Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 19 Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) QRP transciever, mallia Kyynelreplika (Luettu 176067 kertaa)
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #165 - 02.02.2016 klo 18:16:56
Tulosta viesti  
En edes tiedä keneltä tuo on peräisin. Toisaalta, se tieto ei oikeastaan muuttaisi mitään. En kuitenkaan voi muuta kuin esittää nöyrimmät kiitokseni! Tämä sieltä nimittäin kuoriutui:
  

kyynelavain.JPG ( 93 KB | 0 latausta )
kyynelavain.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2525
Sijainti: Perniö                
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #166 - 02.02.2016 klo 22:11:55
Tulosta viesti  
Onneksi olkoon. Ja paineet onnistumiselle sen kun kasvavat... Silmänisku
EDIT: tiedoksi, että minä en tuota lähettänyt.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #167 - 03.02.2016 klo 08:48:19
Tulosta viesti  
HI, näinhän se on. Viimeistään nyt on ohitettu se piste josta paluuta ei enää ole.  Järkyttynyt

Onneksi tiedän ettei minun kyllä tarvitse murhtia etteikö tämä lähtisi toimimaan. Sen verran moni "alan konkari" on jo kiinnostunut tästä että tiedän saavani apua silloin kun sitä tarvitsen. Kunhan vaan tajuan pyytää sitä.

Juuri nyt on vaan  jakso kun en ehdi touhuta kovinkaan paljon tämän projektin kanssa. Tuntuu että kaikki yhdistykset tms. joihin olen vähän syvemminkin sotkettuna ovat olleet ajoissa liikkeellä talousasioiden kanssa tänä vuonna. Kolme tilinpäätöstä  olisi tarkoitus saada mappeihin tällä viikolla. Ensi viikon joudun taas töiden takia viettämään pääkaupungissa. No, kesään on vielä aikaa.

73 de Pontus
« Viimeksi muokattu: 03.02.2016 klo 14:27:37 Kirjoittaja OH6OG »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #168 - 05.02.2016 klo 14:12:18
Tulosta viesti  
Eilen illalla ehdin taas "pitkästä aikaa" istua alas sen vastaanottimen kanssa. Tuntuu että sitä pikku hiljaa alkaa tulemaan sinuiksi sen kanssa. Olen kuullut muiden sanovan että kyyneleissä on hyvät vastaanottimet, ja alan itsekin olla sitä mieltä että se on aika mukava vehje.

Värähdyspiirin virityskondensaattori on edelleen piuhojen päässä irrallisena, kun siitä vielä puuttuu tuo isompi ratas. Siihen sopiva osa on kuitenkin paikallistettu joten en joudu viilaushommiin kuten pelkäsin.

Kondensaattorin staattorissa on kolme levyä, mutta roottorissa ei ollut kuin yksi jäljellä kun tuon löysin "miljoonalaatikosta". Roottoriin olin jo lisännyt toisen levyn mutta tässä alkoi tuntumaan että säätövara silti oli aika pieni. Nyt siinä on neljä levyä roottorissa ja 100pF kiinteä konkka rinnalla. Tuntuu olevan aika sopiva, tai sitten poistan roottorista yhden lisälevyistä ja siirrän lisään vähän sinne rinnalle.

Takasinkytkennässä tuntuisi olevan 8-10 kierrosta aika sopiva määrä. Tällä hetkellä se ei mene tuon lopullisen takaisinkytkentäkondensaattorin kautta vaan vedän sen pöydällä olevalle suurelle 50-1000pF säätökondensaattorille jolla saan haettua sopivaa arvoa sille. Vähän taajuusalueesta riippuen alkaa nyt ilmaisin värähtelemään 200-400pF paikkeilla. Vaikuttaa lupaavalta.

