Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Lp, Kasetti vai CD? (Luettu 10343 kertaa)
Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Sijainti: Lounais-Suomi
Lp, Kasetti vai CD?
31.07.2016 klo 14:08:23
Tulosta viesti  
Näyttää siltä että c-kasetti tekee jonkinlaista paluuta, nimittäin Paula Vesala julkaisee uuden levynsä myös
c-kasetti versiona? Lp-levyjen myyntiä moni on katunut mutta käykö näin myös muilla ääniteformaateilla,
nyt cd-levyjä myydään eurolla kirppareilla aivan samalla tavalla kuin Lp-levyjä jossain vaiheessa myytiin,
kasetteja saa paikoin senttihinnoilla tai sitten vie pois hyllyistä. Onko tämä nykyinen "aineeton" äänite
sittenkään se lopullinen koska ihminen haluaa kerätä aina myös jotain konkreettista musiikin lisäksi.
Tuhansia äänitteitä tikulla ei ole sama asia kuin levyrivistö hyllyssä tai radioiden kuvat, jotka eivät
koskaan korvaa varsinaista radiokokoelmaa.

Markku  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Sijainti: Kokkola
Re: Lp, Kasetti vai CD?
Vastaus #1 - 31.07.2016 klo 15:00:03
Tulosta viesti  
Hifiharrastajien nettisivuilla on "itketty" nykyisten vinyylilevyjen laatueroa vanhoihin hyviin aikoihin valmistettuihin. Uudet vinyylit on prässätty huonosti tai niissä on jotain muuta vikaa. Lisäksi niiden "masterointi" ammattitaidottomasti tehty jne. HH:n nettisivuilla onkin "vinyylien mustalista" viestiketju: http://www.hifiharrastajat.org/foorumi/showthread.php/91476-Vinyylien-musta-list...
Ystävälläni on melkoinen määrä vinyylilevyjä; niitä saattaa olla jopa tuhansia. Ne vinyylit on niitä vanhaan hyviin aikoihin tehtyjä ja lienevät hyväkuntoisia. Hymiö

Sivun alkuun
IP kirjattu

Miksuuuu
God Member
Poissa

Sijainti: Nurmijärvi
Vastaus #2 - 31.07.2016 klo 15:01:54
Tulosta viesti  
Itsehän aloitin musiikin kuuntelun tilanteesta netti, kun vanhemmilla ei ollut muuta musiikkilähdettä kuin yleisradio 2000-luvun pöytäradiosta.
Kyllä sitä sitten tuli viimein cd-mankka hommattua ja cd-luukkuun kiinnosti kovasti ostaa soiteltavaa.
Vähän sen jälkeen tuli Rajamäen koulun syövereistä napattua luvalla talteen luxorin kasettinauhuri 80-luvun puolenvälin paikkeilta. C-kasetit olivat vanha tuttu autosta, mutta nälkä kasvoi niin sanotusti syödessä, eikä aikaakaan kun tuli jo vinyylisoittimet, c-kasettidekit ja kelanauhurit. Eipä sitä osaa tämmöinen vuosituhannenvauhteen ihminenkään elää ilman konkreettista musiikkia.
Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että formaatti on osa musiikkia ja musiikki osa formaattia. Digitaalisella musiikilla ei ole ns. sielua.
Sama asia pätee noissa nettiradioissa mitä sisarukset tuntuvat kuuntelevan ennemmin. Omaan radion kuunteluun (jos kuuntelen) kuuluu se radion kansa puuhaaminen ja sen ihaileminen.

