Sivunvalintanappi Sivu: [1]  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Luxor Caravelle 4994 (Luettu 27580 kertaa)
Jukka Rajala
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1433
Sijainti: Helsinki
Luxor Caravelle 4994
03.12.2010 klo 07:49:58
Tulosta viesti  
Luxor Caravelle 4994 , 60-70 luvun taitteen pöytäradio,tehty ilmeisesti toisenkin merkkisenä ? Skema/huolto-ohje olisi hakusessa .
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
akenyh
God Member
*****
Poissa


SRHS 257

Viestejä: 1123
Sijainti: Halikko (Salo)
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #1 - 03.12.2010 klo 16:57:10
Tulosta viesti  
Kävisikö Caravelle 4894:n dokumentit?

terv.
Åke
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jukka Rajala
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1433
Sijainti: Helsinki
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #2 - 03.12.2010 klo 22:33:57
Tulosta viesti  
Kelpaa kyllä,tiedätkö onko 4894 vs. 4994 välillä isoja eroja vai onko eroavaisuus enemmänkin kotelon puolella?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
akenyh
God Member
*****
Poissa


SRHS 257

Viestejä: 1123
Sijainti: Halikko (Salo)
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #3 - 04.12.2010 klo 12:49:08
Tulosta viesti  
Minulla on molemmat mallit ja säätimien nuppeja lukuunottamatta ne ovat ovat ulkoasulillsesti identtiset. Mahdollisista sähköisistä poikkeavuuksista en osaa sanoa.

Jukka, valitettvasti olen "kadottanut" meiliosoitteesi, joten voisito lähetää minulle viestin, niin lähetän  4894:n kaavion. Meiliosoiteeni löytyy esim. Radiot nr3/2010 sivulta 29.

terv.
Åke
**
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Miniwatt
Senior Member
****
Poissa


SRHS 10

Viestejä: 346
Sijainti: Janakkala
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #4 - 04.12.2010 klo 16:22:33
Tulosta viesti  
Olisi myös tarvetta 4894:n kuville. Pari tuollaista juuri työn alla. Toiseen täytyi vaihtaa pari trimmeripotikkaa, kun muovirunko oli haurastunut ja liukusäätö siten löystynyt.
  

K-P H
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jukka Rajala
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1433
Sijainti: Helsinki
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #5 - 04.12.2010 klo 18:46:21
Tulosta viesti  
akenyh kirjoitti 04.12.2010 klo 12:49:08:
Minulla on molemmat mallit ja säätimien nuppeja lukuunottamatta ne ovat ovat ulkoasulillsesti identtiset. Mahdollisista sähköisistä poikkeavuuksista en osaa sanoa.

Jukka, valitettvasti olen "kadottanut" meiliosoitteesi, joten voisito lähetää minulle viestin, niin lähetän  4894:n kaavion. Meiliosoiteeni löytyy esim. Radiot nr3/2010 sivulta 29.

terv.
Åke
**


Laitoin YV:tä

Tuo Luxor Caravelle joka mulla on ,pelastettiin romurullakosta työpaikalla.Radio on myös koteloremppaa vailla,liimattujen tarrojen takia,sekä volumepotikka pätkii. Yksityiskohtana sen toisessä päädyssä on kirjoituskoneella tehty lappu jossa on kahden reviisorin todistus allekirjoituksineen sen olevan valtion omaisuutta. Pitää ottaa se varovasti pois ja liimata radion pohjaan muistoksi.  Luxoria on känyt moni ihmettelemässä ja voi sitä riemua,sehän soikin vielä..  Virnistys

Olenkin ruvennut tsekkaamaan kaikki epämääräistä tavaraa sisältävät lavat töissä,sieltä löytyi kertaalleen ASA 1196 "Jokotai" virheetön yksilö,sekä po. Luxorin näköinen Nordmende.


  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OHhami
Full Member
***
Poissa


SRHS, Helsinki

Viestejä: 222
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #6 - 04.12.2010 klo 19:49:29
Tulosta viesti  
Myös minulla on romulavalta pelastettu Luxor Caravelle 4994, joka toimii jotenkin, mutta ääni on säröinen ja ULA vaatii ajoittaista asemahaun säätöä jotta ohjelma kuuluu, tosin säröisenä. Olisin kiitollinen jos saisin kytkentäkaavion.

Ulkoisesti radio on melko siisti, tosin päällä on ollut joku tarra, joka on tehnyt lakkaukseen himmeän jäljen. ULA-antenniliittimestä on katkennut toinen "lapamadon" johdin.

