Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3 4 ... 17 Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Putkitesteri (Luettu 138852 kertaa)
OH2FBX
God Member
Poissa

Sijainti: Hanko
Re: Putkitesteri
Vastaus #15 - 16.10.2012 klo 16:30:15
Tulosta viesti  
Onhan sulla manuaali?? Putkidata manuaali on erikseen, mulla on edit. 20 ja Reijolla edit 23. Ei ole tullut tutkittua eroja.

73 Ilmari/2FBX

Ilmari Nikander
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #16 - 16.10.2012 klo 16:59:56
Tulosta viesti  
Imuroin ja tulostin tuolta sivulta melkoisen läjän paperia:
http://frank.pocnet.net/instruments/AVO/index.html
Uusin manuaali on versio 23 vuodelta 1981.

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

OH2FBX
God Member
Poissa

Sijainti: Hanko
Vastaus #17 - 16.10.2012 klo 17:22:47
Tulosta viesti  
Kiva että putkien testaus leviää.

Hienoa, sulla on ilmeisesti sama aineisto kuin Reijolla ja mulla. Kaikkea noista AVOn datamanuaaleista ei löydy jolloin pitää käyttää netin lähteitä. Frankin pocket.net on varmaan yksi parhaista joskin ei ainut.
Otan mielelläni vastaan vinkkejä muista tietokannoista.

Ilmari Nikander
Sivun alkuun

IP kirjattu

RJL
God Member
Poissa

SRHS 612

Vastaus #18 - 16.10.2012 klo 19:06:26
Tulosta viesti  
Lainaus:
Reijo, kun sinulla on kokemusta Avon putkitesterin käytöstä niin mitä mieltä siitä olet laitteena? Tuli hankittua viime viikolla VCM mk IV ja olen täysin aloittelija sen käytössä. Sen verran olen kokeillut, että laite tuntuu suurinpiirtein toimivan. Nyt pitäisi sitten alkaa siihen vähän paremmin perehtymään.

Ilpo

Mitähän tuohon sanoisi kun ei ole käytännön kokemusta muista malleista kuin tästä Mk IV:sta. Käsittääkseni kaikki uudemmat AVO:n mallit ovat ominaisuuksiltaan aika samanlaisia. Mittausperiaate on omanlaisensa, mittaussillan haaroihin johdetaan vastakkaisvaiheista suodattamatonta tasasuunnattua jännitettä, mitattava putki toisessa haarassa silta tasapainoitetaan ja potikoista luetaan putken arvot.

AVO:n testerit ovat yksinkertaisempiin go/nogo testereihin verrattuna selvästi monipuolisempia. Yksinkertaisemmat testerit mittaa vain katodin emissiota. AVO:lla saadaan myös putken jyrkkyys ja ennen kaikkea sillä pystyy mittaamaan elektrodien väliset vuodot niin kylmänä kuin kuumanakin. Tämä on yllättävän usein esiin nouseva ongelma. Myös tyhjiö pystytään testaamaan mittaamalla hilavirtaa.

Minusta tämä testeri pystyy määrittämään putken kunnon hyvin ja luotettavasti. Alkuperäinen käyttöohje on aika moniselitteinen ja sekava, oikeaa työnkulkua on vaikea hahmottaa. Kirjoittelinkin opetellessani itselleni lyhennetyn käyttöohjeversion jonka kanssa pääsi alkuun. Täytyypä kokeilla miten tuon saa siirrettyä tietokantaan.

Reijo

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun

IP kirjattu

Jorma Raita
God Member
Poissa

Sijainti: Helsinki
Vastaus #19 - 16.10.2012 klo 19:19:24
Tulosta viesti  
Tuli muutama vuosi sitten hankittua tällainen AVO MK IV putkitesteri. On hyvin vähän käytetyn näköinen.

Käytin joskus 1960-luvun alussa saman kaltaista putkitesteriä Ammattikoulussa, mutta nyt pitää opettelu aloittaa alusta.

Pitäisi käydä Reijon luona saamassa perusopetus laitteen käytöstä.

terv. Jorma

Putkitesteri_AVO_Mk_IV__1_01_.jpg ( 23 KB | 0 latausta )
Putkitesteri_AVO_Mk_IV__1_01_.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #20 - 16.10.2012 klo 20:36:43
Tulosta viesti  
Olen samaa mieltä Reijon kanssa Avon käyttömanuaalin sekavuudesta. Aika usein on tämmöisten kanssa niin jos manuaalin tekijä hallitsee itse hyvin laitteen ja ei ehkä osaa asettua vähemmän laitetta tuntevan asemaan ja/tai tiivistää oleellisia asioita.
Tuosta Reijon tekemästä ohjeesta voisikin olla hyvä apu.

