Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 17 Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Putkitesteri (Luettu 140847 kertaa)
LGL
God Member
Poissa

SRSH

Re: Putkitesteri
Vastaus #105 - 08.12.2012 klo 15:36:43
Tulosta viesti  
µTracerin suunittelussa tuli mieleen että kuinka saadaan parhaiten tehtyä nuo
kantojen reiät peltilaatikkoon. Olisi nimittäin sopiva vanha  ulkoinen CIPHER nauha-asema jossa on valmiina teholähde.  Kuinka saada esim 39 millin reikä kauniisti tehtyä tavallisella käsiporalla?
Toisaalta olen miettinyt tapaa joka on esitetty RMorgissa, nimittäin adapterilla. Tällä  tavalla saatais piuhat lyhennettyä, mutta  ongelma on tuo pää-kannan saatavuus. Adaptereita tehtäis tarpeen mukaan.
Tästä kuva:

LGL

uTracer_sockets.jpg ( 9 KB | 0 latausta )
uTracer_sockets.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5FED
God Member
Poissa

SRHS #627

Sijainti: Hamina
Vastaus #106 - 09.12.2012 klo 01:05:36
Tulosta viesti  
Testeriin octal-kanta ja siihen sitten adapterilla erilaisia muita kantoja.
Näitä putkivastakkeitahan on myös myytävänä, ettei välttämättä tarvitse vanhoja putkia alkaa särkemään sen takia että saa adaptereita valmistettua...
http://www.etubesocket.com/sdp/218870/4/pd-831172/1784384-1490474/S8AES_S8AES-G_...

Valmiita sovitinmalleja on saatavilla sekä octal-, noval-, että UX4-kantaisille putkille.

Samuli | OH5FED
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5FED
God Member
Poissa

SRHS #627

Vastaus #107 - 09.12.2012 klo 01:13:00
Tulosta viesti  
Tällainen Curve Tracer idea tuli vastaan tuossa taannoin, värkki on suunniteltu käytettäväksi erillisen oskilloskoopin kanssa: http://www.instructables.com/id/Tube-Curve-Tracer/

Tracerilla 6DJ8 triodista ja 6AU6 pentodista mitatut käppyrät:
http://www.instructables.com/files/deriv/FPS/UG8J/G29ZFM1J/FPSUG8JG29ZFM1J.LARGE...
http://www.instructables.com/files/deriv/FNM/W6BE/G29ZFM21/FNMW6BEG29ZFM21.LARGE...

Paranneltu versio jolla voi mitata pääteputkiakin:
http://www.instructables.com/id/Tube-Curve-Tracer-Ver-11/

Tracerilla 6080 tehotriodista mitattu käppyrä:
http://www.instructables.com/files/deriv/FEA/LCYC/GICYAW8M/FEALCYCGICYAW8M.LARGE...

Liittäminen tietokoneeseen esim. käppyröiden tallentelumielessä onnistuisi varmaan helpoiten pc-skoopin kanssa.

Samuli | OH5FED
Sivun alkuun

IP kirjattu

AriH
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Turku
Vastaus #108 - 10.12.2012 klo 08:28:44
Tulosta viesti  
Terve!

Täälläkin lähti  uTraceri itsenäisyyspäivän kunniaksi workkimään....konffaus onnistui hienosti ja EL84:sta tuli jo kummasti käyrää.   Hymiö

Vielä kun oppisi niitä tulkitsemaan...

Kotelon rakenteesta: Ajattelin tehdä sen Teak-vanerista ja tehdä 2 kantta, joka katkeaa noiden banaani piuhojen alta, niin että molempiin tulee kantojen puoleiset banaanit ja ferriitit. Ekaan ajattelin karkeasti 50-60 luvun kantoja ja toiseen vanhemmat 30-40 luvulta.

Homma oli yllättävän helppo tällaiselle poropeukalollekin, pari 150nF konkkaa puuttui, mutta tilalle sopi onneksi pari vähän isompaa laatikosta.

Ferriitit löytyy varmaan UralTonesta, mutta mistä nuo minibanaanit mahtaisi löytyä...

Ari

Sivun alkuun

IP kirjattu

severi
YaBB Newbies
*
Poissa

SRHS jäsen 73

Vastaus #109 - 10.12.2012 klo 15:34:13
Tulosta viesti  
Tervehdykset
uTracerista puhutaan ja kirjoitellaan. Sain omani toimimaan jo muutama viikko sitten, mutta kotelointi on vielä kovasti suunnitteluasteella. Pääpiirteittäin se tulee olemaan asiakirjasalkun näköinen eikä juurikaan isompi. Kuori puuta tai MDF-levyä, jossa  viilu päällä. Sisällä vartavasten hankittu IBM x31 läppäri ja alumiinichassis, jossa putkenkantoja kymmenkunta, nuo yleisimmät. Loput hoituu Flying Leadeilla. Salkkuun mahtuu yleismittari, Isotest ja L/C-mittari. Muutama työkalu. Siinäpä liikkuva huoltopiste.

