Valitse kieli:
English
Suomi
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
Rekisteröidy
Koti
Ohjeita
Haku
Kirjaudu
Rekisteröidy
Liity SRHS:n jäseneksi
SRHS Forum
›
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
›
Sotilasradiot ja Perinneradiot
› Kehäantenni
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Sivu: 1
Lähetä aihe
Tulosta
Kehäantenni (Luettu 4977 kertaa)
Alfa Oscar
YaBB Newbies
Poissa
Viestejä: 5
Kehäantenni
30.03.2019 klo 18:44:31
Tulosta viesti
Tervehdys!
Tarvitsisin lisätietoa liitteen mukaisesta Blenheim-pommikoneen taitettavasta kehäantennista. Minkä radiolaitteen yhteydessä ko. antennia käytettiin ja oliko kotimaista vai ulkomaista valmistetta? Kuvien mukaan antenni oli asennettuna mm. koneyksilöissä: BL-106, -116, -120, -124 ja -129.
Liite: Sa-kuva no: 23015
kehdantenni.jpg
( 62 KB | 315 latausta )
IP kirjattu
Jari Aalto
God Member
Poissa
SRHS
Viestejä: 507
Sijainti: Kirkkonummi
Re: Kehäantenni
Vastaus #1 -
03.04.2019 klo 20:58:54
Tulosta viesti
Ennen talvisotaa Isosta Britanniasta tuotujen BL MK1 koneiden mukana tuli RAF T1082 ja R1083 radiot. 1940 alussa tulleiden BL MKIV mukana tuli samat tai jopa uudemmat RAF T1154 R1155 radiot. Nuo BL numerot olivat Isosta Britanniasta tuotujen numeroita. Suomessa tehdyissä BL MK1 ja IV koneissa oli P-12-14 pommikoneradiot. 1941 yöpommitusten alkaessa BL koneisiin yhtenäistettiin P-12-14 radioita, BW-hävittäjien tukitoimien takia,
niissä oli P-12-17 hävittäjäradioita. Tuo kuva on otettu 1941 alkuvuodesta, olisiko siinä sitten vielä T1082 ja R1083 RAF radiot.
Niistä on kaaviokuvia antenneinen ja mittareineen netissä googlattavissa. Suomen museoissa olen nähnyt RAF T1082/ R1083 ja R1155 vastaanottimen. Aika vähän vissiin säilynyt. Jonkun tarinan mukaan olisi koneista poistettuja RAF radioita käytetty
ohjusveneissä. Kukapa tietäisi?
«
Viimeksi muokattu: 03.04.2019 klo 21:35:48 Kirjoittaja Jari Aalto
»
IP kirjattu
Alfa Oscar
YaBB Newbies
Poissa
Viestejä: 5
Re: Kehäantenni
Vastaus #2 -
04.04.2019 klo 21:18:51
Tulosta viesti
Kiitos vastauksestasi Jari!
Tuo erikoinen antenni vaan kiinnitti huomioni. Sekä brittiläisessä että kotimaisessa radiolaitteessahan oli kohtilento-ominaisuus. Siksi kyselin lisätietoa, kumpaanko kokoonpanoon tuo neliönmuotoiseksi nostettava kehäantenni liittyy. Googlaamalla en ole onnistunut ko. härveliä löytämään. Siksi epäilin, että se olisi ehkä kotimaista valmistetta. Näistä alkupään leko-radioista on tosi niukasti tietoa saatavissa. Pakkaa sekoittaa vielä se, että Jukka Raunion Lentäjän näkökulma IV- kirjassa on kuva (kuvatekstin mukaan) I-sarjan (siis Englannista ostettu BL-104-120) BL:n radioista sijoitettuna ns. ammeen takapuolelle. Radio on Marconin setti A.D.77/6872.
Ari
Avionics-Marconi-1938-44703.jpg
( 68 KB | 334 latausta )
IP kirjattu
Alfa Oscar
YaBB Newbies
Poissa
Viestejä: 5
Re: Kehäantenni
Vastaus #3 -
04.03.2020 klo 16:42:52
Tulosta viesti
Nonni!
Jonkunverran tullu pengottua tietoa lisää tuosta BL:n antennista kansainvälisiä ja kotimaisia kanavia hyväksikäyttämällä.
Tuo on brittiläistä alkuperää ja ollut käytössä ennen toista maailmansotaa ja sen alkupuolella lähinnä Coastal Commandin koneissa ja Australian ilmavoimien kalustossa. Olen löytänyt tähän mennessä kuvan yhdestätoista eri BL-yksilöstämme, jossa tuo häkkyrä on. Kaikki ennen talvisotaa ja sen aikana briteistä ostettuja Mk.I ja Mk.IV version koneita. Niissä on ollut asennettuna mainitsemani Marconi tai kotimainen P-12-14.