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

severi
YaBB Newbies
*
Poissa

SRHS jäsen 73

Vastaus #21 - 17.10.2012 klo 13:00:06
Tulosta viesti  
HymiöTervehdykset. Tilasin, maksoin ja sain vahvistuksen rahan perilletulosta jo toista viikkoa sitten. Olen lukenut huolella kasausohjeet jo etukäteen enkä usko, että suurempia vaikeuksia ilmenee. Kunnianhimoinen ajatus on saada koko vimpain läppäreineen päivineen mahtumaan asiakirjasalkkuun. Saan tarkoitukseen sopivan PC:n, jossa on Com portti. Tilasin myös 10 kpl 1x12 kiertokytkimiä, joten välttyy johtosotkulta. severi
Mitä tulee USB/RS232-muuntimeen, niin Farnellin sivuilta löytyy tähänkin tarkoitukseen passeli muunnin tuotenumero 1329311, USB to TTL level serial converter. Minulla on sellainen ja eräässä sovelluksessa on toiminut ihan OK.
Jatketaan harjoituksia. Tässä ei ole nyt kyseessä ihan mikä tahansa testeri, vaan sellainen, joka näyttää todella putken kunnon ja jolla voi metsästää sovitettuja putkipareja ja mitähän vielä. Ronald Dekker on tehnyt todella hienoa työtä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

RJL
God Member
Poissa

SRHS 612

Vastaus #22 - 17.10.2012 klo 17:06:12
Tulosta viesti  
Farnellin muunnin tosiaan näyttää olevan oikealla piirisarjalla. Omakin ongelma taisi selvitä sillä että kaivoin esiin vanhan XP-läppärin ja sillähän käyttöliittymätesti meni läpi tälläkin muuntimella. Siispä Ronaldille kirjoittelemaan.

Olen kanssa tuota kiertokytkinvaihtoehtoa harkinnut mutta siitä tulee väkisin aika leveä, jotain 250 mm. Olen ajatellut rakentaa testerin pieneen petsattuun puulaatikkoon, tulisi vähän antiikkinäköä. Siinä olisi kätevää kun kytkisi elektrodit samaan järjestykseen kun AVO:n testereissä, silloin voisi käyttää AVO:n datakirjaa suoraan ja käännellä kytkimet kirjan mukaan. Tosin sama onnistuu kyllä banaaneillakin, katsotaan nyt kumpaan kallistun.

Ei tämä silti parempaa putkitesteriä korvaa. Ymmärtääkseni tällä ei saa mitattua elektrodien välisiä vuotoja jotka ovat melkein yleisin vikakohde. Täytyy ehdotella sitäkin Ronaldille, jos vaikka saataisiin upgrade siihenkin.

Reijo

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Vastaus #23 - 17.10.2012 klo 22:15:24
Tulosta viesti  
AVO-tyylisiä peukalopyöräkytkimiä saa Ebaysta. Esim:

http://www.ebay.com/itm/10-x-KM1-0-9-Decimal-10-Position-Single-Unit-Thumbwheel-...
http://www.ebay.com/itm/KSA-2-Decimal-10-Position-Single-Unit-Thumbwheel-Switch-...

Nuo ovat halpoja kiinalaisia. Laadukkaammat kytkimet maksavat moninkertaisesti mutta kyllä joskus niitäkin on ollut halvalla myynnissä.

Toiselle linkittämälleni tyypille löytyy speksit tuolta: http://www.easternradio.co.in/switches/ksa2.html

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

RJL
God Member
Poissa

SRHS 612

Vastaus #24 - 17.10.2012 klo 22:35:01
Tulosta viesti  
Tuollaisesta saisi kyllä kytkinkakun näppärästi. Se toinen ja kalliimpi vaikutti jo vähän luotettavammaltakin. Ja tiedä onko ensimmäisen tiedot oikein kun kuvassa ei kytkimestä tule kuin viisi liuskaa joten se ei olisikaan desimaalinen vaan koodattu?

Reijo

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #25 - 17.10.2012 klo 23:28:58
Tulosta viesti  
Suosittelen vähänkään vakavampaan käyttöön kunnon kiertokytkimiä. Itse olen käyttänyt Elmaa. Näitä on ollut Suomessakin siellä sun täällä kaupan. Ohjehinnat saattavat olla aika kovia, mutta surplusmarkkinoilla taas edullisia.

http://koti.mbnet.fi/ijl/komponentit/elma_kiertokytkin.jpg

Nokia käytti näitä 70-80 lukujen kantoaaltolaitteistoissa ja purin aikoinaan melkoisen määrän noita romistavarasta. Jossain varmaan on varastojen perillä laatikollinen tai pari. Löytäminen taas voi viedä vuorokauden tonkimisen kun ei ole viime vuosina noita tarvinnut usein.

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #26 - 18.10.2012 klo 00:12:26
Tulosta viesti  
Tuli tässä illan päätteeksi testattua Avolla Reijon ohjeen mukaan muutama EL84. Hyvä on ohje ja homma sujui.

