Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 4 5 [6]  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) AVO mittarin kunnostus / huolto (Luettu 33018 kertaa)
oskari71
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vaajakoski
Re: AVO mittarin kunnostus / huolto
Vastaus #75 - 24.11.2019 klo 14:22:13
Tulosta viesti  
Jyvät on saatu kaikki pois ja edelleen takkuilee.Kun voiteleva PRF on laitettu akselin päihin, tilanne paranee.Eli yhdistäisin ongelman takkuavaan laakerointiin.Saattaa olla että mittalaitteen akselikin on vaurioitunut kun laakerikivet oli kiristetty liian tiukalla.Otin auki tuon toimivan mittarin (MK2)ja päittäisvälykset on nyt samaan suuruusluokkaan . Tilanne on kyllä lähtötasosta parantunut huimasti mutta nollaus ei pysy edelleenkään kohdallaan.Jos viisarin kalibroi joka kerta ennen mittausta on mitatut ulokset on hyväksyttävällä tasolla.Eli jos muuta mittaria ei ole niin kyllä tällä jonkinlaisen tuloksen saa.
Saatan vielä kokeilla mittalaitteen ultraäänipesua.Kokemusta ei kyllä ole näin hienomekaanisen laitteen pesusta ole mutta jäljellä on mielestäni vain voitettavaa.
Toistaiseksi siirrän mittarin hyllylle ikuisuusprojektiksi odottamaan jos vaikka löytyisi toinen samanlainen josta saisi käypäsen mittalaitteen.Ei näitä raaski osiksikaan laittaa Hymiö.

Sivun alkuun

IP kirjattu

jasonisti
God Member
Poissa

Vastaus #76 - 27.11.2019 klo 21:10:28
Tulosta viesti  
Löytyy varaosana AVO 8 mittarielementti, maksoi markka-aikana tonnin. Eikös ne markat ja eurot ole sama, tonnilla lähtee  Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

oskari71
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #77 - 28.11.2019 klo 06:04:03
Tulosta viesti  
Edullista... Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6NT
God Member
Poissa

SRHS #840

Sijainti: Pännäinen
Vastaus #78 - 28.11.2019 klo 20:49:56
Tulosta viesti  
Mulla on AVO 8 MKIII-mittari jossa koppa ja etupaneli on halki/rikki monesta kohtaa, Araldiitilla korjattu, ja lasi puuttuu (korvattu muovikelmulla), mutta itse instrumentti ehjä, ainakin mittaa siististi 9 V nepparipariston ja 0 ohmia (saa hyvin nollaan) 15 V paristoa ei ole. Siitä varaosiksi 36 € postin kautta, tai 30 € haku/Ham-Express..on.

Thomas
Sivun alkuun
IP kirjattu

Ruokki
God Member
Poissa

Vastaus #79 - 28.11.2019 klo 21:29:50
Tulosta viesti  
Black Friday week offer: Avometer 8/II mittarilaite ilman taulua vääntyneellä viisarilla ( voi varovasti taivuttaa suoraksi!) 15€ +kulut.   Hymiö

Ruokki
Sivun alkuun

IP kirjattu

oskari71
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #80 - 29.11.2019 klo 06:28:54
Tulosta viesti  
OH6NT kirjoitti 28.11.2019 klo 20:49:56:
Mulla on AVO 8 MKIII-mittari jossa koppa ja etupaneli on halki/rikki monesta kohtaa, Araldiitilla korjattu, ja lasi puuttuu (korvattu muovikelmulla), mutta itse instrumentti ehjä, ainakin mittaa siististi 9 V nepparipariston ja 0 ohmia (saa hyvin nollaan) 15 V paristoa ei ole. Siitä varaosiksi 36 € postin kautta, tai 30 € haku/Ham-Express..on.

Ruokki kirjoitti 28.11.2019 klo 21:29:50:
Black Friday week offer: Avometer 8/II mittarilaite ilman taulua vääntyneellä viisarilla ( voi varovasti taivuttaa suoraksi!) 15€ +kulut.   Hymiö

Kiitoksia tarjouksista  Hymiö.

Vai ei AVOon löydy osia Hymiö.

