaa SER - kontin putkiradio tilanne ja kiinnitin huomion laatikkoon jossa oli vanhaa tavaraa ilmeisesti tallin siivouksesta.Pelastin sieltä AVO 8 MK2 mittarin ja vanhan akkulaturin ja porakoneen (näinhän ei kai saisi tietenkään tehdä).
Into pinkeänä kotiin ja mittari auki,vedet ja roskat pois sisältä.Ensi huomiona paljastui että patterikotelossa oleva 1.5v vanha AIRAM oli ajansaatossa vuotanut ja hapettanut tosi pahasti kontaktit.Ne puhdistin pintapuolisesti ja mittasin että sähkö kulkee, uusi patteri ja kokeilin että toimisiko jokin vastusalue.Ei toimi.
Seuraava havainto oli että koneiston alareunassa olevaan pakeliitti levyyn kieputettuista vastuksista yksi on selvästi kärähtänyt.Mittari on ulkopulisesti suhteellisen siisti.Mittajohtimia en löytänyt.
Nyt kaipaisin kunnostusvinkkejä.
-Tuon palaneen vastuksen saa kaiketi korvattua kunhan selvittää ensin mikä se on.(Jokin aika sitten kirjoitin KEW TK-80 ohmi alueen vastuksesta ja sen sain neuvoilla kuntoon Hymiö?
-Netistä äkkiä luettuna mittari saattaisi olla myös näyttövikainen.Kuinka siitä voisi varmistua?
-Haluaisiko joku asiasta ymmärtävä tutkia mittarin etten lisäisi vahinkoa?
Vähäinen on minun ymmärrys tämän (tämänkään Silmänisku )päälle mutta on kyllä hienosti rakennettu laite ja takaisin SER - konttiin en sitä vie.
Olisi kerrassaan mahtavaa saada tämä kuntoon eikä vaan hyllyn koristeeksi.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #1 - 15.08.2019 klo 08:27:05
Tulosta viesti  

Olen kunnostanut pari vastaavaa mittaria. Pistä kuva siitä palaneesta vastuksesta, missä kohtaa mittaria se sijaitsee!
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2677
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #2 - 15.08.2019 klo 08:32:47
Tulosta viesti  
Onhan mittaria suojaava CUT-OUT -painike varmasti painettuna alas, ja kunnossa?
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #3 - 15.08.2019 klo 09:06:31
Tulosta viesti  
Eilen en kerennyt mittaria tarkemmin tutkia mutta cut out nappi oli ainakin pohjassa.En tiedä toimiko niinkuin pitää.Jäi mainitsematta ensimmäisessä viestissä että vastus alueen lisäksi kokeilin DC:tä 1.5 ja 9v pattereilla ja viisarissa ei ollut liikettä.AC:tä en kokeillut.
Kun mittaria heilautaa niin viisari vaikuttaisi kyllä liikkuvan herkästi.
Täytyy illalla perehtyä tarkemmin ja linkitän kuvia mittarista.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
MartinT
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 274
Sijainti: Varkaus
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #4 - 15.08.2019 klo 15:28:59
Tulosta viesti  
Linkistä: http://www.richardsradios.co.uk/avo8.html löytyy paljon tietoa AVO mittareista myös kytkikset
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #5 - 15.08.2019 klo 15:50:29
Tulosta viesti  
https://photos.app.goo.gl/2jG2gZf31VCEkrs36

Linkissä kuvia potilaasta.Kirurgiveitsi osoittaa kärähtänyttä kohtaa.

Tuolla sivustolla tulikin aamusta käytyä.Paljon asiaa.

Tuossa magneetin yläpuolella on tuollainen latta jota on selkeästi liikuteltu.Mitä siitä tapahtuu?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #6 - 15.08.2019 klo 16:09:48
Tulosta viesti  
oskari71 kirjoitti 15.08.2019 klo 15:50:29:
https://photos.app.goo.gl/2jG2gZf31VCEkrs36

Linkissä kuvia potilaasta.Kirurgiveitsi osoittaa kärähtänyttä kohtaa.



  Tuossa tuon lankavastuksen tulee olla 62 Ohm. Se on yhteydessä 2,5V alueeseen. Korjaa ensin tuo, katotaan sitten jatkoa.   Hymiö
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #7 - 15.08.2019 klo 18:23:30
Tulosta viesti  
Sain 61.4 ohm. kasattua kotona olevista vastuksista.

Ei herännyt. Siis ei mitään eloa millään alueella.Verkkovirtaan en kokeillut.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #8 - 15.08.2019 klo 20:21:59
Tulosta viesti  
Mittaa seuraavaksi kaikki näkyvissä olevat vastukset. Mittaa kaikki kytkimien kärkien kosketus. Mittaa cut out kärkien kosketus.
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2EO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1089
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #9 - 15.08.2019 klo 21:09:16
Tulosta viesti  
Ensimmäiseksi pyrkisin selvittämään itse instrumentin kunnon. Jos se ei toimi, on turha muita komponentteja tarkistella. Eli niinkuin radionkin tutkimisessa: Edetään lopusta alkuun päin.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2677
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #10 - 15.08.2019 klo 21:58:07
Tulosta viesti  
oskari71 kirjoitti 15.08.2019 klo 15:50:29:
https://photos.app.goo.gl/2jG2gZf31VCEkrs36

Tuossa magneetin yläpuolella on tuollainen latta jota on selkeästi liikuteltu.Mitä siitä tapahtuu?


Sillä raudanpätkällä kalibroidaan itse mittari-instrumentin näyttö kohdalleen, taitaa siinäkin mallissa täysnäyttämä olla 30 uA.

Edit: Korjataan tähänkin, ettei jää väärä tieto näkyviin, kuten OH2EO korjasi, täysnäyttämä on 37,5 uA. Ei pitäisi enää luottaa ulkomuistiin.
« Viimeksi muokattu: 16.08.2019 klo 08:36:23 Kirjoittaja RJL »  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2EO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1089
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #11 - 15.08.2019 klo 22:33:23
Tulosta viesti  
RJL kirjoitti 15.08.2019 klo 21:58:07:
oskari71 kirjoitti 15.08.2019 klo 15:50:29:
https://photos.app.goo.gl/2jG2gZf31VCEkrs36

Tuossa magneetin yläpuolella on tuollainen latta jota on selkeästi liikuteltu.Mitä siitä tapahtuu?


Sillä raudanpätkällä kalibroidaan itse mittari-instrumentin näyttö kohdalleen, taitaa siinäkin mallissa täysnäyttämä olla 30 uA.

