Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Helvar Kukkopillin kunnostus (Luettu 8851 kertaa)
OH2DD
God Member
*****
Poissa


Dimi

Viestejä: 735
Helvar Kukkopillin kunnostus
28.05.2019 klo 23:08:11
Tulosta viesti  
En käyttänyt sanaa entisöinti, mutta kysynkin että mitä tällaiselle Helvar Kukkopillille kannattaa tehdä? Valitettavasti maalipinta on etenkin 3 sivulla niin huonoa että se on lähes kokonaan rapissut pois. Tarkoittaa yleensä sitä että kukkopilliä on joskus säilytetty kosteassa niin että puuvaneri on päässyt turpoamaan ja myöhemmin taas kuivumaan  - ehkä ollut jopa pakkaselle alttiina samalla (ulkovarastossa?).

Kysymys kuuluukin että onko parempi kunnostaa kukkopilli parempaan maaliin vaiko olla tekemättä mitään? Itse näen tässä kaksi näkökulmaa. Toinen on se että jos joku vanhempi tavara menee liian huonoon kuntoon (niin että monelle näyttäisi jo aivan romulta) niin onko sen todennäköisyys säilyä tulevina vuosina parempi jos sitä ehostaa? Vai onko niin että välittömästi kun lähtee uudistamaan niin historiallinen arvo menee nollaan? Tällä hetkellä nuo kyljet on niin huonossa hapessa että ne rapisee jo kosketuksesta.

Tämä lienee mielipidekysymys loppupelissä, mutta haluan tietää mitä kokeneemmat tekijät ovat mieltä ja mikä on osoittautunut hyväksi käytännöksi? Millä tavoin säilyttää historiallinen esine mahdollisimman pitkään tulevaisuuteen. Tuollaisen jos saa käyttökuntoon niin sitten sillä voi ehkä tehdä jotain perinneradiopäivinä tms, joka lisäisi ehkä sen säilytysarvoa yleensäkin. Tosin taajuusalue ei taida osua enää edes amatööriradiobandeille...

Tässä kuvia https://1drv.ms/f/s!AjO2rtP_7rUWgutKmBVxFuyVb50EqQ

« Viimeksi muokattu: 28.05.2019 klo 23:52:57 Kirjoittaja OH2DD »  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Trattiradio
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 875
Sijainti: Espoo
Re: Helvar Kukkopillin kunnostus
Vastaus #1 - 29.05.2019 klo 01:59:14
Tulosta viesti  
Onpa hauska tuo huomautus .. metsässä ei sitten kuljeta antennipitkänä.. en muista nähneeni.. kukkopillejä on onneksi aikapaljon maailmalla vaihtelevassa kunnossa minä odottaisin kun parempikotelo tulisi kohdalle.. vaikea kysymys..   radioamatööri kuntoon laittaminen on sitten omalukunsa.. silloin usein viritetään osat niin kohdalleen että kusot kulkee.. itse olen enempi alkuperäisyyttä kannattava myös konehuoneen puolella.
Jos sinulla on enemmän sotaradiota ja tuo on vaan heikossa hapessa oleva jättäisin sen kontrastiksi kertoen sodasta on kulunut aikaa..  tälläinenkin radio voi olla jollekin aarre. Toki puhdistuksen jälkeen.  Antaisi piste iin päälle ettei keikkea ole puleerattu loppuun saakka..
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 521
Sijainti: Vaajakoski
Re: Helvar Kukkopillin kunnostus
Vastaus #2 - 29.05.2019 klo 06:55:04
Tulosta viesti  
Hei.