Sivun alkuun
IP kirjattu

hifiradio58
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #3 - 01.08.2016 klo 08:36:56
Tulosta viesti  
Miksuuuu kirjoitti 31.07.2016 klo 15:01:54:
Itsehän aloitin musiikin kuuntelun tilanteesta netti, kun vanhemmilla ei ollut muuta musiikkilähdettä kuin yleisradio 2000-luvun pöytäradiosta.
Kyllä sitä sitten tuli viimein cd-mankka hommattua ja cd-luukkuun kiinnosti kovasti ostaa soiteltavaa.
Vähän sen jälkeen tuli Rajamäen koulun syövereistä napattua luvalla talteen luxorin kasettinauhuri 80-luvun puolenvälin paikkeilta. C-kasetit olivat vanha tuttu autosta, mutta nälkä kasvoi niin sanotusti syödessä, eikä aikaakaan kun tuli jo vinyylisoittimet, c-kasettidekit ja kelanauhurit. Eipä sitä osaa tämmöinen vuosituhannenvauhteen ihminenkään elää ilman konkreettista musiikkia.
Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että formaatti on osa musiikkia ja musiikki osa formaattia. Digitaalisella musiikilla ei ole ns. sielua.
Sama asia pätee noissa nettiradioissa mitä sisarukset tuntuvat kuuntelevan ennemmin. Omaan radion kuunteluun (jos kuuntelen) kuuluu se radion kansa puuhaaminen ja sen ihaileminen.

Fiksu nuorimies!

Sivun alkuun

IP kirjattu

raimoj
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #4 - 01.08.2016 klo 14:12:27
Tulosta viesti  
Ei mikään noista jos ovat tällä vuosituhannella tehtyjä. Sama koskee suoratoistopalveluja.

Markus Hautaniemi kirjoitti 31.07.2016 klo 15:00:03:
Hifiharrastajien nettisivuilla on "itketty" nykyisten vinyylilevyjen laatueroa vanhoihin hyviin aikoihin valmistettuihin. Uudet vinyylit on prässätty huonosti tai niissä on jotain muuta vikaa. Lisäksi niiden "masterointi" ammattitaidottomasti tehty jne. HH:n nettisivuilla onkin "vinyylien mustalista" viestiketju: http://www.hifiharrastajat.org/foorumi/showthread.php/91476-Vinyylien-musta-list...

Olen myös ihmetellyt minne on ammattitaito kadonnut. Koin tämän karvaasti hankittuani Carolan elämäntyö boxin, joka ilmestyi pian hänen kuolemansa jälkeen. Surkean laadun takia en ole kyennyt soittamaan edes ensimmäistä CD:tä loppuun asti. Tämä ensimmäinen CD sisältää pitkälti samoja kappaleita kuin aiemmin ilmestynyt CD, joka on äänenlaadullisesti hyvä. Päällimmäinen tunne boxista oli petetyksi tuleminen.

Aikoinaan toimiessani suunnittelijana hyvä laatu oli kunnia-asia. Nykyään rakentaessani vahvistimia panen niihin kaiken osaamiseni tavoitteena paras mahdollinen toisto. Haen sitä "elämää suurempaa vahvistinta".

Sivun alkuun

IP kirjattu

Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Sijainti: Kokkola
Vastaus #5 - 01.08.2016 klo 15:08:27
Tulosta viesti  
Arvostan suunnattomasti ammattitaidolla tehty levyjen masterointia. Olen itsekkin sitä kokeillut paikallisella AKK:lla Avid Protools ohjelmalla, jota äänistudiot ympärimaailmaa käyttävät. Masterointi ei ole helppoa; siinä joko onnistuu tai sitten epäonnistuu. Oma ammattitaitoni ei vielä riittäisi masteroinnin osaamiseen. Se vaatii vuosien kokemuksen. Onneksi suomessa on saatavilla huippuluokan ammattilaisia, jotka osaavat masteroinnin. Legendaarisella Finnvox:illa masterointi osataan. Hymiö

Sivun alkuun
IP kirjattu

hifiradio58
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #6 - 01.08.2016 klo 17:47:40
Tulosta viesti  
raimoj kirjoitti 01.08.2016 klo 14:12:27:
Ei mikään noista jos ovat tällä vuosituhannella tehtyjä. Sama koskee suoratoistopalveluja.

Hifiharrastajien nettisivuilla on "itketty" onykyisten vinyylilevyjen laatueroa vanhoihin hyviin aikoihin valmistettuihin. Uudet vinyylit on prässätty huonosti tai niissä on jotain muuta vikaa. Lisäksi niiden "masterointi" ammattitaidottomasti tehty jne. HH:n nettisivuilla onkin "vinyylien mustalista" viestiketju: http://www.hifiharrastajat.org/foorumi/showthread.php/91476-Vinyylien-musta-list...

