Valitse kieli:
English
Suomi
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
Rekisteröidy
Koti
Ohjeita
Haku
Kirjaudu
Rekisteröidy
Liity SRHS:n jäseneksi
SRHS Forum
›
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
›
Yleinen keskustelualue
› Harrastetilaa rakentamaan
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Sivu: 1
Lähetä aihe
Tulosta
Harrastetilaa rakentamaan (Luettu 3329 kertaa)
OH1MTZ
Full Member
Poissa
SRHS
Sijainti: Ylöjärvi
Harrastetilaa rakentamaan
04.03.2014 klo 12:38:27
Tulosta viesti
Mitä kannattaisi ottaa huomioon kun rakentaa harrastetilaa lähinnä wanhojen radioiden kunnostukseen ja elektroniikkarakenteluun?
Tietysti riittävästi pistorasioita, pöytätasoa ja varastotilaa, mutta mitä muuta?
Tähän asti oma harrastus on tapahtunut noin 6 m2 harrastesopessa ja kylmässä autotallissa. Nyt olisi tulossa noin 30 m2 huone ja erillinen varastotila, joiden varustelua pitäisi suunnitella...
IP kirjattu
OH6LSL
God Member
Poissa
SRHS
Sijainti: Kokkola
Re: Harrastetilaa rakentamaan
Vastaus #1 -
04.03.2014 klo 13:08:59
Tulosta viesti
Tere
Laita ainakin vikavirtasuojat kaikkiin töpseleihin. Ja erillinen erotusmuuntaja korjattavalle laitteelle.
Pöydän pinnalle ESD-mattoa. Ja maadoitus siihen. On hyvä olla. Ainakin näin talvella rätisee muuten ja saattaa mennä värkkejä rikki.
Mittalaitteille riittävästi tilaa pöydän päälle. Eli joku tukeva hylly seinään, ja mahdollisesti tuet vielä pöytään. Itse olen vähän suunnitellut, josko siirtäisi talliin suurimman osan mittareista. Nyt ne on kahdessa paikassa. Ainakin vanhat RF-mittarit painaa saakelisti ja vie tilaa syvyyssuunnassa paljon.
Janne OH6LSL
IP kirjattu
plamminen
God Member
Poissa
SRHS: 610
Sijainti: Loviisa
Vastaus #2 -
04.03.2014 klo 13:14:06
Tulosta viesti
Onnea.
Kaikki tila tulee täyteen kunhan aika kuluu. Mittalaitteet siten että käyttö on loogista ja helppoa. Useampikin erotusmuuntaja, ja kaikki laitteet niiden taakse. Yksi pelkästään korjattavaa laitetta varten.
Huomioi myös hyvä' valaistus, ei häiriöitä aiheuttavia ledi-lamppuja. Loisteputket kattoon tarpeeksi kauas.
Se tässä on vielä hyvä puoli että kaiken liikenevän rahan ja vielä enemmänmkin saa helposti käytettyä.
Muista myös mahdollinen paloturvallisuus, vakuutukset, sammutin, sammutin peite ja ym. tavara.
Ihan kiva on pieni jääkaappi ja siellä hätävara pakkaus.
pentti
Pentti Lamminen
IP kirjattu
OH5IJL
God Member
Poissa
SRHS, Hamina
Vastaus #3 -
04.03.2014 klo 14:54:29
Tulosta viesti
OH6LSL kirjoitti
04.03.2014 klo 13:08:59:
Tere
Laita ainakin vikavirtasuojat kaikkiin töpseleihin. Ja erillinen erotusmuuntaja korjattavalle laitteelle.
Pöydän pinnalle ESD-mattoa. Ja maadoitus siihen. On hyvä olla. Ainakin näin talvella rätisee muuten ja saattaa mennä värkkejä rikki.
Mittalaitteille riittävästi tilaa pöydän päälle. Eli joku tukeva hylly seinään, ja mahdollisesti tuet vielä pöytään. Itse olen vähän suunnitellut, josko siirtäisi talliin suurimman osan mittareista. Nyt ne on kahdessa paikassa. Ainakin vanhat RF-mittarit painaa saakelisti ja vie tilaa syvyyssuunnassa paljon.
Minusta nuo laivaradioräkit ovat erinomainen tapa sijoittaa mittalaitteita. Pitäisi saada vaan mahtumaan niitä lisää tiloihin. Nämä kolme mitkä näkyvät tämän sivuni kuvassa tulivat äkkiä täyteen...
http://koti.mbnet.fi/ijl/mittalaitteita.html
Ilpo
Ilpo J Leppänen - OH5IJL
IP kirjattu
Miksuuuu
God Member
Poissa
Sijainti: Nurmijärvi
Vastaus #4 -
04.03.2014 klo 16:51:33
Tulosta viesti
Jaa mitäs erinomaista ideaa Ilpolta ei saisi, itsekkin olen ominut nuo Ilpon videoista tutut ESD-kupit käyttööni, kun niitä löytyy muutama
OH5IJL kirjoitti
04.03.2014 klo 14:54:29:
OH6LSL kirjoitti
04.03.2014 klo 13:08:59:
Tere
Minusta nuo laivaradioräkit ovat erinomainen tapa sijoittaa mittalaitteita. Pitäisi saada vaan mahtumaan niitä lisää tiloihin. Nämä kolme mitkä näkyvät tämän sivuni kuvassa tulivat äkkiä täyteen...
http://koti.mbnet.fi/ijl/mittalaitteita.html
Ilpo
IP kirjattu
OH1MTZ
Full Member
Poissa
SRHS
Sijainti: Ylöjärvi
Vastaus #5 -
11.03.2014 klo 10:01:25
Tulosta viesti
Kiitoksia kommenteista.
Seinät pystyssä ja katto päällä...
Komea on Ilpon mittalaitevarustus.
Omat ei vielä räkkiä täytä...
IP kirjattu
Sivu: 1
Lähetä aihe
Tulosta
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Foorumihyppy »
Koti
» 10 viimeisintä viestiä
» 10 viimeisintä aihetta
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry
Jäsenalue
Yleistä radiohistoriasta
Kotimaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
Ulkomaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
Muut radio- ja elektroniikkalaitteet
Entisöinti ja kunnostus yleisellä tasolla
Omatekoiset laitteet ja rakentelu
Sotilasradiot ja Perinneradiot
Yleinen keskustelualue ««
Niitä Näitä
Haku päällä
« Koti
‹ Alue
SRHS Forum
» Powered by
YaBB 2.6.12
!
YaBB Forum Software
© 2000-2025. Kaikki oikeudet pidätetään.