Tämä on kyllä aina hankala kysymys jonka kanssa minäkin olen paininut ja täältä kysellyt suuntia noiden siviili vastaanottimien puolella.
Olen tullut siihen tulokseen että kun on saanut estettyä vanhan laitteen päätymisen kaatopaikalle tai kierrätyspisteeseen niin on jo  voitolla.Itse kun olen "romuromantikko" niin ajanpatina(hankala määrittää) on se mitä ei saa rahallakaan.Jos maalit rapisee lattialle ja esineen olemus vain huononee varovaisellakin säilytyksellä eikä rapistumista voi pysäyttää niin se ei mielestäni ole enää patinaa vaan silloin ehkä puntaroisin että enää ei taida olla kuin suunta ylöspäin.Jos esinettä meinaa käyttää niin sitten kunnostus ensin niin että sen tunnistaa vielä alkuperäiseksi ja minimaalisella modifioinnilla.Rajan veto on kyllä hankalaa mutta omistaja tekee mitä omistaja haluaa tehdä Hymiö .Jos pinnat tai koko laitteen laittaa uusiksi niin tekisin tarkan dokumentoinnin lähtötilanteesta tuleville sukupolville jotka tod.näk myös pohtii vielä joskus samaa kysymystä Hymiö.
Ei liity asiaan mitenkään muuten kuin laitteen ylläpitämisen osalta mutta itse ajelen kesät 1950 vuoden Pontiacilla jossa tekniikka ja maalipinta on vuodelta 1950.On kuhmuja ja ruostetta puskureissa ja maalikin hilseilee mutta olen sinnikkäästi pitänyt kiinni siitä mitä on jäljellä.Joidenkin mielestä se on vain saastuttava romu.Minun mielestä se on hieno,69 vuotta vanha auto joka saa luvan kanssa näyttää 69 vuotta vanhalta autolta Silmänisku.

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5YW
God Member
*****
Poissa


Sotilasradioharrasta
ja

Viestejä: 654
Sijainti: Kouvola
Re: Helvar Kukkopillin kunnostus
Vastaus #3 - 29.05.2019 klo 08:37:47
Tulosta viesti  
Perinneradio- ja museoihmisenä minua hirvittää aina kun joku "entisöi" tai jopa ruuvaa taajuudet vaikkapa radioamatöörialueille vanhoista, lähiajan historiaan kuuluvista laitteista.
Jos ei ole mahdollisuutta tai halua säilyttää laitteita niiden alkuperäiskunnossa, voisi harkita vaikka lahjoituksia alan museoille.
Tämä ei ole tarkoitettu moitteeksi mihinkään suuntaan, jokainenhan tekee niinkuin parhaaksi näkee. Onpahan vai oma mielipiteeni....
  

DSCN2010.jpg ( 53 KB | 250 latausta )
DSCN2010.jpg

Sivun alkuun
WWWGTalk  
IP kirjattu
 
OH2DD
God Member
*****
Poissa


Dimi

Viestejä: 735
Re: Helvar Kukkopillin kunnostus
Vastaus #4 - 29.05.2019 klo 09:54:01
Tulosta viesti  
OH5YW kirjoitti 29.05.2019 klo 08:37:47:
Perinneradio- ja museoihmisenä minua hirvittää aina kun joku "entisöi" tai jopa ruuvaa taajuudet vaikkapa radioamatöörialueille vanhoista, lähiajan historiaan kuuluvista laitteista.
Jos ei ole mahdollisuutta tai halua säilyttää laitteita niiden alkuperäiskunnossa, voisi harkita vaikka lahjoituksia alan museoille.
Tämä ei ole tarkoitettu moitteeksi mihinkään suuntaan, jokainenhan tekee niinkuin parhaaksi näkee. Onpahan vai oma mielipiteeni....


Ymmärrän tuonkin kannan. Toisaalta mietin että näiden laitteiden nykyinen kunto ei ole se kunto jossa ne oli kun esim sota päättyi. Vaan sen jälkeen nämä ovat valitettavasti altistuneet ympäristökokeelle (jolle niiden ei olisi pitänyt altistua), jonka tuloksia nyt saamme tarkastella. Ja minua vähän harmittaa se että nyt nämä historiaalliset esineet ovat toimineet 'tahtomattaan' laboratoriokappaleina todentamassa mitä kymmenet vuoden ulkoiset olosuhteet ja huono pito tekevät tavaralle. Sillä ei siis ole mitään tekemistä esineen varsinaisen (käyttö)historian kanssa tai sen kanssa mikä tuote oli kun sitä historiallisessa kontekstissa käytettiin. Eikä mielestäni voida enää puhua edes 'ajan patinasta' romantisoidusti vaan kysymyksessä on 'heitteillejätön tulokset', jotka saattaisi olla syytä korjata Hymiö Tämä varmasti jakaa mielipiteitä, ja täytyy sanoa että itse arvostan esim autoissa entisöityjä versioita, jotka ovat viety siihen kuntoon kun ne sinä aikana oli vs ladon takana täysin ruostunut runko. Ja näistä kahdesta tuo ensimmäinen todennäköisesti säilyy helpommin pidempään ilonamme.