Eero Leppämäki, etunimi.sukunimi@welho.com
  

Eero Leppämäki - OH2AXU
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jukka Rajala
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1433
Sijainti: Helsinki
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #7 - 04.12.2010 klo 20:04:22
Tulosta viesti  
Siitä asemahaun vaeltelusta,,en nyt tiedä onko siinä asemavalitsemessa AFC-toiminto joka kytkeytyy kun päästää valitsimen vapaaksi pohjaanpainamisen jälkeen,omassani se ainakin vaeltaa mutta palaa oikeaan taajuuten kun sitä napauttaa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
kkv
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 1172
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #8 - 04.12.2010 klo 21:10:37
Tulosta viesti  
Iskumetallin valmistamissa Luxorin matalissa transistoripöytäradioissa on sama koneisto kuin vastaavan ajan Iskumetallin valmistamissa Luxor West Side matkaradioissa.
Caravelle 4994 on likimain West Side 4973, jonka huolto-ohje on ERT 3/1969
Vähän uudempi Finlux Karelia on koneistoltaan likimain sama kuin Luxor Karriär matkaradio, jonka huolto-ohje on YE 8-9/1971.
Pöytäradioihin on lisätty sisään verkkolaite, joka on likimain sama kuin matkaradioihin erillisenä myyty BE (x) verkkolaite.

Kauko Viitanen
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2643
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #9 - 18.03.2011 klo 15:20:17
Tulosta viesti  
Minäkin olisin skemaa vailla, tarttui tuollainen Caravelle kirpparilta mukaan, myytiin rikkinäisenä parilla kympillä ja oli niin houkuttelevan näköinen että oli pakko ostaa. Kotelon kun hioo ja lakkaa on kuin uusi. Paitsi ääntä ei tule yhtään eikä valoa näy. Sen verran kokeilin että powerista tuli jännitteet joten vikaa lienee ainakin pääteasteessa.

Reijo
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
balticsuper
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 888
Sijainti: Tampere
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #10 - 18.03.2011 klo 16:51:33
Tulosta viesti  
Minullakin on noita ollut vuosien saatossa jokunen,
ny enää yksi jäljellä. Luovuttaessani yhtä pois, otin
takalevystä kuvan. Koneiston mallia en muista, merkki oli
Suomen Siemens.

Edit:
Kaivelin tuota hartioilla istuvaa "mössömuistia" ja jotain löytyi.
Muistaakseni näitä pöytämalleja on ollut kolmea versiota, jotka
sisuksiltaan ovat Luxorin/Finluxin matkaradioita.
1. Luxor West Side, normaali nuppiviritys, ei pikavalintaa.
2. Luxor West Side Selektomat, jossa mekaaninen pikavalintamuisti asemanupissa.
   Tässä on poiskytkeytyvä AFC, kun nuppia painetaan sisäänpäin.
3. Finlux Karriär, mekaaninen pikavalintamuisti asemanupissa.
   AFC:stä ei varmuutta, onko nupissa vaiko erillisellä kytkimellä.

« Viimeksi muokattu: 18.03.2011 klo 20:50:15 Kirjoittaja balticsuper »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
balticsuper
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 888
Sijainti: Tampere
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #11 - 18.03.2011 klo 18:58:36
Tulosta viesti  
Olikin pari Luxorin käyttöohjetta kotonurkissa,
kuvassa otteet ohjeista.
  

west.gif (Liite poistettu | 0 latausta )
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2643
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #12 - 23.03.2011 klo 20:26:28
Tulosta viesti  
Alkoi sitten Luxor soida vaikka matkalla oli aika lailla koukkuja. Ensinnäkin Luxor West Siden piirikaavio on piirretty niin kertakaikkisen hämäävästi että en ole ikinä moista nähnyt. Paljolti syynä on se että laitetta on pystynyt käyttämään autotelineessä plus- ja miinusmaadoitettuna. Luxorissa on sitten virtuaalimaa johon plussa kytketään ja miinusjännite seikkailee huomaamattoman ohuena viivana kaiken keskellä.