Kaavioiden mukaan mittari on 37,5uA.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #12 - 16.08.2019 klo 05:07:03
Tulosta viesti  
Minulla mittaileminen ja ylimääräinen vian etsintä ei mene vielä hukkaan  Hymiö.
Mittailin vastukset, mitkä nyt näkyi ja oli mitattavissa purkamatta.Poikkinaisia en löytänyt mutta noissa raidallisissa oli joitakin jotka oli toleranssin ulkopuolella.
Kytkimistä ja CUT OUT napista löytyi kontaktia mutta laitoin vielä puhdistus ainetta lisäksi.
Piippailin lisäksi noita yhteyksiä kun etsin kylmäjuotosta komponenteistä ja kun testasin tuosta magneettien oikealta puolelta olevasta kelasta tuonne keskipisteeseen jonne on juotettu jousi,viisari liikkui (En tullut katsoneeksi kytkimien asentoa tässä vaiheessa).Kelalta keskustaan menevän johtimen juotos on sen näköinen että on ehkä saatettu juottaa joskus uudelleen.
Voisiko tästä viisarin liikahtamisesta tehdä jo jotain johtopäätöksiä itse viisarinäytön kunnosta vai oliko kokonaan virheliike mennä tuosta piippailemaan  Nolostunut?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #13 - 16.08.2019 klo 08:08:41
Tulosta viesti  
Jos kaikki kytkimien kontaktit on kunnossa seuraavaksi voit tarkastaa diodin ja siltadiodin.

Siinä toisessa kiertokytkimessä on myös pitkät kontaktiliuskat. Tarkastitko niiden hyvän kontaktin eri asennoissa. Mittaus pitää suorittaa liuskoihin tulevista johdoista ettei paina liuskoja. Näissä on ollut kontaktivikaa vaikka näyttävät ottavan hyvin kiinni.
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #14 - 16.08.2019 klo 08:58:41
Tulosta viesti  
Ok.Tämä pitää tarkistaa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2677
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #15 - 16.08.2019 klo 08:59:43
Tulosta viesti  
Kuten OH2EO sanoi, kannattaa lähteä takaa eteenpäin. Ensin digimittarilla mittaat mittari-instrumentin, että on ehjä. Sitten kiinteän sarjavastuksen ja mitta-instrumentin yhdistelmän. Sitten tullaan jo RevMC-kytkimeen, se on yksi todennäköinen vikapaikka. Siitä sitten edelleen eteenpäin, mutta nyt haaraannutaankin jo mittaustavan mukaan eri virtapiireihin.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #16 - 16.08.2019 klo 10:28:11
Tulosta viesti  
Tuota noin...täytyy kysyä kun olen uuden edessä.

Kuinka tuon mitta - instrumentin mittaaminen  tehdään ?

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2677
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #17 - 16.08.2019 klo 11:16:47
Tulosta viesti  
Digimittari ohmialueelle, ei siis piippaukseen, vaan puhtaaseen ohmimittaukseen, ja mitataan mittari-instrumentin navoista, että näyttää jotain luokkaa 3000 ohmia.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #18 - 16.08.2019 klo 15:13:54
Tulosta viesti  
Sain naapurilta lainaksi toisen digimittarin varmistukseksi.
Mitattu tuosta jousen kiinnityksen ja magneetissa olevan johdonkorvan välistä

Eli AVO megger B131 antoi...

1kHz   3692ohm.
120Hz 2891ohm.
(Kumpi on oikea asetus?)

Fluke 179

2862 ohm.

Fluke liikuttaa osoitinta.
Tuo toinen mittari ei.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #19 - 16.08.2019 klo 16:55:02
Tulosta viesti  
Noissa kuvissa on annettu 3333 ohm with swamp.Onko swamp tuo kela joka on tuossa mittalaitteen oikealla puolella johon tulee harmaa johto  ja musta lähtee?Kuuluuko se olla mukana mittaus tuloksessa?
Juotin harmaat johtimet irti ja tuo kela ei anna mitään mittaus tulosta.
« Viimeksi muokattu: 16.08.2019 klo 17:16:05 Kirjoittaja oskari71 »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2677
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #20 - 16.08.2019 klo 17:16:20
Tulosta viesti  
Jos Fluke liikuttaa neulaa, on AVO:n mittari kunnossa. Swamp on piirikaaviossa sarjavastus, joka on kytketty mittarin + napaan, en tiedä, miltä se luonnossa näyttää. Mittarin ja swampin yhteinen resistanssi pitäisi olla 3333 ohmia, kun mitataan vaikka Rev MC-kytkimen navoista. Mittaat AVO meggerillä nyt jotain muuta kuin resustanssia, ei vastusmittauksissa vaihdella mittaustaajuuksia.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #21 - 16.08.2019 klo 17:33:45
Tulosta viesti  
Hymiö sain melko huonon perehdytyksen mittari käyttöön ja en ole tuollaista ennen nähnyt,olkoon tämä nyt meriselitys tähän taajuus asiaan.
Alan olla sitä mieltä että tuo vastus saattaisi olla rikki.Täytyy vielä koittaa varmistua asiasta.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2677
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #22 - 16.08.2019 klo 17:41:11
Tulosta viesti  
Jos et siitä vastuksesta saa lukemaa, on se luultavasti rikki. Tilalle voit etsiä sellaisen vastuksen, joka yhdessä mittarin resistanssin kanssa antaa yhteisvastukseksi tuon 3333 ohmia, tai mahdollisimman lähelle.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LGL.
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1230
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #23 - 16.08.2019 klo 17:53:12
Tulosta viesti  
Pieneksi avuksi olis tällainen info tuosta "SWAMP"-vastuksesta

"Swamping resistance is a resistance having very low temperature coefficient of resistance and its resistance is 20 to 30 times more than the resistance of coil connected in series with it "

LGL
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #24 - 16.08.2019 klo 18:02:11
Tulosta viesti  
Se kelan näköinen siinä oikealla on se swamp jonka vastus on muistaakseni joitakin satoja ohmeja. Sulta jäi se mittaamatta kun mittailit kaikki näkyvissä olevat vastukset.
Sen ei kuitenkaan tarvitse olla rikki. Nimittäin on haasteellista saada siihen juotettua se paksu harmaa johto siihen kiinni. Mittaa vielä huolellisesti uudestaan. Siinä vastuslangan päällä on eriste tai muuta joka voi haitata mittausta. Kokemusta on.
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #25 - 16.08.2019 klo 18:11:46
Tulosta viesti  
HymiöSe toimii!!! Hymiö Onpa mieletön juttu
Nyt vaan hakemaan oikean kokoinen vastus.Konaisvastus on nyt 3.8k.ohm.Lähemmäs en päässyt kotona olevilla.Tästä on hyvä jatkaa.Seuraava aihe on sitten mittarin kalibrointi.

