Tervehdys. uTracerin mekarakenteesta vielä. Olen kallistunut kiertokytkimien käyttöön syystä, että olen raapinut kynteni halki noitten AVOn peukalopyörien kanssa. Kytkimet, jos ne pane yhteen riviin vievät n. 300x30 mm tilaa. AVO MK IV on hyvä mittari, mutta yksittäisiä putkia en kyllä mittaa sillä kuin pakon edessä. Siinä rikkoo selkänsä, kun nostaa sen hyllystä pöydälle. Mittauksessa kaikkineen vierähtää tunti.
Jos on samaa putkea mitattavana vaikkapa sata, niin silloin puolustaa paikkaansa. Hankala käytettävä se joka tapauksessa on. Ja kallis. Kysäisin hintaa eräältä kaupittelijalta rompetorilla Petäjävedellä ja hinta oli 1000 eur eikä tinkimisen varaa yhtään. Käytössäni on ollut AVO, mutta hermoja se koettelee.
uTracer, sanottakoon sitä nyt karakteristikapiirturiksi, on nykyaikainen. Ei sen tarvitse näyttää putken elektrodien välisiä oikkareita eikä kaasua putken sisällä, eikä muitakaan vikoja täsmälleen. Mihin sitä tietoa tarvitaan? Riittää, kun näkee putken ominaiskäyrän, vertaa sitä putkiluetteloon ja loppujärki sanoo, onko putki kelvollinen vai ei. Jos ei ole, niin ei sillä enempää päätänsä kannata vaivata. Helppokäyttöisyys on valtti: Putki kantaan, vaihtokytkimet kohdalleen (tai hyppylangat), muutama näpäytys hiirellä ja tulos on valmis alle minuutin. Kulkee mukavasti mukana, paino PC:n kanssa alle 3 kg.
Hintapuolen olen laskenut seuraavasti: Kitti 200, kytkimet ym sälä alle 100, tarkoitukseen ostettu läppäri 140. Jos haluaa USB/TTL-muuntimen, niin heltiää alle kolmenkympin. Koko hoito siis alle viidensadan. Oma työ päälle, mutta sehän on meidän harrastus. Tietysti tässä on pieni riski, kun lähtee tekemään pilottisarjan laitetta, mutta riskillä laivatkin seilaa. Severi.