Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Pinttyneiden muoviosien puhdistus (Luettu 17646 kertaa)
Mikakoo
Full Member
Poissa

SRSH #661

Pinttyneiden muoviosien puhdistus
18.03.2013 klo 15:56:47
Tulosta viesti  
Tätä asiaa on varmaan käsitelty jo montakin kertaa.
Mutta kerronpa kuitenkin oman kokemukseni.

Olen tuossa puhdistellut muutamien radioideni likaisia nappuloita ja Philipsin levysoittimen valkoisia muoviosia.

Kokeilin Autoglymin interior shampoota, joka on tarkoitettu auton muovi ja kumiosien puhdistukseen.
Se toimii tässäkin tarkoituksessa, valkoisista nappuloista ja levysoittimen valkoisista osista tuli todella hienon näköiset  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Re: Pinttyneiden muoviosien puhdistus
Vastaus #1 - 18.03.2013 klo 16:05:57
Tulosta viesti  
Itse olen putsaillut noita valkoisia muoviosia etanolilla. Muovi näyttää kestävän etanolia ilman ongelmia. Siis kyseessä se hieman läpikuultava luonnonvalkoinen muovi, josta esim. radion painonapit on tehty.

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

LowTech
Senior Member
Poissa

Sijainti: JKL
Vastaus #2 - 18.03.2013 klo 16:11:42
Tulosta viesti  
Olen puhdistanut helposti irrotettavia nappuloita ja nippeleitä tiskiaineella. Muutama tippa tiskiainetta ja altaaseen lämmintä vettä sekä vanha hammasharja ovat osoittautuneet tehokkaaksi ja hellävaraiseksi tavaksi puhdistaa vettä sietäviä osia. Jos on ollut oikein pinttynyttä likaa, muutaman minuutin liotus välillä varovasti hammasharjalla hangaten on auttanut. Nuppien uritukset lähtevät hyvin tuolla tavalla puhtaaksi.

Olen erityisesti kiinnostunut vuoden 1972 hifilaitteista. Jos ylimääräisenä lojuu jotain kivaa niin saa tarjota (myös viallista eli edullista).
Sivun alkuun

IP kirjattu

oh6mf
God Member
Poissa

SRSH

Sijainti: Seinäjoki
Vastaus #3 - 18.03.2013 klo 16:14:10
Tulosta viesti  
Rivieran muovi osat ja nupit pesin Chif windows
pesuaineella

vanhasta kokemuksesta , kun autojen vilkkuviiksistä rateista ym. on pitänyt saada monien kuljettajien näpeistä ajan saatossa irronnut rasva ja lika pois.

jotkut vanhat muovit vaan ei kestä kovempia.

ensin pieni hetki liossa (jos on suihkutus pullo , niin pari kevyttä ruiskutusta yleensä riittää), ja vedellä loppu pois

73 de oh6mf

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #4 - 18.03.2013 klo 21:07:56
Tulosta viesti  
oh6mf kirjoitti 18.03.2013 klo 16:14:10:
pesuaineella

Minä olen erilaisista laitteista viime aikoina suurimman osan puhdistuksesta (etulevyt, nipit, sisäosat) tehnyt Cif Power Creamilla, hammasharjalla, pumpulipuikoilla ja paperilla. Olen kironnut kun mistään ei tunnu löytyvän nykyään jäykempiä puuvartisia pumpulipuikkoja vaan noita olemattoman oloisia taipuisia.

Cif Windows:han jota saa samanlaisessa suihkupullossa on tarkoitettu käyttöjärjestelmän puhdistamiseen pöpöistä. Vain suihke näyttöruutuun ja pöpöt voi pyyhkiä pois...

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

mieite
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Parainen
Vastaus #5 - 18.03.2013 klo 21:49:58
Tulosta viesti  
Apteekissa myydään puuvartisia pumpulipuikkoja, varren pituus noin 15 cm.
Ainakin täällä Turun suunnalla.

Nisse

Suunnitellessanne radion ostoa, valitkaa Asa.
Sivun alkuun

IP kirjattu

oh6mf
God Member
Poissa

SRSH

Sijainti: Seinäjoki
Vastaus #6 - 19.03.2013 klo 00:57:37
Tulosta viesti  
OH5IJL kirjoitti 18.03.2013 klo 21:07:56:
oh6mf kirjoitti 18.03.2013 klo 16:14:10:
pesuaineella

Minä olen erilaisista laitteista viime aikoina suurimman osan puhdistuksesta (etulevyt, nipit, sisäosat) tehnyt Cif Power Creamilla, hammasharjalla, pumpulipuikoilla ja paperilla. Olen kironnut kun mistään ei tunnu löytyvän nykyään jäykempiä puuvartisia pumpulipuikkoja vaan noita olemattoman oloisia taipuisia.

Cif Windows:han jota saa samanlaisessa suihkupullossa on tarkoitettu käyttöjärjestelmän puhdistamiseen pöpöistä. Vain suihke näyttöruutuun ja pöpöt voi pyyhkiä pois...