Ensin laite oli täysin mykkä. Virtalähteestä löytyi 10 Volttia joten se puoli oli oletettavasti kunnossa. Koska vehje oli täysin mykkä kohdistui epäily pääteasteeseen jossa on komplementaaripari AC187/AC188. Mittailin jännitteitä ja kaikki tuntui olevan yhtä puuta, niin pääteasteen trankkujen kuin ohjaustrankkujen navoista löytyi täysi jännite plussaa vastaan. Siis päätekivet palaneet. Juotin ne irti ja mittasin, ehjiltä näyttivät. Juotin vielä ohjaintrankunkin irti, ehjä oli sekin. Nyt lurpahti alahuuli ja pysyikin alhaalla hetken aikaa. Sitten huomasin että ohjaintrankun emitterivastus 47 ohmia lämpeni jonkin verran, tarkastusmittaus näytti että sekä kollektorilla, kannalla ja emitterillä oli edelleen täysi käyttöjännite. Mutta kun ne trankut ovat ehjiä???? Sitten tajusin että emitterivastuksen ohituslyytti ei menekään maihin niinkuin se aina menee vaan sepäs olikin alapäästään kytketty käyttöjännitteeseen! Ja oli pahulainen oikkarissa joten sieltä se miinusjännite tuli emitterille ja sotki koko pääteasteen jännitetasot. Nyt alkoi pitkät ja keskiaallot soida, ula pysyi mykkänä.

Koko ajan minulle oli jotenkin vaikeaa hahmottaa että se miinus onkin käyttöjännite ja mitä enemmän miinuksella ollaan sitä lähempänä ollaan plus... eikun käyttöjännitettä. Niin hyvin on tuo miinusmaa iskostunut alitajuntaan. Nyt osasin epäillä että ulan etuaste kenties ei saakaan jännitteitä, suurensin piirikaaviot ja värjäilin kaavion jännitekiskot niin mittaus helpottui huomattavasti. Eipä tullut tosiaan etuasteelle sähköjä ja taas oli yksi suodatuslyytti oikosessa. Sen kun vaihtoi niin ulakin alkoi toimia. Vaihtelin vielä signaaliteiden loputkin lyytit, virtalähteen siniset jäi paikalleen koska rikkoutuneet oli kaikki hopeanvärisiä.

Radio siis soi mutta äänenlaatuun en ole tyytyväinen, ääni on jotenkin säröinen. Olen säätänyt pääteasteen lepovirrat, en ole vielä katsonut symmetriaa mutta en usko särön johtuvan siitä koska ääni on huono hiljaisellakin voimakkuudella. Vikaa mahtaa olla siis radiopuolella? AM-puolen osaan kyllä säätää kohdalleen mutta ulaa en. Enkä ole mistään löytänyt ohjeita miten homma pitäisi hoitaa, joka paikassa puhutaan vaan taajuusmoduloidusta mittalähettimestä jota minulla ei ole. Pussissa odottaa kyllä moderni VFO:n rakennussarja jossa on taajuusmodulointi mutta se on vaan pienelle deviaatiolle.

Siis onnistuisiko viritys mitenkään AM-mittalähettimellä, putkivolttimittarilla ja oskilloskoopilla, ne löytyisivät? Ja jos innostun värkkäämään isompideviaatioisen mittalähettimen niin mitenkä se S-käyrä säädetään?

Reijo
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OHhami
Full Member
***
Poissa


SRHS, Helsinki

Viestejä: 222
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #13 - 23.03.2011 klo 20:41:13
Tulosta viesti  
Minulla ULA:n äänen säröityminen johtui alueenvalinnan ULA-painikkeen kontaktihäiriöistä. Ruiskutin kontaktispraytä painikkeen raoista sisään. sain särön loppumaan. Mutta nyt alkoi äänenvoimakkuus vaihtelemaan jaksoittain. Olisikohan syytä vaihtaa signaalitien elektrolyyttikondensaattorit?

Eero, oh2axu
  

Eero Leppämäki - OH2AXU
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
balticsuper
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 888
Sijainti: Tampere
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #14 - 24.03.2011 klo 12:04:08
Tulosta viesti  
Ei nuo matkardiot yleensä viritysta tarvitse, itsellänikin on jokunen kymmenen
50-70 luvun matkaradioita, osa niistä on säännöllisen epäsäännöllisesti kesämökkikäytössä,
Yhtäkään niistä ei ole viritetty muun kunnostuksen yhteydessä ja hyvin kuuluvat kaukana Teiskon asemalta.
Esim kaatopaikalta noukittu hapettunut Tfk Bajazzo, josta on juttua hakupäällä osiossa kuuluu hyvin.
Asia on tietenkin toinen jos radio on jo veivattu pieleen sillä on niitäkin henkilöitä jotka ensimmäisenä
ruuvaavat kelasydämiä ja vasta sitten aloittavat vianhaun (jos aloittavat?)

