Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3 4 5 Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Paristot (Luettu 49305 kertaa)
ilkka suni
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 414
Sijainti: SRHS
Re: Paristot
Vastaus #15 - 19.01.2016 klo 18:09:15
Tulosta viesti  
Huushollin kaikki "sormiparistoja" syövät vermeet eivät suostu toimimaan ladattavien 1.2V jännitteellä, joten on ollut pakko ostella AA-alkaliparistoja. Lähimmässä ostopaikassa [ns. halpahallissa] on tarjolla Airam, Hyundai ja Maxell.

Airamin "vihreät paristot" niiailivat niin nopeasti, että lopetin ostamisensa. Myös Maxellin alkali-AA väsähtää nopeammin [ja kestää heikommin uudelleenlatauksia] kuin Hyundai.

Sarjassa "älkää-tehkö-tätä-kotona", olen vuosikausia lataillut AA-alkaleja Saitekin paristolaturi "Eco Chargerin" NiCd-asetuksella. Tavallisen pariston "regular"-asetuksella tuo 20 vuotta vanha laturi usein ilmoittaa 35 tuntia ja alkaa huutaa, jotta patteri on kelvoton ladattavaksi, mutta NiCd-asennossa ilmoittaa 12 tuntia ja lataa pariston jossain 3...4 tunnissa. Syöttää niin maltillisesti virtaa, ettei ladatessa ole tussahtanut vielä yksikään paristo. Ladattuja jos sitten jättää viikkokausiksi käyttämättömiksi, tuprauttelevat joskus jauhot päädystään. En muista varsinaista nestevuotoa olleen.

9V neppariparistoja olen ladannut mm. Vartan laturin NiMh-asennolla. Pari, kolme tuntia kun lataa, taas riittää yleismittariin virtaa kuukaudeksi. Yksikään 9V paristo ei ole pullahtanut, ei edes sihissyt.

Ei sen puoleen, en ketään kehota latailemaan NiCd-/NiMh-latureilla tavallisia paristoja. Enkä itsekään käytä ladattuja 9V paristoja häkä- tai palovaroittimissa, vaan niihin tyrkkään aina uuden pariston tai NiMh-kennon.

-is-


EDIT [lisäys]:

Osastoa "en suosittele".

Kokeilin aikoinaan kurillani sellaistakin, että annoin aivan tyhjille AA-alkaleille NiMh-laturilla muutaman minuutin alkupotkun, ja sen jälkeen Saitekin "paristolaturiin". Välillä tuo toimikin, mutta välillä sormiparistot pasahtivat NiMh-laturissa, kun olivat siinä liian kauan, ja sitten olivat liemet liedellä. Sähkölieden päälys tai jopa uunitilansa, ovat suht' turvallisia alustoja tehdä epäilyttäviä eksperimentaatioita...  Hymiö

Tuossa alempana, mitä Reijo toteaa Saitekin laturista ja AAA-paristoista, olen aikoinaan huomannut saman, että pikkurillipatterit eivät halua elpyä.

Täytyykin pahuuttaan testata, mitä GP:n "älylaturi" sanoo väsähtäneistä alkaliparistoista... Juu ei, älkää.

-is-
« Viimeksi muokattu: 19.01.2016 klo 23:06:08 Kirjoittaja ilkka suni »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2685
Re: Paristot
Vastaus #16 - 19.01.2016 klo 20:02:53
Tulosta viesti  
Minulla on samanlainen paristolaturi mutta eipä ole tullut paljoakaan käytettyä viime vuosina. Jotenkin tuntuu että nykyiset paristot eivät enää lataudu yhtä hyvin kuin 20 vuotta vanhat jolloin tuokin laturi oli uusi. Ehkä kemia on jotenkin muuttunut? Ennen joulua kokeilin ledikynttilöissä himmenneitä Vartan kolmen aan paristoja latailla mutta vaikka laturi ilmoitti latausajaksi 3-12 tuntia loppui latailu aina reilun tunnin jälkeen ja uutta puhtia ei paristoihin tullut.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oh6mf
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 606
Sijainti: Seinäjoki
Re: Paristot
Vastaus #17 - 19.01.2016 klo 20:16:28
Tulosta viesti  
Sama homma duracellien kanssa täälläkin
Ennen ne kesti , mutta yllätyksekseni Joulun aikoihin pidätti seinällä oleva paristokello, ja kas kummaa duracellin AA alkali oli vuotanut , ja siinäpä vasta putsaaminen että sain toimimaan uudella paristolla.

