Normaali aihe C-kasettisoittimen anatomiaa (Luettu 5009 kertaa)
jat79
Full Member
Poissa

SRSH

Sijainti: Ilmajoki
C-kasettisoittimen anatomiaa
23.02.2019 klo 19:15:35
Tulosta viesti  
Mulla on Telefunken MC1 kasettidekki, joka tuntuu olevan ainakin suomen mittakaavassa suht harvalukuinen. Siinä on vaan yksi vika, siitä nimittäin puuttuu äänipää. Olen saanut ongittua selville että sen oman äänipään DC vastus on n.177ohmia/kanava.
Mulla on Technicksin dekin äänipää jonka vastus on 220ohmia, ja sitten toinen on halvemmasta Schneiderin yhdistelmästä ja 195 ohmia.

Mitä kaikkia säätöjä tulee ottaa huomioon jos äänipään vaihtaa toisenlaiseksi?
Jos kysymys on liian laaja vastattavaksi, niin löytyykö jotain materiaalia/kirjallisuutta missä tätä kasettisoittimen sielunelämää käsiteltäisiin näinkin syvällisesti?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Sijainti: Lounais-Suomi
Re: C-kasettisoittimen anatomiaa
Vastaus #1 - 25.02.2019 klo 12:39:48
Tulosta viesti  
Laitteiden valmistajat ovat aika nihkeitä jakamaan tietoa siitä miten alkuperäisen
varaosan voi korvata jollain toisella merkillä tai tarvikeosalla, siinä syy miksi esim.
huolto-ohjeista puuttuu tämäntyyppinen tieto. Poikkeuksena on jos tuotannossa
äänipää vaihtuu toiseen niin silloin tarvittavat säätötoimenpiteet esitetään.

Jos vaihdettava äänipää on identtisiltä mitoiltaan sama niin voit kokeilla sitä ja
kuunnella ja nauhoittaa, jos tuntuu toimivan sellaisenaan niin säätöjä ei tarvita
välttämättä lainkaan? Äänipää on hiukan sama juttu kuin päätemuuntajakin,
impedanssien ero ei ole kriittinen kummassakaan. Säätöihin ei kannata koskea
missään tapauksessa ennen kuuuntelu/äänityskokeita alkuperäisillä säädöillä.

Markku  Pyöritä silmiä
« Viimeksi muokattu: 25.02.2019 klo 13:01:18 Kirjoittaja Maja »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

jat79
Full Member
Poissa

SRSH

Vastaus #2 - 25.02.2019 klo 17:09:00
Tulosta viesti  
Tätä on kyllä joku sepittäny ennenkin, en tiedä mihin kaikkiin säätöihin on satuttu. Näissä on ongelmana kela-akselin pyöritys joka on mekaanisesti aika vikaherkkä kun vanhat kumit kovettuu.
Tässä oli vielä tämän lisäksi muutama huono tinaus kelojen moottorille sähköä antavassa kortissa. Konkat ja vastukset siinä oli vielä toleranssien sisällä. Tinauksien korjauksen jälkeen moottori oli vieläkin tehoton, sille tuli vain 1-1,5V jännite. Huomasin että sen säätötrimmeri oli käännetty jostain syystä minimiin, kun säädin siitä jännitteet huoltokaavion mukaisiksi niin alkasi vetää, ja nauhan syöminen loppui.

Sellainen mielikuva tästä on kuitenkin tullu että kun mekaniikkaa ei olla saatu toimimaan, niin on sitte jätetty varaosiksi, ja on voitu myös ruuvailla vähä mitä sattuu.

Mutta kiitoksia vastauksesta, kokeilen mitä tapahtuu.

