Lainaus:Äänirasian ulkokehällä on karhennus josta saa hyvän otteen ja neulan kulmaa säätämään, mihin tämä vaikuttaa?
Karhennus on kaiketi vain sitä varten, että rasian saa helpommin irti eikä varsinaista säätöä ole. Tietääkseni äänirasian pitäisi olla toisessa ääriasennossaan topparia vasten. Silloin levyn ja neulan välinen kulma on n. 60 astetta mikä on kuulemma optimi.
Neuloja olen itse ostanut ulkomailta, esim. Ebaysta niitä löytyy. Teräsneuloja tehdään nykyään uusiotuotantona, joten vanhat alkuperäiset voi jättää keräilyesineiksi.
Äänenvoimakkuus säädetään neulan paksuudella. Saatavilla on ainakin Soft, Medium ja Loud neuloja. Soft on ihan hyvä normaaliin kuunteluun, ulkona voi käyttää sitten Mediumia. Loud on aika kovaääninen, joten itse tulee niitä vähemmän käytettyä. Hankin kerran myös Extra Soft neuloja joilla äänenvoimakkuus olisi kyllä sopiva vähän hiljaisempaan kuunteluun mutta niiden ohuuden takia tuntuu, että äänestä jää jotain pois.
Suositus on, että joka levyn puoliskon jälkeen neula pitäisi vaihtaa uuteen. Tuntuu tuhlaukselta mutta kustannus on muutaman sentin per neula eikä levyjä kannata sen takia kuluttaa enemmän kuin on tarpeen. Levyjä ei tehdä enää mutta neuloja tehdään.
Timo