pikku kevennyksenä:
Myin joskus 80luvun alkupuolella työkseni Toshiban paristoja kauppoihin .
no oli ne sitten mitä oli , mutta niitä myytiin "vuotamattomina"arkumentilla.
eivät tosiaan tavanneet vuotaa.

mutta hassuin juttun , löysin noin 10-20 vuotta sitten hukanneeni digikellon tuolta ulkovarastosta jotain komponenttia etsiessäni.
(kello on radioamatööriasemani UTC kello joka katosi muutossa vappuna 1995)
ja hallelujaa kello kävi edelleen eikä paristokaan ollut vuotanut
ja tuo oli Toshiban sarjasta se perusmalli ja kaiken kaikkiaan vielä omasta näytelaatikostani "pöllitty" eli siis jostain 1985 paikkeilta .
Eli taitaa olla tämä paristotouhu vähän kuin hehkulamppujenkin "kartelli" että tehdään tarkoituksella huonoiksi.
No noita toshiboita ei enää taideta tehdä , joten tämä nyt vaan ihan kevennyksenä tähän paristo murheeseen !

lisäänpäs tähän commentin vielä
käväsin justiinsa tupakilla tuolla piirilevypajassani , Ylläpitolämpötila noin 2 astettaC.
ihan mielenkiinnosta vilkaisin ko. kelloa , se oli jätättänyt 3 minuuttia .
oikeastaan se tuo paristo vain kiinnosti eli sen aikaleima on 03-82  eli maaliskuu 1982 muistaakseni se oli "vanhenemispäivä"?
saattoi olla myös valmistuspäiväkin ??
no sen munauksen tein että painoin valoja , ja kello meni nollille saman tien , mutta sinne jäi kuitenkin käymään .  Hymiö

73 de oh6mf

« Viimeksi muokattu: 19.01.2016 klo 20:44:38 Kirjoittaja oh6mf »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
ilkka suni
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 414
Sijainti: SRHS
Re: Paristot
Vastaus #18 - 20.01.2016 klo 15:49:47
Tulosta viesti  
RJL kirjoitti 19.01.2016 klo 20:02:53:
....Jotenkin tuntuu että nykyiset paristot eivät enää lataudu yhtä hyvin kuin 20 vuotta vanhat jolloin tuokin laturi oli uusi. Ehkä kemia on jotenkin muuttunut?...



Pahoittelen, menen nyt off-topicin rajoille, mutta välillisesti tematiikka liittyy myös radioihin, radiohistoriaan.

Käsittämiäni syitä, miksi paristot [moni radiokin toimii myös, tai vain paristoilla] ovat "huonompia kuin ennen".

1] Pidän melko varmana, että ympäristönormit ja kierrätyskelpoisuuskin ovat muuttaneet etenkin EU-alueelle ja USA:han myytävien paristojen kemiallista koostumusta.

Karkean rinnastuksen laitan eilisillalta, jolloin pakkanen hyydytti autoni "hienon ja kalliin" hopekalsium-akun, joka uudesta asti, yhden takuuvaihdon jälkeenkin on paheksunut alle -20 C lämpötiloja [täällä oli toissa aamuna -35]. Heitin hyytyneen tilalle pellin alle Kaakkois-Aasia -akun, jota brändiä myydäänkö, myytykö EU-alueella lainkaan eli koskaan. Akku pyöritti aivan pahuksen iloisesti, vaikka se on "romiskamaa" ja ollut noin 3.5 vuotta täysin käyttämättä, marraskuussa sen varoiksi latasin. Voisin melkein lyödä vetoa, että tuo ei EU-alueella myytävä akku sisältää ainesosia, jotka EU-alueella ovat valmistusprosesseissa nykyisin, jo tuon kyseisen akkuyksilön valmistumisajankohtanakin, kiellettyjä.

2] Ladattavien etenkin AA-koon akkujen, kennojen yleistyminen kenties johtanut siihen, että paristovalmistuksessa tarkoituksellisesti tehdään aiempaa lyhyempää elinkaarta, jotta paristojen menekki olisi turvattu.

80-luvulta en kovin isosti muista, että olisin välittömien työkäytäntöjeni ulkopuolella juurikaan nähnyt AA-koon NiCd-kennoja laajalti käytössä. 80-luvulla ainakin alkupuolellaan, noita AA-kennoja myös oli harvassa hankkia: vain sähkötarvikeliikkeistä jne. Tänä päivänä, kauppojen hyllyt laajalti käsittävät ladattavia ainakin AAA-//AA-kennoja latureineen. Olisiko noin, että jotain on tarttinnut tehdä, että saavat paristojakin kaupaksi.