Värähdyspiirin kelan kierrosmäärää on vielä hakusessa. Alkutilanne josta eilen lähdin oli siellä 40m hamssibandilla. Olin aika tyytyväinen kun selektiivisyys siellä riitti SSB-liikenteen kuunteluun. Vaihdoin siihen sitten pidemmän langan ja kierroksia sen verran että pääsin toivotun alueen alapuolle. Sattumalta tuli silloin 160m hamssibandi kuuluviin. Siitä rupsein sitten poistamaan kierroksia kelasta. Hetken päästä olin sitä mieltä että haluttu taajuus pitäisi olla "kolmen" kierroksen päässä. Siinä vaiheessa otin sen kelan uudestaan irti ja leikkasin kaikki ylimääräiset pois. Mutta, kun sitten laitoin sen takaisin, niin taajuus olikin sitten hypännyt 5000 kilojakson paikkeille  Vihainen . Sen jälkeen menin nukkumaan, HI.

Ei tuossa nyt auta muuta kuin lisätä muutama kierros takaisin ja sitten taas alkaa poistamaan niitä yksi kerralla kunnes oikea kohta löytyy. Hiljaa hyvää tulee...

73 de Pontus
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2525
Sijainti: Perniö                
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #169 - 05.02.2016 klo 20:08:06
Tulosta viesti  
OH6OG kirjoitti 05.02.2016 klo 14:12:18:
...Nyt siinä on neljä levyä roottorissa ja 100pF kiinteä konkka rinnalla. Tuntuu olevan aika sopiva, tai sitten poistan roottorista yhden lisälevyistä ja siirrän lisään vähän sinne rinnalle.

Takasinkytkennässä tuntuisi olevan 8-10 kierrosta aika sopiva määrä...


Säätökonkan levyjä ei tarvitse poistaa, jos haluat pienentää sen maksimiarvoa. Sen kun lisäät sopivan sarjakondensaattorin.
Sarjakonkan arvon laskeminen menee samalla tavalla, kuin lasketaan vastusten rinnankytkentää.

Tuntuu suureltä tuo takaisinkytkentäkelan kierrosmäärä ja se riippuu myös pääkelan kierrosmäärästä. Paljonko pääkelassa on kierroksia ?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #170 - 06.02.2016 klo 09:00:42
Tulosta viesti  
Nyt en ole varma kun sitä lankaa tuli kelattua edestakaisin. Taisi kuitenkin olla niin että sinne nyt jäi 20 kierrosta sen viimeisen 3 kierroksen poiston jälkeen. Sitä luokkaa joka tapauksessa.

Tuntuu minustakin korkealta tuo takaisinkytkentäkierroksien määrä, mutta sikäli kun minä sitä ymmärrän, niin tuntuu toimivan aika hyvin. Sen huomaa hyvin kondensaatroria säätämällä kuinka kaistanpäästösuodatin kapenee. Ja CW kuuluu tyypillisinä napsahduksina kunnes konkalla saavutetaan se piste jossa ilmaisin alkaa värähtelemään. Siinä on ns. jyrkkä kohta jossa tämä tapahtuu ja CWn ääni tulee kuuluviin.

Tuossa ulkoisessa kondensaatrorissa kun on asteikkolevy kääntönupissa, niin sen mukaan värähtely alkaa esim 300pF kohdalla. Siinä menee nyt tietysti aika pitkät johdot kelan, tämän säätökonkan ja maan välissä, joten tuo arvo kapasitanssin määrästä on tuskin kovin tarkka. Sitä luokkaa kuitenkin. Jos miettii sitä että tuo kyyneleen oma takaisinkytkentäkondensaattori on 350pF luokaa tai vähän suurempi, ja kohta jossa värähtely alkaa on sen keskivaiheella, niin pitäisi ehkä vielä olla lisää kierroksia kelalla. No, lopullinen määrä selviää sitten kyllä kokeilemalla kun kaikki muu on paikallaan.