Olen myös ihmetellyt minne on ammattitaito kadonnut. Koin tämän karvaasti hankittuani Carolan elämäntyö boxin, joka ilmestyi pian hänen kuolemansa jälkeen. Surkean laadun takia en ole kyennyt soittamaan edes ensimmäistä CD:tä loppuun asti. Tämä ensimmäinen CD sisältää pitkälti samoja kappaleita kuin aiemmin ilmestynyt CD, joka on äänenlaadullisesti hyvä. Päällimmäinen tunne boxista oli petetyksi tuleminen.

Aikoinaan toimiessani suunnittelijana hyvä laatu oli kunnia-asia. Nykyään rakentaessani vahvistimia panen niihin kaiken osaamiseni tavoitteena paras mahdollinen toisto. Haen sitä "elämää suurempaa vahvistinta".

Voin suositella näitä huippulaatuisia laitteita :
70-luvun DC-kytketyt Harman-Kardon 330B ja 930 sekä Kenwood KA-7100. Nämä ovat äänellisesti "elämää suurempia"

Sivun alkuun

IP kirjattu

HarO
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #7 - 01.08.2016 klo 23:16:54
Tulosta viesti  
Muuttoa juuri tehneenä ja omia ja siskonkin ammoisia C-kasetteja taas käsiin löytäneenä kirjoittelen tähän jotain hajanaista.
Huomaan nyttemmin pitäväni noista kaseteista syistä, jotka sinänsä tuntuvat oikeastaan täysin epäoleellisilta. Kasetti koteloineen on mukava kädessä, sen saa auki yhdellä kädellä ja vieläpä kasetinkin ulos. Itse tallennusmateriaali kertoo missä kohdassa kokonaisuutta suunnilleen ollaan, siinäkin on jotain eleganttia. Hyvälaatuiset nauhat tuntuvat kestäneen aikaa ja epämääräistä säilytystä sangen hyvin. Tietysti mukana on nostalgiaa, lapsuudenperheessä ei koskaan ollut modernia levysoitinta, joten nuoruudessa omat musiikin tallentelut tehtiin juurikin kaseteille. Ensimmäinen oma nauhuri oli Philipsin monoradionauhuri, sitä ennenkin (n. 1975->) perheessä kyllä oli ollut samaten Philipsin nauhuri, joka kytkettiin DIN-kaapelilla keittiöradioon, jos jotakin tahdottiin nauhoittaa. Siis jotakin muuta kuin perheen tai meidän lasten omia höpinöitä. Ensimmäinen radiosta tallentamani musiikkiesitys oli varmaankin Eurythmicsin Sweet Dreams (ellei sitten aiemmin P.Maijasen Pidä huolta), varmaan siksi se jotenkin aina ja edelleen jaksaa herättää voimakkaitakin emotionaalisia tuntemuksia  ja muistoja. Äänenlaatu ei usein syistä tai toisista ollut kovin hyvä, eipä toistavat laitteetkaan olleet järin kummoisia.

Takaisin enemmän aiheeseen. CD-soitin ja -levyt tulivat mukaan joskus v. -87, kun pienessä Etelä-Suomen kaupungissamme oli myynnissä kolme (sic!) CD-levyä, ostin sen Dire Straitsin Communiquen. Laite oli Funai, sitä vertailtiin ja esiteltiin ihan myönteisesä sävyssä jonkin toisen laitteen (Teac?) suhteen muistakseni Hifi:ssä. Laite toimi pitkälle 2000-luvulle siitä huolimatta, että sen päälle oli jossakin huolettomuuden tilassa astuttu ja kelkka ei peltien suoristamisen jälkeenkään tahtonut oikein liikkua avustamatta. Äänenlaatu tuntui vaikuttavalta, nauha-ajan jälkeen. Kiinni se oli jossakin Philipsin suuremman luokan "ghetto-blasterissa", vai miksi niitä kutsuttiin. Mediana en oikein koskaan pitänyt, kovat kuoret hajoilivat, keskiö oli joko liian tiukka tai löysä, avaaminen vaati harjaantumista Silmänisku Vihkosen ollessa liian paksu, sitä oli mahdoton survoa koteloon ehjänä tai toistuvasti. Kirjaston levyt saatiin huonoon kuntoon huomattavan nopeasti, tavoilla jotka ovat tähänkin asti jääneet epäselviksi. Oleellisesti nuokin kyllä liittyvät juuri nuoruuteen ja ihmiseksi tulemiseen (toivottavasti). Itse levyistä on saanut mielenkiintoista valokuvataidetta, siitä värileikistä.