Ilpo

Hmm... tarttis vielä löytää jostain Cif linux:iakin .... ..

no joo... onkohan tuo Power gream tehokkaampaa....
enpä ole kokeillut ,,, no Parasta on ollut tuo Don Limpio , mutta sitä ei saa täältä Suomesta.

ja lähteehän nuo fairillakin , kunhan vaan voi hetken liotella.

Jes rgr tuo hammasharjaus.. tuossa Rivieran kanssa käytin noita YE:n ESD pensseleitä ja harjoja että sain nappuloiden urat helposti siisteiksi.

se vaan on joskus yllättävää , kuin noiden vanhojen muovien , ja lasipainatusten kanssa voit tulla hankaluuksia.
oli aina kun aine, niin kannattaa aina kokeilla ensin kuitenkin johonkin näkymättömään paikkaan.

73 de oh6mf

Sivun alkuun

IP kirjattu

IlpoJaakko
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #7 - 19.03.2013 klo 15:32:56
Tulosta viesti  
Kosteuspyyhkeillä, esim Savett, lähtee myös ainakin kevyemmät tahrat. Sisältää ovelan sekoituksen kemikaaleja, sitruunahappo, glyseroli ym. On myös helppo pieninä palasina pikku koloihin. Etanoli tietysti rajumpaa kuin isopropanoli. Etanolista myöskin jää aina jotain epäpuhtautta kalvona pinnoille.

Sivun alkuun

IP kirjattu

RJL
God Member
Poissa

SRHS 612

Vastaus #8 - 20.03.2013 klo 08:44:33
Tulosta viesti  
Jos vähänkin mahdollista olen irroittanut pienosat, nupit, painikkeet jne. ja liottanut niitä astianpesuainevedessä, sen jälkeen Lidlin ultraäänipesuriin ja lopputulos on yleensä hyvä. Mitään kellastumia ei tämä tietenkään poista mutta lika lähtee kyllä joka kolosta.

Himmentyneet muoviosat voi hioa autojen lamppujen kiilloitustahnalla, itse ostin Motonetistä ja pienemmät hiusnaarmut ja himmenneet muoviosat korjaantuvat sillä. Se on jotain polymeeriä joka täyttää mikronaarmut, ei varsinaisesti hio.

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun

IP kirjattu

resonanssi
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #9 - 20.03.2013 klo 11:21:45
Tulosta viesti  
Ultraäänipesuriin voi laittaa astiapesuainetta "Fairya" pari tippaa niin lähtee lika muovi ja pienistä metalliosista, olen käyttänyt nupeissa ja kellonranteissa ym. Ultraäänipesureita saa halvalla, eihän ne yhtä hyviä ole, kuin ammattitason pesurit, mutta töissä kokeilin kallista pesuria ja kotona halpaa, laitteiden nuppien puhtaudessa ei ollut silmiinpistäviä eroja.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #10 - 20.03.2013 klo 12:09:26
Tulosta viesti  
Pitäisi varmaan muistaa kokeilla ultraäänipesuria. Niitä on minulla muutamia ja olen lähinnä käyttänyt enemmän "koneen osien" puhdistukseen. Roinaa kun rupeaa olemaan nurkat väärällään niin usein on tuo hyvän välineen olemassaolon muistaminenkin välillä ongelma jos jotain ei ole vähään aikaan käyttänyt...

Toisaalta puhdistettavana on usein suurin osa semmoista, jota on pakko puhdistaa käsipelillä. Noista kemikaaleista sen verran, että minulle on pikkuhiljaa muodostunut mielikuva siitä, että vaikkapa keittiökäyttöön tarkoitetut Cif tms. yleiaineet ovat yleiseen puhdistukseen parhaita. erilaiset alkoholit ovat joihinkin likoihin hyviä, joihinkin tosi huonoja, liimat lähtevät label offilla jos ovat perustaltaan sopivia sille ja työtä ja hinkkaamista sekin teettää. Jotkut eivät lähde millään ilman mekaanista raaputusta. Appelsiinipohjaiset teholiinat saattavat puhdistaa hyvin, mutta voivat myös viedä ja levittää värejäkin ympäristöön.

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

oh2hej
YaBB Newbies
*
Poissa

SRHS

Sijainti: Inkoo
Vastaus #11 - 31.03.2013 klo 18:37:49
Tulosta viesti  
Hammastahnalla saa puhdistettua ja kiillotettua ainakin sileitä muoviosia.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Perunapiirakka
Senior Member
Poissa

Sijainti: Suomi
Vastaus #12 - 31.03.2013 klo 19:00:16
Tulosta viesti  
oh2hej kirjoitti 31.03.2013 klo 18:37:49:
Hammastahnalla saa puhdistettua ja kiillotettua ainakin sileitä muoviosia.

Ja ns. valkaisevissa hammastahnoissa on mukana jotain hionta-ainetta, jolla saa messingistä kiiltävää. Hampaisiini tosin en moista käyttäisi...

Sivun alkuun
IP kirjattu