Banaaneja muutama erityistarpeisiin, loput kytkennät 1x12 vaihtokytkimillä, joita on kymmenen. Joku kysyi suurien reikien porauksesta. Pylväskoneella ja aarporalla onnistuu käden käänteessä suoraan levyyn puualustaa vasten. Ensin porataan puoleenväliin, käännetään levy ja kas, reikä on valmis. Jos on kyseessä valmis kotelo, joka antaa periksi ei auta muu, kuin porata pieniä 3.5 mm reikiä vieriviereen isomman reiän kehän sisäpuolelle, irroitella pikkureikien väliset kannakset pihdeillä ja hoitaa homma loppuun viilalla.
Noin tuli tehtyä 50-luvulla ja käsiporalla. Vaatii hiukan kärsivällisyyttä. Silloinhan sitä oli, kun oli koko elämä edessä. Alumiinin työstäminen vaatii myös alkoholia, ulkoisesti. Sinol on oiva aine reikiä tehdessä. PALAVAA!
uTracerin printin kasaaminen on helpohko juttu, jos on kunnon työkalut ja seuraa tarkasti ohjemanuaalia, joka on todella hyvä, samoin, kuin koko sarjakin. Parin konkan puute ei hätkäytä harrastelijaa, kyllä niitä aina jostakin löytyy, kunhan muistaa, mistä.
Olen testaillut tätä värkkiä nyt aika pitkään ja aika monella tavalla ja olen tullut siihen tulokseen, että parempaa on vaikea löytää. Seuraavassa sarjassa on vielä parannuksia. Kuulemani mukaan aika monta niistä on myyty Suomeen.

Mistä löytää putkitesterin, jolla voi esim. mitata kaksoistriodin kumatkin puolet ja nähdä, kuinka lähellä käppyrät ovat toisiaan. Mistä löytää testerin, joka näyttää onko putki kunnossa, vaan kuinka kunnossa se on. Severi Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Jari
God Member
Poissa

SRSH

Sijainti: Oulu
Vastaus #110 - 10.12.2012 klo 22:18:37
Tulosta viesti  
Siisteimmät reiät saa tehtyä  esim. oheisesta linkistä

http://shop.elparts.fi/?m=prdc&n=&id=&g=%&a=view&type=manufacturer&manuf=910079

löytyvillä lävistimillä (näille ei kukaan ole keksinyt kunnollista suomenkielistä nimeä..).

Reikäkoot ovat hieman eksoottisia, suurin osa näistä on tarkoitettu PG kierteisten holkkitiivisteiden vaatimille reijille. Esim 39 mm lävistintä ei tahdo löytyä vaan lähin koko 40,5 mm.

Jari

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #111 - 11.12.2012 klo 06:25:36
Tulosta viesti  
Olen tehnyt suurimman osan ohuempiin levyihin tulevista reijistä kartioterillä. Ovat tosin isommat koot laadukkaissa merkeissä aika kalliita.
Minulla ei muistaakseni ole kuin jonnekin reiluun 30 mm asti noita, mutta näyttää löytyvän:
http://www.hilti.fi/holfi/page/module/product/prca_productdetail.jsf?lang=fi&nod....
Tietysti voi myös hyvälaatuista metalliin tarkoitettua reikäsahaakin käyttää. Joutunee kyllä viimeistelemään reikää jonkin verran.

Ilpo

Ilpo J LeppƤnen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

LGL
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #112 - 11.12.2012 klo 10:15:21
Tulosta viesti  
Kyllä varmaan tuo lävistäjä olis paras keino tehdä reikiä, mutta kun yksikin maksaa puolet koko Tracerin hinnasta niin panee miettimään vähän. Sama on tuo askelpora, 40 mm:n   pora on n. 100 € ja tämä ei ole vielä sitä kunnon laatua. Eihän pora tartte olla sitä parasta, mutta pitäisi kestää 6-7 reikää. Olen kuullut että Bilteman askelpora kestää tasan yhden reiän.

LGL

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #113 - 11.12.2012 klo 10:56:34
Tulosta viesti  
Olen käyttänyt "porkkanateriä" 1970-luvun alkupuolelta lähtien työkäytössäkin. Osa on ollut sileitä ja osa portaallisia.

Noiden teroituskulmissa on ensinnäkin eroja runsaasti. Jotkut eivät syö sen takia kaikkia materiaaleja hyvin. Portaallisella terällä saadaan reijästä suora, pelkkä porkkana tekee reunasta väkisinkin viiston. Tätä voi vähentää poraamalla molemmin puolin ja sitten vielä työstämällä viilalla tms.

Sileällä terällä saadaan aikaa tasan sopiva aukko jos reiän tarkka koko on oleellinen.

Noiden kestävyydestä voi sanoa, että tenua käyttäen alumiini ei pitäisi tuottaa ongelmia.  Olen muuten käyttänyt alumiinin koneellisessa sahauksessa, porauksessa ja jyrsinnässä spriitä satojen tai tuhansien työtuntien verran eikä tenu ole koskaan syttynyt.  Rautapellissä polttaa terän hyvin äkkiä jos kierrokset eivät ole sopivia. Sen takia en ole lainannut teriä kenellekään ensimmäisen erehdyksen jälkeen.