OH6NT on saanyt YV:n kun saataisi olla myös muita osa tarpeita kuin tuo mittalaite.

Sivun alkuun

IP kirjattu

oskari71
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #81 - 23.01.2020 klo 06:46:45
Tulosta viesti  
Tuli taas hankittua sokkona yksi AVO.Tällä kertaa AVO 8 MK5.Pikaisella kokeilulla vaikuttaisi jotenkin toimivalta mutta AC jännitteet seinästä 300v , 600v , 1000v asetuksilla mittari näytti väärin.Fluken lukema 238vac ,Avo 230vac.Muut AC alueet on testaamatta kun minulla ei ole mahdollisuutta syöttää niille sopivaa jännitettä.DC puoli on aika lähellä totuutta ja vastukset näytti kohtuu hyvin kun testailin tiedossa oleviin jännitteisiin ja vastuksiin.Mittari oli avaamaton ja todella siistissä kunnossa,lähes uuden veroinen.Puhdistelin jo  kontaktit ja siivosin vähäiset pölyt sisältä.Näillä ei ollut vaikutusta.
Tässä versiossa ei kaiketi ole enää mahdollista rukata mittalaitteesta näyttämää oikeaksi kuten oli vanhemmissa.Netistä googlella jo jotain löysin ja siellä mainittiin ongelmiksi esim. shunt resistorit ja swamp mutta en ole päässyt käsitykseen että missä nämä komponentit sijaitsee.Onko vastaavaa ongelmaa ratkottu täällä aiemmin?Mistä päin asiaa pitäisi lähestyä Epävarma.

päivitys.

Latasin / tulostin huolto manuskan ja siellä mainittiinkin AC jännitteen toimimattomuuden tai virheellisen näyttämän aiheuttajaksi OA95 diodit tai muuntaja.Eli vastusten tarkastelun lisäksi katson nyt ainakin nämä.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2020 klo 08:40:31 Kirjoittaja oskari71 »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

oskari71
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #82 - 24.01.2020 klo 20:31:44
Tulosta viesti  
Ei olleet OA95:set rikki.Ainoa mitä olen löytänyt poikkeavaa komponenttien arvoissa on huoltomanuaalin skemassa vastus R18 / 400k ohm.Se on kasvanut 422k ohmiin ja mikäli oikein tulkitsen niin vaikuttaa AC 300 ja DC 30 asetuksiin.Täytyy hakea uusi vastus ja kokeilla vaikutus.

Sivun alkuun

IP kirjattu

oskari71
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #83 - 27.01.2020 klo 18:21:47
Tulosta viesti  
No niin.... Hymiö

Tämä mittari tuli vastuksen vaihdolla kuntoon.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mi
Senior Member
Poissa

SRHS #1066

Sijainti: Vantaa
Vastaus #84 - 04.02.2024 klo 06:41:25
Tulosta viesti  
Nostelen tätä vanhaa ketjua, kun roskis löytönä perheeseen liittyi uusi jäsen eli AVO 8 mk3.
Laite on erittäin siistissä kunnossa ja pakkohan se oli myös konepellin alle kurkata. Oli kuin eilen olisi tehtaalta tullut. D-patteri oli miinus puolelta hiukan vuotanut, mutta patterikontaktin kevyt puhdistus riitti. Itse patterikotelo oli täysin siisti. 15V:n paristossa oli itse Avolla ja digitaalilla mitatessa 4V jäljellä.
Mittajohdot puuttuu joten testi mielessä mittasin pieniä jännitteitä ja vastuksia mitä tuolla 1,5V patterilla pystyy. Täysin linjassa verrattuna digitaaliseen (Fluke 179).
Sitten itse kysymykseen:
Cut-out oli ponnahtanut ylös, mutta aikani painellessa rupesi jäämään pohjaan. Kuitenkin napsahtaa takaisin ylös kun koteloa koputtelee. Ei kai tuo noin herkkä voi olla? Kannattaisikohan tuota jousta pitkin laittaa hiukan voitelevaa elektroniikan puhdistusainetta? Itse ko. koneisto näyttää varsin kellosepän hommilta etten itse uskalla mennä mitään vääntelemään.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 4 5 [6] 
Lähetä aiheTulosta