Helo LGL
Minä mietin KOLME kertaa, ennenkuin ostin kytkimet. Satanenhan siinä meni nuppeineen ja asteikkoineen päivineen.Ostin 10 kpl, koska minulla on mutu, että tarvetta tulee jossakin vaiheessa. Näissä projekteissa kun on sellainen taipumus, että tulee keksittyä vähän lisää.
Kytkimien kytkennässä käytän Ronaldin tyyliä, joten itseasiassa selviäisi kuudella kytkimellä, mutta minä tunnen hyvin Mr.Murphyn....
Koko printin kalustamisen ajan olen ollut päivittäin yhteydessä Ronaldiin. Raportoinut ja saanut feedbackia. Nyt niille, jotka aloittavat sarjan tekemisen asettaisin kysymyksen: kun olette saanut valmiiksi Part 3:n, jänniteregulaattorit, niin kokeilkaapa, lämpeneekö regu 7805. Minulla lämpeni jo tuossa vaiheessa ja Ron piti sitä huolestuttavana. Perässähän ei ole kuormana kuin yksi LED. Virtaa kulki 28 mA, josta voi laskea 10 mA LED:ille loput 7805:n ja 7815:n tyhjäkäynnille. Nyt kun printti on kokonaan kalustettu, virtaa kulkee ihan vaan lepotilassa 280 mA ja 7805 kuumenee niin, että siihen on pantava ripa. Ron mittasi omastansa virran 210 mA, joten jostain syystä meillä on 70 mA ero. Ja kummallisinta, mikään muu paikka ei kuumene, ainoastaan 7805.
Vielä: tämä on 20 kpl:n pilottisarja. Ron on käsittääkseni informoinut joistakin pikku bugeista; minulta puuttui 22nF konkka, 2kpl 150nF konkkia sekä 2kpl 470k 0.5W vastuksia, jotka tulivat kirjeenä jälkitoimituksena juuri, kun olin haeskelemassa niitä.
Lopuksi: kannattaa noudattaa kasaamismanuaalia orjallisesti, tarkastaa jokaisen komponentin arvo ennen asentamista, unohtamatta polariteettiä, missä sellainen on ja T2, BD138 on asennettava naamataulu printin keskustaan päin, Tässä on kaksi vaihtoehtoa, joista vain toinen on oikein. Huolellisuutta ja kärsivällisyyttä, niin ei tule tippa silmään.
Severi