LP-levyihin olen koskenut oikeastaan ensi kertaa vasta nyt tukevalla keski-iällä, Lenco L75 valmistuu vähitellen ja herättää lujasti kiintymystä vakuuttavalla mekaanisella rakenteellaan, voimansiirron/nopeudensäädön ratkaisujen teknisellä eleganssilla. Median suojana olevat taskut ja kannet tarjoavat miellyttävän kokoisen pinnan kunnon graafiselle taiteelle, käsittely tekee tapahtumasta rituaalinomaisen, rauhoittavan, kuten itse levynkin pyörimisen seuraaminen tuottaa jonkinlaista erityistä seesteistä mielihyvää. Tallenteessa "edistyminen" myös havaittavissa suoraan neulan kulloisestakin kohdasta. Tämä tuo tiettyä sanoisiko hallinnan tuntua, kuten kirjassa fyysinen kirjanmerkki kertoo suoraan miten paljon on lukenut, asiat hahmottuvat tilassa, kouriintuntuvasti.

Minidisc oli ja on (HIMD-versio) käsissä tallennusvälineenä, mutta valmiita tallenteita sillä en ole soitellut, tuskin juuri nähnytkään. Media on ihan sympaattinen, jäykkä kotelointi tuo vakuuttavuutta ja suojaa tallennetta hyvinkin. Koko on näppärä.

Mediasoitinajan aloitti tosissaan vasta pienet MP3/Ogg-soittimet, jotka palvelivatkin ja palvelevatkin aivan hyvin, oikein hyvin, teknisesti. Silti kaipaan esinettä, fyysistä hypisteltävää, paperista oheisläpyskää, luettavaa joka suoraan liittyy kyseiseen tallenteeseen ja esittäjiin; tämä mielellään saisi olla itse tallenteesta erillinen, koska aikoinaankin tuollaisen lueskelu tehtiin juuri kuuntelun ohessa. Se rikastutti tapahtumaa, toi ajatuksia, tunnelmaa. Hätätapauksessa varmaan kelpuuttaisin jonkinlaiset ohuehkot korttimaiset tallenteet, joissa olisi edes sen verran pintaa, että kuvataiteelliset ambitiot pääsisivät jotenkin esiin ja viljelyyn, joko suoraan tai jonkinlaisen AR:n (augmented reality) kautta. Pinosta tallenteen voisi löytää jonkinlaisella minimaalisella ledillä. Keksikööt.

H.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2016 klo 23:34:39 Kirjoittaja HarO »  

Joka hetki on poikkeus - S. Paronen
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sacoolio
Junior Member
**
Poissa

SRHS # 906

Vastaus #8 - 02.08.2016 klo 13:26:23
Tulosta viesti  
hifiradio58 kirjoitti 01.08.2016 klo 17:47:40:
raimoj kirjoitti 01.08.2016 klo 14:12:27:

Hifiharrastajien nettisivuilla on "itketty" onykyisten vinyylilevyjen laatueroa vanhoihin hyviin aikoihin valmistettuihin. Uudet vinyylit on prässätty huonosti tai niissä on jotain muuta vikaa. Lisäksi niiden "masterointi" ammattitaidottomasti tehty jne. HH:n nettisivuilla onkin "vinyylien mustalista" viestiketju: http://www.hifiharrastajat.org/foorumi/showthread.php/91476-Vinyylien-musta-list...

Voin suositella näitä huippulaatuisia laitteita :
70-luvun DC-kytketyt Harman-Kardon 330B ja 930 sekä Kenwood KA-7100. Nämä ovat äänellisesti "elämää suurempia"

Mikä ihme siinä on, että noita levyjä pitää masteroida uudelleen? Harvoin onnistuu alkuperäistä paremmin.

