Lainaus:Minulla on kahdenlaisia kapasitanssidiodeita BB105G (2-17pF) ja BB609A (2-35pF). Olen molempia kokeillut vaikka laskujeni mukaan pienemmänkin pitäisi riittää.
Asteen värähdellessä kapasitanssidiodit tasasuuntaavat signaalijännitteestä jonkin suuruisen positiivisen tasajännitteen.
Tästä syystä säätöjännite kapasitanssidiodeilla ei todennäköisesti säädy nollaan asti, sillä R8 (1M) on turhan suuri, eikä kuormita tätä tasajännitettä riittävästi.
Kokeile mitata kapasitanssidiodien yli vaikuttava tasajännite silloin, kun jännitteensäätöpotikka on minimissä.
Tämä mittaus saattaa edellyttää hiukan erityisjärjestelyjä, jotta mittajohtimen reaktanssit eivät vaikuta oskillaattorin toimintaan.
Olen todennut toimivaksi menetelmäksi sen, että mittajohtimen kärjessä on 1M vastus sarjassa.
DC-jännitenäyttämään tulee n. -10% virhe, mutta asteen toiminta ei häiriinny mittajohtimen vuoksi.
Lainaus:100 kilon sarjavastuksella potikassa säätöalueen saa järkeväksi niin että koko säätöalueella tapahtuu.
Tarkoittaako tämä, että 100k (R8) sarjavastuksella toiminta ja taajuusalue on kunnossa ?