Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Pintahiilloskomponentit - mitäs jos sittenkin (Luettu 9831 kertaa)
OH2GTK
Ex-jäsen

Pintahiilloskomponentit - mitäs jos sittenkin
23.03.2010 klo 02:30:23
Tulosta viesti  
Hyvää päivää kaikille tasapuolisesti.

Kuten sanonta kuuluu: "Kaikkea on kokeiltava ainakin kerran".

Kymmenen vuotta sitten en olisi voinut kuvitellakaan että reikien poraaminen piirilevyyn tuntuisi turhalta puuhalta. En myöskään olisi voinut uskoa että istun monopolipullon pohjat päässä käpistellen komponentteja jotka ovat niin pieniä että niistä ei näe lukea paljain silmin niihin kirjoitettuja arvoja. Jotkut jopa niin pieniä ettei itse komponenttiakaan oikein näe.

Niin siinä vain kävi että eräs Matti sai ylipuhuttua minut näitä kärpäsenjätöksiä kokeilemaan ja sillä tiellä sitä sitten ollaan.

Samainen Matti myös vikitteli minua demonstreeraamaan että kuinka näitä hippuja voi käsitellä vaikkei koordinaatio enää olisikaan aivan sieltä vakaimmasta päästä. Näkeminen ei ole ongelma ellei ole totaalisen sokea - pitää vaan olla asialliset lasit Kuulon ei tarvitse olla kunnossa - jos näitä putoaa lattialle niin et taatusti kuule että minne se hippu putosi..

Muutenkin näiden kanssa menee justiinsa sukset ristiin jollei välineistö ja työtavat ole kunnossa. Tämä EI tarkoita sitä että pitäisi koko arsenaali uusia vaan sitä että pitää opetella uudenlaisia tapoja lähestyä asiaa. Esimerkiksi millin terä juottimessa on aika karmean kokoinen mutta sähkölieden levy on juuri tarkoitukseen sopiva....

Olisi mulla muutenkin asiaa sinne Petäjäveden suuntaan. Pitäisi käydä yhtä kaveria moikkaamassa.

Voin toki kirjoitella asiaa käsittelevän sivustonkin - itseasiassa olen jo yhden sellaisen kirjoitellut - se vain on engalinkielinen: Sivulle pääset tästä

Lopuksi viellä tämmöinen tunnistustehtävä (Radion merkki?):

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Re: Pintahiilloskomponentit - mitäs jos sittenkin
Vastaus #1 - 23.03.2010 klo 16:35:21
Tulosta viesti  
Tervetuloa foorumille Hymiö

Itse olen pariin otteeseen juottanut pintaliitoskomponentteja eikä se niin vaikeaa ole miltä se aluksi ehkä vaikuttaa. Helpottaa tosin jos välineet on sopivat. Omiin projekteihin en ole vielä tullut niitä käyttäneeksi mutta aikomus on sekin askel ottaa jossain vaiheessa.

Nuo sinun kirjoittamasi ohjeet ovat todella hyvät. Olen niitä joskus ennenkin lukenut.

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

Nipa
God Member
Poissa

SRHS #477

Sijainti: Turku
Vastaus #2 - 23.03.2010 klo 18:06:41
Tulosta viesti  
Olisikohan tuo risukasa Minervasta?

Nipa

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2GTK
Ex-jäsen

Vastaus #3 - 23.03.2010 klo 20:02:19
Tulosta viesti  
Nipa kirjoitti 23.03.2010 klo 18:06:41:
Olisikohan tuo risukasa Minervasta?

No Minervastahan se - siitä sellaisesta yleisvirtavehkeestä jossa on kolme asteikkolamppua, virityssilmä sellaisessa bakeliittitötsässä (halvoissa malleissa korvattu pahvipeitolla) ja hienoutena välitaajuusosan kaistaleveyden (herkkyyden?) säätö,

Tässä sitten toisenlainen harakanpesä. Uskaltaako kukaan tunnustaa että ei tiedä mikä radio on kyseessä. (Kuvia klikkaamalla täysikokoinen esitys)

Ja sitten toinen saman merkkinen "Tätä on Mieheni katsonut, siinä ei pitäisi olla mitään isompaa vikaa"

Mutta tästä alemmasta - mikä malli ?

P.S. Kuvien linkit on aika paljastavia - pahus.

Sivun alkuun

IP kirjattu

mieite
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Parainen
Vastaus #4 - 23.03.2010 klo 20:09:03
Tulosta viesti  
Nuo arvoitukset on helppo ratkaista klikkaamalla oikealla ja tallenna kuva.
Olet nimenyt kuvat vastauksella  Hymiö

Lisätty
Täytyy myöntää että en olisi tiennyt vastausta yhteenkään.

Nisse

Suunnitellessanne radion ostoa, valitkaa Asa.
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2GTK
Ex-jäsen

Vastaus #5 - 23.03.2010 klo 20:12:16
Tulosta viesti  
mieite kirjoitti 23.03.2010 klo 20:09:03:
Nuo arvoitukset on helppo ratkaista klikkaamalla oikealla ja tallenna kuva.
Olet nimenyt kuvat vastauksella  Hymiö

Nisse

Ha !

Tuon ekan varmaan tiesit katsomatta linkkiä.

No kuten sanoit - asian voi tarkistaa linkistä.

Vaan eikö olekin mahtava hässäkkä toi toinen. On mahtaneet aikalaiset radioreparatöörit karttaa kuin leprapotilasta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

tunski
Ex-jäsen

Vastaus #6 - 23.03.2010 klo 20:24:09
Tulosta viesti  
Tunnustan käyttäväni pintaliitoskomponentteja suhteellisen säännöllisesti (suunnilleen jokaisessa viimeaikoina toteuttamassani "projektissa"). Oikeastaan ensimmäiset pintaliitosjuotteluni ajoittuvat niinkin varhaiseen aikaan kuin vuodelle 1989, jolloin silloiset työtehtäväni vaativat silloin tällöin muutaman pintaliitososan juottamista. Siihen aikaan tosin esim. vastukset olivat pääsääntöisesti kokoa 1206, joten niistä näki vielä hyvin lukea kirjoituksetkin...  Hymiö

Ohjeesi ovat tosiaankin hyvät ja selkeät. Itse tunnustaudun kuitenkin sen verran laiskaksi, että olen oikonut tuollaisesta oikeaoppisesta piirilevyn valmistuksesta useammankin vaiheen...  Silmänisku Eli itse olen käyttänyt piirilevyjen valmistuksessa niinkin härskiä ja "epäreilua" tapaa että olen printannut kuvan laserkirjoittimella paksuhkolle (120g/m2) "high gloss" paperille (olen havainnut tyypin HP Q2421A hyvin toimivaksi), painanut kuvan suoraan silitysraudalla piirilevyn folioon kiinni ja lopuksi silitysraudasta höyry päälle, jolloin paperi irtoaa piirilevystä, mutta foliokuva jää edelleen kiinni piirilevyn pintaan.

Lopuksi ei sitten muuta kuin syövytys.

Menetelmä on toiminut ainakin tähän saakka, kun en ole "sekaantunut" 0402 kokoa pienempiin tai 0.50mm tiheämpijalkaisiin komponentteihin (esim. TQFP100). Varmaankin jos tuosta menee vielä pienemmäksi, niin sitten vaatinee ihan rehellisen valotuksen onnistuakseen.

Juotos vaatii sitten tosiaankin asialliset työkalut, juotospastat ja juoksutteet, mutta onnistuu vaikkei kirurgin kättä omaisikaan.

Itselläni myöskin käytössä uuni piirilevyn juottamiseeen. Käyttämäni malli on tosin kiinalaisvalmisteinen, ajastimella ja ohjelmoitavalla "lämpötilaprofiililla" varustettu infrapunauuni, joka tosin vaati hiukan "modausta" toimiakseen kunnolla. (Alkuperäisessä kuosissaan uunissa oli aivan liian "väkivaltainen" jäähdytystuuletin joka tuppasi siirtämään komponentteja paikaltaan kun juotospasta oli vielä sulaa...)

Sivun alkuun

IP kirjattu

Jukka Rajala
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Helsinki
Vastaus #7 - 23.03.2010 klo 20:48:29
Tulosta viesti  
Eskon radiokuvat olisi hyvä esimerkki ,varsinkin se alempi risukasa eräälle soitinpuolen vahvistin harrastajien sivulle,siellä on ikuisuusaihena chassiksen layout langoituksineen ja tämän nähtyään siellä moni alkaisi potemaan uskonpuutetta vahvistingurujen kirjoissaan julistamiin oppeihin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2GTK
Ex-jäsen

Vastaus #8 - 24.03.2010 klo 01:28:52
Tulosta viesti  
Mulla on tiettyjä pintaliitososia niin paljon että työkaveri jossain vaiheessa ehdotti niiden käyttöä rappujen hiekoitukseen - ROHS hiekkaa.

Ovat etupäässä keraamisia konkkia - melkein kokonainen E12 sarja 0.68p - 10uF. Enimmäkseen kokoa 0805.

Lisäksi joitakin vastuskokoja  - esimerkiksi 0805 100K vastuksia lienee ainakin 30000.

Jonninmoinen luettelo näistä löytyy mun kotisivuilta. Ja tää sitten EI OLE mainos.

Jos kehiteltäisiin jonninmoinen pintaliitosprojekti niin olisin valmis luopumaan isostakin (tuhansista) määrästä poiskantohintaan - esimerkiksi kahveet kera munkin olisivat loistoajatus - vasitenkin siinä kyläsepässä.

Onkos hyviä ehdotuksia aparaatiksi jolle olisi käyttöä - Matti on jo vissiin puhunut ESR mittarista - itse olen joskus radioita korjatessani kaivannut pienikokoista mittalähetintä joka EI OLE kiinni imatran voimassa ja jolla voi kätevästi syöttää signaalia tutkittavaan radioon.

Eräs toinen esimerkki olisi jollain sopivalla taajuudella toimiva laite jonka voi törkkästä antenniliittimeen ja joka sitten vastaanottaa Yleisradion humppaa ja konvertoi sen 30 luvun malliin. AM puolen lähtöteho voisi olla niin pieni että tätä ei erottaisi energialampun pärinästä metrin päästä.

Olen tehnyt muutamille kavereille lepakkotutkia. Siis laitteita jotka sekoittaa lepakkojen ultraäänet paikallisoskillaattorin kanssa ja jota voi sitten napit korvissa kummastella. Tarkoitukseen sopivia elektreettimikkejä on tuolla varastossa ainakin 4000 - en ole niistä kovin mustasukkainen.

Pitäisikö oikein pitää sellainen pintahiillostilaisuus jossa ekaksi paistetaan makkarat grillissä ja sitten ne piirilevyt. Tai sitten toisinpäin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2GTK
Ex-jäsen

Vastaus #9 - 24.03.2010 klo 01:47:00
Tulosta viesti  

No mutta - kyllähän kaikki Matadorin tuntee. Syön hatullisen puolukoita mikäli näitä ei ole vähintään kahta kappaletta radiomuseolla. Senverran yleisiä otuksia olivat 30 luvulla. Ja tuo komponenttien sijoittelu hujan hajan pitkin lootan seiniä on melko legendaarinen.

Näistä oli ainakin kaksi mallia joista toinen oli kuvassa olevan kaltainen vaihtovirtavastaanotin ja toinen sitten semmoinen yleisvirtavehje. Itse pidän enemmän sen yleisvirtavehkeen sisuksista - se kaiken keskellä pönöttävä urdox on kerrassaan mahtavan näköinen. Varsinkin kun laitetta käytetään.

Tässä on myös melko erikoiset elektrolyyttikonkat. Eivät näytä päällepäin mitenkään omituisilta. Tutustuin asiaan kantapäiden kautta kun ajattelin korjata tuollaisen ottamalla sen varovasti auki ja korvaamalla sisukset jollain modernimmalla tavaralla. Sopiva laite tämmöisen aukaisemiseen on sorvi. Siis sorvi josta sitten siivosin sen litkun jota tuolla sisällä on. Nämä hölskyvät. Typeryyttäni en tajunnut että mitä se loiske oli - kuvittelin kait että siellä kuivinut paperitollo rapisee pitkin seiniä...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Jukka Rajala
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Helsinki
Vastaus #10 - 24.03.2010 klo 07:57:01
Tulosta viesti  
Lainaus:

No mutta - kyllähän kaikki Matadorin tuntee. Syön hatullisen puolukoita mikäli näitä ei ole vähintään kahta kappaletta radiomuseolla. Senverran yleisiä otuksia olivat 30 luvulla. Ja tuo komponenttien sijoittelu hujan hajan pitkin lootan seiniä on melko legendaarinen.

Näistä oli ainakin kaksi mallia joista toinen oli kuvassa olevan kaltainen vaihtovirtavastaanotin ja toinen sitten semmoinen yleisvirtavehje. Itse pidän enemmän sen yleisvirtavehkeen sisuksista - se kaiken keskellä pönöttävä urdox on kerrassaan mahtavan näköinen. Varsinkin kun laitetta käytetään.

Tässä on myös melko erikoiset elektrolyyttikonkat. Eivät näytä päällepäin mitenkään omituisilta. Tutustuin asiaan kantapäiden kautta kun ajattelin korjata tuollaisen ottamalla sen varovasti auki ja korvaamalla sisukset jollain modernimmalla tavaralla. Sopiva laite tämmöisen aukaisemiseen on sorvi. Siis sorvi josta sitten siivosin sen litkun jota tuolla sisällä on. Nämä hölskyvät. Typeryyttäni en tajunnut että mitä se loiske oli - kuvittelin kait että siellä kuivinut paperitollo rapisee pitkin seiniä...

Ekan kerran kun Matadorin sain eteeni 70-luvulla,hieraisin silmiäni pari kertaa ja ajattelin pitäiskö mennä optikolle..Sen verran
outo näky oli sen konehuone perinteisiin chassiksiin tottuneelle.

Kas kun otit Matadorin elkot puheeksi,sain samaisen Matadorin verkkoelkon pamahtamaan kun radio oli kyljellään,se spruuttasi liemet pihalle päädyssä olevien 3:n reiän kautta ,, kellertävä liemi olisi tullut kintuille jos en olisi ollut hakemassa kahvia putkien lämpenemistä odotellessa.

Vanhempi kollega valisti 30-luvun elkojen rakenteesta ja oli saanut ilmeisesti itsekkin joskus soosit pöydälleen.

Sivun alkuun

IP kirjattu