Oheisesta Bristol Beaufort koneen kuvasta käy ilmi, millaiselta antenni näyttää nostettuna käyttöasentoon.
http://aviadejavu.ru/Images6/MM/MM-145/0092-01-2-1.jpg
«
Viimeksi muokattu: 04.03.2020 klo 22:05:29 Kirjoittaja Alfa Oscar
»
IP kirjattu
Heikki M
God Member
Poissa
SRSH
Viestejä: 623
Re: Kehäantenni
Vastaus #4 -
04.03.2020 klo 20:14:14
Tulosta viesti
Igor Kopiloff on kirjoittanut kirjan Blenheim Suomessa. Löytyisköhän siitä tietoa? Kirjaa saa ainakin Ilmatorjuntamuseolta Tuusulasta.
Heikki M
IP kirjattu
Alfa Oscar
YaBB Newbies
Poissa
Viestejä: 5
Re: Kehäantenni
Vastaus #5 -
04.03.2020 klo 21:00:28
Tulosta viesti
Minulla on tuo kirja. Siinä näiden ns. ykkös- ja kolmossarjan Blenheimien radioista ei ole ihan eksaktia tietoa. Radioiksi mainitaan vasta myöhempiin sarjoihin asennettu R1082/T1083-setti. Uusinta tietoa on Suomen Ilmailuhistoriallisessa lehdessä Pentti Mannisen artikkelisarjassa I-sarjan vastaanotosta ja tuonnista Suomeen. Siinä sekä kuvana että tekstinä on nimenomaan AD.77A/6872B. Sama kuva Jukka Raunion Lentäjän Näkökulma-kirjassa. Tämä koskee tietysti vain lyhytnokkaista I-sarjaa. Pitkänokka III-sarjassa on jo voinut ollakin tullessaan R1082/T1083.
AO
«
Viimeksi muokattu: 04.03.2020 klo 22:07:17 Kirjoittaja Alfa Oscar
»
IP kirjattu
Jha
Full Member
Poissa
Viestejä: 143
Re: Kehäantenni
Vastaus #6 -
01.04.2020 klo 21:58:20
Tulosta viesti
Blenheimin radiot menevät rajusti yksinkertaistaen suunnilleen seuraavasti:
I-sarja, kotimainen P-12-14 tai Marconi. Radiotelineeseen sopi kumpikin. Antennivarustus vaihtelee, koska alkuperäiset kiintoantennin mastot katkeilivat. Nuo suunta-antennit jäivät jälkitoimitukseen ja niitä asennettiin pitkän ajan kuluessa (ei kaikkiin). Lisäksi suunta-antenni jää rungon ja moottorisuojuksen väliin piiloon, eikä välttämättä näy kaikista kuvakulmista.
II-sarja, 1938 tilattu ja jatkosodan ensimmäisenä vuonna toimitettu sarja. P-12-14 ja pelkkä riippuantenni. "Turhat" antennit karsittiin nopeuden lisäämiseksi.
III- ja IV-sarjat, talvisodan aikana saatuja RAF:n koneita R1082/T1083-asemalla.
V-sarja, piti varustaa saksalaisella FuG 10:llä, mutta asennustarvikkeiden ja kaapelien puutteessa osaan asennettiin P-12-14. Osaan vaihdettiin myöhemmin FuG 10.
Lisäksi monia konekohtaisia muutoksia ja poikkeuksia.
Jussi
IP kirjattu
Alfa Oscar
YaBB Newbies
Poissa
Viestejä: 5
Re: Kehäantenni
Vastaus #7 -
03.04.2020 klo 19:12:07
Tulosta viesti
Niinpä. Kehäantenni näkyy oikeastaan vain etu- tai takaviistosta oikeasta kyljestä otetuissa kuvissa. Tähän mennessä olen onnistunut löytämään seuraavien koneyksilöiden valokuvat, joissa se näkyy: BL-105,-106,-115,-116,-118,-120,-124,-128,-129 ja -130.
I-sarjan radiolaitteet sijoitettiin aluksi keskirunkoon ns. ammeen takapuolelle, ehkä siksi, että koneeseen suunniteltiin nelihenkistä miehistöä. Kuitenkin radistin tehtävät jäi kk-ampujalle, joten kojeet siirrettiin paremmin hänen ulottuvilleen taka-ampumon takapuolelle. Myös kiintoantennin sisäänvienti muuttui, ollen aluksi heti (tuon katkeilevan mastotyypin) takana.
ant1.jpg
( 40 KB | 237 latausta )
IP kirjattu
Sivu: 1
Lähetä aihe
Tulosta
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Foorumihyppy »
Koti
» 10 viimeisintä viestiä
» 10 viimeisintä aihetta
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry
Jäsenalue
Yleistä radiohistoriasta
Kotimaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
Ulkomaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
Muut radio- ja elektroniikkalaitteet
Entisöinti ja kunnostus yleisellä tasolla
Omatekoiset laitteet ja rakentelu
Sotilasradiot ja Perinneradiot ««
Yleinen keskustelualue
Niitä Näitä
Haku päällä
« Koti
‹ Alue
SRHS Forum
» Powered by
YaBB 2.6.12
!
YaBB Forum Software
© 2000-2024. Kaikki oikeudet pidätetään.