Minulla on Haweran portaallinen - muistaakseni 30 mm terä joka maksoi hiukan yli satasen joskus reilut 5 vuotta sitten. Ja on hyvä.
Kuvia ja muuta noista on työkalusivullanikin:
http://koti.mbnet.fi/ijl/tyokalut.html

Ilpo

Ilpo J LeppƤnen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vantaa
Vastaus #114 - 11.12.2012 klo 11:09:31
Tulosta viesti  
Hei, kyllä askelpora (en tunne Bilteman mallia) kestää useampia reikiä kun porakoneen kierrokset vaan sovittaa oikein ja sitten käyttää jotain leikkuunestettä poratessa. Leikkuunesteen tyyppi riippuu porattavasta materiaalista ja isommille reikäkoolle poran kierrosluku tulisi olla alle 200 1/min eli aika alhainen. Jos ei ole mitään porausnestettä saatavilla voi tietysti käyttää esim valopetroolia  tai mineraalitärpättiä (white spirit:iä) pieneen purkkiin ja kastaa poraa siihen ja katsoo ettei terä pääse kuumenemaan liikaa poratessa (yli 150 ast C).
Toinen vaihtoehto on hankkia sahanterämallinen reikäpora, jos löytyy koko, jäähdytysohjeet ja kierrosluku samat
poraamisiin // Jukka

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu

RJL
God Member
Poissa

SRHS 612

Vastaus #115 - 11.12.2012 klo 11:22:26
Tulosta viesti  
Vanha kunnon lehtisaha oli minulla käytössä, tosin kannat tulivat kiinni 4 mm:n vaneriin. Mutta tiheähampaisella metalliterällä sahaa alumiiniakin helposti.

Reijo

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #116 - 11.12.2012 klo 11:50:40
Tulosta viesti  
Minä en koskaan ole oppinut lehtisahaa käyttämään. Taisin kansakoulussa yritellä, mutta huonolla menestyksellä.

Levynleikkuun olen suorien leikkuiden osalta tehnyt alumiiniin pelkästään sirkkelillä sen jälkeen kun 80-luvulla näin työmaalla miten hienosti se sujui ja jälki oli laakista niin hyvä, ettei tarvinnut mitään viimeistelyä. Erilaisia variaatioita sirkkeleista eli metalliterä puuntyöstöön tarkoitettuun laitteeseen on ollut monia ja nykyisiin olen suhteellisen tyytyväinen.

Aukkoja olen alumiiniin 30 vuotta sahannut sähkökäyttöisellä pistosahalla ja pienemmät aukot viimeiset 10 vuotta metallitöihin tarkoitetulla jyrsinkoneella.  Pistosahan jälki on vaan niin surkea, että sitä ei mielellään käytä koska vaatii runsaasti viimeistelyä.

Usein on tehnyt mieli kokeilla myös puutöihin tarkoitetun yläjyrsimen käyttöä alumiinihommiin, mutta se on jäänyt terien puutteen takia tekemättä. Puuteriä on rautakaupat väärällään, mutta alumiinin työstöön sopivia en ole löytänyt kuin luetteloista.

Ilpo

Ilpo J LeppƤnen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

OH5FED
God Member
Poissa

SRHS #627

Vastaus #117 - 11.12.2012 klo 14:04:22
Tulosta viesti  
Minulla on saksalaiset Ruko:n valmistamat reikälävistimet sekä noval-, että octal/locktal-kannoille.

Rukon ja Alfran lävistimiä myy myös Elfa:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?toc=19349&name=Reik%C3...

Samuli | OH5FED
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #118 - 15.12.2012 klo 14:01:27
Tulosta viesti  
uTrackerin paketti saapui. En vielä sen enempää hommaa aloittanut, mutta todettava on, että dokumentaatio vaikuttaa hyvältä. Jopa piirilevystä oli isot kuvat erillisinä paksulle valokuvapaperille tulostettuna.

Piirilevylle oli jostain syystä asennettu valmiiksi pari SMD-lutikkaa joiden juotokset kyllä pitää pestä kun jäävät IC-kantojen alle ja normaalissa juotosten pesussa eivät niiden hartsit välttämättä poistu. Monet eivät tämmöistä pesua tietystikään tee, mutta minä olen tottunut aina juotosjäänteet poistamaan isopropanolilla tai tarkoitukseen tehdyllä liuotinseoksella.

Katsotaan nyt sitten onko ennen joulua kasassa. Pahus kun työt haittaavat näitä hommia. Olisin ehdottomasti yleisestä linjasta poiketen eläkeiän alentamisen kannalla niin jäisi aikaa paremmin näihin mielenkiintoisempiin hommiin.

Ilpo

utracker_1.jpg ( 144 KB | 0 latausta )
utracker_1.jpg

Ilpo J LeppƤnen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #119 - 15.12.2012 klo 14:03:23