Kiitän kaikkia kovasti tähänastisista neuvoista ja ohjeista.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #26 - 16.08.2019 klo 18:16:51
Tulosta viesti  
Ruokki kirjoitti 16.08.2019 klo 18:02:11:
Se kelan näköinen siinä oikealla on se swamp jonka vastus on muistaakseni joitakin satoja ohmeja. Sulta jäi se mittaamatta kun mittailit kaikki näkyvissä olevat vastukset.
Sen ei kuitenkaan tarvitse olla rikki. Nimittäin on haasteellista saada siihen juotettua se paksu harmaa johto siihen kiinni. Mittaa vielä huolellisesti uudestaan. Siinä vastuslangan päällä on eriste tai muuta joka voi haitata mittausta. Kokemusta on.


Jep.Tuota swamppia en huomannut mitata alunperin.Olen nyt varma että se on rikki.Tässä onkin taas iltapäivä vietetty Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #27 - 16.08.2019 klo 18:51:16
Tulosta viesti  
oskari71 kirjoitti 16.08.2019 klo 18:11:46:
HymiöSe toimii!!! Hymiö Onpa mieletön juttu
Nyt vaan hakemaan oikean kokoinen vastus.Konaisvastus on nyt 3.8k.ohm.Lähemmäs en päässyt kotona olevilla.Tästä on hyvä jatkaa.Seuraava aihe on sitten mittarin kalibrointi.

Kiitän kaikkia kovasti tähänastisista neuvoista ja ohjeista.


  Tässä vaiheessa kannattaisi kyllä käämiä tuo vastus uusiksi. Pura se ja katso mitä voit sillä tehdä, ehkä se on korjattavissa. On parempi ratkaisu kuin korvata toisen tyyppisellä.
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #28 - 16.08.2019 klo 19:34:14
Tulosta viesti  
Vastus oli ilmeisesti jossain vaiheessa saanut vettä/kosteutta siis jo ennen SER - konttiin joutumista (mittarin sisällä oli pieni määrä vettä kun ensikertaa aukaisin sen).Joitakin kierroksia kun purin pois niin loppu oli pätkinä.Mitään käryämistä tuskin on ollut.Ilmeisesti mittarin edellinen omistajakin on tämän pannut merkille kun näyttää että tuolta jousen korvakkeesta vastus on tod.näk. jo kertaalleen käytetty irti.Tämä on siis vahvaa spekulointia.En ole ennen vastusta kääminyt joten voisihan sitäkin koittaa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #29 - 16.08.2019 klo 21:13:37
Tulosta viesti  
Saitko mitattua kuinka pitkä pätkä sitä lankaa on?
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #30 - 16.08.2019 klo 21:42:43
Tulosta viesti  

  Voisin myydä alkuperäisen swamp vastuksen jos kiinnostaa ! (Avometer8 mkII ).
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #31 - 16.08.2019 klo 21:48:55
Tulosta viesti  
Sitä yhtenäistä pätkää  on jotakuinkin 1 metri.Materiaali on kovin haurasta ja pinta irtoilee,ikään kuin hapettunutta.Saapa nähdä mikä on pitemmänpäälle noiden muiden vastaavien tilanne.Kaipa tähän on korvaavaa nappulaa vaan etsittävä.


  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #32 - 16.08.2019 klo 21:50:58
Tulosta viesti  
Kyllä kiinnostaa!

Laita YV:llä viestiä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LGL.
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1230
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #33 - 17.08.2019 klo 14:21:07
Tulosta viesti  
Kun tuossa oli juttua AVO8 MK II:n vastuksien arvoista, olisin kiinnostunut AVO:n näyttömittarin kelan arvosta. Onkohan tietoa kuinka suuri sen resistiivinen vastus on?
Tämä olis vain tutkimusta varten koska en omista AVO yleismittaria.

LGL
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #34 - 17.08.2019 klo 19:35:31
Tulosta viesti  
LGL. kirjoitti 17.08.2019 klo 14:21:07:
Kun tuossa oli juttua AVO8 MK II:n vastuksien arvoista, olisin kiinnostunut AVO:n näyttömittarin kelan arvosta. Onkohan tietoa kuinka suuri sen resistiivinen vastus on?
Tämä olis vain tutkimusta varten koska en omista AVO yleismittaria.

LGL


   Avasin mittarin ja tutkailin tuota pyytämääsi juttua. Tosi hankala on tuota mitata ja vähän vaarallinen tehtävä! Nimittäin jos tuota vähänkin sohii niin mittari  on entinen. Herkkiä jousia ja juotoksia ahtaassa paikassa. Ja viisarikin heilahtelee saaden jousen liikehtimään. Jostain romumittarista tuon kelan resistanssin voisi mitata. Näin on marjat. En suosittelisi kenellekään mennä mittaamaan ehjästä mittarista ( no paitsi joku kirurgi ehkä)!    Järkyttynyt
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #35 - 17.08.2019 klo 20:58:09
Tulosta viesti  
Ruokki kirjoitti 17.08.2019 klo 19:35:31:
LGL. kirjoitti 17.08.2019 klo 14:21:07:
Kun tuossa oli juttua AVO8 MK II:n vastuksien arvoista, olisin kiinnostunut AVO:n näyttömittarin kelan arvosta. Onkohan tietoa kuinka suuri sen resistiivinen vastus on?
Tämä olis vain tutkimusta varten koska en omista AVO yleismittaria.

LGL


   Avasin mittarin ja tutkailin tuota pyytämääsi juttua. Tosi hankala on tuota mitata ja vähän vaarallinen tehtävä! Nimittäin jos tuota vähänkin sohii niin mittari  on entinen. Herkkiä jousia ja juotoksia ahtaassa paikassa. Ja viisarikin heilahtelee saaden jousen liikehtimään. Jostain romumittarista tuon kelan resistanssin voisi mitata. Näin on marjat. En suosittelisi kenellekään mennä mittaamaan ehjästä mittarista ( no paitsi joku kirurgi ehkä)!    Järkyttynyt

452 ohmia sain tuolle swamp kelalle arvoksi kun kokonais pyynti on 3333ohm(with swamp).Rakentelin ketjun vastuksia ja hienosäätö säädettävällä lankavastuksella kunnes arvo oli 3333 ohm.

Edit...

Tuli paino virhe  siis 442 ohm. piti olla Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #36 - 17.08.2019 klo 21:50:27
Tulosta viesti  

   Ei taida ihan oikea arvo olla swampille!   Surullinen
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #37 - 17.08.2019 klo 22:31:10
Tulosta viesti  
Ok.

No...näin päädyin tähän tulokseen.