Mielenkiintoisena havaintona oli verkkojännitteen vaihtelun vaikutus. Näin maaseutuverkossa se on välillä aika suurta ja työpöytäni syöttö kun ei tule jännitteensäädöllä varustetun UPS:in kautta niin näkyy välillä mitatessa. Tuohon Avoon ei viitsine rakentaa parempaa stabilointia vaan pitää ottaa syöttö tuolta isosta UPS:ista jossa ulostulojännite pysyy vakiona voltin, parin rajoissa.

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

RJL
God Member
Poissa

SRHS 612

Vastaus #27 - 18.10.2012 klo 08:41:03
Tulosta viesti  
Lainaus:
Suosittelen vähänkään vakavampaan käyttöön kunnon kiertokytkimiä. Itse olen käyttänyt Elmaa. Näitä on ollut Suomessakin siellä sun täällä kaupan. Ohjehinnat saattavat olla aika kovia, mutta surplusmarkkinoilla taas edullisia.

http://koti.mbnet.fi/ijl/komponentit/elma_kiertokytkin.jpg

Nokia käytti näitä 70-80 lukujen kantoaaltolaitteistoissa ja purin aikoinaan melkoisen määrän noita romistavarasta. Jossain varmaan on varastojen perillä laatikollinen tai pari. Löytäminen taas voi viedä vuorokauden tonkimisen kun ei ole viime vuosina noita tarvinnut usein.

Ilpo

Meidän seudun romukaupoissa on vaan romua, ei mitään elmoja Surullinen Kyllä noiden hinta on Ebayssakin aivan järjetön, pyytävät järjestään useampaa kymppiä/kpl. Mutta kyllä ne sitten ovatkin laadukkaita, minullekin on kymmeniä vuosia sitten kulkeutunut pari ja vieläkin on liittimet kuin uusia ja kiertoliikkeen tuntuma kevyt mutta napakka. Toistaiseksi olen vielä ihan banaanien kannalla, ei niiden asettelu ole sen kummoisempaa kuin kytkimien kiertokaan mutta ehkä tilaan noita kiinalaisia myös näytille. Itse asiassa AVO:ssa peukalopyörien asettelu on aika tuskastuttavaa, kiertokytkin on paljon ergonomisempi.

Reijo

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #28 - 18.10.2012 klo 08:51:03
Tulosta viesti  
Tuli tässä vielä mieleen kysyä Avon käyttäjiltä siitä, että onko testereitä jouduttu korjailemaan. Viittaan esimerkiksi keskusteluun:
http://www.vintage-radio.net/forum/showthread.php?t=64532

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #29 - 18.10.2012 klo 09:04:07
Tulosta viesti  

Lainaus:
Meidän seudun romukaupoissa on vaan romua, ei mitään elmoja Surullinen Kyllä noiden hinta on Ebayssakin aivan järjetön, pyytävät järjestään useampaa kymppiä/kpl. Mutta kyllä ne sitten ovatkin laadukkaita, minullekin on kymmeniä vuosia sitten kulkeutunut pari ja vieläkin on liittimet kuin uusia ja kiertoliikkeen tuntuma kevyt mutta napakka. Toistaiseksi olen vielä ihan banaanien kannalla, ei niiden asettelu ole sen kummoisempaa kuin kytkimien kiertokaan mutta ehkä tilaan noita kiinalaisia myös näytille. Itse asiassa AVO:ssa peukalopyörien asettelu on aika tuskastuttavaa, kiertokytkin on paljon ergonomisempi.

Reijo

Noita Elmoja oli aikoinaan myös Bebekissä - ja taitaa nytkin olla jotain mallia. Olivat suhteellisen edullisia silloin verrattuna normaalihintoihin.

Malleissahan on ollut myös pienempää kokonaan sujettua 4 mm akselilla, asentoja 12 ja rajoitintapilla saa siitä sitten valittua halutun asentojen määrän.

Olen noista isommista 6mm aksilla varustetuista vuosikymmenien mittaan välillä kasaillut mitä erilaisempia yhdistelmiä. Toimintaperiaatehan näissä on vähän poikkeava useimmista muista. Eli liikkuva kontakti on kierrejousin jousitettu erillinen pala ja luonnollisesti kaikki kontaktit ovat kullattuja.

Noihin kiertokytkimiin saa myös semmoisia nuppeja joissa on ikkuna-aukossa selkeä numero. Noitakin oli aikoinaan Elman ja taisi olla myös Sifamin valikoimissa.

Olen siivoamassa mahdollisesti varastoja sunnuntaina ja yritän katsoa jos löytyy jotain Elmojakin - Riippuu talkooporukan määrästä kuinka paljon tästä siivouksesta on hyötyä...

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3 4 ... 17
Lähetä aiheTulosta