Tarkoituksellista elinkaaren lyhentämistä oleta ymmärtäneeni sovelletun tuotesegmenteissä jokseenkin hehkulampuista ajoneuvoteknologiaan. Olisiko jonkin autovalmistajan tänä päivänä kannattavaa tuottaa rikkumattomia Volvo Amazoneja, allaan Michelin ZX:t 80 tkm:n kulutuskestävyydellä? Muistaako joku televisosta esimerkiksi dokumentin "Hehkulamppuhuijaus", tai ranskalaisdokkarin Samsungin littutelevisioista?

3]  Brändeillä on taipumus "laiskistua", päästyään suosioon suureen.

Markkinaosuuksien valtaamiseksi tehdään paljon työtä ja laatuakin, mutta kun riittävä markkinaosuus katsotaan saavutetuksi, laatua aletan kenties tietoisestikin heikentää menekin ja jälkimarkkinan eli remonttien takaamiseksi. Kustannustehokkuussyistä, tuotantoa siirretään halvemmille tuotantoalueille, komponenttien laadusta aletaan tinkiä jne.

-is-

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jha
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 143
Re: Paristot
Vastaus #19 - 24.01.2016 klo 20:31:16
Tulosta viesti  
Erään saksalaisen paristomerkin edustaja kommentoi kerran parikymmentä vuotta vanhaa litteää taskulampunpatteria, että paristovalmistuksessa on kolmisenkymmentä vaihetta, jotka vaikuttavat suoranaisesti pariston "hyvyyteen". Eli surkeita ja superyksilöitä voi syntyä ihan normaalin tuotannon aikana.

T: Jussi
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 3372
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: Paristot
Vastaus #20 - 24.01.2016 klo 21:58:59
Tulosta viesti  
Huono omatunto valtasi mieleni ja tarkistin kaikki paristot, kosketinsoittimessa oli todella vanhat Duracell:n
isot pyöreät, laitettu jo parivuotta sitten, valumia ei ollut. Yllätys sen sijaan oli että soitinta huoltaessani
huomasin paristoputken alla pitkän kourun jolle ei löydy muuta selitystä kuin tuo vuotamisvaara.

Mikähän paristomerkki mahtaa olla nykyään laadultaan in?

Markku  Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2555
Sijainti: Kokkola
Re: Paristot
Vastaus #21 - 25.01.2016 klo 01:15:01
Tulosta viesti  
Varta Industrial on väitetään olevan vuotamaton. Löytyykö niistä kokemuksia?
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2685
Re: Paristot
Vastaus #22 - 25.01.2016 klo 16:02:45
Tulosta viesti  
Tänään aloin viritellä syksystä alkaen käyttämättömänä ollutta Burrelin riistakameraa jossa on 12 kpl AA-paristoja. Paristot oli menneet täysin tyhjiksi, mittari näytti 0,00 V kaikille. Tuo paholainen näköjään syö mittauksen mukaan 2,2 mA vaikka virtakytkin on nollissa. Mutta yksikään pari ei ollut vuotanut yhtään, ja ne oli halpakaupasta ostettuja Vartoja, parasta ennen 2020.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Esa Salldén
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 541
Sijainti: Petäjävesi
Re: Paristot
Vastaus #23 - 25.01.2016 klo 16:19:13
Tulosta viesti  
Nyt reilu kymmenkunta vuotta vanhat Vartan Industrialit vuotivat 10% todennäköisyydellä noin viidennen vuoden kohdalla, tilasin paristoja aikoinaan 250 kpl pulkkilaatikollisen. Osa tosin meni jälleenlatauksen kautta mikä saattoi lisätä paineita paristoissa. Mutta laturissa (aiemmin foorumillakin mainittu Saitek) ei yhtään vuotanut.
  

Radio- ja puhelinmuseo on avoinna joulukuun puoliväliin  ti-ke 10-17.
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 3372
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: Paristot
Vastaus #24 - 25.01.2016 klo 21:56:04
Tulosta viesti  
Vanhoissa radioissa on tullut Tudor merkkisiä muovikuorisia paristoja vastaan, niissä ei ole vuotoja esiintynyt, Yhdessä Luxorissa oli
15v vanhat ja kuiva oli paristokotelo, pv-mittarista löysin toisen ikiaikaisen kuivan Tudor pariston.

Markku  Pyöritä silmiä
« Viimeksi muokattu: 27.01.2016 klo 22:12:08 Kirjoittaja Maja »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 3372
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: Paristot
Vastaus #25 - 27.01.2016 klo 22:07:17
Tulosta viesti  
Laittelin tuon Piccolon soimaan paristoilla jotka tulivat laitteen mukana, yhdistelmä oli; 6 kpl Airam HD ja lisäksi,
2 kpl Pirkka alkaliparistoa, mittailin paristot ja alkaliparistoissa oli 1,65V testerillä ja nuo muut 1,35...1,55V , melko
uudet ne olivat. Käsitykseni mukaan paristotyyppejä ei pidä miksata keskenään. Mistä mahtaa johtua se että
noiden kuuden jännitteet poikkeavat niin paljon toisistaan, alkaleissa se on sama kummassakin?