Juotin irti harmaan johdon mittalaitteen magneetin takaa että mittaan pelkkää mittalaitetta ja swampin korvaavaa vastusta.Alkuperäinen swamp on minulla irti ja sen tilalle laitoin ketjuun vastuksia niin paljon että mittalaitteen ja swampin yhteis ohmit on 3333.Kun mittasin ohmit pelkästä mittalaitteesta,digi mittari näytti 2891ohm(toinen mittapää jousenkorvakkeessa toinen magneetin takana olevassa juotoskorvassa.Onko oikein mitattu).Vastuksista kyhätty ketju 442 ohm.Tämä vastusketju ei ole tietenkään samaa vastustyyppiä kuin alkuperäinen.
Noviisin kysymys.
Onko siis vastuslangasta käämityn vastuksen ohmit erilaisia ohmeja kuin tuollaisten lanka ja metallikalvo vastusten ohmit?

Missä kohtaa meni pieleen? Epävarma

Edit.

Lisäkysymys.
Onko swamp vastuksen tyyppi aina tuollainen langasta käämitty vai onko niitä muunkin tyyppisiä?Tämä ei koske nyt vain AVOmetereitä vaan yleisesti.

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2677
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #38 - 18.08.2019 klo 07:45:41
Tulosta viesti  
Jälleen on sanottava, että en tiedä, mutta luulen. Että AVO on käyttänyt vastuslangasta kierrettyjä vastuksia sen takia, että heillä oli käytössä sellaista vastuslankaa, jonka vastuksen lämpötilariippuvuus oli huomattavasti pienempää kuin silloin käytössä olleiden hiilimassavastusten.

Joten nykyiset metallikalvovastukset tuntuisivat olevan hyvä korvike lankavastuksille, ja huoneenlämmössä me joka tapauksessa omia mittauksiamme teemme, samassa lämmössä missä ne korvaavat vastukset on kasattu. AVO lupaa tarkkuuden säilyvän välillä -5...+35 °C, meille riittää huoneenlämpö.

Oletteko muuten huomanneet, että AVO:lla voi mittailla myös eristysvastuksia aina 200 Mohmiin asti käyttäen ulkopuolista DC virtalähdettä 140...160V? Oikea nuppi vaan asentoon INS, ja vasen ohmiasentoon, mittarin ohmiasteikon lukema kerrotaan luvulla 100000. Nollaus ennen mittausta tehdään ohm x 10k potikalla. Tämä ominaisuus on jäänyt yleensä ilman huomiota tässä mainiossa mittarissa.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #39 - 18.08.2019 klo 09:29:57
Tulosta viesti  
Pohdintaa...

Kun tuota AVOn piirustusta katsoo niin kaikki muut vastusarvot on annettu paitsi tuo swamp.Voisiko olla että muiden kompensointien lisäksi vastuksella olisi kompensoitu mittainstrumentin valmistuksessa tulevia eroja ?Kuulostaa itsestänikin ehkä kaukaa haetulta mutta voiko olla että tuo swamp kela on käämitty mittalaite kohtaisesti jossakin esikokoonpanossa.
Siksikin tätä pohdin kun netistä olen koittanut etsiä suoraa ohmilukua tuolle swampille ja hyvin on kyllä piilotettu.Kaikki luvut viittaa 3333 ohm. kokonais vastukseen.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #40 - 18.08.2019 klo 10:53:54
Tulosta viesti  
MkIII sta eteenpäin swampin arvo on annettu. Mutta se näyttää muutenkin erilaiselta. Kaksi vastusta rinnan ja toisesta väliulosotto runkoon.
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2677
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #41 - 18.08.2019 klo 10:54:13
Tulosta viesti  
Voit hyvinkin olla pohdinnoissasi oikeassa. Tuli vielä mieleen, että hiilimassavastusten pitkäaikaisstabiilisuus on sangen huono, ne kasvattavat vastustaan ajan mittaan, ehkä siksi lankavastukset?
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #42 - 18.08.2019 klo 11:02:25
Tulosta viesti  
  Epäilen myös että tuossa Oskarin MkII mittarissa on jo alettu käyttää samanlaista swampia kuin MkIII mutta eri kierrosmäärällä.
« Viimeksi muokattu: 18.08.2019 klo 11:46:15 Kirjoittaja Ruokki »  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
IlpoJaakko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 851
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #43 - 18.08.2019 klo 11:19:53
Tulosta viesti  
Noissa lankavastuksissa käytetään konstantaania. Sillä on hyvin pieni lämpötilariippuvuus. Tosin metallikalvovastukset varmaan ovat kelvollisia korvaamaan.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LGL.
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1230
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #44 - 18.08.2019 klo 17:34:26
Tulosta viesti  
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
452 ohmia sain tuolle swamp kelalle arvoksi kun kokonais pyynti on 3333ohm(with swamp).Rakentelin ketjun vastuksia ja hienosäätö säädettävällä lankavastuksella kunnes arvo oli 3333 ohm.

Edit...

Tuli paino virhe  siis 442 ohm. piti olla


Kiitos tiedosta!

LGL
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #45 - 19.08.2019 klo 11:20:36
Tulosta viesti  
Terve.

Netistä löytyi seuraavanlainen selostus AVO:n swamp resistorista...

Lähde.

Vintage radio . net sivusto

    "The swamp is a resistor used to set the movement resistance to an accurate value which determines the division of current between the movement and the universal shunt chain. (2500R total in Mks I to IV and 3333R in Mk V, 6 and 7, from memory). It also compensates for temperature drift in the earlier type - thermistors are used in Mk's III and IV. In the later marks, the swamp is a thick film 'tile' which has a tendency to drift in value. An effective repair can be made by fitting a ten-turn cermet pot. in place of the original."

Minusta vaikuttaa että noissa mittareiden mallinumeroissa on virhe koskien MK2 mallia mutta asia kyllä selviää.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2677
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #46 - 19.08.2019 klo 11:37:44
Tulosta viesti  
Mk5:n piirikaaviosta voi hyvällä mielikuvituksella lukea mittarin sisäiseksi vastukseksi 2677 ohmia, loppu jäisi swampille.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #47 - 19.08.2019 klo 11:46:20
Tulosta viesti  
Laskutehtävä: jos kunnossa olevan Avometer 8 MkII:n swamp resistorin mitattu vastus on 720 ohm, niin mikä on näyttömittarin kelan resistanssi kun kokonaisresistanssi on 3333 ohm?   Virnistys
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #48 - 19.08.2019 klo 13:47:55
Tulosta viesti  
Ruokki kirjoitti 19.08.2019 klo 11:46:20:
Laskutehtävä: jos kunnossa olevan Avometer 8 MkII:n swamp resistorin mitattu vastus on 720 ohm, niin mikä on näyttömittarin kelan resistanssi kun kokonaisresistanssi on 3333 ohm?   Virnistys


2613ohm.