Viritys onnistuu kyllä melko hyvin korvakuuloltakin: paikallista suhdeilmaisimen toisiopiirin kelasydän ja kierrä se
kokonaan ulos, siirrä asemanhaku kohtaan jossa kuuluu vain kohinaa ja säädä kaikki muut ula-välitaajuuskelat
maksimikohinalle. Sitten asemanhaku jonkin aseman kohdalle, mahdollisimman tarkkaan keskelle lähetystä,
toisiokelasydän paikoilleen ja säädetään, kunnes ääni on puhdas ja voimakas. AFC luonnollisesti koko ajan poiskytkettynä.
Volttimittarin voi kytkeä vt-kelojen säädön ajaksi suhdeilmaisimen elkon napoihin, kelat säädetään maksimijänniteeseen.
Toisiokelan (eli s-käyrän) säätöä varten mittarin voi kytkeä ilmasimen ulostulon ja maan välille ennen pientaajuusastelle
vievää kondensaattoria, samaan pisteeseen, josta otetaan AFC-jännite, jos sellainen on, viritettäessä jännite muuttuu
plussasta miinukselle tai päinvastoin. Oikeassa kohdassa jännite on nolla ja ääni puhdas.

Virityksessä tärkeää on käyttää eristeaineisia, hyvin uraan sopivia viritysavaimia, kelasydän halkeaa erittäin helposti
ja sitten voi olla tiedossa vaikeuksia!!! Jos kelasydämet tuntuvat jäykiltä niin lämmitys juottimella metallisen puikon
välityksellä auttanee, tämäkin varovasti, kelarunko sulaa helposti.

Luonnollisesti skoopin ja geniksen avulla tulos on tarkempi, mutta kuuleeko sen käytännössä?
Ehkäpä pitäisi joskus tutkia tarkemmin asiaa. Minulla on kyllä kaikki tarvittavat mittalaitteetkin,
silti olen omia koneitani viritellyt em konsteillakin.

Mitä tulee tuohon oksidoituneen kontaktin aiheuttamaan säröön, on syynä tuollaisen oksidikerroksen toimiminen
tasasuuntaajana, toinen puoliaalto leikkautuu enemmän tai vähemmän pois. Aikoinaan oli käytössä
kuparioksiduulitasasuuntaajikin, joissa tasasuuntauksen suoritti hapetettu kuparilevyn pintakerros.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2643
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #15 - 24.03.2011 klo 22:18:57
Tulosta viesti  
Tässähän tulikin juuri kaipaamaani viritystietoa, kiitos. Herkkyyttä vehkeessä tuntuu olevan hyvin joten en koskenut vt-keloihin vaan säätelin ihan korvakuulolta suhdeilmaisimen toisiopiirin kelasydäntä ja ääni parani heti. Täytyy alkaa katselemaan sillä silmällä josko jostain löytyisi taajuusmoduloitu mittalähetin sopivasti niin pääsisi tekemään viritykset ihan oikeaoppisesti.

Kärvähtäneen merkkilampun korvasin jouluvalojen pikkupolttimolla ja 100 ohmin etuvastuksella, polttimo on niin eksoottisen kokoinen etten ala moista metsästelemään. Nyt taidan pistää koneen takaisin koteloonsa odottelemaan ilmoja että pääsee hiomaan kotelon ulkona, sisähiominen on niin pölyistä puuhaa etten viitsi sitä tehdä. Ei tässä kyllä mikään kauhean hyvä ääni ole, bassoja puuttuu vaikka vaihdoin signaalitien konkat alkuperäistä isommiksi.

Reijo
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2643
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #16 - 29.05.2011 klo 00:06:09
Tulosta viesti  
Radio on nyt kunnostettu kun ulkona on ollut hyviä hiontakelejä. Sisällä ei oikein pysty kotelon hiomista tekemään pölyn takia. Pintaviilu näytti olevan pahuksen ohut mutta sain kaikki naarmut kuitenkin pois ilman viilun puhkeamista. Käytin epäkeskohiomakonetta ja hienoa 320-paperia. Vetelin pintaan pari kerrosta Diccon puolikiiltävää lakkaa ihan vaan pensselillä, lopputulos on mielestäni kuitenkin hyvä. Oikeassa yläkulmassa on sanomista, sen korjaaminen on kuitenkin tekemätön paikka ainakin minulle.

