OH5YW kirjoitti 29.05.2019 klo 08:37:47:
Perinneradio- ja museoihmisenä minua hirvittää aina kun joku "entisöi" tai jopa ruuvaa taajuudet vaikkapa radioamatöörialueille vanhoista, lähiajan historiaan kuuluvista laitteista.
Jos ei ole mahdollisuutta tai halua säilyttää laitteita niiden alkuperäiskunnossa, voisi harkita vaikka lahjoituksia alan museoille.
Tämä ei ole tarkoitettu moitteeksi mihinkään suuntaan, jokainenhan tekee niinkuin parhaaksi näkee. Onpahan vai oma mielipiteeni....
Ymmärrän tuonkin kannan. Toisaalta mietin että näiden laitteiden nykyinen kunto ei ole se kunto jossa ne oli kun esim sota päättyi. Vaan sen jälkeen nämä ovat valitettavasti altistuneet ympäristökokeelle (jolle niiden ei olisi pitänyt altistua), jonka tuloksia nyt saamme tarkastella. Ja minua vähän harmittaa se että nyt nämä historiaalliset esineet ovat toimineet 'tahtomattaan' laboratoriokappaleina todentamassa mitä kymmenet vuoden ulkoiset olosuhteet ja huono pito tekevät tavaralle. Sillä ei siis ole mitään tekemistä esineen varsinaisen (käyttö)historian kanssa tai sen kanssa mikä tuote oli kun sitä historiallisessa kontekstissa käytettiin. Eikä mielestäni voida enää puhua edes 'ajan patinasta' romantisoidusti vaan kysymyksessä on 'heitteillejätön tulokset', jotka saattaisi olla syytä korjata
Tämä varmasti jakaa mielipiteitä, ja täytyy sanoa että itse arvostan esim autoissa entisöityjä versioita, jotka ovat viety siihen kuntoon kun ne sinä aikana oli vs ladon takana täysin ruostunut runko. Ja näistä kahdesta tuo ensimmäinen todennäköisesti säilyy helpommin pidempään ilonamme.
Esimerkiksi Veera joka minulta myös löytyy on kunnostettu jo edellisten omistajien toimesta, eikä se muuten tänä päivänä toimisikaan jos ei näin olisi tehty. Enemmän tai vähemmän alkuperäiset osat ovat purkissa tallessa siltä varalta että joku haluaa sen palauttaa 'alkuperäiskuntoon' (tai ainakin siis vanhoihin osiin, koska alkuperäiseen kuntoon sitä ei pelkillä vanhoilla huonoilla osilla saa).
Mutta näidenkin kommenttien perusteella ja koska tuo ei ole ainoa sota-ajan radioni, niin luultavasti laitan sen vain kuivaan tilaan säilöön tekemättä sille enempää. Ja keskityn ehkä Hellbergin versioon joka on lähtökohtaisesti jo paremmassa kunnossa - josko sen yrittäisi saada toimintakuntoon.