Voisitko mitata vielä ihan sen mittarin?


Tämä mittaamasi swamp arvo ( minun 442 vs. sinun 720 ) saa asian näyttämään siltä että minun mittarissa saattaisi ollakin tuossa näytössä jotain häikkää.
Minun mittarissa tuolla sinun vastuksella tulisi kokonaiseksi 3611 ohm.
Kun mitta instrumentissä  eroa on noinkin paljon niin voiko sen enää selittää valmistuksen eroilla?

Laitan tänään 442 ohmia metallikalvovastuksia (jos kaupasta löytyy  Hymiö ) tuohon mittariin ja kokeilen.Ajattelin myös kokeilla pienellä trimmerillä mittarin toimintaa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LGL.
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1230
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #49 - 19.08.2019 klo 14:32:49
Tulosta viesti  
Lainaus:
  "The swamp is a resistor used to set the movement resistance to an accurate value which determines the division of current between the movement and the universal shunt chain. (2500R total in Mks I to IV and 3333R in Mk V, 6 and 7, from memory). It also compensates for temperature drift in the earlier type - thermistors are used in Mk's III and IV. In the later marks, the swamp is a thick film 'tile' which has a tendency to drift in value. An effective repair can be made by fitting a ten-turn cermet pot. in place of the original.


Eikös siinä just nimenomaan sanotaan että SWAMP-resistorilla säädetään niin että swamp + viisarin kelan kokonais-vastus tulee 3333 Ohmia. Tämähän on mittarin herkkyyden säätö.
Tämähän tarkoitta sitä että kaikissa AVO8 Mk2 mittareissa ei ole sama kelaresistanssia.
Jos laitat YV:nä SP-osoitteesi voin lähettää AVO8 Mk1 ja 2:n korjausmanuaalin
  

AVO8_mk2_plate5.jpg ( 271 KB | 250 latausta )
AVO8_mk2_plate5.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #50 - 19.08.2019 klo 15:02:22
Tulosta viesti  
Juuri niin.Luin itsekin tuon uudelleen ja näinhän se on.
Kiitos tarjouksesta.Juuri kerkesin ladata netistä ja tulostin tuon manuaalin.Manuaalissa jonka latasin oli varaosa luettelo ja swamp vastuksen kohdalla oli maininta uncalibrated joten se viittaisi taas mittarikohtaiseen vastukseen.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #51 - 19.08.2019 klo 17:08:31
Tulosta viesti  
Jännite mittaus AC/DC toimii hienosti ja tarkasti verrattuna Flukeen.Hieman siirsin tuota liukua magneetin päältä.
Vastusmittaus alueiden nollaus toimii ohmi ja ohmi  × 100 alueilla. Keskimmäinen ohmi ÷100 ei mene omasta nupista nollaan mutta kun ohmi alueen nupista kääntää lisää niin menee Täh.Kuuluuko olla noin?
Edittiä..
Syyllinen taitaa löytyä huonosta patterikontaktista.Nehän tässä melko syöpyneet vaikkakin putsasin ne.Täytyy vielä puhdistaa lisää.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2019 klo 17:42:32 Kirjoittaja oskari71 »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #52 - 21.08.2019 klo 15:58:12
Tulosta viesti  
Hei.

Onko olemassa jokin sivusto josta voisi selvittää mittarin valmistusajankohdan?
Tai jos joku osaa purkaa koodin niin seuraavat numerot löytyy lasin takaa.


Part No 13574-3.A.   Model 8  No153696-C-263

Jotain haarukkaa löysin mutta en saanut osumia tarkempaan määrittämiseen.Tämä on niitä kiinnostaisi tietää juttuja Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2DD
God Member
*****
Poissa


Dimi

Viestejä: 741
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #53 - 21.08.2019 klo 16:27:52
Tulosta viesti  
http://www.richardsradios.co.uk/avo8.html

'Most AVO meters can be dated from the last 3 or 4 digits of the serial number under the right hand end of the scale. The serial number on later models have a self adhesive sticker on the right hand side of the case. These define the month and year of manufacture. For example No. 105043-360 would mean that this one which was bought new by my father was made in March 1960 and 79168-468 which was given to me by Charles Husband was made in April 1968.'

Tulkitsisin tuon niin että tuo on valmistettu helmikuussa -63. Tuolloin tosin valmistettiin jo Mk3:sta, eli tuplatsekkaa että se on nimenomaan mk2

Tässä vielä manuska jos se on Mk2
https://amaus.net/static/S100/avo/Avometer%20Model%208%20Mk%20II%20Working%20Ins...
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #54 - 21.08.2019 klo 18:47:15
Tulosta viesti  
Ok.Paljon kiitoksia.Tuota sivustoa olen lukenut paljon mutta tuo tieto on minulta mennyt ohi.
Sitähän ei tietysti tiedä jos tähän on aikojensaatossa jo vaihdettu tuo mittalaite ja asteikko jostain toisesta mittarista.Kaikki kyllä muuten täsmää MK 2 malliin ja se merkitä on tuossa etulevyssä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6LSL
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 834
Sijainti: Kokkola
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #55 - 05.09.2019 klo 09:08:23
Tulosta viesti  
Saitko mittarin jo toimimaan?
Nouseeko viisari jos kytket siihen suoraan esim yleismittarin ohmi-alueella?

Mittarisi näyttäisi olevan kyllä ihan kunnostuskelpoinen.

Janne
  

Janne OH6LSL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #56 - 05.09.2019 klo 09:33:15
Tulosta viesti  
Kyllä,mittari toimii.
Tuon swamp vastuksen ja kärähtäneen 2.5v alueen vastuksen tilalla nyt metallikalvovastukset.Vertailua olen tehnyt Fluke 179:n kanssa AC/DC ja ohmi mittauksissa ja vaikuttaa kyllä tarkkuus olevan tallella.On kyllä sanottava että kulttuuriero tuohon digimittariin on kyllä valtava kun todellakin on mietittävä mitä mittaa ja moneen kertaan varmistettava että oikeat alueet on valittuna.Viisarin liike on maagista seurattavaa Hymiö.Hyvä mittari tästä tuli  Hymiö.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #57 - 27.09.2019 klo 05:27:13
Tulosta viesti  
Hei AVOn käyttäjät.

Pitää kysyä kun asia häiritsee.