Etulevy on kiillotettu Motonetistä ostetulla auton lamppujen kiilloitukseen tarkoitetulla tökötillä, nupit on putsattu ultraäänipesurilla astianpesuaineella terästetyssä vedessä.

Vielä pitää tehdä radion viritys, ääni ei ole ihan samettia. Myös pari koristelistaa pitää jostain keksiä, ne puuttuvat tästäkin radiosta. Radio on mielestäni erinomaisen tyylikäs, tulee saamaan paikan meikäläisen askarteluhuoneen viihdekeskuksena.
  

DSCF5226.JPG ( 91 KB | 0 latausta )
DSCF5226.JPG

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
ropari12
YaBB Newbies
*
Poissa


SRHS

Viestejä: 36
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #17 - 15.06.2012 klo 00:23:20
Tulosta viesti  
Onko siinä hyvä ääni ? Netissä olisi sellainen tarjolla 35 eurolla; oon mökkiradiota haeskelemassa ja tällainen voisi olla yksi vaihtoehto
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2643
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #18 - 15.06.2012 klo 11:00:57
Tulosta viesti  
Minulla tuo on jäänyt remonttiverstaan vakioradioksi. Äänenlaatu sellaisenaan on aika ohut, bassoja puuttuu mutta olen lisännyt radioon erillisen lisäkaiuttimen ja nyt äänenlaatu on mielestäni todella hyvä, ei oikein putkiradiosta erota. Olenkin ihmetellyt olisiko germaniumtrankuilla toteutetussa muuntajakytketyssä vahvistimessa jotain taikaa? Ääni ei ole ollenkaan sellainen tukkoinen kuin nykyaikaisilla vahvistimilla tuppaa olemaan.

Nuo kuvassa puuttuvat koristelistat tein hopeanvärisellä spraymaalilla maalatuista melamiinisuikaleista, onnistuivat oikein hyvin.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH1MTZ
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 128
Sijainti: Ylöjärvi
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #19 - 18.06.2012 klo 08:19:37
Tulosta viesti  
Minulta löytyy vastaava, alkuperäiskuntoinen Caravelle 4994 Elmatic-merkkisenä.
  

Elmatic_2.jpg ( 23 KB | 0 latausta )
Elmatic_2.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jorma Raita
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1674
Sijainti: Helsinki
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #20 - 18.06.2012 klo 11:43:40
Tulosta viesti  
Muistelin että, työhuoneeni komeron ylähyllyllä on jo vuosia lojunut joku Luxor merkkinen radio. Kaivoin sen esiin ja putsasin pölyt. Sitten vaan kokeilemaan ja sehän soi aivan loistavasti.

Laite on Luxor Caravelle 4894 srnro 278095 palisanterikoteloinen.

Tämä jääkin sitten työhuoneeseen kuuntelukäyttöön.

Onkohan malleissa 4894 ja 4994 muuta eroa kuin kotelo. toisessa teak kotelo ja toisessa palisanteri?

Kuva laitteesta.

terveisin Jorma
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
ropari12
YaBB Newbies
*
Poissa


SRHS

Viestejä: 36
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #21 - 18.06.2012 klo 22:33:30
Tulosta viesti  
Onkos tuossa asteikossa valot ? Mökin hämärässä valoa hohtava radio olisi kivempi kuin pimeä
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jorma Raita
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1674
Sijainti: Helsinki
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #22 - 19.06.2012 klo 09:29:30
Tulosta viesti  
Ei tuossa radiossani, malli 4894, ole asteikkovaloa. Ei ainakaan pala jos sellainen on olemassa. Ainoastaan power-merkkivalo tuossa ULA-alueen säätönupin vieressä. En ole tutkinut sisältä mahdollisen asteikkolampun olemassaoloa.

Jospa joku kytkentäkaavan haltija voisi tarkistaa, onko asteikkovaloa lainkaan?

Jorma
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2643
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #23 - 19.06.2012 klo 10:11:54
Tulosta viesti  
Ei ole Caravellessa asteikkovaloja. Kuten Jorma sanoi vain yksi virran merkkivalo kiiluu eikä se valaise asteikkoa. Toki valot on helppo sinne rakennella vaikka pienistä jouluvalojen lampuista, ne on yleensä 2,4-volttisia joten tarvitsevat sopivan etuvastuksen jonka arvoa en suoralta kädeltä osaa sanoa kun en muista polttimoiden virtaa.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
laurileka
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 2
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #24 - 24.07.2017 klo 16:42:46
Tulosta viesti  
Löysin kyseisen yksilön, 4994. Numero 394701. Mistä asti numerot kertyvät?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Vekku
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 199
Sijainti: Luumäki
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #25 - 10.02.2019 klo 11:44:30
Tulosta viesti  
Löytyyköhän tähän jostakin verkko-osan kytkentäkaaviota?

