Reijopa esittikin kiperän kysymyksen. En tiedä vastausta tuohon ennenkuin olen saanut ja kasannut uTracerin. Tämä laitehan hehkuttaa putket käyttäen PWM- menetelmää, eli virta päällä/virta pois sopivalla pulssisuhteella. Jos katodin ja hehkun välillä on vuoto, sen pitäisi näkyä käyrässä epäjatkuvuuskohtina, esimerkiksi. Joka tapauksessa tuonkin vian pitäisi näkyä anomaliana käyrällä, koska vuoto vetää katodin potentiaalin lähelle hehkujännitettä (tai maata), riippuen, missä vuoto putken sisällä fyysisesti on. Katodin potentiaali taas vaikuttaa putken hilajännitteeseen, joka normaalisti muodostuu katodivastuksen jännitehäviössä.
Tämä oli ensimmäinen mieleentullut arvaus. En voi tietää uTracerin kaikkia metkuja pelkkien kytkinkaavojen ja toimintaselosteen perusteella. Viimekädessä homma on nähtävä ihan itsetehtynä ja toimivana. Siinä kasatessa oppii varmaan paljon Ronald Dekkerin ajatuksenjuoksusta.
Uskon tähän mittariin jo ihan senkin takia, että olen itse ollut suunnittelemassa aivan vastaavanlaista n. vuosi sitten, mutta projkti meni nurin voittamattomien esteiden takia.
Joku mainitsi tällä palstalla, että tietokone ei mahdu työtilaan. Ostin nimenomaan tätä ja muitakin mahdollisia tietokonepohjaisia mittalaitteita varten käytetyn, pienen X31 IBM-läppärin. Siinä on COM-portti, pari USB-liitäntää, hiiri yhtenä, Wlan, poveri ja telakka. 12kk takuu XP valmiina ja hinta 140 eur. Passeli kone mittaustarkoituksiin ja miksei muutenkin mukaanotettavaksi. Ei mikään speedy, mutta riittää.
Kokeilin muuten tuota USB-sarjaliikennekaapelia Win 7:ssa ja toimii ihan niinkuin pitääkin.
Severi