Tulin huomaaneeksi sellaisen piirteen tuossa minun MK 2 mittarissa että jos mittari on nollattu selällään ( kaiketi suositeltu käyttöasento? ) ja kun siitä käännän sen pystyyn niin neula ei näytäkkään enää nollaa  Täh .Miten on,onko ilmiö tuttu?
Netin syövereistä löysin kirjoituksen jossa kerrottiin että osoittimen balanssi saattaisi olla pielessä mutta kaiketi haasteellinen säädettävä .Onko kukaan säätänyt osoittimen painoja ja kuinka se käytännössä tulisi tehdä?Kannattaako edes yrittää?Mittari on tarkka kun se on selällään,pysty asennossa tulee eroa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2677
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #58 - 27.09.2019 klo 07:39:40
Tulosta viesti  
AVO:n normaali käyttöasento on selällään, joten huomaamasi ilmiö on ominaisuus, ei vika. Olen varmaan nähnyt saman jutun netissä, mutta homma vaikutti niin riskialttiilta, että ainakin minä jätän yrittämättä. On kyllä olemassa fiksumpia mittareita, joissa käyttöasento on vapaa, enpä tiedä miksi avolla ei tässä asiassa olla venytty, kun muuten mittari aikalaisekseen oli niin edistynyt. Itse olen ratkaissut ongelman niin, että tein kahdelle mittarilleni puisen alustan, jossa ne ovat loivasti vinossa taaksepäin, ja nollattuna mekaanisesti siihen, ovat näin helposti luettavissa, ja mittarivirhe pikkuisen pystyasentoa pienempi.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #59 - 27.09.2019 klo 09:10:07
Tulosta viesti  
  Kyllä noissa analogimittaritauluissa on melkein aina merkitty missä asennossa niitä tulisi lukea.

  Eikö tuo neulabalanssisäädön tarkoitus ole säätää neulan liikettä suhteessa keskiasennosta ääriasentoihin mittarin pystyasennossa. Ei siis näyttämän suhdetta mittarin eri asennoissa.              Silmänisku
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2677
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #60 - 27.09.2019 klo 09:30:04
Tulosta viesti  
Yleensä mittaritaulun vasemmasta alanurkasta löytyy lista symboleja. En löytänyt mistään listaa näistä symboleista, mutta nurinpäin oleva T on pystysuora käyttöasento, ja litistetty kulmikas nurinpäinen U osoittaa vaakasuoraa käyttöasentoa. Sitten on vielä vino käyttöasento, jonka merkkinä on kulmamerkki jonka sisällä asteluku.

Edit: Tuommoinen ulkomaalainen sivu löytyi:

http://linkdeln.com/ma/4ol16852/the/12kg586/
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #61 - 27.09.2019 klo 12:27:40
Tulosta viesti  
RJL kirjoitti 27.09.2019 klo 07:39:40:
AVO:n normaali käyttöasento on selällään, joten huomaamasi ilmiö on ominaisuus, ei vika. Olen varmaan nähnyt saman jutun netissä, mutta homma vaikutti niin riskialttiilta, että ainakin minä jätän yrittämättä. On kyllä olemassa fiksumpia mittareita, joissa käyttöasento on vapaa, enpä tiedä miksi avolla ei tässä asiassa olla venytty, kun muuten mittari aikalaisekseen oli niin edistynyt. Itse olen ratkaissut ongelman niin, että tein kahdelle mittarilleni puisen alustan, jossa ne ovat loivasti vinossa taaksepäin, ja nollattuna mekaanisesti siihen, ovat näin helposti luettavissa, ja mittarivirhe pikkuisen pystyasentoa pienempi.


Jatkan mittarin käyttöä niinkuin tähänkin asti, eli mittari selällään ja en aio myöskään koskea tuohon osoittimen painoon.Ajattelin vaan kysyä kun asia askarrutti.

Ruokki kirjoitti 27.09.2019 klo 09:10:07:
  Kyllä noissa analogimittaritauluissa on melkein aina merkitty missä asennossa niitä tulisi lukea.


  Eikö tuo neulabalanssisäädön tarkoitus ole säätää neulan liikettä suhteessa keskiasennosta ääriasentoihin mittarin pystyasennossa. Ei siis näyttämän suhdetta mittarin eri asennoissa.              Silmänisku


Avon asento on mainittu myös käyttöohjeessa,mittaritaulusta en ole edes tiennyt etsiä noita merkkejä ja saati sitten että olisin ymmärtänyt niiden merkitystä.
Mitä osoittimen balanssiin tulee niin tästä minulla ei ole tietoa enkä taida koskea tuohon balanssiin niin kauan kun mittari näyttää suht oikein etulevyn ollessa ylöspäin Hymiö
« Viimeksi muokattu: 27.09.2019 klo 14:09:57 Kirjoittaja oskari71 »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Heikki M
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 627
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #62 - 27.09.2019 klo 19:10:40
Tulosta viesti  
Mittarien merkinnöistä löytyy talukko kirjasta: Sähkötekniikan käsikirja 1, Tammi 1975.

Heikki M
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #63 - 22.11.2019 klo 06:31:46
Tulosta viesti  
hei.

Tein kirpparilta hankinnan , hieman kulahtaneen AVO 8 MK3 mittarin , nahkakotelon ja johtimet. Mittarissa oli rehellisesti maininta "viallinen",hinta 20€.Tuumin että laitanpahan vaikka osiksi jos tästä ei kalua saa.Kotona tutkin asiaa ja kaikki näyttää ehjältä.Laitoin paristot sisään ja ohmi alueella kokeilin niin osoitin kyllä liikkuu mutta tahmeasti ja se ei palaudu koskaan takaisin nollaan.Sama toistui AC/DC kokeilussa.
Minusta vaikuttaa äkkiseltään että noita osoittimen laakerointeja on säädelty ja ehkä siksi osoitin jumittaa.Akseli vaikuttaisi olevan ainakin takalaakeriin väljähkö.Onko kenelläkään kokemusta kuinka paljon päittäisvälystä laakerointiin tulisi jättää jos rassaisi mittalaitteen irti ja koittaisi säätää tuota välystä?Nyt vaikuttaa että siitä on otettu löysät pois ja se saattaisi olla jopa liian tiukalla.Saattaahan jumituksen syy olla myös laakeroinnin epäpuhtaudet ja sekin vaatii tod.näk mittalaitteen purkamisen.
Ostin setin tuon kotelon ja alkuperäisten johtimien takia kun aiemmin SER kontista löydetystä ne puuttui joten korkealta tässä ei putoa mutta mielellään näkisi tämänkin toimivana.
Vinkit otetaan ilolla vastaan Hymiö.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #64 - 22.11.2019 klo 09:03:43
Tulosta viesti  
   Tarkista ottaako viisari lasiin kiinni?
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #65 - 22.11.2019 klo 10:30:49
Tulosta viesti  

Ruokki kirjoitti 22.11.2019 klo 09:03:43:
   Tarkista ottaako viisari lasiin kiinni?