Minä kuuntelen lähinnä vinyyliltä nykyään musiikkini, tosin CD:tkin alkoi taas kuulostaa hyviltä kun sain Mullard putkarini valmiiksi. Niin ja olen huomannut, että uusien vinyylien laatu on vähän liian usein ollut aika heikkoa. Jotenkin petetty olo siinäkin tulee kun uusi levy rahisee, paukkuu tai on kiero. Mikään suoratoistodigi ei tosiaan jaksa kiinnostaa vaikka niitäkin olen joskus koittanut.

Niin ja joka jätkällähän nyt HK 330B pitää olla  Hymiö

HK_330B.JPG ( 81 KB | 0 latausta )
HK_330B.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Sijainti: Lounais-Suomi
Vastaus #9 - 02.08.2016 klo 21:11:47
Tulosta viesti  
Tuo remasteroini ongelma on itse asiassa vasta 90-luvulla tullut ilmiö, vielä 80-luvulla vanhoja vinyylejä siirrettiin sellaisenaan cd-lle vanhalta
masterilta. Useimmiten levyt olivat myös ulkoasultaan vastaavia vinyylien kanssa. Mutta sitten ahneus ajoi siihen että myydään ne levyt uusina
kokoelmina remasteroituna uuteen kertaan, varmaan arvioitiin että varsinkin nuoremmat cd-levyjen kuuntelijat odottivat "parannusta" toistoon.
Läiskeen sijaan haluttiin siis tanakka basso koska 70-luvulla tuo tanakka basso ei vielä ollut in, kaiuttimien todellinen  kehitys kun alkoi vasta
80-luvulla. Tuo 120Hz korostus vanhoilla kaseteilla on kuultavissa nykyajan kaiuttimilla, mutta 70-luvun alun "pakettikaiuttimilla" se oli ainoa
keino saada bassot edes jotenkin kuuluviin, kaikilla kun ei silloin ollut esim. Maranzin Imperial 8 vielä olohuoneessaan.

Nykyään tehdään masterit cd-toistoon ja tästä ei saa suoraan hyvää Lp:tä ta kasettia, dynamiikan sovitus ongelmat ovat yksi syy tähän. Olisi
aika kallista tehdä kahta masteria yhteen tuotantoon, varsinkin kun painokset ovat suhteellisen pieniä verrattuna cd-painoksiin. Remasteroitu
cd-jää omalta osaltani herkästi ostamatta riippuen vähän siitä kuka on muokkauksen tehnyt. Parhaat cd-levyni ovat AAD-luokassa olevia
versioita 80-luvun lopulta, ne kuulostavat pääsääntöisesti ihan vastaavilta lp-levyiltä.

Markku  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

raimoj
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #10 - 03.08.2016 klo 19:06:26
Tulosta viesti  
Bassotaajuudet eivät ole niinkään vaivanneet. Tosin suljetun kotelon alapää tuntuu miellyttävämmältä refleksikoteloon verrattuna vaikka tämäkin voi johtua kotelon virityksestä. Ongelma tulee bassotaajuuksien yläpuolella kun tallenteessa esiintyy voimakas kohta. Ääni särkyy kuuntelukelvottomaksi eikä syy ole laitteistossani. Vanhemmissa tallenteissa ei ilmiötä esiinny. Valitettavasti Yleisradio on mennyt muodin mukana särkien voimakkaat kohdat musiikissa.

Tänä päivänä kuuntelen musiikkia mielelläni kuvan kera, lievittää hiukan turhautumista.

HK 330B:tä ei ole vaan sen sijaan Sony STR-212L. Tällä hetkellä kuuntelen tai pitäisikö sanoa katselen pääasiassa musiikkia liitteen mukaisella laitteistolla (eivät ole kuvassa kytkettyinä). Kaseteista puheenollen nauhurinani on Tascam 302. Vinyylisoittimena on Thorens TD 318 mk III ja kelanauhurina TEAC X-10. Vahvistimet olen tehnyt itse. Toiveissa on rakentaa vielä ihan oikea kotiteatteri.
« Viimeksi muokattu: 03.08.2016 klo 19:45:18 Kirjoittaja raimoj »  

IMG_8117.JPG ( 194 KB | 0 latausta )
IMG_8117.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

LowTech
Senior Member
Poissa

Sijainti: JKL
Vastaus #11 - 03.08.2016 klo 21:04:05
Tulosta viesti  
Minulla oii muutaman vuoden ajan h/k 330B, mutta menin tyhmyyksissäni antamaan sen vaihdossa Golden Tube Audion GTA-40 -putkipäätteeseen, joita omistan nyt kaksin kappalein. 330B:n ääni oli todella putkimaisen miellyttävä ja olen sen hukkaamista katunut.