Markku  Epävarma
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
akkuvaari
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 308
Sijainti: Nurmijärvi
Re: Paristot
Vastaus #26 - 28.01.2016 klo 17:40:20
Tulosta viesti  
Tässä kommentti Sunin 1 kohtaan:
Lyijyakkujen kemia perustuu negalevyn lyijyn ja poselevyn lyijydioksidin muuttumiseen luijysulffaatiksi. Systeemistä sadaan energiaa eikä vierailla aineilla yleensä ole muuta kuin heikentäviä vaikutuksia. Kehitys on näiltä osin vaikeaa. Levyjen runkomateriaali ja sen paksuus vaikuttavat elinikään. Akun elinikä määräytyy periaatteessa poselevyn levyrungon syöpymästä joka on väistämätöntä. Periaatteessa voitaisiin valmistaa hyvinkin pitkäikäisiä akkuja. Lyijyn määrää lisäämällä. Tässä tämä hehkulamppu huijaus (https://www.youtube.com/watch?v=JLsxtTYy8WA) pitänee täsmälleen paikkansa. Tehtaat varmistavat olemassa olonsa jättämällä levyt mahdollisimman ohuiksi rungoltaan. Samalla kaliin puoleista materiaalikin säästyy. Eri asia on sitten akkujen viallisuus ja kelvoton kunto toimitushetkellä. Tässä länsimaisessa järjestelmässä (poiketen vanhasta itäisestä) ostaja saa juuri niin hyvää laatua ja tavaraa kuin pystyy tarkistamaan, eikä sitten muuta ansaitsekaan. Kokemuksen mukaan 3-5 % akuista sisältää pahan valmistus tai raaka-aine virheen valmistajasta riippumatta. Kuvassa tänään hankitun yksilön testaus.
  

1_007.jpg ( 147 KB | 0 latausta )
1_007.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jari
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 805
Sijainti: Oulu
Re: Paristot
Vastaus #27 - 31.01.2016 klo 21:37:38
Tulosta viesti  
Viimeisten tietojen mukaan EU viranomaiset suunnittelevat kieltävänsä autojen lyijyakut. Niitäkin varmaankin pitää sitten ruveta hamsteeraamaan  varmuusvarastoon, tosin vievät enemmän tilaa kuin hehkulamppuvarasto.

Jari
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
ilkka suni
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 414
Sijainti: SRHS
Re: Paristot
Vastaus #28 - 25.01.2017 klo 19:45:37
Tulosta viesti  
Nostanpa ketjua, teemasta Saitek Eco Charger ja alkaliparistot.

Vuosi on vierähtänyt. Olen ns. multimedia-läppärini langattomassa hiiressä nyt vuoden pärjännyt kuudella AA- eli ns. sormiparistolla. Joka toinen ilta olen hiirestä laittanut paristokaksikon laturiin ja vastaavasti ottanut laturista ladatut paristot hiireen. Yksi paristopari on ollut ns. back-upina. Paristot olen ladannut Saitekin NiCd-asetuksella, sillä normaalilla paristoasetuksella laturi alkaa kiljua sekä väittää, että paristot ovat kaputt ja latauskelvottomat.

Vuosi, kuudella paristolla. Normaalisti tuo langaton hiiri [HP] syö uudet alkaliparistot loppuun noin viikossa-puolessatoista. Ilman Eco Chargeria siis olisi vuodessa kulunut ehkä 70-80 paristoa.

Voi tietysti kysyä, onko metodini ollut ekologinen. Kokonaistaloudellinen uskon Eco Charger -metodin olevan. Ja paristojätettä on syntynyt huomattavan vähän.

Paristoja HP:n hiiressä käytän siksi, että 1.2 voltin AA-akkujen jännite ei riitä vaateliaalle hiirelle. Torpan pienille maailman- ja matkaradioille piisaa 1.2 voltin jännitekin.

-ilkka
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
A15W
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 173
Re: Paristot
Vastaus #29 - 26.01.2017 klo 08:37:06
Tulosta viesti  
Nyt oli laatikossa paketissa oleva uusi paristo hajonnut. Virnistys
  

Paristo_9Vk.jpg ( 76 KB | 0 latausta )
Paristo_9Vk.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3 4 5
Lähetä aiheTulosta