Tämä tarkastettu , ei ota kiinni.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #66 - 22.11.2019 klo 12:17:40
Tulosta viesti  
Takerteleeko myös makuuasennossa?
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #67 - 22.11.2019 klo 14:11:40
Tulosta viesti  
Ruokki kirjoitti 22.11.2019 klo 12:17:40:
Takerteleeko myös makuuasennossa?


Kyllä.

Jos mittaria heilauttaa niin osoitin jää välillä vasempaan laitaan jumiin ja kun napauttaa niin irtoaa.Eli tahmeutta on havaittavissa.

Taidan illan kähmyssä rassata tuon mittalaitteen irti lähempiä tutkimuksia varten.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #68 - 22.11.2019 klo 18:15:33
Tulosta viesti  
Silloin vika ei ole pääasiassa neulatasapainossa.
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #69 - 22.11.2019 klo 22:24:36
Tulosta viesti  
No niin...mittalaite on käytetty irti ja laakerointia varovasti löysytetty.Tilanne hieman korjaantui mutta ei ole vieläkään hyvä.Nyt ohmi alueella kokeiltuna osoitin kulkee jo aika hyvin mutta pysähtyy hieman ennen päätyä ja  jatkaa vielä hitaasti kun johtimia pitää yhdessä.Nollaan osoitin ei palaa.

On tainnut saada selkäsaunan tämä mittari.Alareunassa olevassa levyssä jossa on vastukset ,on oikeassa reunassa olevissa vastuksissa havaittavissa lämmöstä johtuvia merkkejä.Mitä lie tapahtunut?Ainakin joka paikkaa on ruuvailtu kun on tod.näk haettu asetuksia.
Linkissä pari kuvaa.
https://photos.app.goo.gl/rfPuDYpoSQrrSs5n6

Uskaltaisikohan noihin akselin päihin laittaa liuotusta?Mitään rasvaa sisältävää ei kai ainakaan kannata laittaa?
Tuosta neulatasapainosta...
Säädetäänkö sitä tuosta takimmaisesta jousesta vai  etu ja taka jousesta? Kuinka se käytännössä tapahtuu?
« Viimeksi muokattu: 22.11.2019 klo 22:40:55 Kirjoittaja oskari71 »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2677
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #70 - 23.11.2019 klo 08:23:15
Tulosta viesti  
Kai sitä liuotinta voi laittaa, jos vaikka joku olisi aikoinaan rasvannut? Kuvista ei oikein pysty hahmottamaan, minkälainen mittarin tasapainoitussysteemi on, mutta tässä linkissä on perusteet yhdenlaiseen tasapainoitukseen. Myös muuta asiaa, esim liikkeen takkuisuuteen voi hyvin olla syynä roskat kelan ja magneetin välissä.

http://www.rfcafe.com/references/qst/rejuvenating-old-meters-feb-1943-qst.htm
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #71 - 23.11.2019 klo 08:43:19
Tulosta viesti  
Tasapainotusta ei kannata eikä voi suorittaa ennenkuin viisari liikkuu herkästi.
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #72 - 23.11.2019 klo 10:29:15
Tulosta viesti  
Laitoin illalla voitelevaa PRF 7-78 tuotetta tipat akselin päihin ja tilanne tuntuu korjaantuvan.En kylläkään tiedä onko tuo nyt oikea aine tapaukseen mutta vaikutusta sillä oli.Laitoin nyt aamulla uudet tipat ja kokeilin kun aine oli tuore, viisari liikkuu herkästi ja palautuu lähes aina nollaan.Illalla vielä nettiä selatessa löytyi vinkki mittareille jotka on joutuneet ylikuormituksen tai iskujen kohteeksi niin kannattaa tarkistaa että jousien(onko nuo nyt liipotinjousia vai mikä noiden nimi olisi) ulommainen kierros ei ota kiinni seuraavaan kierrokseen.Se aiheuttaa mittalaitteeseen  lisääntynyttä kitkaa.Tässä tapauksessa etummainen jousi hankasi ja takimmaista jousen korvaa oli selvästi rassattu kun juosi ei enää asetu suoraan.
Minulla taisi mennä käsitteet sekaisin kun aiemmin kirjoitin neulatasapainosta.Kyse taitaisi paremminkin olla jousien kuormasta ja niiden säädöstä.Etummaisen kuormaan vaikuttaa etupanelin nollausruuvi mutta miten vaikuttaa tuon takajousen säätö kun sekään ei tod.näk ole tehtaan asettamassa kohdassa.
Aloittaessa mittalaitteessa oli paljon metalli tikkuja ja ne olen saanut pois.
Kiitos RJL linkistä.Täytyy lukea tuo ajan ja ajatuksen kanssa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2677
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #73 - 23.11.2019 klo 12:43:08
Tulosta viesti  
Pystyssä ollessaan AVO:illa herkästi on enemmän vaikeuksia mittarin liikkeiden kanssa, omistakin toinen AVO tahtoo vähän takellella. Saisikohan sinne kelan ja magneetin väliin teippiä, jos siellä kuitenkin on vielä jotain hiukkasia? Tai sitten puhallella varovasti paineilmalla, tämän kanssa sitten kyllä kannattaa olla tosi varovainen, vain pienellä virtauksella.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Heikki M
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 627
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #74 - 24.11.2019 klo 06:53:12
Tulosta viesti  
Joskus olen poistanut kelan ja magneetin välillä olevia pieniä metallihiukkasia ohuella silmäneulalla, eli kun neulalla tökkäsee metallihiukkasta, niin metallihiukkan tarttuu neulaan. Tuosta neulasta varmaan tulee magneetti tuolla kentässä.

Heikki m
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #75 - 24.11.2019 klo 14:22:13
Tulosta viesti  
Jyvät on saatu kaikki pois ja edelleen takkuilee.Kun voiteleva PRF on laitettu akselin päihin, tilanne paranee.Eli yhdistäisin ongelman takkuavaan laakerointiin.Saattaa olla että mittalaitteen akselikin on vaurioitunut kun laakerikivet oli kiristetty liian tiukalla.Otin auki tuon toimivan mittarin (MK2)ja päittäisvälykset on nyt samaan suuruusluokkaan . Tilanne on kyllä lähtötasosta parantunut huimasti mutta nollaus ei pysy edelleenkään kohdallaan.Jos viisarin kalibroi joka kerta ennen mittausta on mitatut ulokset on hyväksyttävällä tasolla.Eli jos muuta mittaria ei ole niin kyllä tällä jonkinlaisen tuloksen saa.
Saatan vielä kokeilla mittalaitteen ultraäänipesua.Kokemusta ei kyllä ole näin hienomekaanisen laitteen pesusta ole mutta jäljellä on mielestäni vain voitettavaa.
Toistaiseksi siirrän mittarin hyllylle ikuisuusprojektiksi odottamaan jos vaikka löytyisi toinen samanlainen josta saisi käypäsen mittalaitteen.Ei näitä raaski osiksikaan laittaa Hymiö.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jasonisti
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 737
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #76 - 27.11.2019 klo 21:10:28
Tulosta viesti  
Löytyy varaosana AVO 8 mittarielementti, maksoi markka-aikana tonnin. Eikös ne markat ja eurot ole sama, tonnilla lähtee  Virnistys
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #77 - 28.11.2019 klo 06:04:03
Tulosta viesti  
Edullista... Virnistys