Pontus
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2525
Sijainti: Perniö                
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #171 - 06.02.2016 klo 15:38:11
Tulosta viesti  
Eihän kierroslukumäärällä varsinaisesti ole väliä. Pääasia on hyvä toiminta.
Oletko jo päässyt oikealle taajuudelle ?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #172 - 06.02.2016 klo 16:49:28
Tulosta viesti  
Ei, tuli äkkilähtö kylpyhuonerempan kanssa. Vanha pitää purkqa pois seinävilloihin asti joten nyt en tee muuta kuin sitä. Työmiehet tulevat tiistaina mutta itse joudun työmatkalle jo huomenna.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Blaekie
God Member
*****
Poissa


SRHS - 623

Viestejä: 1136
Sijainti: Helsinki
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #173 - 12.02.2016 klo 16:01:17
Tulosta viesti  
Ei taida Kyyneleeseen ollut koskaan tuollaista opastusfilmiä saatavilla, kuin tuohon OSS:n SSTR-1 settiin. -> https://www.youtube.com/watch?v=L2qENm9XNCk

Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #174 - 18.02.2016 klo 20:46:57
Tulosta viesti  
Juu, ei taida olla opetusfilmiä olemassa kyyneleestä. Vielä Silmänisku

Jenkit osasivat kyllä tuon opetusmateriaalin ja huoltomanuaalien teon tuohon aikaan. Sitä on tullut huomattu aikaisemminkin. Tuotakin filmiä voi tosin kyllä myös soveltaa kyyneleeseen. Ruotsalaisten manuaalissa mainitaan "kolmen piirun de-tuunauksesta" kidettä käytettäessä. Syytä tälle ei kyllä mainita mutta sehän selviää siitä filmistä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #175 - 18.02.2016 klo 21:52:04
Tulosta viesti  
Viime viikolla olin siis koko viikon poissa kotoa töiden takia ja sen jälkeen iskikin vatsatauti. En siis yhtään ole ehtinyt kolvailemaan kyynel-projektssani. Jottei viime viikolla olisi tullut totaalinen hotellikuolema iltaisin otin mukaan jotain pientä askarteltavaa sinnekin. Päätin aloittaa pienen sivuprojektin tähän kyynelreplikaan liittyen.

Sodan aikana käytettiin paperista tehtyjä kantolaukkuja näille Kyynel-asemille, ainakin erillisille lähetimille ja vastaanottimille. En itse asiassa ole varma siitä miten näitä M10 ja M11 malleja kuljetettiin sodan aikana. En ainakaan muista nähneeni näitä asemia paperisenkaan kantolaukun sisällä. Sodan jälkeen todettiin joka tapauksessa ettei tuo paperilaukku ollut kovin käytännöllinen ja se korvattiin vihreäksi maalatulla metallisella laatikolla. Samall peruskorjattiin asemat ja takaisinkytkentä muutettiin toimimaan potentiometrillä kiertokondensaatorin sijaan. Oma teoriani on että tämän peruskorjauksen yhteydessä vihdettiin lähes kaikki komponentit ja johdotukset aseman sisällä. Muuten siitä on hyvin vaikeaa mahtua korjaamaan mitään. No, asemat saivat kuitenkin tässä yhteydessä uuden mallimerkinn VRHAI ja tämä on se mikä näkyy tuossa vihreässä peltilaatikossa.

Olen täässä kehittänyt sellaistakin tarinaa (ja tämä on nyt täyttä fiktiota), että eräs kaukopartio radisti myös ehti kokea hotellikuolemaa, eli pitkästymistä, tuon pitkän asemasota-vaiheen aikana. Tiedämme kaikki että sotilaamme silloin tekivät kaikennäköistä pientä puhdetyötä. Tämä radisti sattui olemaan suutarin poika ja päätti ommella järkevämmän kuljetuslaukun omalle Kyynel-asemalleen. Materiaaliksi hän tietenkin valitsi palan tukevaa sonnin nahkaa.

Liitteenä olevista kuvista näkee ensin luonnonksen siitä minkälaiseksi kuvittelen tätä puhdetyötä, ja sitten kuvan siitä kuinka pitkälle olen päässyt omassa toteuksessani. Halusin laukun jonne asema, luurit, avain, ohjekirja, ruutuvihko lokinpitoa varten sekä lyijykynä mahtuisi. Ensin ajattelin kyllä myös paristot olisivat saaneet mahtua sinne. Totesin kuitenkin että laukusta silloin jo tulisi melko suurikokoinen eikä asemasta sen jälkeen enää jäisi mikään sirouden tunne. Päätin kuljettaa paristot erillään asemasta, niin tuosta pitäisi tulla "nätimpi" kokonaisuus.