Ostetun musiikin kuuntelen pääasiassa CD:ltä, mutta minulla on kaikki 80-luvulla ostamani kasetit tallella. Lisäksi olen joskus romujen vientireissulta hyötykeräyspisteeltä palannut muovikassillinen hylättyjä kasetteja mukanani. Yllätys on ollut huomata, miten hyvin perustason kasettidekilläkin (Nakamichi 480) musiikki kuulostaa ja miten hyvin nauhat ovat säilyneet lähes 30 vuotta.

LP-levyt ovat tallessa, mutta soitin on edelleen haussa. Oikestaan etsin pelkkää äänivartta Yamahan PX-2 -tangentiaalisoittimeen, mutta sen löytyminen näyttää mahdottomalta. Tulevaisuuden investointeihin kuuluu siis vinyylisoitin ja todennäköisimmin Pännärin esivahvistimen rakentelu.

Olen erityisesti kiinnostunut vuoden 1972 hifilaitteista. Jos ylimääräisenä lojuu jotain kivaa niin saa tarjota (myös viallista eli edullista).
Sivun alkuun

IP kirjattu

astronic
Full Member
Poissa

Vastaus #12 - 05.08.2016 klo 12:00:19
Tulosta viesti  
Varastossani on laitteita joilla soittelee c- kasetit, cd- levyt sekä LP- levyt. Noin 10v. sitten eksyin vaimoni kanssa kirpparille ja siellä oli kasa juuri tullutta soittopeliä. Kiinnostuin levysoittimesta ja kysyin hintaa; 10 tai 15€ oli hinta ja nostin sen siihen tiskiin. Martta- myyjä sanoi, että enkö aio ottaa niitä kolmea muuta laitetta myös koska kuuluvat kaikki siihen samaan. Katselin hetken, kasassa oli tupla dekki lähes uuden näköinen, viritin sekä vahvistin. Lisäksi oli muovipussillinen johtoja, käyttöohjeita sekä kaikki skemat ja ostokuititkin muovitaskuissa. Nykyisin minulla olevat vanhemmat laitteet olen säilyttänyt jostakin kummasta syystä kannet auki ja ilman niitä sulavia kumiosia! Miksikö? Siksi, että on helpompaa laittaa uusi hihna tarvittaessa kuin alkaa raaputtamaan sitä "lakritsia" jokaisesta väliköstä, tai ihmettelemään miksi kasetti meni syherölle laitteen sisälle. Noista kumiremmeistä; jossakin välissä jokin kumiseos muuttui ja hihnoista tuli noita purukumi hihnoja. Minulla on edelleenkin kasa Grundikin kelakoneen hihnoja jotka ovat kuin uusia. Paperipussissa vuosilukuja 60- luvun alkupuolelta. Noin 2v. sitten vaihdoin yhteen levariin uuden hihnan ja totesin sen toimivaksi, mutta jäi hyllyyn. Seuraavana kesänä levari ei pyörinytkään. Nostin levylautasen ylös ja siellähän se hihna oli tippuneena alas tosin ilman mössöä. Jos ihmisillä on noita erilaisia musiikkitallenteita niin miksi niitä ei voisi tai saisi kuunnella? Totuus on se, että ei noista vanhoista saa myydessä kuitenkaan kivitalojen hintoja ja jälkeenpäin harmittaa, että meni myymään senkin "aarteensa".