Aiemmin joku korjaillut ja jättänyt homman kesken. Kaikki kortille tulevat johdot on irti ja zeneri oli teipattuna takalevyyn

Levysoitinliitännän kaapeli koukkaa virtalähdekortin kautta, ja kortilla on AC122 ja AC117 transistorien lisäksi BC109.  Edelliset ilmeisesti liittyy virtalähteeseen, mutta onko tuolla kolmannella transistorilla tehty joku esivahvistin??

Virtalähde nyt pimeänä. Radio soi kaikilla aaltoalueilla hienosti kun syöttää 9v erillisestä virtalähteestä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
VjpA
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 2454
Sijainti: Vantaa
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #26 - 10.02.2019 klo 18:00:42
Tulosta viesti  
En nyt löytänyt ruotsalaista sivustoa, jolla olisi noita kaaviota ollut - olisko tästä kuvasta apua?

samaa aparaattia korjattu: http://www.radiohistoria.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1351789416/30
  

L-verkko-osa1.jpeg ( 76 KB | 282 latausta )
L-verkko-osa1.jpeg

t. // Jukka
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LGL.
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1173
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #27 - 10.02.2019 klo 21:23:05
Tulosta viesti  
Lainaus:
Löytyyköhän tähän jostakin verkko-osan kytkentäkaaviota?


Katso YV

LGL
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Vekku
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 199
Sijainti: Luumäki
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #28 - 11.02.2019 klo 12:34:38
Tulosta viesti  
Kiitos molemmille! Jospa virtalähteenkin nyt saisin toimimaan.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Vekku
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 199
Sijainti: Luumäki
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #29 - 24.02.2019 klo 17:06:07
Tulosta viesti  
Olipas ikävä vika virtalähteessä. AC117 transistoria testatessa kiinalaisella halpatesterillä, se näyttää välillä olevan kunnossa, välillä löytyy transistorin sisältä resistansseja ja välillä kapasitansseja. Korvaavaa transistoria ei tilalle löytynyt niin juottelin kortille   (en transistorin paikalle Hymiö) 7905 regulaattorin ja 4.7v zenerin. Zener plusjännitteen ja regun ground pinnin väliin. Jännite nyt n9.5v. Ei aivan oikeaoppinen korjaus....
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
plamminen
God Member
*****
Poissa


SRHS: 610

Viestejä: 1609
Sijainti: Loviisa
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #30 - 24.02.2019 klo 19:00:22
Tulosta viesti  
AC117 (K) tilalle sopii aika moni transistori:

  AC106 ; AC128 ;
  AC124 ; AC153 ; AC188 ;

Jos ja kun kyseessä on nelikulmainen kotelo on tyypissä yleensä perässä (K)

Jos haluat oikean näköisen tilalle laita osoitteesi YV_llä.

  

AC117.png ( 94 KB | 176 latausta )
AC117.png

Pentti Lamminen
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
plamminen
God Member
*****
Poissa


SRHS: 610

Viestejä: 1609
Sijainti: Loviisa
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #31 - 25.02.2019 klo 13:38:23
Tulosta viesti  
Tämmöinen löytyy postimaksulla
  

Pentti Lamminen
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Suttuajasekundaa
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 1
Re: Luxor Caravelle 4994
Vastaus #32 - 09.07.2024 klo 12:28:47
Tulosta viesti  
Tervehdys, sattuipa löytymään samanlainen radio vanhempien ulkovarastosta. Vaihdoin siihen kaikki (näkyvät) kondensaattorit, ja lähti pelittämään.  Laiton soimaan, ja noin reilun puolentunnin jälkeen fm/am (ULA) äänet hävis, ja kuului vaan kohinaa,  töpseli seinästä ja seuraavalla käynistyskerralla kuuluu Raidiokanava noin 5 sekuntia, kunnes taas feidaa kohinaan.   

Jos vaihtaa vaikkapa KA ja sit takaisin ULA niin kanava kuuluu 0.5 sekunnin verran.

Osaako joku  neuvoa noviisia, mistä tällanen oireilu saattaa johtua?  Kiitos etukäteen.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 
Lähetä aiheTulosta