Kannensi olen suunnitellut jotain samantapaista kuin VRHAI-laatikon kansi, johon voi kiertää dipolin viikset. Nahkasta toteutettuna. Kanteen tulee paikka avaimelle ja siinä on tietenkin kantokahva. Kiinnitys varsinaiseen laukku-osaan tulee todennäköisesti tapahtumaan kahdella pohjan alta kiertävällä remmillä. Kannen ompelemista en kuitenkaan ole aloittanut vielä

73 de Pontus
  

image_008.jpeg ( 151 KB | 0 latausta )
image_008.jpeg
image_009.jpeg ( 116 KB | 0 latausta )
image_009.jpeg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Matti
Full Member
***
Poissa


SWradio.net

Viestejä: 196
Sijainti: eteläpohjanmaa
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #176 - 19.02.2016 klo 18:29:26
Tulosta viesti  
Oho  Järkyttynyt
Tämä kyynel projekti vaan paranee kaiken aikaa!
Erittäin hyvin tyyliin sopiva kantovaruste. Tuollaisia olisi voinut oikeasti olla olemassa jo sotien aikana.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Jha
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 143
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #177 - 19.02.2016 klo 23:43:12
Tulosta viesti  
Kyllä pahvilaukku oli M10:llä käytössä jo jatkosodassa. Kuvassa uudenkarhea M10/11 vuonna 1943. VRHAI:n muutostyössä olleelta asentajalta olen kuullut, ettei teräväkulmainen "peltilaukku" ollut kovin suosittu sissiradistien keskuudessa. Tämä on tietysti yhden henkilön mielipide. Itse arvelisin, että metallilaukkuun päädyttiin, koska se oli mahdollista valmistaa varikkotyönä.

T: Jussi
  

kyynel_10.jpg ( 77 KB | 0 latausta )
kyynel_10.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #178 - 20.02.2016 klo 08:41:07
Tulosta viesti  
Myönnettäköön että kyllä se ihan varmasti näin oli. Kun M10 tai M11 kanssa käytettiin kantolaukkua sodan aikana, niin kyllä se oli paperinen. Lähinnä minulle on vaan jostain jäänyt sellainen käsitys että kyyneleitä ei välttämättä kannettu niissä laukuissa missä niiden olisi pitänyt kantaa, vaan suoraan repussa. Kenties tämä kuitenkin tapahtui enemmän silloin kun erilliset vastaanottimet ja lähettimiet virallisesti piti kantaa kahdessa pienessä taskussa vyöllä.

On mielenkiintoinen kuva tuo. Mistä päättelet että tuossa on M10 tai 11? En sinänsä epäile mutten vaan itse pystyisi sanomaan kuvasta ettei tuossa ole M4 ja M7 vierekkäin. Sitä olen nähnyt kuvissa mutta minulla ei ole muistikuvaa siitä että jossain olisi ollut M10/11 muussa kuin peltilaatikossa tai irrallisena.

Pontus
« Viimeksi muokattu: 20.02.2016 klo 21:41:04 Kirjoittaja OH6OG »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jha
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 143
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #179 - 20.02.2016 klo 14:32:00
Tulosta viesti  
Päättelin lähinnä kannen muodosta. Mielestäni M4/7:n pitäisi olla lyhyempi ja leveämpi. Lisäksi kuvassa erottuu laatikossa radion vieressä ilmeisesti antennijohdon kela. M10:n laatikossa oli tilaa tarvikkeille radion vieressä. Mutta niissä M4/7:n laatikoissa joita olen nähnyt, tilaa ei ole.
Kaikenlaisia kantovälineitä on tietysti ollut käytössä. Mieleen on jäänyt ainakin maininta juustolaatikosta, joka oli ilmeisesti sellaista useamman millin paksuista pahvia.

T: Jussi
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 19
Lähetä aiheTulosta