Esimerkiksi Veera joka minulta myös löytyy on kunnostettu jo edellisten omistajien toimesta, eikä se muuten tänä päivänä toimisikaan jos ei näin olisi tehty. Enemmän tai vähemmän alkuperäiset osat ovat purkissa tallessa siltä varalta että joku haluaa sen palauttaa 'alkuperäiskuntoon' (tai ainakin siis vanhoihin osiin, koska alkuperäiseen kuntoon sitä ei pelkillä vanhoilla huonoilla osilla saa).

Mutta näidenkin kommenttien perusteella ja koska tuo ei ole ainoa sota-ajan radioni, niin luultavasti laitan sen vain kuivaan tilaan säilöön tekemättä sille enempää. Ja keskityn ehkä Hellbergin versioon joka on lähtökohtaisesti jo paremmassa kunnossa - josko sen yrittäisi saada toimintakuntoon.
« Viimeksi muokattu: 29.05.2019 klo 23:14:08 Kirjoittaja OH2DD »  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 521
Sijainti: Vaajakoski
Re: Helvar Kukkopillin kunnostus
Vastaus #5 - 29.05.2019 klo 12:00:19
Tulosta viesti  
Niin...
Ei tähän kai oikeaa vastausta ole olemassa.On vain mielipiteitä.
Olet siinä oikeassa että tämä kyseinen radio on selvästikin joutunut aktiiviuran jälkeen heitteelle jätön uhriksi ja tulokset on luettavissa (ei minunkaan mielestä ole enää pientä patinaa).Jos tilanne on se että ei ole kuin pelastettavaa niin itse harkitsisin myös entisöintiä.Minulla ei ole tietämystä näistä kyseisistä radioista joten en pysty puhumaan kuin yleisellä tasolla kunnostuksista ja omina mielipiteinä.
Minäkin arvostan entisöityjä kamppeita( esim. yksi MR ajoneuvo tallissa).Hyvin tehty entisöinti on ilo silmälle ja usein niistä huokuu iso työ- ja tuntimäärä jonka omistaja on esineeseen käyttänyt.Mutta...jos kyseessä on edes kohtuu hyvin säilynyt , olipa se sitten radio , auto , mp tai moottorisaha tai mikä tahansa niin ensin kokeilisin aina konservointia ( en tiedä onko edes oikea käsite tähän kohtaan mutta kuulosti hyvältä  Hymiö ).Olen itse joutunut katumaan kun entisöinti ei onnistunutkaan suunnitelmien mukaan ja silloin olisi ollut parempi jättään tekemättä mitään koska se mitä oli ei saa takaisin.
Minun vinkki on että ota radion kanssa harras tuumaustauko ja anna asian kehittyä. Olet jo mielestäni voitolla asiassa kun radio on siirtynyt "räystäänalta" kuiviin tiloihin.
Kolikolla on kaksi puolta ja ei varmaan auttanut asian kanssa painimista mutta keskustelu ainakin heräsi Hymiö.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
raimoj
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 858
Re: Helvar Kukkopillin kunnostus
Vastaus #6 - 29.05.2019 klo 12:34:46
Tulosta viesti  
Mielenkiintoinen kysymys johon ei ole yhtä ainoaa oikeaa vastausta. Olen taittanut aiheesta peistä museoihmisten kanssa. Heidän mukaansa esine pitäisi vain puhdistaa ja estää enemmät vauriot. Mielestäni tällöin kuitenkin menetetään jotakin arvokasta. Esineen kunto kun kuvastaa enemmänkin sen säilytystä käyttöiän päättymisen jälkeen. Tällöin on menetetty menneitten polvien osaaminen, josta huono säilytys antaa väärän kuvan. On sääli nähdä esimerkiksi puhdistettu huonokuntoinen radion kotelo, josta on kadotettu se upea puusepäntyö joka siinä oli uutena.

