Normaali aihe His Masters Voice model 101 (Luettu 6039 kertaa)
Vekku
Full Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Luumäki
His Masters Voice model 101
03.11.2013 klo 10:04:39
Tulosta viesti  
Terve grammaritietäjät.

Sain otsikon grammarin lahjoituksena. Kunnosta ei ollut mitään tietoa kun veivin reikään oli valettu betonia Hymiö. Tai siltä se ainakin vaikutti. Oli onneksi aika haurasta ja sain sen piikattua pois kierteet säilyttäen.
Vetoa jouseen ja lautanen lähtikin pyörimään. Neuloja kääntyvässä laatikossa oli kymmeniä, käytettyjä tietysti.
Antikvariaatista löytyi muutama levy joten pääsin poppikonetta kokeilemaan. Ensimmäinen ihmetyksen aihe oli värkin äänenvoimakkuus, kuuluu kyllä lujaa!!
Katselin luupilla neulojen kärkiä enkä sitten enempää soittanutkaan. Käytetyn neulan kun laittaa eriasentoon kuin missä se on aiemmin ollut syntyy karusellisorvi.
Muutama kysymys heräsi
Mistä kannattaa kysellä uusia neuloja??
Äänirasian ulkokehällä on karhennus josta saa hyvän otteen ja neulan kulmaa säätämään, mihin tämä vaikuttaa?

Vekku

Sivun alkuun

IP kirjattu

HeikT
God Member
Poissa

SRHS 782

Sijainti: Lohja
Re: His Masters Voice model 101
Vastaus #1 - 03.11.2013 klo 10:43:56
Tulosta viesti  
Vekku kirjoitti 03.11.2013 klo 10:04:39:
Mistä kannattaa kysellä uusia neuloja??

Mä ostin viimeksi täältä kun kävin entisessä kotikaupungissani
http://www.tiinantarvike.fi/

Sivun alkuun

IP kirjattu

Jari
God Member
Poissa

SRSH

Sijainti: Oulu
Vastaus #2 - 03.11.2013 klo 12:53:48
Tulosta viesti  
Minulla olisi ylimääräisenä kuvan wanha rasia jossa neuloja on 55 kpl.

Jari

grammarinneulat.jpg ( 235 KB | 0 latausta )
grammarinneulat.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Vastaus #3 - 03.11.2013 klo 15:32:25
Tulosta viesti  
Lainaus:
Äänirasian ulkokehällä on karhennus josta saa hyvän otteen ja neulan kulmaa säätämään, mihin tämä vaikuttaa?

Karhennus on kaiketi vain sitä varten, että rasian saa helpommin irti eikä varsinaista säätöä ole. Tietääkseni äänirasian pitäisi olla toisessa ääriasennossaan topparia vasten. Silloin levyn ja neulan välinen kulma on n. 60 astetta mikä on kuulemma optimi.

Neuloja olen itse ostanut ulkomailta, esim. Ebaysta niitä löytyy. Teräsneuloja tehdään nykyään uusiotuotantona, joten vanhat alkuperäiset voi jättää keräilyesineiksi.

Äänenvoimakkuus säädetään neulan paksuudella. Saatavilla on ainakin Soft, Medium ja Loud neuloja. Soft on ihan hyvä normaaliin kuunteluun, ulkona voi käyttää sitten Mediumia. Loud on aika kovaääninen, joten itse tulee niitä vähemmän käytettyä. Hankin kerran myös Extra Soft neuloja joilla äänenvoimakkuus olisi kyllä sopiva vähän hiljaisempaan kuunteluun mutta niiden ohuuden takia tuntuu, että äänestä jää jotain pois.

Suositus on, että joka levyn puoliskon jälkeen neula pitäisi vaihtaa uuteen. Tuntuu tuhlaukselta mutta kustannus on muutaman sentin per neula eikä levyjä kannata sen takia kuluttaa enemmän kuin on tarpeen. Levyjä ei tehdä enää mutta neuloja tehdään.

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

Vekku
Full Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Luumäki
Vastaus #4 - 04.11.2013 klo 21:07:29
Tulosta viesti  
Kiitos tiedoista. Käytetyt neulat oli sennäköiseksi kuluneita ettei niitä kyllä viitsi käyttää. Varmaan kannatta neula vaihtaa usein.

Mikä tuo kuvassa näkyvän aukko on?

Millä aikavälillä näitä on valmistettu, selviääkö sarjanumerosta mitään?

Vekku

HMS_101.JPG ( 195 KB | 0 latausta )
HMS_101.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Vastaus #5 - 04.11.2013 klo 22:10:29
Tulosta viesti  
Voisiko aukko olla jonkinmoinen neularasian pidin? Minulla olevassa uudemmassa mallissa HMV 102 on metallinen klipsi tuossa paikassa ja se ainakin on neularasiaa varten.

Olen jostain lukenut, että 101 mallissa kahtena viimeisenä valmistusvuotena (eli 1930 ja -31) oli kromatut osat. Vanhemmissa oli niklatut osat. Muuta en osaa ajoituksesta sanoa.

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

Eero Aro
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #6 - 07.11.2013 klo 23:28:19
Tulosta viesti  
HMV 101 julkaistiin vuonna 1925.
Siinä oli uusi yksijousinen moottori, pitkä moottorin kiertävä torvi kotelon sisällä, pitempi kuin aikaisemmissa malleissa, uusi Soundbox No4 äänirasia, joka oli kehitetty erityisesti sähköisesti kaiverrettuja levyjä varten. 101 oli kannettava grammari, joka oli kaikkia muita kilpailijoitaan edellä.

Vuonna 1925 101 oli saatavana vain mustana, 1927 julkaistiin eri värejä. De Luxe malli, jossa oli kullatut helat, julkaistiin 1931/2.

Moottoria muutettiin vuosien aikana. Ensimmäisissä malleissa kammen reikä oli edessä.

Olen ostanut Ian Calderbankilta HMV-grammarikirjan ja neuloja.
http://www.gramophones.info/

HMV101:
http://www.gramophones.info/gramophones.2010-18.hmv.101.black.html

Eero

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eero Aro
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #7 - 07.11.2013 klo 23:31:31
Tulosta viesti  
Jaa, kromista ja nikkelistä tuolla Calderbankinkin sivulla puhutaan, kirjasta luin kultauksesta. Tai ehkä joku De Luxe -sarja oli olemassa.

Eero

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tapani Räikkönen
Junior Member
**
Poissa

Sijainti: Helsinki
Vastaus #8 - 25.03.2024 klo 18:03:36
Tulosta viesti  
Eero Aro kirjoitti 07.11.2013 klo 23:31:31:
Jaa, kromista ja nikkelistä tuolla Calderbankinkin sivulla puhutaan, kirjasta luin kultauksesta. Tai ehkä joku De Luxe -sarja oli olemassa.

Eero

Vanha viesti, mutta miksipäs ei aina ajankohtainen Kliseinen

Piti oikein tarkistaa, mikä malli minulla on. Se on juurikin De Luxe -malli. Kuvat ovat myyjän myynti-ilmoituksesta v. 2021. Myyjä oli vanhojen gramofonien entisiöijä, joka kirjoitti ostamastani mallista seuraavasti:
Lainaus:
The model 101 in light blue color is a rare piece and very difficult to find in good condition

-tapsa-
Sivun alkuun

IP kirjattu

Tapani Räikkönen
Junior Member
**
Poissa

Sijainti: Helsinki
Vastaus #9 - 25.03.2024 klo 18:07:22
Tulosta viesti  
Pari kuvaa lisää