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6NT
God Member
*****
Poissa


SRHS #840

Viestejä: 857
Sijainti: Pännäinen
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #78 - 28.11.2019 klo 20:49:56
Tulosta viesti  
Mulla on AVO 8 MKIII-mittari jossa koppa ja etupaneli on halki/rikki monesta kohtaa, Araldiitilla korjattu, ja lasi puuttuu (korvattu muovikelmulla), mutta itse instrumentti ehjä, ainakin mittaa siististi 9 V nepparipariston ja 0 ohmia (saa hyvin nollaan) 15 V paristoa ei ole. Siitä varaosiksi 36 € postin kautta, tai 30 € haku/Ham-Express..on.
  

Thomas
Sivun alkuun
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #79 - 28.11.2019 klo 21:29:50
Tulosta viesti  
Black Friday week offer: Avometer 8/II mittarilaite ilman taulua vääntyneellä viisarilla ( voi varovasti taivuttaa suoraksi!) 15€ +kulut.   Hymiö
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #80 - 29.11.2019 klo 06:28:54
Tulosta viesti  
OH6NT kirjoitti 28.11.2019 klo 20:49:56:
Mulla on AVO 8 MKIII-mittari jossa koppa ja etupaneli on halki/rikki monesta kohtaa, Araldiitilla korjattu, ja lasi puuttuu (korvattu muovikelmulla), mutta itse instrumentti ehjä, ainakin mittaa siististi 9 V nepparipariston ja 0 ohmia (saa hyvin nollaan) 15 V paristoa ei ole. Siitä varaosiksi 36 € postin kautta, tai 30 € haku/Ham-Express..on.


Ruokki kirjoitti 28.11.2019 klo 21:29:50:
Black Friday week offer: Avometer 8/II mittarilaite ilman taulua vääntyneellä viisarilla ( voi varovasti taivuttaa suoraksi!) 15€ +kulut.   Hymiö


Kiitoksia tarjouksista  Hymiö.

Vai ei AVOon löydy osia Hymiö.

OH6NT on saanyt YV:n kun saataisi olla myös muita osa tarpeita kuin tuo mittalaite.

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #81 - 23.01.2020 klo 06:46:45
Tulosta viesti  
Tuli taas hankittua sokkona yksi AVO.Tällä kertaa AVO 8 MK5.Pikaisella kokeilulla vaikuttaisi jotenkin toimivalta mutta AC jännitteet seinästä 300v , 600v , 1000v asetuksilla mittari näytti väärin.Fluken lukema 238vac ,Avo 230vac.Muut AC alueet on testaamatta kun minulla ei ole mahdollisuutta syöttää niille sopivaa jännitettä.DC puoli on aika lähellä totuutta ja vastukset näytti kohtuu hyvin kun testailin tiedossa oleviin jännitteisiin ja vastuksiin.Mittari oli avaamaton ja todella siistissä kunnossa,lähes uuden veroinen.Puhdistelin jo  kontaktit ja siivosin vähäiset pölyt sisältä.Näillä ei ollut vaikutusta.
Tässä versiossa ei kaiketi ole enää mahdollista rukata mittalaitteesta näyttämää oikeaksi kuten oli vanhemmissa.Netistä googlella jo jotain löysin ja siellä mainittiin ongelmiksi esim. shunt resistorit ja swamp mutta en ole päässyt käsitykseen että missä nämä komponentit sijaitsee.Onko vastaavaa ongelmaa ratkottu täällä aiemmin?Mistä päin asiaa pitäisi lähestyä Epävarma.

päivitys.

Latasin / tulostin huolto manuskan ja siellä mainittiinkin AC jännitteen toimimattomuuden tai virheellisen näyttämän aiheuttajaksi OA95 diodit tai muuntaja.Eli vastusten tarkastelun lisäksi katson nyt ainakin nämä.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2020 klo 08:40:31 Kirjoittaja oskari71 »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #82 - 24.01.2020 klo 20:31:44
Tulosta viesti  
Ei olleet OA95:set rikki.Ainoa mitä olen löytänyt poikkeavaa komponenttien arvoissa on huoltomanuaalin skemassa vastus R18 / 400k ohm.Se on kasvanut 422k ohmiin ja mikäli oikein tulkitsen niin vaikuttaa AC 300 ja DC 30 asetuksiin.Täytyy hakea uusi vastus ja kokeilla vaikutus.

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 525
Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #83 - 27.01.2020 klo 18:21:47
Tulosta viesti  
No niin.... Hymiö

Tämä mittari tuli vastuksen vaihdolla kuntoon.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Mi
Senior Member
****
Poissa


SRHS #1066

Viestejä: 319
Sijainti: Vantaa
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #84 - 04.02.2024 klo 06:41:25
Tulosta viesti  
Nostelen tätä vanhaa ketjua, kun roskis löytönä perheeseen liittyi uusi jäsen eli AVO 8 mk3.
Laite on erittäin siistissä kunnossa ja pakkohan se oli myös konepellin alle kurkata. Oli kuin eilen olisi tehtaalta tullut. D-patteri oli miinus puolelta hiukan vuotanut, mutta patterikontaktin kevyt puhdistus riitti. Itse patterikotelo oli täysin siisti. 15V:n paristossa oli itse Avolla ja digitaalilla mitatessa 4V jäljellä.
Mittajohdot puuttuu joten testi mielessä mittasin pieniä jännitteitä ja vastuksia mitä tuolla 1,5V patterilla pystyy. Täysin linjassa verrattuna digitaaliseen (Fluke 179).
Sitten itse kysymykseen:
Cut-out oli ponnahtanut ylös, mutta aikani painellessa rupesi jäämään pohjaan. Kuitenkin napsahtaa takaisin ylös kun koteloa koputtelee. Ei kai tuo noin herkkä voi olla? Kannattaisikohan tuota jousta pitkin laittaa hiukan voitelevaa elektroniikan puhdistusainetta? Itse ko. koneisto näyttää varsin kellosepän hommilta etten itse uskalla mennä mitään vääntelemään.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 
Lähetä aiheTulosta