Edit
Museot toimivat filosofiansa mukaisesti. Mielestäni Radiohistoriallisen seuran tehtävänä on säilyttää myös menneitten polvien osaaminen ja tämä edellyttää usein kunnostusta.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
AriH
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 697
Sijainti: Turku
Re: Helvar Kukkopillin kunnostus
Vastaus #7 - 29.05.2019 klo 12:45:54
Tulosta viesti  
Terve Dimi! Mulla olis varaosakaveri sun kukkopillille.
Pistän YV:tä.
t.Ari
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5YW
God Member
*****
Poissa


Sotilasradioharrasta
ja

Viestejä: 654
Sijainti: Kouvola
Re: Helvar Kukkopillin kunnostus
Vastaus #8 - 29.05.2019 klo 15:19:02
Tulosta viesti  
Valitettavan usein lopputulos onkin sitten tällainen:
  

Sivun alkuun
WWWGTalk  
IP kirjattu
 
OH6NT
God Member
*****
Poissa


SRHS #840

Viestejä: 850
Sijainti: Pännäinen
Re: Helvar Kukkopillin kunnostus
Vastaus #9 - 29.05.2019 klo 20:10:04
Tulosta viesti  
Omani... Olen veistänyt shakkinappulatkin, vaaleat on puunvärisiä ja mustat on tervattuja - tuoksuu hyvälle Hymiö Nuo pelikortit on venäläisiä, kyrilliset kirjaimet, sain ne viime vuonna kaupantekijäisiksi Petäjäveden rompetorilta eräältä kauppiaalta.
« Viimeksi muokattu: 29.05.2019 klo 21:41:19 Kirjoittaja OH6NT »  

Kentta-Pohjola__S__001.jpg ( 253 KB | 246 latausta )
Kentta-Pohjola__S__001.jpg

Thomas
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH2DD
God Member
*****
Poissa


Dimi

Viestejä: 735
Re: Helvar Kukkopillin kunnostus
Vastaus #10 - 29.05.2019 klo 20:31:33
Tulosta viesti  
Mikäs malli tuo on ja mahtuiko siihen shakkinappulat mukaan? Tuo kun löytyisi nappuloilla.... Hymiö
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5YW
God Member
*****
Poissa


Sotilasradioharrasta
ja

Viestejä: 654
Sijainti: Kouvola
Re: Helvar Kukkopillin kunnostus
Vastaus #11 - 29.05.2019 klo 20:47:54
Tulosta viesti  
Tässä Hellberg Korsu
  

2018-10-08_11_05_36.jpg ( 248 KB | 254 latausta )
2018-10-08_11_05_36.jpg

Sivun alkuun
WWWGTalk  
IP kirjattu
 
OH2DD
God Member
*****
Poissa


Dimi

Viestejä: 735
Re: Helvar Kukkopillin kunnostus
Vastaus #12 - 29.05.2019 klo 21:04:49
Tulosta viesti  
No nyt tuli yksi radio lisää hankintalistalle jos vastaan tulee Hymiö
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Vesa Kuusela
Full Member
***
Poissa


SRSH

Viestejä: 213
Sijainti: Joensuu
Re: Helvar Kukkopillin kunnostus
Vastaus #13 - 15.06.2019 klo 04:23:18
Tulosta viesti  
Tässä minun pilaama korsuradio. Oli juuri tuollainen sininen, etukansi puuttui kokonaan. Tein uuden etukannen ja kunnostin saatavilla olevien alkuperäisitä otettujen kuvien mukaan. Näyttää aika lähelle aluperäistä mutta ei tietenkään ole originaali. Jos laite on jo kärsinyt merkittäviä vammoja ja ei ole mikään harvinaisuus ja niitä löytyy museoista, miksi laitetta ei voisi kunnostaa käyttöön? Onhan se parempi käytössä ja esillä kuin ruostetta ja puutikkuja valuvana kasana kaapin nurkassa. Mutta tämä on vain minun mielipide.
  

Helvar_Partio.jpg ( 188 KB | 234 latausta )
Helvar_Partio.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2DD
God Member
*****
Poissa


Dimi

Viestejä: 735
Re: Helvar Kukkopillin kunnostus
Vastaus #14 - 15.06.2019 klo 22:07:03
Tulosta viesti  
Hieno peli. Onko sisusta kuitenkin 'alkuperäisellä' koneistolla?

  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta