Ei nuo matkardiot yleensä viritysta tarvitse, itsellänikin on jokunen kymmenen 50-70 luvun matkaradioita, osa niistä on säännöllisen epäsäännöllisesti kesämökkikäytössä, Yhtäkään niistä ei ole viritetty muun kunnostuksen yhteydessä ja hyvin kuuluvat kaukana Teiskon asemalta. Esim kaatopaikalta noukittu hapettunut Tfk Bajazzo, josta on juttua hakupäällä osiossa kuuluu hyvin. Asia on tietenkin toinen jos radio on jo veivattu pieleen sillä on niitäkin henkilöitä jotka ensimmäisenä ruuvaavat kelasydämiä ja vasta sitten aloittavat vianhaun (jos aloittavat?)
Viritys onnistuu kyllä melko hyvin korvakuuloltakin: paikallista suhdeilmaisimen toisiopiirin kelasydän ja kierrä se kokonaan ulos, siirrä asemanhaku kohtaan jossa kuuluu vain kohinaa ja säädä kaikki muut ula-välitaajuuskelat maksimikohinalle. Sitten asemanhaku jonkin aseman kohdalle, mahdollisimman tarkkaan keskelle lähetystä, toisiokelasydän paikoilleen ja säädetään, kunnes ääni on puhdas ja voimakas. AFC luonnollisesti koko ajan poiskytkettynä. Volttimittarin voi kytkeä vt-kelojen säädön ajaksi suhdeilmaisimen elkon napoihin, kelat säädetään maksimijänniteeseen. Toisiokelan (eli s-käyrän) säätöä varten mittarin voi kytkeä ilmasimen ulostulon ja maan välille ennen pientaajuusastelle vievää kondensaattoria, samaan pisteeseen, josta otetaan AFC-jännite, jos sellainen on, viritettäessä jännite muuttuu plussasta miinukselle tai päinvastoin. Oikeassa kohdassa jännite on nolla ja ääni puhdas.
Virityksessä tärkeää on käyttää eristeaineisia, hyvin uraan sopivia viritysavaimia, kelasydän halkeaa erittäin helposti ja sitten voi olla tiedossa vaikeuksia!!! Jos kelasydämet tuntuvat jäykiltä niin lämmitys juottimella metallisen puikon välityksellä auttanee, tämäkin varovasti, kelarunko sulaa helposti.
Luonnollisesti skoopin ja geniksen avulla tulos on tarkempi, mutta kuuleeko sen käytännössä? Ehkäpä pitäisi joskus tutkia tarkemmin asiaa. Minulla on kyllä kaikki tarvittavat mittalaitteetkin, silti olen omia koneitani viritellyt em konsteillakin.
Mitä tulee tuohon oksidoituneen kontaktin aiheuttamaan säröön, on syynä tuollaisen oksidikerroksen toimiminen tasasuuntaajana, toinen puoliaalto leikkautuu enemmän tai vähemmän pois. Aikoinaan oli käytössä kuparioksiduulitasasuuntaajikin, joissa tasasuuntauksen suoritti hapetettu kuparilevyn pintakerros.
|