Sivun alkuun

IP kirjattu

Dartagnan
Senior Member
Poissa

SRHS 1061

Sijainti: Turku
Vastaus #13 - 04.09.2016 klo 10:25:06
Tulosta viesti  
Itse nuoruuteni 90 luvulla eläneenä sain olla niinkin onnellisessa asemasssa että nuo kaikki kyseiset formaatit olivat meillä kotona käytössä. 10 vanhana sain isältäni hänen vanhan lp/kasetti/radio -yhdistelmän 70 luvun lopusta. Sen merkki oli Maximal 751L. Sillä sitten soitettiin mm. Suomi-ilmiö nimistä levyä, joka oli kokoelma 70/80 luvun taitteen Suomi rock/esi punkkia.
Kasetteja tuli silloin kakarana soiteltua ehkä eniten ja varmasti satoja sekalaiskasetteja nauhoiteltua. Nauhat olivat aina sen ajan halvimpia mihin viikkorahat riittivät, eipä olleet dekitkään mitään kummoisempia. 15vuotiaana laitoin rippirahat hyötykäyttön ja ostin ensimmäisen oman kunnollisen cd soittimen, Denon dcd635. Tuo laite on muuten vieläkin täysin soittokunnossa porukoilla.
Laitteistoni koostui 16-17 vuotiaana Saloran 3000 viritinvahvistimesta (valkoisella kuorella, myin sen vuosia sitten tällä foorumilla pois) tuosta Denonin cd soittimesta, Pioneer ct-f4040 dekistä ja Sonab gx-680 kaiuttimista.

Nykyään musiikki tulee edelleen kuunneltua kaikissa noissa formaateissa. Mielestäni niille kaikille löytyy paikka. Uusimpana tulokkaana minulla on nyt vajaan vuoden verran ollut käytössäni Sony EL-7 Elcaset dekki johon olen suuresti tykästynyt.
Olen myynyt kaikki ylimääräiset laitteeni pois ja keskityn vain tämän yhden setin pitämiseen mahdollisimman hyvässä kunnossa.
Nykyinen laitteistoni: Optonica sa-3131, Pioneer ct-f1250 + dt-510, Akai gxc-760d, Fisher MT-6225 + Ortofon 2M Blue , Sony scd-xb790, B&W DM 603 S2
Sony EL-7
Viimeisin levy-ostos oli Vesala, jonka ostin sekä cd että c-kasetti versioina. Täytyy kyllä sanoa että miten ne edes saavat tehtyä noin huonolaatuisen kasetin nykypäivänä. No tietysti jos nauha on halvinta mahdollista ja kohinanvaimennusta ei ollut käytetty ollenkaan niin mitä siltä voi muuta odottaa. Kuriositeettina ja puoliksi huumorimielessä sen ostinkin. Kyllähän noilla kummallakin dekillä (Pioneer ja Akai) tekee laadukkaalle kasetille hyvinkin kuunneltavaa musiikkia edelleenkin. Elcasetille sitten vieläkin parempaa, lähentelee cd tasoa mielestäni.
Lp levyjä tulee hankittua divareista ja kirppiksiltä ja välillä ihan uutenakin esim. levykauppa äxsästä. Tuo Fisherin mt-6225 on muuten aikas erikoinen soitin, siinä kun ei ole erillistä moottoria ollenkaan vaan itse levylautanen toimii soittimen ainoana liikkuvana osana.

Sivun alkuun

IP kirjattu

putkinotko
God Member
Poissa

SRHS # 751

Sijainti: Lohja
Vastaus #14 - 04.09.2016 klo 15:27:35
Tulosta viesti  
Moro

Ajattelin sotkea lusikkani tähänkin soppaan huonojen äänitteiden suhteen.
Ostin joskus 80-luvulla Moody Bluesin "VOICES in the SKY" LP:n Turun Wiklundilta. Levyn kannessa tekijäksi ilmoitetaan Decca record company ltd. Hintakin oli 45 silloista markkaa. Mielestäni Moody Bluesin levyt oli alunperin ainakin Threshold merkillä, ja todella hyvälaatuisia. Tämä kyseinen Deccalainen kuulostaa kuin olisi mikrofonilla naapurihuoneesta huonolla kasettidekillä äänitetty.
Eli osattiin sitä ennenkin. Decca nimellä tässäkin ratsastetaan, kun on vanha tunnettu ja tunnustettu levymerkki, mutta itse levy on tehty jossain nyrkkipajassa.

Jussi

Sivun alkuun

IP kirjattu