Eilen illalla ehdin taas "pitkästä aikaa" istua alas sen vastaanottimen kanssa. Tuntuu että sitä pikku hiljaa alkaa tulemaan sinuiksi sen kanssa. Olen kuullut muiden sanovan että kyyneleissä on hyvät vastaanottimet, ja alan itsekin olla sitä mieltä että se on aika mukava vehje.
Värähdyspiirin virityskondensaattori on edelleen piuhojen päässä irrallisena, kun siitä vielä puuttuu tuo isompi ratas. Siihen sopiva osa on kuitenkin paikallistettu joten en joudu viilaushommiin kuten pelkäsin.
Kondensaattorin staattorissa on kolme levyä, mutta roottorissa ei ollut kuin yksi jäljellä kun tuon löysin "miljoonalaatikosta". Roottoriin olin jo lisännyt toisen levyn mutta tässä alkoi tuntumaan että säätövara silti oli aika pieni. Nyt siinä on neljä levyä roottorissa ja 100pF kiinteä konkka rinnalla. Tuntuu olevan aika sopiva, tai sitten poistan roottorista yhden lisälevyistä ja siirrän lisään vähän sinne rinnalle.
Takasinkytkennässä tuntuisi olevan 8-10 kierrosta aika sopiva määrä. Tällä hetkellä se ei mene tuon lopullisen takaisinkytkentäkondensaattorin kautta vaan vedän sen pöydällä olevalle suurelle 50-1000pF säätökondensaattorille jolla saan haettua sopivaa arvoa sille. Vähän taajuusalueesta riippuen alkaa nyt ilmaisin värähtelemään 200-400pF paikkeilla. Vaikuttaa lupaavalta.
Värähdyspiirin kelan kierrosmäärää on vielä hakusessa. Alkutilanne josta eilen lähdin oli siellä 40m hamssibandilla. Olin aika tyytyväinen kun selektiivisyys siellä riitti SSB-liikenteen kuunteluun. Vaihdoin siihen sitten pidemmän langan ja kierroksia sen verran että pääsin toivotun alueen alapuolle. Sattumalta tuli silloin 160m hamssibandi kuuluviin. Siitä rupsein sitten poistamaan kierroksia kelasta. Hetken päästä olin sitä mieltä että haluttu taajuus pitäisi olla "kolmen" kierroksen päässä. Siinä vaiheessa otin sen kelan uudestaan irti ja leikkasin kaikki ylimääräiset pois. Mutta, kun sitten laitoin sen takaisin, niin taajuus olikin sitten hypännyt 5000 kilojakson paikkeille
. Sen jälkeen menin nukkumaan, HI.
Ei tuossa nyt auta muuta kuin lisätä muutama kierros takaisin ja sitten taas alkaa poistamaan niitä yksi kerralla kunnes oikea kohta löytyy. Hiljaa hyvää tulee...
73 de Pontus