Sivun alkuun

IP kirjattu

jat79
Full Member
Poissa

SRSH

Vastaus #3 - 25.02.2019 klo 18:29:27
Tulosta viesti  
Tuossa on jonkun kuvaama video, jossa noin 9:30 kohdassa näkyy minkälainen tuo akselien vetosysteemi on. Moottori vetää pienen lattaremmin välityksellä pyörää joka kääntää kumisen vetopyörän kiinni jompaan kumpaan kela-akseliin riippuen moottorin pyörimissuunnasta. Siellä on jousta ja paperimaista kitkalevyä kahdessa välissä, ja sitten tuo kuminen välipyörä. Itse en ole ennen tälläistä ratkaisua nähnyt.

https://www.youtube.com/watch?v=ByZTfGhR45s&t

Sivun alkuun

IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vantaa
Vastaus #4 - 25.02.2019 klo 20:28:21
Tulosta viesti  
Tuolta löytyy joitkin äänipäitä (4), ei olisi kallis kokeilu; tässä yksi esimerkki:
http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.php?&tuote_id=17432

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu

Dartagnan
Senior Member
Poissa

SRHS 1061

Sijainti: Turku
Vastaus #5 - 26.02.2019 klo 10:21:08
Tulosta viesti  
Tuo on tuttu ratkaisu vanhemmissa VHS videonauhureissa. Ainakin JVC käytti 80 luvun nauhureissaan vastaavaa rakennetta. Olen kyllä nähnyt monissa muissakin videonauhureissa.
Kokemukseni mukaan ne menettävät toimintakykynsä kahdella tavalla, kumin kovetuttua ei muodostu tarpeeksi kitkaa ja toinen on se että osa on kriittinen sille että se kääntyy tarpeeksi herkästi suuntaa vaihdettaessa kelalautaselta toiselle.
Hieman vaikea näin selittää mutta kun rakennetta kokeilee paikoillaan niin sen hoksaa. Herkkä kääntyminen vaikuttaa myös siihen että kuinka hyvän kontaktin kumi saa kelalautaseen.
Olen elvyttänyt noita useampia toimintakuntoon pisaralla öljyä sinne nivelen väliin, jotta se vaihtaa herkästi puolelta toiselle. Kumeja olen hieman karhentanut vesihiomapaperilla ja nyt viimeisessä projektissa kokeilin dot4 jarrunestettä joka myös pehmentää kumiosia ja se on tuntunut toimivan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

jat79
Full Member
Poissa

SRSH

Vastaus #6 - 26.02.2019 klo 17:19:25
Tulosta viesti  
Laitoin nyt tuon 195ohmisen äänipään tilalle, ja kyllähän se toimii ainakin jotenkin ja ainakin soittaessa.

Vanhoilla ja epämääräisillä kaseteilla nauhoitusta testaillessa tuli mieleen nämä kasetti adapterit, että kuinkahan ne toimisi toisinpäin. Siihenhän saisi kätevästi liitettyä skoopin ja sitten mitattua että mitä, ja millä voimakkuudella äänipäästä tulee signaalia pihalle...
Adapterin pitäisi varmaan olla tarpeeksi laadukas, että sen sisälmykset olisi edes jotenkin oikeassa linjassa ja kohdassa.
Olisikohan esim. tämä kokeilemisen arvoinen, vai onko tässä ajatuksessa ylipäätään mitään järkeä?
https://www.amazon.com/Quality-Sony-Cassette-Adapter-iPhone/dp/B0057YDNQ2

Sivun alkuun

IP kirjattu

DR. DA
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #7 - 26.03.2019 klo 17:53:47
Tulosta viesti  
jat79 kirjoitti 23.02.2019 klo 19:15:35:
Mulla on Telefunken MC1 kasettidekki, joka tuntuu olevan ainakin suomen mittakaavassa suht harvalukuinen. Siinä on vaan yksi vika, siitä nimittäin puuttuu äänipää. Olen saanut ongittua selville että sen oman äänipään DC vastus on n.177ohmia/kanava.
Mulla on Technicksin dekin äänipää jonka vastus on 220ohmia, ja sitten toinen on halvemmasta Schneiderin yhdistelmästä ja 195 ohmia.

Mitä kaikkia säätöjä tulee ottaa huomioon jos äänipään vaihtaa toisenlaiseksi?
Jos kysymys on liian laaja vastattavaksi, niin löytyykö jotain materiaalia/kirjallisuutta missä tätä kasettisoittimen sielunelämää käsiteltäisiin näinkin syvällisesti?

Jos haluat testat toisenlaisen äänipään tarkan toimivuuden ilman skooppia, niin yhdistä soitin tietokoneeseen ja nauhoita kasetille Commodore 64 peli ja sitten testaa se Hymiö Jos peli toimii niin silloin äänipää on aika hyvä.

Sivun alkuun

IP kirjattu