Markus Hautaniemi kirjoitti 25.07.2017 klo 12:58:57:
...Philips kaukosäätimessä on simply Duracell AA-paristot. Ne on Belgiassa tehdyt. Kestoikä on ollut jo 5 vuotta...
DURACELL ON BRÄNDI, josta minulla on vuosikymmenien varrelta vain hyviä kokemuksia. Viimeisimmät myönteiset kokemukseni ovat LED-lampuistaan:
hankkimani 4,7W Duracellit valaisevat kirkkaammin kuin muiden hankkimieni brändien 4,7W LEDit, eivätkä kannastaan eli jännitteenalentimeltaan kuumene, kuten kuumenevat voimakkaasti parin muun brändin LEDit.
Minulla on iät ja ajat ollut pienimuotoisia tee-se-kotona -vertailuprojekteja milloin missäkin tuoteryhmässä. Kolmisen vuotta sitten aloitin LED-lamppujen vertailemisen. Huushollissa on viitisenkymmentä E27-jenkaa, ja noihin olen hankkinut eri brändien LED-lamppuja, aiempien energiansäästö- ja hehkulamppukoestuksieni perään. Duracell on tuossakin sektorissa osoittautunut kaikin puolin tasokkaaksi.
Paristoissahan Duracell aikoinaan lanseerasi nerokkaan sormenpäätesterin pariston varaustilalle. Paristokulutuksessani Duracell aina on osoittautunut kestäväksi koossa kuin koossa. AA-paristoja//-akkuja eri valmistajilta aikoinaan oli työpäivittäin käytössä 10-20 jokaisella työkeikalla [salamat, moottorivirittimet, sanelunauhuri]. Nostalgiaradiossani*** Sony ICF-5900W:ssä ovat D-koon Duracellit kestäneet hämmästyttävän kauan.
.
RAAKKILISTALLE PUOLESTAAN on jo vuosien ajan, ikävä kyllä, joutanut brändi Airam. Paristonsa ovat osoittautuneet lyhytikäisiksi, ja Airamin "Vihreä Voimaparisto" on surkeimpia koskaan kokemiani, koot AA, C ja D.
Ensimmäiset kaksi simahtanutta LED-lamppuani ovat brändiltä Airam. en nyt muista olivatko 7W vai 8,5W ledejä. Sippasivat parissa kuukaudessa, eikä käyttötunteja taatusti kertynyt kuin tuhannen, puolentoista verran, kun LED-lamppujen yleisesti pitäisi kestää 20.0000-30.000 tuntia.
Viime vuosien huonojen Airam-kokemuksieni listalle pääsevät myös hehkulamput, energiansäästölamput sekä Varta-taskulamppuimitaatio.
.
VARAUKSELLISESTI SUHTAUDUTTAVIEN listalleni on noussut brändi Energy+ . Alkaliparistonsa ovat LED-taskulampuissa olleet varsin lyhytikäisiä, niiausnopeudeltaan samaa luokkaa kuin Airamin ja Maxellin AA-paristot muissa käyttökohteissani ja suhteutettuna verrokkeihin.
Viime syksynä ostin kympillä 5 lampun erän 4.7W LED-lamppuja Energy+, ja nuo eivät oikein halua syttyä alle +10C lämpötiloissa.
.
.
JOKIN AIKA SITTEN kirjaaamieni 9V nepparipaukahtajien vastapainoksi täytyy kyseisestä brändistä todeta, että AA-alkaliparistonsa ovat varauksenkestoltaan parhaasta päästä. Langattomassa hiiressäni, puolisentoista vuotta sitten aloittamassani Saitek-kestotestissä, Hyundain AA-alkalit jaksoivat kiertää Saitek-laturin kautta pitkälle toistasataa kertaa ennen lopullista uuvahtamistaan.
Vertailun vuoksi: "multimedialäppärini" langattomassa hiiressä, taajassa päivittäisessä käytössä Hyundain alkalit kestivät noin 2 viikkoa, Maxellin alkalit noin viikon, ja Airam Vihreä Voimaparisto sippasi 3...4 päivässä.
*** SELITYS:
Kymmenisen vuotta sitten ostin Huutonetistä tuon Sony ICF-5900W:n. Radio osoittautui samaksi yksilöksi, jonka olin uutena hankkinut vuonna 1978 ja seuraavana vuonna myynyt pois. Minulle radio aikoinaan saapui Dubain lentoaseman tax-freestä, ja viimeisimmällä omistajallaan oli matkannut työreisuillaan mm. Itä-Aasiassa. Maailmanradio, kirjaimellisesti.
-ilkka